اساسنامه موزه
و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان
ماده 1- مقدمه
موزه و مرکز
اسناد دانشگاه
اصفهان که از این پس موزه نامیده می شود، به منظور حفظ بخشی از ارزشها، میراث و
تمدن غنی و گرانبهای این سرزمین در ادوار مختلف تاریخی تأسیس شده است.
چشم انداز موزه، معرفی جامع و شایسته بخشی
از پیشینه شهر تاریخی اصفهان مرتبط با وجهی از دانش دانشگاه اصفهان در دورههای
مختلف تاریخی است.
این مهم با فراهم کردن امکانات پژوهشی،
آموزشی، فرهنگی و با ایجاد ارتباطات وسیع با منابع داخلی و خارجی جهت
شناسایی شخصیتهای تأثیرگذار، آثار و ادوات مربوط، نوآوری ها و اثرات متقابل تمدن
ایران و جهان با اعتقاد بر پیشینه غنی و فرهنگ ایران عملی می شود.
ماده 2- اهداف
1-
گردآوری تاریخ جامع دانشگاه اصفهان و مفاخر آن و کلیه آثار نمایانگر تمدن غنی ایران
اسلامی شهرتاریخی اصفهان که به نحوی به دانشگاه مرتبط است؛
·
گردآوری آثار
و اسناد تاریخی حائز اهمیت شهر اصفهان و دانشگاه اصفهان؛
·
بازسازی، مرمت،
دیجیتال سازی، مستندسازی، ارائه و نمایش موارد ذکر شده؛
·
گردآوری اسناد
مربوط به مفاخر تاریخی دانشگاه اصفهان و معرفی خدمات و آثار ایشان؛
2- توسعه پژوهش حول محور تاریخ و مفاخر دانشگاه
اصفهان
·
ایجاد بستر
مناسب برای انجام طرحهای تحقیقاتی مرتبط با هویت و تاریخ دانشگاه اصفهان و آموزش
عالی کشور؛
·
تعیین اولویتهای
تحقیقاتی تاریخ دانشگاه اصفهان؛
·
حمایت از
انتشار کتاب، مجله و مقالههای تهیه شده در زمینه تاریخ دانشگاه اصفهان و شخصیتهای
تأثیرگذار آن؛
·
پژوهش در
سوابق و تحولات تاریخی دانشگاه اصفهان و ایجاد زمینه و علاقه در محققان و
دانشجویان؛
·
انجام طرح های
تحقیقاتی مشترک با سایر دانشگاهها، موزههای دانشگاهی، موزه های دولتی و خصوصی؛
3- توسعه فعالیت های آموزشی و فرهنگی پیرامون تاریخ و هویت
دانشگاه اصفهان
·
افزایش آگاهی آموزشی
در زمینه های مختلف تاریخ شفاهی، موزه داری، مرمت، سندپژوهی؛
·
گسترش علاقه و
دانش عمومی نسبت به دستاوردهای دانشگاه اصفهان از طریق نمایش و عرضه مناسب اطلاعات
پیرامون فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه؛
·
ایجاد فضای
فعال و آگاهی بخش برای تمام گروههای سنی به منظور آشنایی هر چه بیشتر با میراث
دانشگاه اصفهان و خدمات دانشمندان و فرهیختگان ایران به جامعه بشری؛
·
ایجاد ارتباط
و هماهنگی با سایر موزههای داخلی و خارجی برای نمایش آثار؛
·
ایجاد فضایی
مناسب در موزه برای نمایش و معرفی اسناد، گنجینه ها، دستاوردهای دانشگاه و آثار
هنرمندان؛
ماده
3: مکان موزه و مرکز اسناد
محل اصلی این موزه در دانشگاه اصفهان است.
ماده
4: مدت فعالیت
مدت فعالیت موزه از تاریخ تأسیس
آن نامحدود است.
