• 1404/02/10 - 09:50
  • - تعداد بازدید: 90
  • - تعداد بازدیدکننده: 85
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
  • /Zat
رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش عالی

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم گفت: امروزه دانشگاه‌ها، به‌ویژه در کشور ما، اسیر نوعی کمی‌گرایی شده‌اند و این کمی‌گرایی به‌خصوص در عرصه پژوهش نمود بیشتری دارد. یک دانشگاه زاینده، باید بتواند برای آینده خود، مسیر خود و پاسخگویی به پرسش‌های جامعه، با روش‌های خودش تصمیم بگیرد و شادابی و نشاط در میان دانشجویان و اساتید، مشخصه اصلی آن است.

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش

 

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، مراسم گرامیداشت مقام شامخ معلم و تجلیل از استادان برگزیده دانشگاه اصفهان، همزمان با هفته معلم و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س)، در روز سه شنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در تالار پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این مراسم ارزشمند از ساعت ۱۵:۳۰ آغاز شد و برنامه‌های متنوع و پربار آن تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه داشت. در این آیین که با حضور مسئولان دانشگاه، اساتید گرانقدر به منظور تکریم جایگاه والای معلمان و اساتید فرهیخته برگزار شد، برنامه‌های متنوعی از جمله، سخنرانی رئیس دانشگاه و معاون آموزشی و دکتر عبدالعظیم کریمی به عنوان مهمان این برنامه، تجلیل از استادان برگزیده در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی، تقدیر از اعضای هیئت علمی نمونه و پیشکسوت، اجرای موسیقی، پخش کلیپ‌های مرتبط با مقام معلم اجرا گردید.

رئیس دانشگاه اصفهان: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی در آموزش عالی / اهمیت نوآوری و خلاقیت در نظام دانشگاهی

دکتر رسول رکنی زاده، رئیس دانشگاه اصفهان، در این مراسم ضمن تقدیر از اساتید و همکاران دانشگاهی، به تشریح مفهومی نوین در حوزه آموزش عالی پرداخت. وی در خصوص مفهوم «دانشگاه زاینده» اظهار کرد: این مفهوم جدید در حوزه آموزش عالی، بر پایه نوآوری و خلاقیت استوار است و سازمانی که از این ویژگی‌ها برخوردار باشد، توانمندی‌های جدیدی کسب خواهد کرد.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به نشانه‌های زنده بودن یک سازمان تصریح کرد: گسترش  توانمندی‌ها و افزایش قدرت ارتباط‌گیری در یک سازمان، نشان‌دهنده زنده بودن آن و سرمایه‌گذاری صحیح در حوزه خلاقیت و نوآوری است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در نظام دانشگاهی افزود:  امروزه دانشگاه‌ها، به‌ویژه در کشور ما، اسیر نوعی کمی‌گرایی شده‌اند که شدت آن از بسیاری کشورهای پیشرفته بیشتر است. این کمی‌گرایی به‌خصوص در عرصه پژوهش نمود بیشتری دارد، زیرا مدام تأکید می‌شود که اعتبار دانشگاه‌ها به تعداد مقالات و جایگاه آنها در فهرست‌های رتبه‌بندی وابسته است.

دکتر رکنی زاده در خصوص دیدگاه کریستوفر الکساندر خاطرنشان کرد: وی دانشگاه‌ها را به دو دسته با هویت بی‌نامی و دانشگاه‌هایی که هویتشان صرفاً از طریق نام مطرح می‌شود، تقسیم می‌کند. در دانشگاه‌های با هویت بی‌نامی، تضادها کمتر و هارمونی در روابط درونی و بیرونی بیشتر است، در حالی که دانشگاه‌های صرفاً نام‌دار با تضادهای درونی و رقابت‌های ناسالم مواجه هستند.

تفاوت‌های چشمگیر میان دانشگاه‌های بانام و بی‌نام در زمینه نوآوری و پویایی علمی

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به خطبه ۲۲۰ نهج البلاغه در وصف سالک الی الله (قد أحیا عَقلَهُ و أماتَ نَفسَهُ) در خصوص تفاوت‌های موجود میان دانشگاه‌های بانام و بی‌نام توضیح داد: در مقایسه بین این دو نوع دانشگاه، تفاوت‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود؛ در دانشگاه بی‌نام، فشارهای درونی کمتر بوده و افراد تنش کمتری را تجربه می‌کنند، به طوری که شادابی و نشاط مشخصه اصلی آن در میان دانشجویان و اساتید است.

وی در خصوص چالش‌های دانشگاه‌های بانام تصریح کرد: این دانشگاه‌ها با فشارهای درونی فزاینده و انگیزش‌های درونی بسیار پایین مواجه هستند. میزان افسردگی سازمانی در این دانشگاه‌ها به حدی بالاست که افراد هر روز صبح از خود می‌پرسند چرا در آنجا هستند و چرا این کار را انجام می‌دهند.

دکتر رکنی زاده با اشاره به مشکل فقدان نوآوری در دانشگاه‌های بانام خاطرنشان کرد: این دانشگاه‌ها دچار فعالیت‌های تکراری شده و به جای نوآوری، بیشتر به شبیه‌سازی و تقلید از دانشگاه‌های اصیل می‌پردازند.

وی با تأکید بر ویژگی‌های یک دانشگاه موفق افزود: زایش فکری و نوزایی علمی از مهم‌ترین شاخص‌های یک دانشگاه موفق است. دانشگاه زاینده با سطح هوشیاری بالا، در برابر رویدادهای بیرونی واکنش مناسب نشان می‌دهد زیرا پویا و زنده است، در حالی که در دانشگاه بانام و منفعل، توان سازندگی بسیار ضعیف بوده و «اصالت اندیشه» کمتر به چشم می‌خورد و فارغ‌التحصیلان آن بیشتر از طریق تقلید آموزش می‌بینند تا خلق و نوآوری.

فقدان نمادهای آکادمیک فعال، چالش اصلی دانشگاه‌های امروز / در دانشگاه «بی نام» خود آیینی، اصل است

رئیس دانشگاه اصفهان در خصوص چالش‌های کنونی محیط‌های دانشگاهی تأکید کرد: دانشگاه اصیل و زاینده  قدرت سازگاری با تغییرات هر روز نوشونده بسیار بالا  است. هم‌چنین نمادهای آکادمیک فعال شاخصی در دانشگاه اصیل است. اما در محیط دانشگاه با نام، چیزهایی نمود پیدا می‌کند که ارتباطی با اصالت‌های دانشگاهی ندارد؛ از نوع افرادی که در این محیط کار می‌کنند گرفته تا نوع ساخت و سازها، همه اینها نماد هستند و زمانی که این نمادها نتوانند با هویت دانشگاه مرتبط شوند، دانشگاه فاقد نمادهای فعال می‌شود.

دکتر رکنی زاده با اشاره به ویژگی‌های مدیریتی در محیط دانشگاه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت در دانشگاه‌های اصیل، به‌خصوص در برابر نیروهای درون دانشگاه، صداقت است.

وی با تأکید بر اهمیت خودآیینی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در دانشگاه «بی نام» خود آیینی، اصل است؛ و این بی نامی موجب عدم انسداد آزادی آکادمیک خواهد بود.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: یک دانشگاه باید بتواند برای آینده خود، مسیر خود و پاسخگویی به پرسش‌های جامعه، با روش‌های خودش تصمیم بگیرد و این یعنی خود آیینی؛ این در حالی است که دانشگاه «با نام» خودآیینی ندارد و همواره منتظر است که از جایی دیگر برایش تصمیم‌گیری شود، در حالی که دانشگاه باید هویت‌ساز نسل آینده باشد.

ابراز مراتب همدردی دانشگاه اصفهان با حادثه‌دیدگان بندرعباس

دکتر محمدرضا عابدی، معاون آموزشی دانشگاه اصفهان در مراسم بزرگداشت مقام استاد، ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان بندرعباس اظهار کرد: متأسفانه حوادث اخیر در بندرعباس موجب آسیب‌های روحی (تروما) در میان کودکان و بزرگسالان شده و خسارات بسیاری به بار آورده است؛ دانشگاه اصفهان مراتب همدردی خود را با عزیزان بندرعباس اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: از پذیرش دعوت دانشگاه توسط اساتید بسیار سپاسگزاریم و از حضورشان در برنامه‌های آتی دانشکده نیز تشکر می‌کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در آموزش دانشگاهی سه کلمه کلیدی وجود دارد که آن سه کلمه: ابزار آموزشی، وسیله آموزشی و  اسباب آموزش است، تصریح کرد: اسباب اصلی آموزش، اساتید هستند که حتی در نبود ابزارهای آموزشی، فرآیند یادگیری را محقق می‌سازند.

وی در خصوص برنامه‌های بزرگداشت مقام استاد خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها از دو ماه پیش در هیئت رئیسه دانشگاه، با مشارکت نمایندگان اساتید در شورای آموزشی و روابط دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

دکتر عابدی در خصوص نحوه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته افزود: پس از ارزیابی برنامه‌های سال گذشته، برنامه‌های جدید به هیئت رئیسه دانشگاه پیشنهاد و پس از بررسی، برای اجرا به بخش‌های مجری و روابط عمومی دانشگاه ابلاغ می‌شود.

وی بیان داشت: امسال تصمیم گرفته شد برنامه‌ها در سطح دانشکده‌ها با حضور خانواده‌های اساتید برگزار شود تا هم خانواده‌های ایشان احساس تعلق بیشتری به دانشگاه پیدا کنند و هم مقام استاد با توجه به پراکندگی برنامه‌ها، بیشتر مورد توجه بیشتری قرار گیرد، چراکه یک برنامه در یک روز و در یک ساعت مشخص شاید نتواند آنچه که منظور ما برای تجلیل مقام شامخ اساتید هست را به خوبی منتقل کند.

برگزاری برنامه‌های متنوع تجلیل از پیشکسوتان و ارتقای علمی اساتید در دانشگاه اصفهان

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان در خصوص برنامه‌های تجلیل از اساتید و پیشکسوتان این دانشگاه، به ویژه ارتقا ۵۸ نفر به درجه دانشیاری و استادی در این سال، اظهار کرد: به پیشنهاد یکی از همکاران مبنی بر استفاده از هر فرصتی برای تجلیل، برنامه‌های خانوادگی به مجموعه فعالیت‌های دانشگاه اضافه شد؛ امیدواریم همه همکاران در این برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های گفتگو محور در دانشکده‌ها افزود: اخیراً شاهد برگزاری این برنامه‌ها در دانشکده ریاضی و سایر دانشکده‌ها هستیم که طی آن، تجربیات ارزشمند پیشکسوتان به اشتراک گذاشته می‌شود و افراد بیشتر با رنج و شوق معلمی آشنا خواهند شد.

دکتر عابدی تصریح کرد: در راستا برنامه‌های تجلیل از اساتید، تم برنامه‌های امسال، یک تم آموزشی هست؛ از دیروز برنامه‌هایی در حوزه آموزش و فرهنگ آغاز شده و امروز نیز نشستی با موضوع جنبه‌های تربیتی و آموزشی هوش مصنوعی برای معاونان آموزشی برگزار گردید، همچنین فردا برنامه‌ای با عنوان «چگونه فرزندپروری نکنیم» ویژه خانواده‌های دانشکده‌ها برگزار خواهد شد؛ در همین راستا دکتر عبدالعظیم کریمی که صاحب ۸۵ کتاب تألیفی آموزشی و تربیتی هستند، دعوت ما را برای حضور در این مراسم و برنامه‌ها پذیرفتند.

تقدیر از اساتید جوان برتر در ارزشیابی‌های دانشجویی / برنامه خاطره سازی و خاطره گویی اساتید دانشگاه در یک قاب

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان در خصوص تقدیر از اساتید جوان این دانشگاه اظهار کرد: یکی از نکات قابل توجه این است که تعدادی از همکاران جوان ما در سه سال گذشته همواره در ارزشیابی‌های دانشجویی نمرات برتر را کسب کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه این افراد به دلیل جوان بودن، هنوز در برخی پارامترها مانند شاگردپروری به سطح مطلوب نرسیده‌اند، اما تصمیم گرفته شد که امسال از سه نفر از این همکاران که بالاترین ارزشیابی را در دانشگاه داشته‌اند، تقدیر شود.

دکتر عابدی با اشاره به بازنشستگی و درگذشت تعدادی از اساتید تصریح کرد: امسال پنج تن از اساتید ما به افتخار بازنشستگی نائل شدند. متأسفانه در سال گذشته نیز یک استاد شاغل و هشت استاد بازنشسته را از دست دادیم که گل‌هایی از بوستان دانشگاه اصفهان بودند و در این مراسم یادی از این عزیزان که معلمان ما بودند، کردیم.

وی در خصوص برگزاری مراسم خاطره‌گویی بیان داشت: در پایان برنامه، پس از اقامه نماز، مراسمی در کنار دریاچه برگزار خواهد شد که به خاطره‌گویی و خاطره‌سازی اختصاص دارد؛ حضور روسای دانشگاه از سال ۱۳۷۶ تاکنون و اساتید بزرگ در یک قاب، همراه با سایر همکاران از گروه‌های مختلف، افتخارآفرین خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان افزود: این عزیزان که به دانشگاه اصفهان هویت می‌بخشند، در یک پذیرایی ساده، به خاطره‌گویی خواهند پرداخت که امیدواریم برای همه خاطره‌ساز باشد.

وی گفت: بسیار خرسندم که در این برنامه در خدمت شما هستم؛ خیلی دوست داشتم که در فضایی مانند این مراسم، درباره سیاست‌های آموزشی بحث و گفتگو کنیم، اما فرصت کم برنامه این اجازه را نمی‌دهد. ما در دانشگاه به عنوان تسهیل‌گر، پشتیبان و خدمتگزار آموزش در خدمت شما هستیم و اگر به ما مراجعه کنید، می‌توانیم از توانمندی‌های شما در بخش‌های مختلف دانشگاه استفاده کنیم، همچنین از تمامی همکاران عزیزی که در اجرای این برنامه همکاری کردند، قدردانی می‌کنم.

در پایان این مراسم باشکوه، برنامه‌های ویژه‌ای شامل اقامه نماز جماعت، صرف آش، نورافشانی و عکس یادگاری دسته‌جمعی در کنار محوطه زیبای دریاچه دانشگاه برگزار شد که خاطره‌ای ماندگار را برای حاضرین رقم زد. این مراسم نمادی از ارج‌نهادن به مقام والای معلم و قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه اساتید گرانقدر دانشگاه اصفهان در راستای تعلیم و تربیت نسل آینده‌ساز کشور بود.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه روابط عمومی
  • کد خبر : 580
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت مقام معلم: «دانشگاه زاینده و بی نام» راهکاری برای خروج از کمی‌گرایی و رشد کیفیت در آموزش

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید