۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ آذر

اساسنامه موزه و مركز اسناد

 


بسمه تعالی


اساسنامه موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان

  ماده 1- مقدمه

          موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان که از این پس موزه نامیده می ­شود، به منظور حفظ بخشی از ارزش­ها، میراث و تمدن غنی و گرانبهای این سرزمین در ادوار مختلف تاریخی تأسیس شده است.

          چشم­ انداز موزه، معرفی جامع و شایسته بخشی از پیشینه شهر تاریخی اصفهان مرتبط با وجهی از دانش دانشگاه اصفهان در دوره­های مختلف تاریخی است.

          این مهم با فراهم کردن امکانات پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و با ایجاد ارتباطات وسیع با منابع داخلی و خارجی جهت شناسایی شخصیت­های تأثیرگذار، آثار و ادوات مربوط، نوآوری ها و اثرات متقابل تمدن ایران و جهان با اعتقاد بر پیشینه غنی و فرهنگ ایران عملی می شود.

ماده 2- اهداف

1-    گردآوری تاریخ جامع دانشگاه اصفهان  و مفاخر آن و کلیه آثار نمایانگر تمدن غنی ایران اسلامی شهرتاریخی اصفهان که به نحوی به دانشگاه مرتبط است؛

·        گرد­آوری آثار و اسناد تاریخی حائز اهمیت شهر اصفهان و دانشگاه اصفهان؛

·        بازسازی، مرمت،­­ دیجیتال سازی، مستندسازی، ارائه و نمایش موارد ذکر شده؛

·        گردآوری اسناد مربوط به مفاخر تاریخی دانشگاه اصفهان و معرفی خدمات و آثار ایشان؛

2-     توسعه پژوهش حول محور تاریخ و مفاخر دانشگاه اصفهان

·        ایجاد بستر مناسب برای انجام طرح­های تحقیقاتی مرتبط با هویت و تاریخ دانشگاه اصفهان و آموزش عالی کشور؛

·        تعیین اولویت­های تحقیقاتی تاریخ دانشگاه اصفهان؛

·        حمایت از انتشار کتاب، مجله و مقاله­های تهیه شده در زمینه تاریخ دانشگاه اصفهان و شخصیت­های تأثیرگذار آن؛

·        پژوهش در سوابق و تحولات تاریخی دانشگاه اصفهان و ایجاد زمینه و علاقه در محققان و دانشجویان؛

·        انجام طرح ­های تحقیقاتی مشترک با سایر دانشگاه­ها، موزه­های دانشگاهی­، موزه ­های دولتی و خصوصی؛   

3-    توسعه فعالیت ­های آموزشی و فرهنگی پیرامون تاریخ و هویت دانشگاه اصفهان

·        افزایش آگاهی آموزشی در زمینه ­های مختلف تاریخ شفاهی، موزه­ داری، مرمت، سندپژوهی؛

·        گسترش علاقه و دانش عمومی نسبت به دستاوردهای دانشگاه اصفهان از طریق نمایش و عرضه مناسب اطلاعات پیرامون فعالیت­ های صورت گرفته در دانشگاه؛

·        ایجاد فضای فعال و آگاهی بخش برای تمام گروه­های سنی به منظور آشنایی هر چه بیشتر با میراث دانشگاه اصفهان و خدمات دانشمندان و فرهیختگان ایران به جامعه بشری؛

·        ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر موزه­های داخلی و خارجی برای نمایش آثار؛

·        ایجاد فضایی مناسب در موزه برای نمایش و معرفی اسناد، گنجینه ­ها، دستاوردهای دانشگاه و آثار هنرمندان؛

ماده 3: مکان موزه و مرکز اسناد

محل اصلی این موزه در دانشگاه اصفهان است.

ماده 4: مدت فعالیت

          مدت فعالیت موزه از تاریخ تأسیس آن نامحدود است.

