۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

معرفی نوآوران برتر

باسمه تعالی

طرحی که جهت فراهم آوردن زمینۀ ارتقای علوم انسانی، ارائه نمودم، عبارت است از کلان پروژۀ فلسفۀ اجتماعی حکمت متعالیه. در این طرح احیای ساحات اجتماعی فلسفۀ ملاصدرا و نیز کشف ظرفیت ها و خلأها و نارسایی های نهفته در نظام اندیشۀ ملاصدرا جهت مواجهه با جهان امروز دنبال شده است. فلسفۀ اجتماعی حکمت متعالیه دو رشته مطالعات را به موازات هم دنبال می کند: 1- مبانی وجودشناختی ساحات اجتماعی انسان و نسبت آن با استکمال وجودی انسان که ملاصدرا در آثار خود مورد توجه قرار داده است. او از تمدن با عناوین مختلفی چون عمران و تعمیر دنیا، عالم سازی و مملکت سازی یاد کرده و حکمت را دائرمدار آن دانسته است. مهم ترین نظریه هایی که در فلسفۀ عمران ملاصدرا قابل پردازش است عبارت است از نظریۀ عدالت اجتماعی و نظریۀ نقد قدرت. 2- تاریخ اجتماعی حکمت متعالیه: این رشته از مطالعات تاکنون مورد غفلت بوده است. در این مطالعات فلسفه و حکمت ملاصدرا پس از اینکه صورت مکتوب پیدا کرده و انتشار یافته، یک پدیدۀ اجتماعی مستقل از مؤلف تلقی شده و به روابط اجتماعی که با سایر پدیده های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، برقرار کرده و تأثیرگذاری های مستقیم و غیرمستقیم داشته، پرداخته شده است. این رشته از مطالعات غیر از تاریخ زندگی فیلسوفان و یا تاریخ فلسفه است که تاکنون مرسوم بوده است
 
 
تاریخ به روز رسانی:
1401/08/16
تعداد بازدید:
575
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - ساختمان مرکزی - طبقه سوم
تلفن: 37933176  تلفکس: .........
پست الکترونیک: ................
 
Powered by DorsaPortal