۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

استادان دانشگاه،بزرگترین گروه مرجع در بین جوانان هستند

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم تجلیل از استادان دانشگاه اصفهان به مناسبت 12 اردیبهشت سالروز شهادت محقق و فیلسوف اسلامی استاد شهید مطهری و بزرگداشت مقام معلم، اظهار کرد: استادان دانشگاه،بزرگترین گروه مرجع در بین جوانان هستند

به گزارش روابط عمومی، به گزارش روابط عمومی، دکتر هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این مراسم که عصر روز سه شنبه 11 اردیبهشت در محل سالن بین المللی پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم بر نقش مهم و کلیدی اعضای هیات علمی در ارتقا جایگاه دانشگاه اصفهان در سطح ملی و بین المللی تاکید و تصریح کرد: همه عزیزانی که به نحوی در ارتقا جایگاه دانشگاه نقش داشتند شایسته تقدیر هستند. دکتر هرسیج در ادامه با اشاره به فتح اندلس در سال 92 هجری قمری اظهار کرد: آغاز فتح اندلس سال 92 هجری بوده است و تا حدود 5 سال بعد، فتح این سرزمین اروپایی کامل شد و اندلس در اختیار مسلمانان قرار گرفت. فتح این سرزمین مهم، در سال 97 هجری به پایان رسید و از این پس، اندلس به یکی از استان‌ها و ایالت‌های دولت عربی و تحت فرمان خلافت اموی تبدیل شد. ایشان افزود: حدود 800 سال مسلمانان در این سرزمین حکومت کردند و دشمنان اسلام نتوانستند از طریق جنگ سخت بر علیه مسلمانان اقدام کنند و در نهایت از طریق جنگ نرم توانستند این تمدن چند سده ای را کمرنگ کنند.

دکتر هرسیج با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) که می فرمایند: "مَا أَکْثَرَ الْعِبَرَ وَأَقَلَّ الاْعْتبَارَ"، "اسباب عبرت زیاد است ولی عبرت گیرنده کم است" تصریح کرد: عوامل گوناگونی در سقوط اندلس و خروج این سرزمین از حوزه اسلام وجود داشت ولی یکی از مهم ترین عوامل که منجر به اختلاف و تنش در بین مسلمانان اندلس شد، دلایل فرهنگی و کوشش هدفمند اروپاییان برای گسترش فساد در میان مسلمانان،با هدف تضعیف روحیه جهاد و مبارزه در میان جوانان اندلس بود

 

رئیس دانشگاه با مقایسه انقلاب شکوهمند اسلامی و فتح اندلس، افزود: انقلاب شکوهمند 57 نیز بعد از سالها شکل گرفت و به رغم تهدیدها و تحریمها و فشارهای جامعۀ استکباری علیه جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون این کشور به اذعان دوست و دشمن به عنوان قدرت اول منطقه ای مطرح است. نمونه بارز آن هم عملیات "وعده صادق" بود که هیمنه رژیم آدم کش و حامیان استکباری آن را که از تمام توان امنیتی، نظامی و سیاسی استفاده کردند، به بازی گرفت و در هم شکست. وی تصریح کرد: سابقه ندارد که ملتی بعد از 45 سال به این قدرت دست پیدا کند که ابرقدرتها مغلوب آن شوند. دکتر هرسیج افزود: بعد از قضایای غزه و فتحی که اتفاق افتاد و تغییری که در افکار عمومی جهان رخ داد امروز می بینیم که دانشجویان و استادان کشورهای استکباری در درون خودشان، به وحشی گری های رژیم صهیونیستی اعتراض می کنند. همین نشانه ها رویدادی مانند فتح اندلس را نوید می دهد. وی در ادامه،نقش دانشگاهیان را چه در عرصه سخت افزاری و چه نرم افزاری و قدرت نرم کلیدی دانست و بر این مهم تاکید کرد. دکتر هرسیج حمله پهبادی سپاه به رژیم صهیونیستی را با این وسعت و گستردگی نشان از پیشرفت و توسعه علم و دانش در کشور ما دانست و تصریح کرد: توسعه کشور در ابعاد مختلف و حمایتها در جهت افزایش اقتدار سخت ایران بر علیه دشمنان کار همه دانشگاهیان است. دکتر هرسیج تصریح کرد: بزرگترین گروه مرجع در استان استادان دانشگاه هستند. به همین دلیل شما می توانید افزون بر نفوذ بر جوانان و نوجوانان، تغییر در ادراکات و احساسات و ارزش ها را داشته باشید و این نمی شود مگر این که هم مجهز به علم و دانش و هم صاحب فهم و بصیرت و روشنگری باشید. اگر می خواهید اقتدار کشور همچنان استمرار داشته باشد، با توجه به درخواست مقام معظم رهبری همه به اقتدار نظام در عرصه هویت دینی و هویت ملی کمک کنید