ماده
5: وظایف موزه و مرکز اسناد
·
شناسایی،
بررسی، گردآوری، مرمت و حفظ و نگهداری و نمایش آثار فرهنگی –
تاریخی مختلف (اسناد، مدارک، عکس، فیلم "کلیه
منابع دیداری و شنیداری"، ابزار،
اشیا، وسایل، دستگاه ها، نقشه ها، طرح ها و کلیه آثار موزهای مرتبط با سوابق
علمی، فرهنگی و تاریخی دانشگاه) و اقدام در راستای تجهیز نمایشگاه های دائمی موزه؛
·
تهیه
دستورالعمل لازم برای حفظ و مرمت آثار و نگهداری تخصصی آثار در مخازن امن و
استاندارد؛
·
گسترش بانک
اطلاعاتی و مرکز اسناد موزه با روشهای مختلف (تهیه میکروفیلم، اسکن و...)؛
·
تشویق و حمایت
از پژوهشهای مرتبط با تاریخ دانشگاه اصفهان به صورتهای مختلف؛
·
شناسایی
محققان و کارشناسان علاقهمند و ایجاد تسهیلات لازم جهت مطالعه و پژوهش در زمینه
تاریخ دانشگاه اصفهان به منظور ایجاد هسته های پژوهشی در راستای احیای اسناد
تاریخی مرتبط با دانشگاه اصفهان و معرفی این قبیل آثار در سطح ملی و بین المللی؛
·
برقراری
ارتباط با موزه ها و مؤسسات آموزش عالی داخل و خارج در راستای تبادل اطلاعات مربوط؛
·
برگزاری همایش ها،
سمینار، جلسات بحث و گفتگو و نمایشگاه های تخصصی و موضوعی موقت و سیار؛
·
برنامه ریزی
دقیق و منظم به منظور انجام بازدید هیأت های داخلی و خارجی از موزه و مرکز اسناد
دانشگاه؛
·
فعالیت مؤثر
در شورای بین المللی موزه ها؛
·
برقراری
ارتباط و مبادله اطلاعات علمی و فنی و ایجاد هماهنگی با وزارتخانه های مرتبط و
مؤسسات آموزشی و پژوهشی و موزه های مرتبط با تاریخ دانشگاه به منظور تحقق اهداف
موزه؛
·
ایجاد ارتباط
و همکاری با سایر دانشگاه ها، موزه های دانشگاهی، موزه های دولتی و خصوصی و
کلکسیونرهای شخصی و...؛
·
ایجاد موزه
مجازی و معرفی موزه دانشگاه اصفهان در پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان؛
·
جمع آوری و
نگهداری مستندات مربوط به رویدادها و تاریخ دانشگاه و ثبت اختراعات صورت گرفته در
دانشگاه؛
·
پیگیری و
فعالیت در جهت ثبت موزه در سازمان جهانی موزه ها (ICOM)
و موزه های دانشگاهی (UMAK)؛
·
دریافت مجوز
اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛
·
اقدام در جهت عضویت در انجمن بین المللی موزه ها(ICOM)
و سایر انجمن ها و سازمان های بین المللی مرتبط؛
ماده
6: ارکان موزه و مرکز اسناد
ارکان موزه و مرکز اسناد عبارتند از:
الف- شورا ب- رئیس موزه ج- کارگروه تخصصی
ماده7:
شورای موزه و مرکز اسناد
شورا مرکب از 9 عضو حقوقی و 3 عضو
حقیقی به شرح زیر است:
1-
رئیس دانشگاه
اصفهان به عنوان رئیس شورای موزه؛
2-
معاون پژوهش و
فناوری دانشگاه اصفهان به عنوان نائب رئیس شورا؛
3-
معاون اداری و
مالی دانشگاه اصفهان؛
4-
رئیس موزه و
مرکز اسناد دانشگاه اصفهان به عنوان دبیر شورا؛
5-
مشاور رئیس
دانشگاه در امور بین الملل؛
6-
مدیر امور حقوقی
دانشگاه اصفهان؛
7-
مدیر حراست
دانشگاه اصفهان؛
8-
مدیر دفتر
برنامه، بودجه و تشکیلات دانشگاه اصفهان؛
9-
رئیس اداره
امورکتابخانه های دانشگاه اصفهان؛
10-
دو نفر از
اعضای هیأت علمی منتخب ریاست دانشگاه؛
11-
یک نفر از شخصیت های اجتماعی
فرهنگی شهر اصفهان با اولویت خیرین و سازمانهای مردم نهاد؛
تبصره 1: احکام اعضای شورا توسط رئیس شورای موزه صادر
خواهد شد.
تبصره 2: شورا میتواند
بنا بر ضرورت و با نظر رئیس شورای موزه، از رؤسای دانشکدهها یا افراد واجد صلاحیت
بدون اعمال نظرات مدعوین در رأی گیری دعوت به عمل آورد.
ماده 8: شرح وظایف و اختیارات شورای موزه و مرکز اسناد
شرح
وظایف و اختیارات شورای موزه به ترتیب ذیل است:
الف- تعیین خط مشی ها و سیاست های کلی
برای تحقق اهداف موزه؛
ب- تصویب دستورالعمل و آیین نامه های
مالی در چارچوب آئین نامه های اداری و مصوب که به وسیله رئیس موزه و مرکز اسناد تهیه
و پیشنهاد می شود؛
ج- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی
که از طرف رئیس موزه و مرکز اسناد پیشنهاد می شود؛
د- پیشنهاد تغییر در اساسنامه و شرح
وظایف؛
ه- برنامه ریزی به منظور جلب کمک بخش
خصوصی، دولتی و خیرین اعم از نقدی، تجهیزاتی و ساختمانی به منظور تقویت توان مالی
موزه؛
و- رسیدگی و اظهارنظر، نسبت به گزارش
فعالیت های جاری و آتی موزه؛
ز- تصمیم گیری در مورد مسائل پیشبینی
نشده در چارچوب قوانین و مقررات؛
ح- جانمایی مکان موزه و تغییر آن؛
ط- تصویب بودجه سالانه و تعیین منابع
مالی موزه؛
ی- ایجاد
تفاهم نامه همکاری مشترک و نحوه ایجاد رابطه بین المللی؛
نحوه
اداره جلسات شورای موزه و مرکز اسناد
ماده
9:
زمان
و مکان تشکیل جلسات شورا به پیشنهاد رئیس موزه از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد و
حداقل 15 روز قبل، از طرف رئیس موزه به اطلاع سایر اعضاء خواهد رسید. حداکثر فاصله
بین دو جلسه شورا نباید از 6ماه تجاوز کند.
تبصره: جلسات فوق العاده شورا بنا به ضرورت با پیشنهاد
رئیس موزه و دعوت رئیس شورا تشکیل خواهد شد.
ماده
10: برای تشکیل جلسات،
حضور بیش از نصف اعضاء ضروری است و تصمیمات هر جلسه با اکثریت آراء اعضای شورا
اتخاذ خواهد شد.
تبصره: مصوبات شورا با اکثریت آراء اعضاء حاضر قطعی تلقی
می شود.
ماده
11:
اداره
جلسات شورای موزه و مرکز اسناد به عهده رئیس شورا است. در صورت غیبت ایشان، چنانچه
تعداد حاضرین بیش از نصف به علاوه یک باشد؛ ریاست شورا با معاون پژوهش و فناوری
دانشگاه خواهد بود.
ب)
رئیس موزه و مرکز اسناد
ماده
12: رئیس موزه و مرکز اسناد
مسئولیت اداره کلی امور موزه اعم از مالی، محاسباتی،
مدیریت امور کارکنان تشکیلات، معاملات، مخارج حفظ اموال و همچنین نظارت لازم در
امور اداری، مالی، فنی و تحقیقاتی، پیشنهاد و تهیه دستور کار شورا، ابلاغ و پیگیری
مصوبات در چارچوب ضوابط آئین نامه های مصوب شورای موزه با رئیس موزه و مرکز اسناد است.
ماده
13: انتخاب رئیس موزه و مرکز اسناد
رئیس موزه و مرکز اسناد به پیشنهاد معاون پژوهشی و با
ابلاغ رئیس شورای موزه (رئیس دانشگاه) منصوب می گردد.
ماده14:
وظایف رئیس موزه و مرکز اسناد
وظایف رئیس موزه در چارچوب انجام هماهنگی های لازم جهت
جذب نیروهای فعال پژوهشی ذیربط، اقدام در راستای بهینه سازی و به عبارت کلی تر، نظارت
بر اجرا و انجام امور مربوط به تحقق اهداف موزه خواهد بود.
الف- ارائه گزارش فعالیتهای
پژوهشی و مالی؛
ب- اجرا و انجام امور مربوط به تحقق اهداف موزه؛
ج- ارائه گزارش فعالیت های پژوهشی، مالی و اجرایی؛
د- پیشنهاد بودجه به شورای سیاستگذاری موزه جهت اطلاع،
بررسی و تصویب؛
ه- اقدام در
زمینه استقرار شرایط مناسب حفاظت در موزه؛
و- بهسازی فضاهای مرتبط با موزه و نمایشگاه های دائمی؛
ز- اجرای دقیق و کامل
قوانین، ضوابط و مقررات مندرج در آئین نامه های مصوب شورای موزه؛
ح- پیشنهاد آئین نامه اجرایی موزه؛
ط- انجام وظایف محوله بر اساس آئیننامه اجرایی مصوب
شورای موزه و ارائه گزارش عملکرد به شورای موزه؛
ی- ارائه گزارش سالانه ترازنامه موزه برای بررسی و تصویب
به شورای موزه؛
ک- ارائه برنامه و بودجه سالانه موزه برای تصویب به
شورای موزه؛
ل- اداره امور دبیرخانه شورای موزه و پیگیری
اجرای تصمیمات و مصوبات شورا؛
م- تهیه خلاصه مذاکرات جلسات شورا؛
ن- تنظیم روابط بین موزه با سایر سازمان ها و ارگان ها؛
س- تهیه و تنظیم دستور جلسات شورا و پیگیری مصوبات آن؛
ج)
کارگروه تخصصی موزه و مرکز اسناد
ماده
15. کارگروه تخصصی موزه و مرکز اسناد
کمیته ای متشکل از هفت نفر اعضای هیأت علمی و افراد
متخصص از داخل و یا خارج دانشگاه که می توانند به صورت دائم و یا غیر دائم در
کارگروه فعالیت نمایند.
ماده
16: وظایف کارگروه تخصصی موزه و مرکز اسناد
·
ارائه پیشنویس
خط مشی ها و سیاست های کلی جهت تأیید اعضای شورای موزه و مرکز اسناد؛
·
هدایت، راهبری
و هماهنگی فعالیتها و اقدامات موزه و مرکز اسناد؛
·
ارائه
راهکارهای متناسب در جهت ارتقای فعالیت های موزه و مرکز اسناد؛
·
ارائه
پیشنهادها در زمینه رفع مشکلات اجرایی و انجام وظایف بر اساس مصوبات شورای موزه و
مرکز اسناد؛
·
تشخیص و تعیین
اولویت در فعالیت های موزه و مرکز اسناد بر مبنای شناسایی نیازها، توانایی ها؛
·
برنامه ریزی
در جهت خرید آثار موزهای و پذیرفتن آثار اهدایی براساس ملاک های تعیین شده؛
منابع
مالی و محاسباتی موزه و مرکز اسناد
ماده
17:
منابع
مالی و محاسباتی موزه و مرکز اسناد به شرح ذیل میباشد:
1- اعتبارات جاری-عمرانی: همه ساله طی ردیف های خاص که
توسط هیئت امنای دانشگاه تصویب می شود ابلاغ می گردد.
2- درآمدهای اختصاصی شامل:
الف- کمکهای مالی و تجهیزاتی بخش
دولتی، خصوصی و خیرین.
ب- درآمد حاصل
از ارائه خدمات مشاورهای، فنی و آموزشی.
ج- درآمد حاصل از جذب توریست، ورودی موزه و
نمایشگاه.
تبصره: اعتباراتی که از محل درآمدهای عمومی، اختصاصی یا
بودجه جاری- عمرانی در اختیار موزه و مرکز اسناد گذارده می شود، تابع آئین نامه
مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی قابل هزینه خواهد بود.