• 1404/02/29 - 22:04
  • - تعداد بازدید: 61
  • - تعداد بازدیدکننده: 57
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
  • /Zfv
رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند

رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند

بیست و هفتم اردیبهشت، روز جهانی «روابط عمومی و ارتباطات»، فرصتی است مغتنم برای قدردانی از تلاش‌های متخصصان این عرصه که با تکیه بر دانش، خلاقیت و تعهد، نقشی بی‌بدیل در ایجاد تعامل سازنده بین سازمان‌ها و جامعه ایفا می‌کنند. در این راستا، دانشگاه اصفهان نیز با برگزاری جلسه‌ای با حضور با حضور دکتر رکنی زاده رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر رئیسی مشاور رئیس دانشگاه، دکتر رضائی معاون فرهنگی و دانشجویی و دکتر عزیزخانی مدیر روابط عمومی، ضمن گرامیداشت این روز، بر اهمیت روزافزون روابط عمومی در پیشبرد اهداف و تعالی این نهاد علمی و فرهنگی تأکید ورزید.

رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند

 

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، رئیس دانشگاه اصفهان گفت: در دنیای امروز، روابط عمومی بیش از هر زمان دیگر باید به عنوان خط مقدم جبهه روایت و پیشانی سازمان‌ها عمل کند و با ارتقای شفافیت و مرجعیت خبری، از سلامت اطلاع‌رسانی و اعتماد عمومی صیانت نماید. روابط عمومی باید به صورت فعال به سراغ دانشکده‌ها، اساتید و توانمندی‌ها برود و اخبار و دستاوردها را گردآوری و منعکس کرده و به سمت ارائه روایت صحیح از وقایع دانشگاه نزد افکار عمومی حرکت کند.

 

روابط عمومی پیشانی و خط مقدم جبهه روایت در دنیای امروز است

دکتر رسول رکنی‌زاده، رئیس دانشگاه اصفهان، در این جلسه با اشاره به جایگاه حیاتی روابط عمومی در سازمان‌ها اظهار کرد: روابط عمومی همانند عوامل پشت صحنه فیلم‌هاست که بسیاری از اتفاقات مهم را با نظم و انسجام رقم می‌زند، اما غالباً دیده نمی‌شود. در حالی که نقش آنها در اطلاع‌رسانی و خبررسانی بسیار موثر است.

وی ادامه داد: در گذشته خودنمایی امری ناپسند بود، اما در فضای مدرن، اخلاق سازمانی با اخلاق فردی تفاوت یافته و اکنون بیان موفقیت‌ها و برجسته‌سازی فعالیت‌ها امری رایج و پذیرفته‌شده است؛ حتی برخی رفتارهایی که در اخلاق فردی ریا محسوب می‌شد، در چارچوب سازمانی ارزش‌گذاری و برای آن هزینه پرداخت می‌شود تا دستاوردها به درستی عرضه شوند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه حرفه‌ای‌گری رسانه‌ای می‌تواند واقعیت‌ها را کوچک و یا بزرگ نمایی کند، تصریح کرد: برخی وقایع مهم ممکن است در سطح رسانه‌ای نادیده گرفته شده یا بدون پوشش خبری باقی بماند و در مقابل، اتفاقات کوچک بزرگنمایی شود؛ این آسیب‌ها از ویژگی‌های سیستم رسانه‌های مدرن است.

وی افزود: امروزه، جنگ روایت‌ها به عنوان عرصه اصلی رقابت‌ها مطرح است؛ به گونه‌ای که قدرت روایت‌گری و نحوه انتقال عملیات و دستاوردها در فضای رسانه، اهمیت بیشتری یافته و در بسیاری مواقع اصل اختلافات و چالش‌ها به این حوزه منتقل شده است.

دکتررکنی‌زاده با بیان اینکه روابط عمومی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از شایعات ایفا کند، خاطرنشان کرد: اگر روابط عمومی مرجع حقیقت و برج شفافیت یک سازمان باشد، می‌توان بسیاری از ابهامات و سوالات را پاسخ داد و اعتماد عمومی را تقویت کرد.

وی گفت: در دنیای امروز، روابط عمومی بیش از هر زمان دیگر باید به عنوان خط مقدم جبهه روایت و پیشانی سازمان‌ها عمل کند و با ارتقای شفافیت و مرجعیت خبری، از سلامت اطلاع‌رسانی و اعتماد عمومی صیانت نماید.

صداقت و شفافیت، ستون‌های حیاتی روابط عمومی حرفه‌ای هستند

وی ادامه داد: اگر خدشه‌ای به برج شفافیت اطلاعات وارد شود، زمینه برای شایعات و اخبار نادرست فراهم خواهد شد و افراد دائما ناچار می‌شوند شایعات و حرف‌های غلط را تکذیب کنند. در واقع، حرفه‌ای‌گری در روابط عمومی ایجاب می‌کند که همیشه مرجع حقیقت و اطلاعات موثق باشد.

وی افزود: برخی اقدامات مثل ایجاد سایت دانشگاه یا همکاری دائمی با رسانه‌های ملی همچون صداوسیما، می‌تواند به تقویت نقش روابط عمومی و انعکاس بهتر اخبار دانشگاه بیانجامد؛ ارتباط حرفه‌ای با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف نیز بسیار مهم است.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه صدق و راستگویی، ستون‌های خطر و فرصت در روابط عمومی هستند، خاطرنشان کرد: بزرگترین خطری که در فعالیت‌های رسانه‌ای و روابط عمومی وجود دارد، از بین رفتن صدق و راستی است. اگر واقعیت و خبر درست از روابط عمومی به گوش مردم نرسد، اعتماد از بین می‌رود؛ حتی کتمان حقیقت نیز از نظر بسیاری، نوعی دروغ محسوب می‌شود.

وی گفت: انتقال درست و شفاف اطلاعات یکی از دشوارترین وظایف روابط عمومی است؛ اینکه مردم بتوانند اخبار را به طور صحیح و کامل از این مرجع دریافت کنند، کار بسیار دشواری است و نیازمند داشتن اطلاعات کامل و کافی است.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: روابط عمومی باید نقطه‌ای باشد که هر مراجعه‌کننده‌ای که به دانشگاه نیاز یا سوالی دارد، بتواند به درستی پاسخ بگیرد. همان‌طور که اتفاقات بزرگی گاهی به صورت اتفاقی یا بر اثر هوشمندی برخی افراد رخ داده است، باید تلاش کرد تا چنین مراجعات و تعاملاتی نظام‌مند و تسهیل شود.

روابط عمومی باید از گزارش رویدادها به روایت‌سازی و برجسته‌سازی توانمندی‌های دانشگاه برسد

وی افزود: اعضای هیئت علمی ذاتاً به ارائه و معرفی کارهای خود علاقه‌مند نیستند و این فرهنگ باید اصلاح شود. اکنون دیگر دانش و دستاوردها باید توسط صاحبانشان معرفی شود تا هم جایگاه دانشگاه تقویت شود و هم ظرفیت‌های علمی بیشتر معرفی گردند.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه معرفی دستاوردهای دانشگاه در عرصه رسانه نیازمند برنامه‌ریزی و افق‌نگری است، خاطرنشان کرد: برای مثال در برخی دانشگاه‌های کشور همچون دانشگاه امیرکبیر، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در اخبار علمی یا شبکه‌های صداوسیما مطرح می‌شود؛ این الگو باعث ماندگاری نام دانشگاه و جذب دانشجویان نخبه به آن می‌گردد.

وی گفت: ایجاد یک شبکه ارتباطی و کاری میان روابط عمومی دانشگاه‌ها و رسانه‌های مختلف، نه‌فقط در سطح استان بلکه در سطح بین‌المللی، می‌تواند به تبادل تجربیات و معرفی بهتر دانشگاه یاری برساند.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید از تجربه‌های موفق دانشگاه‌هایی مانند تهران و امیرکبیر در حوزه روابط عمومی بهره برد و با ایجاد تورهای تبادل تجربه و مطالعه مکانیزم‌های حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی، سطح روابط عمومی دانشگاه ارتقا داد.

وی بیان داشت: روابط عمومی دانشگاه برای پیشرفت نیازمند تعریف تراز تازه‌ای است تا بتواند نقش مؤثرتری در معرفی ظرفیت‌ها، جذب منابع و فراهم‌کردن زمینه‌های ارتباطی میان نخبگان، پژوهشگران و جامعه هدف ایفا کند.

دانشگاه اصفهان باید توانمندی‌های خود را به جامعه معرفی کند

دکتر احسان رئیسی، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان در این جلسه درباره اهمیت و جایگاه روابط عمومی در دانشگاه اظهار کرد: از تلاش‌ها و کوشش‌های شبانه‌روزی همکاران عزیز و تمامی اعضای بخش روابط عمومی دانشگاه قدردانی می‌کنم؛ چرا که وجه تمایز اصلی این بخش، تعهد و حضور همیشگی همکاران است و این موضوع قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: سپاسگزار اعتماد و حسن‌ظن جناب آقای دکتر رکنی‌زاده هستم که برای همه ما این فرصت را فراهم کردند تا بتوانیم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در راستای خدمت به دانشگاه به کار بگیریم. همینطور از ارتباط شایسته و ثمربخش دکتر رضایی و معاونت فرهنگی با اداره روابط عمومی تقدیر می‌کنم که این انسجام، دانشگاه را در زمینه اطلاع‌رسانی و معرفی دستاوردها بسیار موفق ساخته است.