ماده 5: وظایف موزه و مرکز اسناد

·        شناسایی، بررسی، گردآوری، مرمت و حفظ و نگهداری و نمایش آثار فرهنگی تاریخی مختلف (اسناد، مدارک، عکس، فیلم "کلیه منابع دیداری و شنیداری"، ابزار، اشیا، وسایل، دستگاه­ ها، نقشه­ ها، طرح ­ها و کلیه آثار موزه­ای مرتبط با سوابق علمی، فرهنگی و تاریخی دانشگاه) و اقدام در راستای تجهیز نمایشگاه­ های دائمی موزه؛

·        تهیه دستورالعمل لازم برای حفظ و مرمت آثار و نگهداری تخصصی آثار در مخازن امن و استاندارد؛

·        گسترش بانک اطلاعاتی و مرکز اسناد موزه با روش­های مختلف (تهیه میکروفیلم، اسکن و...)؛

·        تشویق و حمایت از پژوهش­های مرتبط با تاریخ دانشگاه اصفهان به صورت­های مختلف؛

·        شناسایی محققان و کارشناسان علاقه­مند و ایجاد تسهیلات لازم جهت مطالعه و پژوهش در زمینه تاریخ دانشگاه اصفهان به منظور ایجاد هسته­ های پژوهشی در راستای احیای اسناد تاریخی مرتبط با دانشگاه اصفهان و معرفی این قبیل آثار در سطح ملی و بین المللی؛

·        برقراری ارتباط با موزه­ ها و مؤسسات آموزش عالی داخل و خارج در راستای تبادل اطلاعات مربوط؛

·        برگزاری همایش ­ها، سمینار، جلسات بحث و گفتگو و نمایشگاه­ های تخصصی و موضوعی موقت و سیار؛

·        برنامه ­ریزی دقیق و منظم به منظور انجام بازدید هیأت­ های داخلی و خارجی از موزه و مرکز اسناد دانشگاه؛

·        فعالیت مؤثر در شورای بین­ المللی موزه ­ها؛

·        برقراری ارتباط و مبادله اطلاعات علمی و فنی و ایجاد هماهنگی با وزارتخانه­ های مرتبط و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و موزه ­های مرتبط با تاریخ دانشگاه به منظور تحقق اهداف موزه؛

·        ایجاد ارتباط و همکاری با سایر دانشگاه­ ها، موزه ­های دانشگاهی، موزه­ های دولتی و خصوصی و کلکسیونرهای شخصی و...؛

·        ایجاد موزه مجازی و معرفی موزه دانشگاه اصفهان در پایگاه اطلاع ­رسانی دانشگاه اصفهان؛

·        جمع­ آوری و نگهداری مستندات مربوط به رویدادها و تاریخ دانشگاه و ثبت اختراعات صورت گرفته در دانشگاه؛

·        پیگیری و فعالیت در جهت ثبت موزه در سازمان جهانی موزه ­ها (ICOM) و موزه ­های دانشگاهی (UMAK

·        دریافت مجوز اداره کل موزه ­های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛

·         اقدام در جهت عضویت در انجمن بین ­المللی موزه ­ها(ICOM) و سایر انجمن ­ها و سازمان­ های بین ­المللی مرتبط؛

ماده 6: ارکان موزه و مرکز اسناد

          ارکان موزه و مرکز اسناد عبارتند از: الف- شورا      ب- رئیس موزه        ج- کارگروه تخصصی

ماده7: شورای موزه و مرکز اسناد

          شورا مرکب از 9 عضو حقوقی و 3 عضو حقیقی به شرح زیر است:

1-    رئیس دانشگاه اصفهان به عنوان رئیس شورای موزه؛

2-    معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان به عنوان نائب رئیس شورا؛

3-    معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان؛   

4-    رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان به عنوان دبیر شورا؛

5-    مشاور رئیس دانشگاه در امور بین الملل؛

6-    مدیر امور حقوقی دانشگاه اصفهان؛

7-    مدیر حراست دانشگاه اصفهان؛

8-    مدیر دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات دانشگاه اصفهان؛

9-    رئیس اداره امورکتابخانه ­های دانشگاه اصفهان؛

10-         دو نفر از اعضای هیأت علمی منتخب ریاست دانشگاه؛

11-         یک نفر از شخصیت ­های اجتماعی فرهنگی شهر اصفهان با اولویت خیرین و سازمان­های مردم نهاد؛  

تبصره 1: احکام اعضای شورا توسط رئیس شورای موزه صادر خواهد شد.

تبصره 2: شورا می­تواند بنا بر ضرورت و با نظر رئیس شورای موزه، از رؤسای دانشکده­ها یا افراد واجد صلاحیت بدون اعمال نظرات مدعوین در رأی­ گیری دعوت به عمل آورد.

ماده 8: شرح وظایف و اختیارات شورای موزه و مرکز اسناد

شرح وظایف و اختیارات شورای موزه به ترتیب ذیل است:

          الف- تعیین خط­ مشی­ ها و سیاست­ های کلی برای تحقق اهداف موزه؛

          ب- تصویب دستورالعمل و آیین­ نامه ­های مالی در چارچوب آئین­ نامه­ های اداری و مصوب که به وسیله رئیس موزه و مرکز اسناد تهیه و پیشنهاد می ­شود؛

          ج- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی که از طرف رئیس موزه و مرکز اسناد پیشنهاد می ­شود؛

          د- پیشنهاد تغییر در اساسنامه و شرح وظایف؛

          ه- برنامه ­ریزی به منظور جلب کمک بخش خصوصی، دولتی و خیرین اعم از نقدی، تجهیزاتی و ساختمانی به منظور تقویت توان مالی موزه؛

          و- رسیدگی و اظهارنظر، نسبت به گزارش فعالیت­ های جاری و آتی موزه؛

          ز- تصمیم­ گیری در مورد مسائل پیش­بینی نشده در چارچوب قوانین و مقررات؛

          ح- جانمایی مکان موزه و تغییر آن؛

          ط- تصویب بودجه سالانه و تعیین منابع مالی موزه؛

          ی- ایجاد تفاهم ­نامه همکاری مشترک و نحوه ایجاد رابطه بین­ المللی؛

نحوه اداره جلسات شورای موزه و مرکز اسناد

ماده 9: زمان و مکان تشکیل جلسات شورا به پیشنهاد رئیس موزه از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد و حداقل 15 روز قبل، از طرف رئیس موزه به اطلاع سایر اعضاء خواهد رسید. حداکثر فاصله بین دو جلسه شورا نباید از 6ماه تجاوز کند. 

تبصره: جلسات فوق­ العاده شورا بنا به ضرورت با پیشنهاد رئیس موزه و دعوت رئیس شورا تشکیل خواهد شد.

ماده 10: برای تشکیل جلسات، حضور بیش از نصف اعضاء ضروری است و تصمیمات هر جلسه با اکثریت آراء اعضای شورا اتخاذ خواهد شد.

تبصره: مصوبات شورا با اکثریت آراء اعضاء حاضر قطعی تلقی می ­شود.

ماده 11: اداره جلسات شورای موزه و مرکز اسناد به عهده رئیس شورا است. در صورت غیبت ایشان، چنانچه تعداد حاضرین بیش از نصف به علاوه یک باشد؛ ریاست شورا با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواهد بود.

ب) رئیس موزه و مرکز اسناد

ماده 12: رئیس موزه و مرکز اسناد

مسئولیت اداره کلی امور موزه اعم از مالی، محاسباتی، مدیریت امور کارکنان تشکیلات، معاملات، مخارج حفظ اموال و همچنین نظارت لازم در امور اداری، مالی، فنی و تحقیقاتی، پیشنهاد و تهیه دستور کار شورا، ابلاغ و پیگیری مصوبات در چارچوب ضوابط آئین نامه ­های مصوب شورای موزه با رئیس موزه و مرکز اسناد است.

ماده 13: انتخاب رئیس موزه و مرکز اسناد

رئیس موزه و مرکز اسناد به پیشنهاد معاون پژوهشی و با ابلاغ رئیس شورای موزه (رئیس دانشگاه) منصوب می ­گردد.

 

ماده14: وظایف رئیس موزه و مرکز اسناد

وظایف رئیس موزه در چارچوب انجام هماهنگی­ های لازم جهت جذب نیروهای فعال پژوهشی ذیربط، اقدام در راستای بهینه ­سازی و به عبارت کلی ­تر، نظارت بر اجرا و انجام امور مربوط به تحقق اهداف موزه خواهد بود.

الف- ارائه گزارش فعالیت­های پژوهشی و مالی؛

ب- اجرا و انجام امور مربوط به تحقق اهداف موزه؛

ج- ارائه گزارش فعالیت­ های پژوهشی، مالی و اجرایی؛

د- پیشنهاد بودجه به شورای سیاست­گذاری موزه جهت اطلاع، بررسی و تصویب؛

ه-  اقدام در زمینه استقرار شرایط مناسب حفاظت در موزه؛

و- بهسازی فضاهای مرتبط با موزه و نمایشگاه­ های دائمی؛

ز- اجرای دقیق و کامل قوانین، ضوابط و مقررات مندرج در آئین نامه ­های مصوب شورای موزه؛

ح- پیشنهاد آئین نامه اجرایی موزه؛

ط- انجام وظایف محوله بر اساس آئین­نامه اجرایی مصوب شورای موزه و ارائه گزارش عملکرد به شورای موزه؛

ی- ارائه گزارش سالانه ترازنامه موزه برای بررسی و تصویب به شورای موزه؛

ک- ارائه برنامه و بودجه سالانه موزه برای تصویب به شورای موزه؛

ل- اداره امور دبیرخانه شورای موزه و پیگیری اجرای تصمیمات و مصوبات شورا؛

م- تهیه خلاصه مذاکرات جلسات شورا؛

ن- تنظیم روابط بین موزه با سایر سازمان­ ها و ارگان­ ها؛

س- تهیه و تنظیم دستور جلسات شورا و پیگیری مصوبات آن؛

ج) کارگروه تخصصی موزه و مرکز اسناد

ماده 15.  کارگروه تخصصی موزه و مرکز اسناد

کمیته­ ای متشکل از هفت نفر اعضای هیأت علمی و افراد متخصص از داخل و یا خارج دانشگاه که می­ توانند به صورت دائم و یا غیر دائم در کارگروه فعالیت نمایند.

ماده 16: وظایف کارگروه تخصصی موزه و مرکز اسناد

·        ارائه پیش­نویس خط­ مشی­ ها و سیاست­ های کلی جهت تأیید اعضای شورای موزه و مرکز اسناد؛

·        هدایت، راهبری و هماهنگی فعالیت­ها و اقدامات موزه و مرکز اسناد؛

·        ارائه راهکارهای متناسب در جهت ارتقای فعالیت ­های موزه و مرکز اسناد؛

·        ارائه پیشنهادها در زمینه رفع مشکلات اجرایی و انجام وظایف بر اساس مصوبات شورای موزه و مرکز اسناد؛

·        تشخیص و تعیین اولویت در فعالیت ­های موزه و مرکز اسناد بر مبنای شناسایی نیازها، توانایی ­ها؛

·        برنامه ­ریزی در جهت خرید آثار موزه­ای و پذیرفتن آثار اهدایی براساس ملاک­ های تعیین شده؛

منابع مالی و محاسباتی موزه و مرکز اسناد

ماده 17: منابع مالی و محاسباتی موزه و مرکز اسناد به شرح ذیل می­باشد:

1- اعتبارات جاری-عمرانی: همه ساله طی ردیف­ های خاص که توسط هیئت امنای دانشگاه تصویب می­ شود ابلاغ می ­گردد.

2- درآمدهای اختصاصی شامل:

الف- کمک­های مالی و تجهیزاتی بخش دولتی، خصوصی و خیرین.

ب- درآمد حاصل از ارائه خدمات مشاوره­ای، فنی و آموزشی.                         

ج- درآمد حاصل از جذب توریست، ورودی موزه و نمایشگاه.

تبصره: اعتباراتی که از محل درآمدهای عمومی، اختصاصی یا بودجه جاری- عمرانی در اختیار موزه و مرکز اسناد گذارده می­ شود، تابع آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی قابل هزینه خواهد بود.

تاریخ به روز رسانی:
1399/04/03
تعداد بازدید:
4681
Powered by DorsaPortal