سرپرست آزمایشگاه: دکتر حمید بهشتی کارشناس آزمایشگاه: مهندس علی صادقی
1- دستگاه نوسانات 1و 2 درجه آزادی و استهلاک ویسکوز
در این آزمایش، ارتعاشات آزاد در سیستم¬های پیچشی یک و دو درجه آزادی، مورد بررسی قرار میگیرد.
در حالت یک درجه آزادی، یک چرخ طیار سنگین که اینرسی سیستم را تامین میکند
توسط یک بلبرینگ به قاب دستگاه متصل است و میله تحت پیچش که از یک طرف به
دیسک متصل است از طرف دیگر در یک گیره متحرک محکم نگه داشته میشود. در
حالت دو درجه آزادی، محور به چرخ طیاری که در سمت دیگر به قاب متصل شده و
با اضافه کردن وزنههای مختلف، ممان اینرسی متفاوتی را اعمال مینماید،
متصل میشود. دستگاه استهلاک ویسکوز اثر یک مایع لزج روی پارامترهای
ارتعاشی یک سیستم نوسانی پیچشی را بررسی مینماید.
2- دستگاه ارتعاش آزاد/اجباری سیستم جسم صلب و فنر با/بدون استهلاک ویسکوز
در این آزمایش محاسبه پارامترهای اصلی یک سیستم مرتعش و تاثیر آنها در پاسخ سیستم در دو حالت آزاد و اجباری انجام میپذیرد.
دستگاه شامل یک تیر افقی با مقطع مستطیل شکل که یک انتهای آن به بدنه قاب
اصلی لولا شده و انتهای دیگر آن توسط یک فنر به قاب اصلی وصل میشود. نیروی
هارمونیک توسط موتور با دیسک نابالانس، روی تیر اعمال میگردد. استهلاک
سیستم توسط دمپر متحرک قابل کنترل است. برای ثبت ارتعاشات از یک سیستم
ثَبات استفاده میشود.
3- دستگاه جاذب دینامیکی ارتعاشات
در این آزمایش، نحوه کارکرد جاذب¬های دینامیکی و چگونگی جذب ارتعاشات
بوسیله آنها مورد بررسی قرار میگیرد. دستگاه شامل یک تیر با مقطع مستطیل
است که یک موتور نابالانس، ارتعاش هارمونیکی به سیستم اعمال مینماید. جاذب
ارتعاش شامل دو تسمه فنری با وزنههایی است که روی تسمهها جا به جا
میشوند.
4- دستگاه ژیروسکوپ
در این آزمایش اثر ژیروسکوپی و نحوه محاسبه سرعت دوران توسط ژیروسکوپ مورد
بررسی قرار میگیرد. موتور اصلی دستگاه با سیستم تسمه، محور را با دور قابل
کنترل می¬چرخاند. موتور ژیروسکوپ در یک انتهای دستگاه با ممان اینرسی
مشخص، مومنتوم زاویهای قابل کنترلی برای سیستم تامین مینماید. در طرف
دیگر، محل قرارگیری وزنهها و سیستم اندازهگیری نوری برای تعیین گشتاور
ژیروسکوپی طراحی شده است.
5- دستگاه دور بحرانی محورهای دوار
در این آزمایش دور بحرانی محورهای دوار، روشهای تعیین آنها و مُدهای
ارتعاشی در وضعیت¬های مختلفِ بار قابل بررسی است. دستگاه از یک پایه صلب به
همراه دو یاتاقان تشکیل شده که موتوری با دور متغیر، از طریق کوپلینگ،
محور را به گردش در میآورد. برای تامین شرایط تکیهگاهی مختلف، یاتاقانها
در دو نوع سانترال و ثابت قابل تعویض میباشند. وزنههایی برای معادلسازی
باراعمالی، روی محور قرار میگیرند.
6- دستگاه گاورنر
در این آزمایش اصول عملکرد،حساسیت و پایداری گاورنرهای مختلف مورد مطالعه
قرار میگیرد. دستگاه شامل سه گاورنر پورتر، پرول و هارتنل است. موتور با
دور قابل کنترل و میله مدرج گاورنرها، امکان ثبت دادههای مورد استفاده در
تحلیل دینامیکی را فراهم میآورد. یکی از کاربردهای اصلی گاورنر جلوگیری از
گردش سریع یا کند موتورِبا بار متغیر، از طریق کنترل سوخت میباشد.
7- بادامک
در این آزمایش رسم منحنی بادامک منطبق بر پروفیل جابجایی، همچنین بررسی
مسئله جهش در بادامکها، انجام میپذیرد. بادامک¬های مختلف، در انتهای شافتِ
با دور قابل کنترل، محکم میگردند. پیروهای غلطکی یا تخت، متناسب با
بادامک در انتهای میله عمودی قرار میگیرند. نیروی فنر روی بادامک-پیرو با
تنظیم مهره در میله بالایی و بار روی مجموعه، توسط وزنههای مختلف قابل
کنترل است.
8- دستگاه بالانس (بالانس استاتیکی و دینامیکی محورهای دوار)
در این آزمایش شناخت نابالانسی استاتیکی و دینامیکی، همچنین تاثیر آنها در
حرکت ماشین آلات دوّارمورد بررسی قرار میگیرد.دستگاه بالانس استاتیکی و
دینامیکی از یک محور بالانس شده تشکیل شده است. حرکت محور از طریق پولی و
تسمه متصل به یک موتور 12 ولتی تامین میگردد. دستگاه روی چهار پایه فنری
برای جذب و نمایش ارتعاشات سیستم هنگام عدم توازن سوار شده است. چهار بلوک
مستطیل شکل با دیسک¬هایی با سوراخ¬های خارج از مرکز برای تامین شرایط مختلف
نابالانسی به کار میروند. وضعیت استقرار بلوک¬ها توسط دو مقیاس خطی و
زاویهای قابل اندازهگیری است.
9- مکانیزم مفصل هوک
تحلیل سینماتیکی مفصل هوک و تحقیق زاویه خطا در حالت¬های مختلف دو محور، در
این آزمایش صورت میپذیرد. از متداول¬ترین مفصل¬های یونیورسال، مفصل هوک
است که برای ارتباط شفت¬هایی با محورهای متقاطع استفاده میگردند. این
مکانیزم قادر به آزمایش حالت تک مفصل و مفصل دوگانه(دبل هوک) در زوایای
مختلف محورها میباشد. زوایای ورودی و خروجی توسط صفحات مدرج در ابتدا و
انتهای شفت قابل ثبت بوده همچنین زاویه دو محور توسط پیچهای پایهها قابل
تنظیم است.