دکتر محمد فرامزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و دبیر ستاد سرآمدی آموزش دانشگاه اصفهان نیز آموزش با کیفیت را رکن اساسی هر دانشگاهی دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین محصول و تولید آموزش با کیفیت، فارغ‌التحصیلان کارآمد هستند و استادانی که امروز در خدمتشان هستیم پیشرو این عرصه سرآمدی به شمار می‌آیند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ادامه افزود: سرآمدی آموزش و نظام‌مندکردن آن اهمیت والایی دارد و دهه سرآمدی امسال از هشتم تا هفدهم اردیبهشت‌ماه برقرار خواهد بود.  

وی یادآور شد: امروز در نام‌گذاری دهه سرآمدی آموزش، روز سرآمدی و آمایش آموزش عالی نام گذاری شده است. تحول آموزش عالی از سال 1400 در برنامه دانشگاه‌ها قرار گرفته است و ما نیز همسو با آن پیش می‌رویم. ساماندهی رشته‌ها، توقف و افزایش آنها بخشی از برنامه‌های ما بوده است.

دکتر فرامرزی اظهار کرد: سرآمدان بر اساس شیوه‌نامه 1401 انتخاب و در دو سطح ملی و کشوری تعیین می‌شوند. لازمه قرار گرفتن یک استاد در طرح سرآمدی یا سرآمدی‌بودن او منوط به قرارگرفتن وی در بیست درصد بالای دانشکده بوده است.

وی افزود: فعالیت‌های آموزشی، آموزش‌پژوهی، داشتن کتاب، فعالیت فرهنگی و اخلاقی و شاگردپروری حرفه‌ای از مؤلفه‌های آن بوده است.

 
 
 

دکتر احسان رئیسی مدیر حوزه ریاست و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی نیز دربارۀ تهیه و تدوین سرود دانشگاه اصفهان که در آیین نکوداشت روز معلم رونمایی شد، اظهار کرد: بیش از نیم قرن پیش سرودی برای دانشگاه تهیه شده بود و نیاز بود سرود دانشگاه با توجه به اقتضائات و اهداف تازۀ دانشگاه نو شود. برای تحقق این امر از گروه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری دانشگاهی از سراسر کشور مشاوره گرفتیم. دکتر رئیسی تصریح کرد: سرانجام از بین آثار مختلف به این جمع بندی رسیدیم که سرود دانشگاه اصفهان با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان تهیه شود. بنابراین، سرایش شعر این اثر هنری بر عهده دکتر محمود براتی عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان و آهنگسازی اثر بر عهده استاد مهدی ترمه‌باف عضو هیأت علمی دانشگاه هنر گذاشته شد


دکتر رسول رکنی زاده عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان نیز به تشریح مسئله دین گریزی برخی از جوانان در جهان امروز پرداخت و تصریح کرد: دین گریزی در جهان امروز ربطی به حکمرانی ندارد. وی افزود: یکی از مسائلی که گروهی از افراد در عصر حاضر به آن پرداخته اند مسئله بنیادهای متافیزیکی است . مسدله دور شدن نسل انسان از تفکر دینی و احساس وابستگی به عظمتی در این خلقت محصول نظام آموزشی است . امروز مهمترین راه نوآوری، سرمایه گذاری بر روی انسان خلاق است.

گفتنی است مراسم تجلیل از استادان دانشگاه اصفهان روز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه در محل سالن همایش های پیامبر اعپم(ص) برگزار شد.


 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 
 

 

 
 
تاریخ:
1403/02/13
تعداد بازدید:
561
منبع:
Powered by DorsaPortal