وی افزود: ما در پی تحقق دو گام بزرگ قرار داریم؛ یکی رسیدن به سطح استاندارد روابط عمومی در سازمان‌ها و دیگری تعریف روابط عمومی منحصربه‌فرد و متناسب با ساختار و ارزش‌های دانشگاه اصفهان. روابط عمومی باید تصویر واقعی، دقیق و روزآمد از سازمان را به جامعه ارائه کند؛ چیزی که اکنون با آن فاصله داریم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی دانشگاه از چاه‌های نفت نیز ارزشمندترند، خاطرنشان کرد: باید برای رشد و شکوفایی این سرمایه‌ها افق‌های چند ساله ترسیم شود و برنامه اجرایی مدون برای تقدیر از استادان، دانشجویان و یاوران علمی ایجاد گردد. متاسفانه گاهاً موفقیت‌ها و داشته‌ها را به خوبی معرفی نمی‌کنیم و این باعث می‌شود که ارزش‌های دانشگاه برای بیرون از سازمان به‌درستی تبیین نشود.

وی گفت: روابط عمومی باید پیوست اجرایی و عملیاتی برای معرفی توانمندی‌ها، افتخارات و سرمایه‌های دانشگاه داشته باشد تا نه‌تنها جامعه دانشگاهی، بلکه سازمان‌ها و نهادهای بیرونی نیز با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ما آشنا شوند.

رئیس دفتر ریاست دانشگاه اصفهان تأکید کرد: هرچند همکاران ما با امکانات محدود و نیروی انسانی اندک تلاش‌های بی‌وقفه‌ای داشته‌اند، اما تنگناها به این دلیل است که از ابتدا مفهوم روابط عمومی به صورت کامل و درست در سازمان ما نهادی نشده بود. امید دارم با نگاه مدیریتی دکتر رکنی‌زاده و ویژگی‌های مثبت شخصیتی ایشان، شاهد نهادینه شدن این مفهوم باشیم.

وی بیان داشت: اگر روابط عمومی به شکل ایده‌آل مورد نظر و متناسب با ساختار دانشگاه اجرا شود، دغدغه‌هایی مانند کمبود نیروی انسانی و ابزارها نیز رفع خواهد شد و دانشگاه می‌تواند به جایگاه شایسته خود دست یابد.

دکتر رئیسی ضمن قدردانی مجدد از تمامی همکاران و امید به آینده‌ای بهتر تأکید کرد: همه اعضای دانشگاه باید در راستای تحقق اهداف عالی روابط عمومی مشارکت و کوشش کنند تا به آن دو گام اساسی و تعریف شده دست یابیم و دانشگاه اصفهان را در عرصه ملی و بین‌المللی درخشان‌تر معرفی کنیم.

بنای محبت، اساس موفقیت در روابط عمومی و تحقق اهداف دانشگاه است

دکتر ابراهیم رضایی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اصفهان،با اشاره به اینکه اقدامات روابط عمومی نیازمند دیده‌شدن و ارج نهادن است، تصریح کرد: به بچه‌ها گفتم ویدئویی پشت صحنه از فعالیت‌های روابط عمومی تهیه کنند تا در کانال معاونت جهت قدردانی پخش شود، اما وظیفه دیدم به سهم خودم شخصاً نیز از شما عزیزان تشکر داشته باشم.

وی افزود: فرمایشات آقای دکتر رکنی زاده رهنمودی راهبردی برایمان است و اعتقاد دارم با همدلی، همکاری و مراقبت‌های جمعی می‌توانیم اهداف و راهبردهای دانشگاه را جامه عمل بپوشانیم.

دکتر رضایی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی در دانشگاه وجود دارد که بعضاً دیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم در اولین مواجهه‌ها بتوانیم نمایان‌گر این ظرفیت‌ها باشیم و آنها را به همدیگر و جامعه معرفی کنیم.

تعامل مثبت و حمایت‌های دلسوزانه، روابط عمومی دانشگاه اصفهان را در مسیر تعالی قرار داده است

دکتر احمد عزیزخانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه اصفهان در این جلسه ضمن قدردانی از زحمات کارکنان اداره روابط عمومی، از حضور و حمایت های دکتر رکنی زاده رئیس دانشگاه، دکتر رئیسی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و دکتر رضایی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تشکر و قدردانی کرد.

 

 

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه روابط عمومی
  • کد خبر : 699
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند رئیس دانشگاه اصفهان: روابط عمومی باید به سمت روایت‌سازی پیش دستانه حرکت کند

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید