۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير

لوح تقدیر دبیر ستاد ملی جمعیت، توسط دکتر بانکی پور به رئیس دانشگاه اصفهان تقدیم شد

لوح تقدیر دبیر ستاد ملی جمعیت، به مناسبت کسب مقام شایسته تقدیر دانشگاه اصفهان در دومین رویداد جوانی جمعیت در سطح ملی در بخش دستگاه های اجرایی توسط دکتر بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت و تعالی خانواده دانشگاه اصفهان به دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه تقدیم شد.


به گزارش روابط عمومی، چهارمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت و تعالی خانواده در روز شنبه 23 تیر ماه 1403 با حضور،دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر امیر حسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ،دکتر افروز السادات حسینی ابری دبیر قرارگاه جوانی جمعیت،دکتر نفیسه فقیهی دبیر وقت قرارگاه جوانی جمعیت، حجت الاسلام والمسلمین مستاجران نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از اعضای قرارگاه جوانی جمعیت در تالار دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 در این مراسم، رییس دانشگاه اصفهان ضمن تشکر و قدردانی از زحمات ،خانم دکتر سعیدیان، خانم دکتر فقیهی و خانم دکتر حسینی که به ترتیب مسئولیت قرارگاه جوانی جمعیت را برعهده داشتند،تصریح کرد: دانشگاه اصفهان موفق شد که  هم در سطح استانی و هم در سطح ملی در دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در بخش دستگاه اجرایی شایسته تقدیر شود و این مهم مرهون زحمات این بزرگواران، است. 

 دکتر هرسیج با بیان این که همه‌ی‌ کشورها دنیا به دنبال حل مشکل جوانی جمعیت  هستند تصریح کرد: بسیاری از کشورها از طریق سیاست گذاری های تشویقی اقدامات موثری در راستای حل مشکل جوانی جمعیت داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: روبه‌رو شدن با جمعیت پیر و کهنسال در چند سال آینده هزینه‌های زیادی را برای کشور به همراه دارد.

دکتر هرسیج افزود:  با امید و همدلی نسبت به موضوع جمعیت جوان این بحران قابل حل است.

 رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به مشکل مسکن جوانان گفت: یکی از مهمترین مشکلات در حال حاضر جامعه‌ ما، مسکن متاهلی است. که دانشگاه اصفهان با همکاری بنیاد حامیان و ارتش در حال ساخت خوابگاه متاهلین است.

ایشان افزود: فرصت زیادی برای حل این ابر چالش در اختیار نداریم؛ اگر بحران جوانی جمعیت بر طرف نشود در 5_4 سال آینده در تله جمعیتی قرار خواهیم گرفت.

 در ادامه جلسه، دکتر افروز سادات حسینی ابری دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و هیات علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی، ضمن ارائه گزارش مبسوطی از فعالیت های قرارگاه، اظهار کرد: 10 اقدام پایه‌ای از طریق همکاری با بخش‌های مختلف دانشگاه انجام شده است. برگزاری رویداد «هدا» با هدف کمک به هویت دختران دانشجو یکی از برنامه‌های مهم ما بود. وی در ادامه افزود: در حوزه‌های کارآفرینی زنان و دختران هم فعالیت های زیادی انجام شده است.  جلسات متعددی با موضوع هفته جمعیت و بررسی آثار کاهش‌جمعیت نیز پیگیری شد. ضیافت‌های خانوادگی و اردوهای مادر و فرزندی بخشی دیگر از برنامه‌ها این قرار گاه است .

خانم دکتر حسینی، ضمن اشاره به تاسیس دانشکده علوم خانواده در دانشگاه تهران اظهار کرد: امیدوارم در آینده دانشگاه اصفهان نیز به تأسیس چنین دانشکده‌ای اقدام کند. تاسیس کتابخانه تخصصی خانواده هم گام مهمی است که برای آن تلاش می‌کنیم. همچنین باید درصدی از بودجه پژوهشی را به تحقیقات حوزه فرزندآوری اختصاص داد.

خانم دکتر نفیسه فقیهی مقدس، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و دبیر وقت قرارگاه جوانی جمعیت و تعالی خانواده دانشگاه اصفهان، یادآور شد: تبیین محور و مبنای برنامه‌های قرارگاه جمعیت در دانشگاه اصفهان بحث اصلی سخنرانی من است. اول باید بگویم که هیچ قانونی محقق نمی‌شود، مگر اینکه زمینه‌سازی آن وجود داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه معارف اهل بیت(ع) بیان کرد: همواره بر سر راه اجرای هر قانونی موانعی هم وجود داشته است. برخی به این بحران و قانون آن باور دارند و برای تحقق جوانی جمعیت تلاش می‌کنند. در این راه، تعامل و ارتباط‌گیری مجموعه معاونت‌های دانشگاه با ما بسیار مفید بوده است.

او با تأکید بر اینکه مشکلاتی چون مسکن و حتی مشکلات فردی و جزئی هم در دانشگاه اصفهان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: آسیب‌شناسی‌های فرهنگی و اجتماعی مختلفی از سوی دانشگاه اصفهان انجام شده است. دانشکده علوم تربیتی و حقوق، مشاوره‌های بسیار مؤثری به جامعه ما داده‌اند.  

دکتر فقیهی مقدس با یادآوری این نکته که بدون صرف هزینه بسیار زیاد، اقدامات مهمی انجام داده‌ایم، تصریح کرد: کارگاه‌های مؤثر  و مفیدی داشتیم. تفاهم‌نامه‌های متعددی از جمله در حوزه روان‌شناسی اسلامی با دیگر نهادها امضا کردیم. تفاهم‌نامه با صدا و سیما و رسانه ولایت هم در همین حوزه قرار می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه توضیح داد: یک دانشگاه یک دانشگاه است و ممکن است توان چندانی نداشته باشد، اما همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز مختلف می‌تواند راهگشاتر باشد. باید مهارت‌های فرزندآوری و دیگر موضوعات را برای دانشجویان در قالب واحدهای درسی تعریف و تدریس کرد. اصلاح دروس و به‌روزرسانی هم باید مورد توجه باشد.

پارک مادر و کودک موضوع بعدی بود که این عضو قرارگاه جمعیت دانشگاه اصفهان درباره‌ آن بیان کرد: دانشگاه باید محیطی را فراهم بیاورد که در آن ارتباط مادر و کودک در محوطه‌هایی چون پارک و مراکز تفریحی یا کتابخانه‌های کودکانه ممکن باشد. درواقع، بحث من ایجاد فضایی فراتر از مهدکودک است.

دکتر امیرحسین بانکی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، در خصوص جوانی جمعیت و خانواده توضیح داد: برترشدن دانشگاه در موضوع جمعیت اهمیت دارد و باید الگو شود. برنامه‌های خوبی تاکنون پیش برده‌ایم، امید است که بیشتر و با هدف رسیدن به قواعد و پیش‌بینی‌های مدنظر گام برداریم.

عضو هیئت‌علمی گروه معارف اهل بیت(ع) تأکید کرد: من با استدلال می‌توانم بگویم که چرا این بحران تا این درجه حیاتی است. اگر ما در چاله پیری جمعیت فرو برویم، 150 سال طول می‌کشد تا بتوانیم از آن عبور کنیم.

دکتر بانکی‌پور به مسئله جمعیت در اروپا نیز نگاه کرد و یادآور شد: بعضی جوامع اروپایی با شیب ملایم و تا 300 سال به سمت پیری می‌روند، اما وضعیت ما سخت‌تر است. کشورهای اطراف ما همه جوان مانده‌اند. در زمان فعالیت در مجلس، 21 مسئله را تعریف کردیم که باید از طریق آن‌ها برای حل مشکل جمعیت تلاش کرد.

رئیس کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ادامه داد: تعداد مادران 25 تا 40 سال ما کم شده است. ما در وضعیتی هستیم که اقتصادمان هم مشکلاتی دارد. در چنین مواقعی تأثیرگذاری از بعد اجتماعی و تغییر منش و نگاه اجتماعی کار آسانی نیست. پس به قانون نیاز داریم.  

او یادآور شد که قوانین در برخی حوزه‌ها بسیار اثرگذار بوده است و توضیح داد: میانگین تولد اولین فرزند خانواده ایرانی به 30 سال رسیده است. نرخ باروری در شهرهای مختلف دگرگون شده است و ناامیدی معنا ندارد. ما فقط 50 درصد قانون را پیش برده‌ایم و هنوز جای کار دارد. باید نرخ باروری را بهبود بخشید و باور داشته باشیم که شدنی است.

وی در ادامه افزود: بخشی از قوانین ما برای فرزندآوری نخبگان و دانشگاهیان است و این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت. این مسئله برخلاف دیدگاه برخی از منتقدان است که معتقدند قوانین فعلی به تولد کودکان فقیر منجر می‌شود.

دکتر بانکی پور تصریح کرد: آمار سقط جنین ناامیدکننده است. باید از سقط جنین جلوگیری شود. این مسئله از دهه 90 ایجاد شده است. سقط جنین قتل است و شیء‌انگاری جنین به این مسئله منتهی می‌شود. باید به خوابگاه‌های متأهلی اضافه کرد. با تغییر کاربری‌ ساختمان‌های دانشگاه این مسئله ممکن می‌شود. دانشگاه‌های ما باید خانواده‌محور شوند. اگر این اتفاق بیفتد در بسیاری از ابعاد مسائل ما به سمت بهبود خواهند رفت.


حجت‌الاسلام و المسلمین مستأجران نماینده  مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در پایان و با تمرکز بر معارف اخلاقی در حوزه خانواده بیان کرد: برای حل مسئله جمعیت به کار جهادی نیاز داریم. بیشترین تأکید قرآن کریم بر این اصل است که ازدواج محقق شود.  

او ادامه داد: خداوند می‌فرماید که ما آگاهیم و شما را یاری خواهیم کرد. برخی استادان دانشگاه مبلغ فرزند نیاوردن هستند. آن‌ها تمایل ندارند که دانشجویانشان بچه‌دار شوند. بحث جامعه ما فقط توان مالی نیست. بسیاری از افراد موقعیت شغلی و آینده خوبی پیش رو دارند، اما حاضر به ازدواج نمی‌شوند.  

نماینده نهاد مقام معظم رهبری یادآور شد: ترویج ازدواج بسیار مهم است. استادان دانشگاه باید فرهنگ‌سازی در حوزه جمعیت و فرزندآوری را بخشی از وظایف خود بداند. امروز حتی خانواده‌های مذهبی با این مسئله جمعیت روبه‌رو هستند. باید دختران دانشجو را به ازدواج تشویق کرد. دانشکده معارف و علوم تربیتی بخشی از رسالتشان در همین حوزه است.  

حجت الاسلام مستأجران با تأکید بر اینکه مسئله ازدواج کار بوروکراتیک و تشریفاتی نیست، بیان کرد: برخی از دختران و پسران حتی به ازدواج فکر هم نمی‌کنند. مسیری که آغاز شده است باید ادامه داد. باید این فرهنگ و ضرورت را در جامعه جا انداخت. باید برای جوانان زمینه‌های مناسبی فراهم کرد. ظرفیت‌های بسیار خوبی هم داریم.

 

 

 

تاریخ:
1403/04/24
تعداد بازدید:
615
منبع:
Powered by DorsaPortal