• 1403/12/23 - 12:19
  • - تعداد بازدید: 83
  • - تعداد بازدیدکننده: 81
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
  • /ZQp
سرپرست دانشگاه اصفهان در دیدار با فعالان دانشجویی: تشکل‌های دانشجویی، سرمایه‌ای ماندگار برای آینده دانشجویان و ضامن سلامت روانی

سرپرست دانشگاه اصفهان در دیدار با فعالان دانشجویی: تشکل‌های دانشجویی، سرمایه‌ای ماندگار برای آینده دانشجویان و ضامن سلامت روانی جامعه دانشگاهی است

سرپرست دانشگاه اصفهان، در دیدار با نمایندگان فعالان دانشجویی گفت: هیچ دانشجویی نباید در محیط دانشگاه احساس بی‌پناهی کند و در محیط‌های آموزشی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار تحصیلات آکادمیک حائز اهمیت است


سرپرست دانشگاه اصفهان در دیدار با فعالان دانشجویی: تشکل‌های دانشجویی، سرمایه‌ای ماندگار برای آینده دانشجویان و ضامن سلامت روانی
 

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، نمایندگان فعالان دانشجویی دانشگاه اصفهان در دیدار با دکتر رسول رکنی‌زاده، سرپرست جدید این دانشگاه، ضمن تبریک انتصاب ایشان، از تلاش‌های ارزشمند دکتر حسین هرسیج، رئیس سابق این دانشگاه در دوران مدیریت دانشگاه قدردانی کردند؛ این نشست که روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ در تالار دکتر رزمجو برگزار شد، فرصتی مغتنم برای تبادل نظر میان بدنه دانشجویی و مدیریت جدید دانشگاه فراهم آورد.

مسئولان تشکل‌های دانشجویی در این دیدار، علاوه بر ارائه مطالبات خود، راهکارهایی عملی برای تقویت تعامل میان دانشجویان و مسئولین دانشگاه پیشنهاد دادند و آمادگی خود را برای همکاری با مدیریت جدید اعلام کردند.

اهمیت قدرشناسی به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد دانشجویان ایرانی

دکتر رسول رکنی‌زاده، سرپرست دانشگاه اصفهان، در این نشست با تأکید بر اهمیت قدرشناسی به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد دانشجویان ایرانی اظهار کرد: این خصیصه ارزشمند که در دنیای مدرن کمتر دیده می‌شود، باید به عنوان بخشی از فرهنگ دانشجویی حفظ شود.

وی با اشاره به مفهوم «مکان سوم» در محیط‌های آموزشی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی، مجمع‌ها و انجمن‌ها به عنوان مکان سوم، فرصت ارزشمندی برای فرهیختگی دانشجویان فراهم می‌کنند و سرمایه‌ای ماندگار برای آینده آنها محسوب می‌شوند.

سرپرست دانشگاه اصفهان با اشاره به دغدغه‌های کارفرمایان در خصوص مهارت‌های ارتباطی دانشجویان تصریح کرد: امروزه برخی صاحبان صنایع معتقدند دانشجویان تنها به کسب دانش تخصصی اکتفا کرده و در برقراری ارتباطات اجتماعی و ارائه توانمندی‌های خود ضعیف عمل می‌کنند؛ این مشکل عمدتاً در افرادی دیده می‌شود که از حضور در فضاهای اجتماعی و مکان‌های سوم اجتناب می‌کنند.

وی در خصوص استفاده از فضاهای فیزیکی دانشگاه بیان داشت: فضاهای جلسات دانشگاه به صورت اشتراکی در اختیار تمامی گروه‌ها قرار دارد و دانشجویان می‌توانند با حفظ عقاید و گرایش‌های سیاسی متفاوت، از این فضاها استفاده کنند.

دکتر رکنی‌زاده با تأکید بر اهمیت حمایت از دانشگاهیان گفت: تیم معاونان دانشگاه متعهد شده‌اند که هیچ فردی، اعم از استاد، کارمند و دانشجو نباید در محیط دانشگاه احساس بی‌پناهی کند و همواره مرجعی برای رسیدگی به مشکلات آنها وجود خواهد داشت.

دانشگاه اصفهان در مسیر پر کردن شکاف میان دانشگاه و صنعت با راه‌اندازی ناحیه نوآوری

سرپرست دانشگاه اصفهان، در خصوص راه‌اندازی و عملکرد ناحیه نوآوری اظهار کرد: تصور ما از راه‌اندازی ناحیه نوآوری دسترسی آسان دانشجویان به بازار کار بود، اما در عمل دریافتیم که این مسئله پیچیده‌تر از تصورات اولیه ماست؛ این ناحیه مدل خاصی دارد و هدف اصلی از ایجاد آن، پیوند دانشگاه و صنعت برای شکل‌گیری شرکت‌های نوپای دانشجویی و استادان است.

وی ادامه داد: مفهومی به نام کاتالیست وجود دارد که امروزه وارد ادبیات سیاسی و صنعتی نیز شده است و در واقع نقش تسهیل‌گری در واکنش‌های میان عناصر را ایفا می‌کند.

سرپرست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات مزمن ما رابطه دانشگاه و جامعه است، تصریح کرد: اگرچه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، اما همچنان دره‌ای میان دانشگاه و صنعت وجود دارد؛ ما پلی به نام دفتر ارتباط با صنعت و جامعه ایجاد کرده‌ایم و رفت‌وآمدهایی از روی این پل انجام می‌شود، اما این دره همچنان پابرجاست.

وی افزود: در بحث ناحیه نوآوری، برنامه ما این بود که با صنعت به کف دره برویم و با کمک استارتاپ‌های دانشجویی، این دره را پر کنیم تا پیوند دانشگاه و جامعه را ماندگار شود.

دکتر رکنی‌زاده در خصوص هدف اصلی ناحیه نوآوری خاطرنشان کرد: این ناحیه با هدف اشتغال دانشجویی و تربیت دانشجویان برای اشتغال مؤثر ایجاد شده است تا آنها در آینده بتوانند شرکت‌های خودشان را داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت مراقبت دانشجویان از یکدیگر گفت: همه دانشجویان باید مراقب همدیگر باشند و اگر متوجه مشکلات روحی در بین همکلاسی‌های خود شدند، سریعاً با مرکز مشاوره یا مسئولین خوابگاه تماس بگیرند و به دوستان خود کمک کنند.

سرپرست دانشگاه اصفهان در پایان تأکید کرد: نگذارید دانشجویان پیرامونتان احساس بی‌پناهی کنند. به هر شکل باید از آرامش، نشاط و امید در دانشجویان صیانت‌ کنید و اگر دانشجویی مشکلی داشت، به او کمک کنید.

دکتر رکنی زاده در ادامه با اشاره به اهمیت کاربردی بودن فعالیت‌های دانشگاهی و تأکید بر اهمیت امیدآفرینی برای دانشجویان تصریح کرد: بزرگ‌ترین ثمره کار ما این است که دانشجو با امید و توانمندی برای حل مسائل کشور  از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود؛ بزرگ‌ترین دستاورد ما   آن است که  دانشگاه اصفهان بتواند پروژه‌های ملی کشور را اجرا کند و در گره‌گشایی از معضلات کشور سهیم باشد؛ اگر چنین بودیم رتبه دانشگاه هرچه باشد مهم نیست، هر چند در آن صورت رتبه دانشگاه هم بهتر خواهد شد.

تمرکززدایی در مدیریت دانشگاه و مشارکت فعال دانشجویان

دکتر حسین هرسیج، رئیس سابق دانشگاه اصفهان در خصوص رویکرد مدیریتی خود در دوران تصدی این مسئولیت اظهار کرد: امید است همه اجزای دانشگاه نه به صورت سمبلیک و نمادین بلکه به صورت واقعی مشارکت فعال داشته باشند.

وی با تبیین مفهوم مشارکت در محیط دانشگاهی ادامه داد: در تعریف مشارکت دو محور حائز اهمیت است؛ یکی در بحث فرآیند تصمیم‌گیری و دیگری در بحث انتخاب افراد و مدیران.

رئیس سابق دانشگاه اصفهان با اشاره به چالش‌های آغاز دوره مدیریت خود تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید در شروع دوره مدیریت ما به دلیل شیوع کرونا یک رکود خاصی در فضای دانشگاه ایجاد شده بود؛ تلاش ما بر این بود که این خلأ در دانشگاه را پر کنیم و یکی از سیاست‌های اجرایی ما تمرکززدایی بود، بنابراین بودجه دانشکده‌ها و معاونت‌ها را تفکیک کردیم و در اختیار خودشان قرار دادیم.

وی درباره فلسفه تمرکززدایی در مدیریت دانشگاه تأکید کرد: ما بر این باور بودیم که رؤسای دانشکده‌ها و معاونت‌ها باید اختیاراتی داشته باشند و قرار نبود تمام تصمیمات از بالا گرفته شود.

دکتر هرسیج با بیان اینکه دانشجویان هسته اصلی دانشگاه هستند، تصریح کرد: شکاف بین دانشجویان و مدیران باید پر شود؛ در همین راستا دکتر رئیسی، مدیر حوزه ریاست که خودشان جوان بودند و سابقه مهندسی داشتند، با پیگیری‌های مستمر موفق شدند حلقه وصل مدیران و دانشجویان باشند و من هم دوست داشتم و دارم که این ارتباطات استمرار داشته باشد.

رئیس سابق دانشگاه اصفهان با تأکید بر اهمیت ارتباط بی‌واسطه بین مسئولان و دانشجویان گفت: پرده‌ای نباید بین مسئول و زیرمجموعه‌اش باشد زیرا ارتباط دوجانبه مسئولان و دانشجویان بسیار مهم و اساسی است؛ تأکید من این بود که همه برنامه‌های ما از صفر تا صد توسط دانشجویان برگزار شود و دانشجویان مشارکت جدی در برگزاری برنامه‌ها داشته باشند.

استعمار داده‌ها / شکاف نسلی و ضرورت شناخت فناوری‌های نوین

دکتر حسین هرسیج، رئیس سابق دانشگاه اصفهان در خصوص چالش‌های نسلی و تحولات فناوری اظهار کرد: محتوای تولید شده بسیار مهم است. بحث مسئله محوری که مطرح کردیم، شکاف نسلی است که امروز به وضوح مشاهده می‌شود و ارتباطات بین نسلی به شکل قابل توجهی ضعیف عمل کرده است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی تنها کمبود منابع نیست، بلکه کمبود تفکر استراتژیکی است که بتواند متناسب با نیازها و درخواست‌های نسل جدید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد؛ این ضعف باید به صورت جدی جبران شود.

رئیس سابق دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پر کردن شکاف‌های بین نسلی و درون نسلی نیازمند شناخت دقیق ویژگی‌های نسل جدید است، تصریح کرد: بحث فضای مجازی و هوش مصنوعی امروزه بسیار تعیین‌کننده است و باید پذیرفت که دانشجویان ما به نسبت اساتید، به صورت میانگین آشنایی بیشتری با فناوری‌های نوین دارند.

وی افزود: کسی که فضای مجازی و هوش مصنوعی را نشناسد، عملاً نمی‌تواند برای دانشجویان اقدام مؤثری انجام دهد.

دکتر هرسیج در خصوص تهدیدات نوین امنیتی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش امروز، جنگ شناختی و ادراکی است. نوع مبارزه دشمن با ما تغییر پیدا کرده و بحث استعمار ارضی دیگر موضوعیت ندارد؛ در حال حاضر با پدیده‌ای به نام استعمار داده‌ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به خطرات ناآگاهی از فناوری‌های نوین گفت: ما با دست خودمان داده‌ها و اطلاعات را به بسیاری از مجموعه‌ها می‌دهیم و سپس همین اطلاعات با استفاده از فناوری‌های جدید پردازش می‌شود و با برنامه‌ریزی کلان، افکار ما را هدف قرار می‌دهند و تغییر می‌دهند. رابطه تنگاتنگی بین نظر و عمل وجود دارد و چون با این تحولات آشنا نیستیم، همچنان با روش‌های قدیمی می‌خواهیم مسائل نوین را حل کنیم که این امکان‌پذیر نیست.

رئیس سابق دانشگاه اصفهان خطاب به دانشجویان فعال در تشکل‌ها بیان داشت: شما عزیزان از خودگذشتگی می‌کنید و یک انجمن یا کانون را ساماندهی می‌کنید. شاید تصور کنید این وقت‌گذاری به ضررتان است، اما واقعیت این است که شما ضرر نمی‌کنید، زیرا تجربه‌ای گرانقدر را کسب می‌کنید.

وی در پایان با اشاره به جایگاه دکتر رکنی‌زاده تأکید کرد: دکتر رکنی‌زاده از ارکان دانشگاه و از چهره‌های ممتاز علمی، اخلاقی و رفتاری هستند و ان‌شاءالله دانشگاه را در جهت اهداف متعالی اداره خواهند کرد. ما یک خانواده هستیم که همه باید کمک کنیم تا دانشگاه در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کند و همگی به عضویت در دانشگاه اصفهان افتخار کنیم.

دانشجویان، ثروت عظیم دانشگاه اصفهان هستند

دکتر احسان رئیسی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست دانشگاه اصفهان در خصوص جایگاه دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان ثروت عظیم دانشگاه اصفهان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به روابط مدیریتی در دانشگاه ادامه داد: دکتر رکنی‌زاده و دکتر هرسیج نسبت صمیمی چند ده‌ساله دارند و جنس تغییرات مدیریتی در دانشگاه متفاوت از سایر نهادهاست.

مدیر حوزه ریاست دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اگرچه در این مدت تفاوت‌هایی در مبانی و روش‌های مدیریتی وجود دارد، اما یکی از نقاط مشترک هر دو بزرگوار، سرمایه پنداشتن دانشجویان است.

 

بی‌تفاوتی به عملکرد نیکوکاران، انگیزه درستکاری را از بین می‌برد

نوید شهنام، مشاور جوان رئیس دانشگاه اصفهان در امور دانشجویان، ضمن تقدیر از زحمات دکتر هرسیج رئیس سابق دانشگاه و تبریک به دکتر رکنی‌زاده سرپرست جدید دانشگاه اصفهان، با بیان فرازهایی از فرمایشات حضرت علی (ع) در فرمان‌نامه مالک اشتر و با اشاره به اهمیت تفاوت قائل شدن میان افراد بر اساس عملکردشان اظهار کرد: مبادا نیکوکار و غیرنیکوکار نزد تو جایگاه یکسانی داشته باشند، چرا که این رفتار درستکاران را بی‌انگیزه می‌کند در رفتار درست و بدکاران را جری می‌سازد در کارهای زشت.

وی در ادامه فرازهایی از فرمان‌نامه مالک اشتر بیان کرد: رفتارت با هرکس به گونه‌ای باشد که خودش برای خودش رقم می‌زند و برای هرکس به اندازه‌ای خود را مکلف کن که برای خودش لازم می‌شمارد.

مشاور جوان رئیس دانشگاه اصفهان در امور دانشجویان با بیان اینکه عدالت‌خواهی و حمایت از ضعفا از ارکان اصلی حکمرانی موفق است، تصریح کرد: هیچ امتی به رستگاری نمی‌رسد تا وقتی که ضعیف نتواند حقش را به خاطر ترس از عقوبت قوی بستاند.

آقای شهنام بر اهمیت ارتباط مستمر مسئولان با مردم در فرمان‌نامه مالک اشتر تأکید کرد و افزود: مگذار فاصله دیدارهایت با مردم زیاد شود، چرا که روی در پوشیدن مردم از حاکمین خود به نوعی در تنگنا قراردادنشان محسوب می‌شود و منجر به بی‌خبری حاکمین از مردم می‌شود.

وی در پایان سخنان خود با قرائت بخش‌هایی از بیانیه‌ مربوط به اتحادیه یکی از تشکل‌های دانشجویی در سال ۷۸، مشارکت‌ جویی فعالین دانشجویی در اداره دانشگاه را خاطرنشان کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است: بدون تردید مهمترین راهگار گسترش فضای اسلامی در محیط‌های دانشگاهی آن است که نیروها و تشکل‌های دلسوز، متعهد و قانونگرا ضمن فعالیت همراه با حکمت و کاردانی، از عزت و موقعیت شایسته در محیط دانشگاه برخوردار باشند.

در ادامه جمعی از مسئولین تشکل های دانشجویی نیز ضمن بیان مطالبات تشکل های دانشجویی و راه های تسهیل تعامل بین دانشجویان و مسئولین، از زحمات دکتر هرسیج تقدیر و برای دکتر رکنی زاده آرزوی موفقیت در اداره دانشگاه وزین اصفهان داشتند.

 
 
 
 
 

 

 

 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 390
کلمات کلیدی
تبسم فارسی مدان
خبرنگار

تبسم فارسی مدان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید