نام مسئول هسته:دکتر محمدرضا عابدی
تيم راهبري هسته:
رديف
نام و نام خانوادگي
مرتبه علمي
عنوان برنامه تحقيقاتي جهت دار در گلستان
1
محمدرضا عابدی
استاد
سنجش در مسیر شغلی
2
پریسا نیلفروشان
دانشیار
تدوين الگوي اشتغال پذيري
3
اعظم نقوی
مطالعه موانع و منابع توانمند سازي افراد داراي معلوليت، مراقبين خانگي و متخصصين توانبخشي
4
احمد صادقی
رشد مسیر شغلی
دانشجويان تحت راهنمايي تيم راهبري هسته :
مقطع
سال شروع تحصیل
عنوان پارسا
زهرا صادقی دهاقانی
ارشد شغلی
1400
مقايسه استعاره هاي مسير شغلي افراد دارا و فاقد معلوليت هاي بينايي و جسمي
معصومه رحمانی
ارشد توانبخشی
بررسي شركت در كلوپ شغلي مبتني بر درمان پذيرش و تعهد بر علائم وسواس، اتطباق پذيري مسير شغلي و شايستگي كاريابي افراد مبتلا به اختلال وسواس فكري عملي
شایان کرمی
روایی و پایایی مقیاس تجربههای فلات مسیر شغلی (CPES)
غزاله درویشی
تاثیر آموزش شغلی مبتنی بر ذهنی سازی بر فرسودگی شغلی در کارکنان زن دانشگاه اصفهان
5
پریسا دوستانی
دکتری مشاوره
1398
بررسي نحوه شكل گيري سندرم ايمپاستر در دانشجويان تحصيلات تكميلي، تدوين و بررسي تأثير مداخله مشاوره مسير شغلي
6
ندا علی پور
1397
سنجش مدل فرایند اشتغال پذیری دانشجویان، تدوین مداخله مبتنی بر این مدل و بررسی تاثیر آن بر گذار مسیر شغلی، رفتار جستجوی شغل و خودکارآمدی جستجوی شغل
7
سپیده مقدس
1396
استخراج پروفايل هاي اشتغال پذيري دانشجويان: تعيين عوامل پيش بين و تدوين و مقايسه مداخلات
8
شیوا شریفی
1399
منابع مسیر شغلی در فرایند گذار دانشگاه به کار: کشف زمینه ها و موانع و بررسی نقش ابعاد منابع مسیر شغلی در مدل انطباق
9
نجمه سلمانی
ارشد
آمادگی آینده مسير شغلی کودکان: مصاحبه برساخت مسيرشغلی
10
فاطمه مولوی زاده
عبور از تنش به قصد و عمل: کاربرد مشاوره برساخت گرایی مسیرشغلی در دانش آموزان تیزهوش
برنامه پژوهشي هسته:
هسته پژوهشی پیشنهادی در راستای ماموریت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، "سلامت در گستره زندگی" قرار میگیرد. بر اساس نتایج پژوهشها یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر سلامت روانی انسانها موضوع سلامت مسیر شغلی است. سلامت مسیر شغلی در تمام گستره زندگی کلیه افراد جامعه از دوران شروع و ادامه تحصیلات تا گذار به دنیای کار و اشتغال و در نهایت مسیر بازنشستگی و مسیر شغلی در دوران پس از آن اهمیت دارد. همچنین، مسیر شغلی افراد در طی دوره زندگی با موانع، آسیبهایی مواجه میشود که پژوهش در خصوص کشف فرایند انطباق با آنها و تدوین مداخلات مؤثر و معتبر در راستای توانمندسازی افراد را ضروری میسازد.
مسیر شغلی افراد جویای کار و حتی افراد شاغل یکی از مهمترین دغدغه های سیاست گذاران هر جامعه ای است. همچنین لازم به ذکر است که اشتغال پذیری یکی از اهداف مهم دانشگاهها بر اساس آئین نامه ی ارتقا توان اشتغال پذیری دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری مورخ 21/09/1397 است. در این راستا تربیت فارغ التحصیلان اشتغال پذیر که بتوانند نیازها و مطالبات کارفرمایان و صاحباتن صنایع را برآورده سازند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین لازم است پژوهشهایی مبتنی بر فرهنگ و ویژگیهای خاص جامعه ایرانی انجام شود تا روشها و ابزار معتبری برای سنجش ابعاد مختلف زندگی شغلی افراد با شرایط گوناگون تدوین شده و مداخلات موثر طراحی شود.
این هسته پژوهشی در صدد بررسی طراحی زندگی، اشتغال پذیری، و مسیر شغلی در سه حیطه سنجش، توانمندسازی و مداخله است. برنامه اجرایی هسته ذکر شده در طی سه سال آینده ابتدا متمرکز بر سنجش وضعیت اشتغال پذیری و مسیر شغلی اقشار مختلف جامعه اعم از افراد دارا و فاقد معلولیت خواهد بود. در گام دوم به طراحی و اعتبار یابی مداخلات بومی متناسب با فرهنگ ایرانی در زمینه های مذکور پرداخته می شود. سپس تاثیر مداخلات اجرا شده در راستای توانمندسازی گروههای گوناگون از ابعاد کمی و کیفی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. هر گام می تواند شامل بروندادهایی از جمله کتاب و مقاله باشد.
گامهای ذکر شده بصورت خطی نبوده و می توانند بصورت همزمان اهداف هسته پژوهشی را پوشش دهند.