۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت

برنامه راهبردي روابط عمومي دانشگاه


 درباره روابط عمومی

روابط عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه سازی برای دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است .به عبارت دیگر روابط عمومی هنر مردم داری است. روابط عمومی تمامی تلاش خود را معطوف تنظیم روابط سازمان و مردم می کند، هوشمندانه سعی می نماید اهداف و برنامه ی سازمان با اتکاء به اصول اخلاقی و رسالت حرفه ای در قالب کار برنامه ای در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم بکار بندد. وظایف روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی با مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان با بکار گیری روش و فنون مختلف می باشد.

اصطلاح روابط عمومی برای نخستین بار در ایالات متحده امریکا و در نوشته های اتحادیه راه آهن ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و دهه اول قرن بیستم، نخستین دفاتر روابط عمومی در موسسات این کشور ایجاد گردید. در سال 1906 اولین شرکت خصوصی که تنها خدمات روابط عمومی را به مشتریان خود ارائه می کرد به وجود آمد. نخستین شرکت روابط عمومی توسط " ایوی لی" خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در شهر نیویورک تاسیس گردید. این فرد را پدر روابط عمومی در امریکا می نامند.

 با این که ریشه های تاریخی شکل گیری روابط عمومی در گذشته های دور قرار دارد با این وجود می توان گفت که آغاز واقعی روابط عمومی به صورتی که امروزه مورد عمل قرار می گیرد از سال های 1900 به بعد شروع شده است.

 تغییر مفهوم روابط عمومی در طول زمان نشان دهنده سیرتکاملی کارکرد آن در سازمان‌ها و جوامع مختلف است مفاهیم مختلفی که روابط عمومی در طول زمان یافته است نشان دهنده کوشش یک حرفه در حالت شکل گیری و رو به توسعه است  که در جستجوی تبیین شناساندن و تثبیت هویت خاص خویش است.

روابط عمومی در ایران 

آنچه ما اکنون به عنوان روابط عمومی چه از نظر حرفه و چه از نظر اصطلاح باز می شناسیم برای نخستین بار در شرکت ملی نفت  ایران پدیدار گشته است. در میان موسسات و سازمان های بخش خصوصی و دولتی در ایران، شرکت ملی نفت ایران برای اولین بار و پیش از همه دفتر روابط عمومی تاسیس نمود. نخستین همایش روابط عمومی در 30 آذر ماه 1343 در آبادان و دومین همایش در 13 مهر 1344 در کرمانشاه برگزار شد. پس از تشکیل واحدهای روابط عمومی در ایران، نیاز به آموزش مسئولان روابط عمومی و کارمندان این واحدها احساس شد. نخستین بار تشکیل کلاسهای کوتاه مدت آموزش روابط عمومی در وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق شکل گرفت و پارهای از وزارتخانهها مثلا: امورخارجه،آموزش آنرا به کارمندان و وابستگان خود در بیشتر کشورهای خارجی به صورت رسمی با تشکیل دورههای کوتاه مدت شکل دادند.

در سال 1345 مطالعاتی درباره تشکیل دانشکده روابط عمومی صورت گرفت که منجر به تشکیل مؤسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی در سال 1340 شد. پس از انقلاب اسلامی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، رشته کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش علوم ارتباطات به جای رشته روابط عمومی پدید آمد.

روابط عمومی در موسسات آموزش عالی

امروزه در سازمان‌ها، شناخت، درک متقابل و ارتباطات به منظور دستیابی به اهداف، به عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته شده است.

این نوع ارتباط که از آن به روابط عمومی یاد می شود یکی از مهمترین عوامل موثر در سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب می شود. در دنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه ها و پیشبرد اهداف سازمان ها تلقی می شوند.

امروزه نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.تمامی فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و جویای روابط عمومی‌هایی هستند که آنانرا در طراحی رو‌ش‌های معقول وتعیین خط مش‌های مرتبط با آینده یاری دهند.

روابط عمومی نقش‌های گوناگونی را در جایگاه‌های متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا می‌کند، اما دو نقش قابل تفکیک آن در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی از میان سایر نقش‌ها، نمایانتراست.

هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد و آنانرا با امکانات درون سازمان پیوند داده و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید و در نهایتا ارتباط سازمان را با بیرون از آن به درستی برقرار سازد. دراین راستا اولین قدم شناخت محیط و سازمان است و منظور از این شناخت، شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی آن است.

عمد‌ه ترین هدف سازمانی دانشگاه‌ها، ارتقاء امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها است. دانشگاه از سه طیف دانشگاهیان اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان تشکیل شده است. مدیریت دانشگاه مسؤلیت هماهنگی بین این سه طیف را برعهده دارد. مدیریت برای رسیدن به این هدف، نیاز به ابزارها و ساز وکارهای لازم دارد. یکی از این ساز وکارها، بخش روابط عمومی دانشگاه است. بدون وجود روابط عمومی کارآمد، ایجاد هماهنگی و همراهی در دانشگاه‌ها درجهت اهداف عالی میسر نیست. کارکرد اساسی بخش روابط عمومی، برای پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها اهمیت اساسی دارد.تقویت روابط عمومی، به منظور تقویت روابط عاطفی بین مدیران دانشگاه از یکسو و استادان، دانشجویان و کارکنان، ازسوی دیگر ضروری به نظر می رسد.

روابط عمومی به عنوان مهمترین ساز و کار مدیریتی دانشگاه‌ها، نقش مهمی در هماهنگ سازی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد.توجه ویژه به روابط عمومی به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت تقویت تعامل و تفاهم بین بخش‌های مختلف دانشگاه عمل کند، حائز اهمیت است.

روابط عمومی دانشگاه اصفهان

روابط عمومی دانشگاه اصفهان همسو با اهداف دانشگاه و همگام با ماموریت مدیریت کلان در امر توسعه دانشگاه، تمام تلاش خود را معطوف به حفظ جایگاه و شان دانشگاه، دفاع از آرمان‌ها و فعالیت‌های آن، روشنگری و تنویر افکار عمومی نسبت به عملکرد دانشگاه، شناخت نیازهای مخاطبین و سعی در پاسخگو ساختن دانشگاهدر قبال جامعه و ایجاد دوستی و همدلی و درک متقابل با مخاطبان درونی و بیرونی دارد.

الف: اهداف روابط عمومی

¨ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و کاربرد شیوه‌های مناسب برای انعکاس اهداف، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مواضعدانشگاه اصفهان

¨ تقویت هر چه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و زمینه‌سازی برای برقراری ارتباطات مناسب‌تر بین آنان و مسئولین دانشگاه اصفهان

¨ گردآوری، جمع‌بندی و تحلیل نظرها و دیدگاه‌های مخاطبین، رسانه‌ها در زمینه فعالیت‌های دانشگاه وارائه به مسئولین دانشگاه اصفهان

¨    رعایت اصول اخلاق حرفه‌ایوتأکید بر موازین شرع مقدس اسلام در برخورد با مخاطبان

¨    برنامه‌ریزی برای ایجاد یک روابط عمومی الکترونیک برای هدایت و مدیریت افکار عمومی

¨ برقراری ارتباط با واحدهای روابط عمومی سایر دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی به منظور معرفی دانشگاه اصفهان

 

ب: شرح وظایف روابط عمومی:

با توجه به اهداف مورد اشاره، اهم وظایف و مسئولیت‌های روابط عمومی عبارتند از:

¨ تبلیغ وترفیع دانشگاه اصفهانبه عنوان یک نهاد مفید اجتماعی ومسوولیت‌پذیر در امور علم و فناوری در استان اصفهان

¨    استفاده ازطیف گسترده وقابلیت‌های رسانه‌ها برای انتقال پیام دانشگاه اصفهان

¨    گسترش بیشتر ارتباطات درون سازمانی دانشگاه اصفهان

¨    توسعه مستمر اطلاعات روابط عمومی دانشگاه اصفهان

¨    تهیه و تدوین برنامه و بودجه سالانه روابط عمومی دانشگاه اصفهان

¨ مشارکت در برگزاری برنامه های جنبی از جمله:جشنواره‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه اصفهان

ج: فعالیت های روابط عمومی

با توجه به تنوع فعالیت های روابط عمومی، در چند بخش می توان فعالیت های روابط عمومی دانشگاه اصفهانرا دسته بندی نمود.لازم به ذکر است هر بخش نیز دارای زیربخش های متعدداست:

1-       اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها

2-       تبلیغات و انتشارات

3-       ارتباطات

4-       روابط عمومی الکترونیک

5-       تشریفات و مناسبت ها

6-       نظارت، برنامه ریزی و ارزیابی

7-       فعالیت مستندسازی

8-       فعالیت توانمندسازی

9-       پژوهش و افکارسنجی

10- ویژگی های ساختاری و سازمانی

 

تاریخ به روز رسانی:
1402/03/28
تعداد بازدید:
11849
Powered by DorsaPortal