مشاور وزیر علوم در مراسم تکریم و معارفه رئیس و معاونین دانشگاه اصفهان: حفظ مرجعیت علمی دانشگاه اصفهان ضروری است
مشاور وزیر علوم در مراسم تکریم و معارفه رئیس و معاونین دانشگاه اصفهان: حفظ مرجعیت علمی دانشگاه اصفهان ضروری است
دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، در مراسم تکریم و معارفه مدیریت دانشگاه اصفهان حضور یافت تا در کنار استاندار اصفهان، شاهد انتقال سکان هدایت این دانشگاه معتبر از دکتر هرسیج به دکتر رکنیزاده باشد.

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، در آستانهی تحولی نوین در عرصهی مدیریت آموزش عالی استان اصفهان، دانشگاه اصفهان میزبان مراسمی باشکوه برای تکریم و معارفه مدیریت عالی این نهاد علمی بود. در این رویداد ارزشمند که با حضور شخصیتهای برجستهی کشوری و استانی برگزار میشود، ضمن قدردانی از خدمات ارزندهی دکتر حسین هرسیج و تیم مدیریتی ایشان، سکان هدایت این دانشگاه معتبر به دکتر رسول رکنیزاده سپرده خواهد شد.
این مراسم که با حضور دکتر مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان و دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میگردد، نشاندهندهی اهمیت جایگاه دانشگاه اصفهان در نظام آموزش عالی کشور است. بیشک این تغییر مدیریتی، فصلی نو در تاریخ پرافتخار دانشگاه اصفهان رقم خواهد زد و زمینهساز پیشرفتهای بیشتر این مرکز علمی معتبر خواهد بود.
در این گردهمایی فرهیختگان که در مرکز همایشهای بینالمللی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، جامعهی دانشگاهی فرصت یافت تا ضمن تجلیل از زحمات مدیریت پیشین، به استقبال برنامههای تحولآفرین مدیریت جدید برود و با دعای خیر خود، مسیر موفقیت را برای همهی خدمتگزاران این عرصه هموار سازد.
دانشگاه اصفهان کهنترین و جامعترین دانشگاه در مرکز کشور
دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور محترم وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای این مراسم درگذشت حضرت آیت الله مستجابی و همچنین قتل ناجوانمردانه امیر محمد خالقی، دانشجوی دانشگاه تهران را تسلیت عرض کرد و در ادامه اظهار کرد: خرسندم که برای چندمین بار در این شهر تاریخی و پرآوازه حضور دارم. وی اصفهان را کانونی از تمدنهای دیرپا و هنری توصیف کرد و افزود: این شهر، مهد کار و تلاش، خیزش و جوشش، و زادگاه فیلسوفان و عالمان بزرگ است.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ویژگیهای منحصر به فرد اصفهان، تصریح کرد: این شهر، سرزمین شهد و شکر، ایثارگران ماندگار و میراث ملموس جهانی است و اصفهان به عنوان شهری زنده و پویا، با مساجد، مدارس، پلها و بازارهای تاریخی، به عنوان «نصف جهان» شناخته میشود.
وی در ادامه به جایگاه دانشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه، کهنترین و جامعترین دانشگاه ایران است و چون نگینی در مرکز کشور میدرخشد. خضری با بیان اینکه دانشگاه اصفهان دارای حدود ۷۳۰ عضو هیئت علمی و ۱۷ هزار دانشجو است، آن را یک دانشگاه جامع توصیف کرد و بیان داشت: دانشگاه اصفهان دارای چرخه کامل دانشجویی و دانشپروری است و در نظامهای رتبهبندی دانشگاهی ایران و جهانی، جایگاه مطلوب و برجستهای دارد و شعار این دانشگاه که «جامعه محور و تمدن ساز» است در توسعه علمی و فرهنگی کشور اهمیت دارد.
تاکید مشاور وزیر علوم بر نقش محوری دانشگاهها در جامعه محوری و تمدنسازی
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص نقش دانشگاهها در جامعه و تمدنسازی اظهار کرد: دو مأموریت مهم و دو مسئولیت اثرگذار در شرایط کنونی کشور ما جامعه محوری و تمدنسازی است.
وی ادامه داد: از جامعه محوری همین بس که نام دانشگاه در زبان انگلیسی (University) از جامعه گرفته شده است؛ یعنی نام دانشگاه پیوندی عمیق با جامعه دارد، چون دانشگاه محل اجتماع عصاره جامعه و تشکیل کانونهای علمی به نمایندگی از جامعه است.
دکتر خضری با بیان اینکه دانشگاهها همواره حرکتهای تمدنی ایجاد کردهاند، تصریح کرد: یک دانشگاه چه بسا تمدنی عظیم، بزرگ و ماندگار در کشور ما پدید آورده است که نمونههای آن دانشگاه جندی شاپور، مدرسه نظامیه اصفهان و دانشگاه اصفهان هستند.
وی افزود: این مراکز جریانهای تمدنی ایجاد کردند و فکر، اندیشه، دانش و بینش را در جامعه توسعه دادند و این همان چیزی که موتور متحرکه جامعه و تمدن است.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص نقش علم و دانش خاطرنشان کرد: پیشران تمدن، علم و دانش و آگاهی و بینش است و اینها محصولات دانشگاه هستند؛ اینها تولیدات دانشگاه و میوههای ارزشمندی هستند که جامعه از آنها بهره میگیرد و تمدن خود را به حرکت در میآورد.
وی با اشاره به ظرفیتهای دانشگاه اصفهان گفت: وقتی ما چنین امکانات و ظرفیتی به نام دانشگاه اصفهان داریم، طبعاً در کنار این ظرفیت و فرصت، انتظارات و توقعات بسیار جدی و مهمی هم پدید خواهد آمد.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم بیان داشت: ۳۲۰ هکتار زمین در بهترین نقطه کشور و اصفهان با ارزشی که در هیچ حساب و کتابی نمیتوان آن را محاسبه کرد، به همراه چهرههای علمی برجسته و ظرفیت ۱۷ هزار مغز و هوش، سرمایهای بینظیر است.
وی تاکید کرد: از چنین جایگاه و ظرفیتی توقع و انتظار این است که این دانشگاه همچنان به حرکت علمی خودش برای تمدن سازی ادامه دهد و لحظهای از حرکت رو به جلو خودش عقب ننشیند.
دنیا با سرعت نور در حال پیشرفت است؛ دانشگاه اصفهان باید مرجعیت علمی خود را حفظ کند
دکترخضری در خصوص اهمیت درک زمان و پیشرفت سریع جهان اظهار کرد: امروز دنیا دنیای حرکتهای سریع و آنی و برق آساست؛ جهان با سرعت نور در حال حرکت به سمت پیشرفت است. اگر یک آن از این سیر حرکت باز بمانیم، برای سالها عقب خواهیم افتاد و از چنین دانشگاهی همچون دانشگاه اصفهان توقع میرود لحظات خودش را درک کند و زمان را دریابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه دانشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: از دانشگاه اصفهان به عنوان یک نماد آموزش عالی در منطقه مرکزی ایران، انتظار میرود مرجع علمی باشد و موقعیت خود را برای ایجاد مرجعیت علمی ارتقا دهد. همه باید دانشگاه اصفهان را مرجع علمی خود بدانند. برای هر موضوع علمی، دانشگاه به طور مطلق و دانشگاه اصفهان به طور خاص، باید جایگاه مرجعیت علمی خود را حفظ کند.
مشاور وزیر علوم با اشاره به تغییرات سریع دنیا و تحول مداوم نیازهای جامعه، بر ضرورت بازنگری در مأموریتهای دانشگاه اصفهان تأکید کرد: برای آنکه دانشگاه اصفهان بتواند همچنان پیشگام و پیشتاز باشد، باید مأموریتهای خود را متناسب با شرایط کنونی بازنگری کند. از این دانشگاه توقع میرود فراتر از مأموریتهای عادی و معمول سایر دانشگاهها، مأموریتهای خاص خود را طراحی و شناسایی کرده و به معنای دقیق کلمه، خود را به دانشگاهی مأموریتگرا تبدیل کند.
ضرورت بازنگری مأموریتهای دانشگاه اصفهان برای برقراری عدالت آموزشی
وی با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی بیان داشت: از دانشگاه اصفهان انتظار میرود در جهت برقراری عدالت آموزشی گام بردارد. مسئولان دانشگاه باید امکانات آموزشی و پژوهشی خود را عادلانه در اختیار اعضای هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان و تمام ذینفعان قرار دهند. عدالت آموزشی مفهومی فراگیر است که در همه زمینهها قابل طرح است؛ از پذیرش دانشجو گرفته تا توزیع دانشگاهها و امکانات دانشگاهی. ایشان با طرح این پرسش که «اگر در جایی مثل دانشگاه عدالت برقرار نشود، کجا میخواهد برقرار شود؟» بر نقش محوری دانشگاهها در ترویج عدالت تأکید کرد.
دکتر خضری بر اهمیت ایجاد محیطی امن برای فعالیتهای علمی تأکید کرد: از دانشگاه توقع میرود فضایی امن و محیطی آرام و آسوده برای ذینفعان خود فراهم کند. دانشگاه محل علم، دانش و اندیشهورزی است و اندیشهورزی در سایه ترس و نگرانی ممکن نمیشود.
لزوم آزادی اندیشه و همدلی در دانشگاهها برای پیشرفت جامعه
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، دیدگاههای مهمی درباره نقش دانشگاهها در جامعه امروز ایران ارائه کرد. ایشان بر ضرورت آزادی اندیشه در محیط دانشگاهی تأکید نمود و گفت: برای شکوفایی اندیشهها و بهرهمندی جامعه از نتایج آن، باید فکر و اندیشه دانشگاهیان را آزاد گذاشت تا درست و آزادانه بیندیشند و دیدگاههای علمی خود را بیان کنند.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه جایی برای فعالیتهای غیرعلمی نیست. نخبگان دانشگاهی - چه دانشجویان، چه استادان و چه پژوهشگران - از این حقیقت آگاهند. بنابراین، باید فضا برای اندیشیدن آزاد باشد تا اثرات علمی، دانشی و بینشی آن به جامعه برسد.
دکتر خضری در خصوص نقش دانشگاه در شرایط کنونی کشور، خاطرنشان کرد: از دانشگاه انتظار میرود گفتمان همدلی، همراهی و همگرایی را ترویج کند. در شرایط فعلی که کشور زیر فشار دشمنان قرار دارد، نیاز به همدلی و وفاق بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم با اشاره به فرهنگ گفتگو افزود: در مباحثات علمی و دانشگاهی ممکن است گفتگوهای تند صورت گیرد، اما در نهایت همه ما برای هدفی مشترک تلاش میکنیم و همدل و همراه یکدیگر هستیم.
وی بر مسئولیت اجتماعی دانشگاهها تأکید کرد: برای دستیابی به بالندگی و شکوه ایران عزیز، دانشگاه باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند. دانشگاه هیچگاه از این مسئولیت دور نمیشود و اکنون بیش از هر زمان دیگری، دانشگاههایی مانند دانشگاه اصفهان در این مسیر تلاش کردهاند و خواهند کرد.
دکتر خضری بر ضرورت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت تأکید کرد: در دوره کنونی بیش از گذشته، دانشگاه برای اثرگذاری بیشتر و انتقال دستاوردهای علمی خود به جامعه، باید پیوندی نزدیکتر با جامعه و صنعت برقرار کند.
ضرورت خوداتکایی دانشگاهها در شرایط مالی کنونی
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم خوداتکایی دانشگاهها پرداخت و گفت: دانشگاه باید به سمت خوداتکایی حرکت کند. ممکن است در آینده نتوانیم دانشگاهها را صرفاً از طریق بودجههای دولتی اداره کنیم، چرا که هماکنون نیز با تنگناهای شدید مالی روبرو هستیم.
وی با اشاره به چالشهای موجود افزود: کشور با مشکلات متعددی مواجه است که همه از آن آگاهند؛ از مشکلات اجتماعی و زیستمحیطی گرفته تا مسائل مربوط به آب، بیکاری و ناترازیهای انرژی. بنابراین ممکن است روزی برسد که تأمین هزینههای دانشگاهها دشوار شود. گرچه دولت با تمام توان تلاش میکند، اما دانشگاه باید برای شرایط احتمالی آماده باشد و توانایی خوداتکایی را کسب کند.
دکتر خضری راهکارهای خوداتکایی دانشگاهها را اینگونه تشریح کرد: دانشگاه باید ایدهها و محصولات علمی خود را به ثروت تبدیل کند و از این طریق درآمد کسب نماید. مهمتر از آن، دانشگاه باید ارتباط نزدیک و قوی با دانشآموختگان خود برقرار کند. برای مثال، دانشگاه اصفهان هزاران دانشآموخته دارد که بسیاری از آنها امروز در جایگاههای اقتصادی مهمی قرار دارند. این دانشآموختگان، دوستداران دانشگاه هستند و میتوان از طریق جلب مشارکت آنها، منابع درآمدی پایدار برای دانشگاه ایجاد کرد.
وی در ادامه گفت: برخی از بودجههای دولتی ممکن است گاه باشند و گاه نباشند، اما آنچه همواره پایدار و زاینده است، محصولات علمی دانشگاه است که همیشه خریدار دارد و میتواند منبع درآمد پایداری برای دانشگاه باشد.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم درباره تغییر مدیریت در دانشگاه اصفهان توضیح داد: این تغییر همانند سایر تغییرات مدیریتی در دانشگاههای دیگر، در چارچوب یک فرایند مبتنی بر عقلانیت، بررسی دقیق و با توجه به خواست عمومی و مطالبات ذینفعان دانشگاه صورت میگیرد.
تغییرات مدیریتی در وزارت علوم بر اساس ضرورت و بررسیهای دقیق
وی در خصوص سیاستهای مدیریتی وزارت علوم بیان داشت: سیاست وزارت علوم هرگز بر تغییر شتابزده مدیران دوره پیشین نبوده است. ایشان تأکید کردند که نه وزیر محترم و نه همکاران ایشان به دنبال تغییرات عجولانه در سطح مدیریت نبودهاند.
دکتر خضری در ادامه تشریح کرد: تغییرات مدیریتی تنها در صورت وجود ضرورت، شرایط مناسب، خواست عمومی و یا عدم تمایل خود مدیر به ادامه مسئولیت صورت میپذیرد. این تغییرات طی فرایندی مبتنی بر بررسیهای دقیق، مشورت با ذینفعان و گفتگو با پیشکسوتان انجام میشود و تمامی انتخابها بر پایه تعقل، خردورزی و آیندهنگری استوار است.
وی با اشاره به رضایتمندی عمومی از عملکرد کنونی، تصریح کرد: این موفقیت حاصل تأمل و دقت در تصمیمگیریها بوده و نه نتیجه شتابزدگی. ایشان همچنین از زحمات و تلاشهای دکتر هرسیج در مقام ریاست دانشگاه اصفهان قدردانی نموده و تأکید کردند که هیچ عجلهای برای تغییر ایشان وجود نداشته است.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم خاطرنشان کرد: تغییر مدیران پس از چند سال امری طبیعی است، همانند تحویل پرچم از یک برادر به برادر دیگر. امروز نیز دکتر هرسیج مسئولیت هدایت دانشگاه اصفهان را به همکار دیگری واگذار میکنند، اگرچه این مسئولیتها همواره موقتی هستند.
اهمیت آموزش و پژوهش در نظام علمی کشور
وی با تأکید بر اهمیت محوری آموزش و پژوهش اظهار داشت: افتخار اصلی ما در نظام دانشگاهی، حضور در کلاسهای درس، تعامل با دانشجویان و فعالیت در آزمایشگاهها، کارگاهها و مراکز پژوهشی است. سایر مسئولیتها موقتی هستند و اهمیت ثانویه دارند.
دکتر خضری در ادامه، ضمن قدردانی از زحمات دکتر هرسیج و تیم همراه او، از پذیرش مسئولیت توسط دکتر رکنیزاده در شرایط کنونی تشکر کرد.
وی تصریح کرد: دکتر رکنیزاده علیرغم مشغلههای فراوان در پروژههای ملی، بنا به درخواست وزارتخانه و با توجه به تجارب مدیریتی، جایگاه علمی و سوابق ارزشمند خود در دفاع از کشور و انقلاب، این مسئولیت را پذیرفتهاند.
مشاور وزیر با اشاره به شجاعت دکتر رکنیزاده در پذیرش این مسئولیت خاطرنشان کرد: قبول چنین مسئولیتی نیازمند شهامت است و برای ایشان و تیم همراهشان آرزوی موفقیت کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، برای عالمان، اندیشمندان و شهیدان عرصه علم و دانش آرزوی علو درجات کرد و برای دولت، رئیسجمهور و وزیر علوم که در جهت اعتلای نظام علمی کشور تلاش میکنند، آرزوی موفقیت نمود؛ همچنین ایشان برای رهبری آرزوی طول عمر با عزت و برای ایران و شهر اصفهان آرزوی سرفرازی بیشتر کرد.
در پایان، ایشان همگان را به همکاری و همراهی دعوت کرد و تأکید نمود که موفقیت فردی مهم نیست، بلکه باید همه با همکاری یکدیگر در جهت سربلندی کشور و دانشگاه تلاش کنند. خضری سخنان خود را با ابیاتی از مولانا به پایان برد که بر اهمیت عنایات الهی و فروتنی در برابر دانش تأکید داشت:
این همه گفتیم لیک اندر بسیچ / بی عنایات خدا هیچیم هیچ
بی عنایات حق و خاصان حق / گر ملک باشد سیاهستش ورق
ای خدا ای فضل تو حاجت روا / با تو یاد هیچکس نبود روا
این قدر ارشاد تو بخشیدهای / تا بدین بس عیب ما پوشیدهای
قطرهٔ دانش که بخشیدی ز پیش / متصل گردان به دریاهای خویش
نظر دهید