۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير

دانشگاه اصفهان از ظرفیت پژوهشی بسیار خوبی برخوردار است

دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با رئیس دانشگاه اصفهان ، معاون پژوهشی دانشگاه و مدیران این حوزه تصریح کرد: دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه های افتخارآفرین کشور است که از ظرفیت پژوهشی بسیار خوبی برخوردار است.


به گزارش روابط عمومی، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح روز شنبه 16 تیر 1403 با حضور در دانشگاه اصفهان با دکتر هرسیج رئیس دانشگاه ، دکتر هادی امیری معاون پژوهش و فناوری و مدیران حوزه پژوهشی، دیدار و گفتگو کرد.

دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این نشست اظهار کرد: به حمدالله،در سه سال اخیر در دولت سیزدهم، در سطح کلان، شاهد رشد گسترده شاخص های پژوهشی و فناوری در دانشگاه اصفهان بوده ایم.

ایشان در ادامه افزود: با توجه به شاخص های ملی و بین المللی رتبه دانشگاه بر مبنای ISC رشد قابل توجهی داشته و در حال حاضر جز 6 دانشگاه جامع و 10 دانشگاه برتر کشور محسوب می شود.  

رئیس دانشگاه با بیان این که درآمدهای اختصاصی دانشگاه اصفهان در یک سال گذشته رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: درآمد های اختصاصی دانشگاه با رشد فناوری از 18 درصد به 30 درصد ارتقا یافته است.

دکتر هرسیج در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز علوم و فناوری های کوانتومی دانشگاه، مرکز رشد علوم انسانی، فناوری های نرم و صنایع خلاق اظهار کرد: راه اندازی این مراکز در دانشگاه اصفهان، در یک سال اخیر با حمایت های وزارت علوم انجام و به عنوان مراکز کاربردی در حل مسائل جامعه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: امیدواریم این فعالیت های فناورآنه با تغییر و تحولات سیاسی متوقف نشود و تداوم داشته باشد.

ایشان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری افزود: دیدگاه ما نسبت به مسئولیت ها امانی است. مسئولیت ها امانتی است که به ما داده اند و روزی هم که از ما می گیرند خوشحال خواهیم شد. زیرا آن جیزی که مهم است ، ارتقا کشور و پیشرفت در عرصه های سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی در جهان است.

وی افزود: پیشرفت های کشور قابل مقایسه با قبل از انقلاب و کشورهای منطقه نیست و این مهم مرهون زحمات شبانه روزی نخبگان کشور است.

دکتر هرسیج در ادامه افزود: بسیار خدا را شاکریم که 4 عنصر:"رقابت"، "مشارکت حداکثری"، " امنیت و سلامت"  که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، در این دوره از انتخابات رعایت شد.

فردی که انتخاب شدند رئیس جمهور همه مردم هستند و همه باید کمک کنند که این دولت با توان و اقتدار بیشتر ، راه شهید جمهور آیت الله رئیسی را تداوم بخشد.

دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، دانشگاه اصفهان را یکی از دانشگاه های افتخارآفرین کشور دانست و تصریح کرد: این دانشگاه از ظرفیت های پزوهشی بسیار خوبی برخوردار است.

وی ضمن تبیین راهکارهای افزایش و گسترش ارتباط دانشگاه ها با صنایع تصریح کرد: بر اساس آئین نامه جدید، اعضای هیات علمی فعال در عرصه های پژوهشی، گرنت آن ها 3 برابر می شود.

دکتر صالحی بر امکان استفاده از ظرفیت فاینانس برای تقویت تجهیزات آزمایشگاهی و فعالیت های پژوهشی تاکید کرد .

دکتر هادی امیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز ضمن معرفی مدیران پژوهشی دانشگاه و تشریح فعالیت های آن ها، به تبیین اهداف اجرایی معاونت پژوهشی پرداخت و  تصریح کرد: اندیشکده حکمرانی دانشکده علوم اداری و اقتصاد با هدف پیوند بین دانشگاه و جامعه راه اندازی شد. این اندیشکده مسائلی در سطح استان و ملی را شناسایی و سیاست هایی را به مدیران اجرایی کشور پیشنهاد می کنند که بر اساس آن بتوانند به صورت اساسی و مبنایی مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

معاون پژوهش و فناوری در ادامه،حضور اثرگذار در ارتباط با صنعت و جامعه با هدف توسعه فعالیتهای مساله محور را بیان و تصریح کرد: انعقاد 2 طرح کلان راهبردی در حوزه دفاعی و زیست محیطی، رشد 7 برابری پایان نامه ها و رساله های تقاضا محور به تعداد 130 پایان نامه، افزایش 5 برابری سهم درآمد اختصاصی حاصل از فعالیتهای پژوهشی، افزایش فرصت های مطالعاتی بین المللی به میزان 2 برابر از دستاوردهای این حوزه بوده است.  

وی افزود: طرح مهارت افزایی و اشتغال زایی دانشجویان با اجرای طرح راتبه شغلی شیخ بهایی برای اولین بار با هدف اشتغال زایی دانشجویان و تامین نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد صنایع،بورس دانشجویان برای اولین بار در دانشگاه اصفهان (23 نفر در سال 1402)،تاسیس مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی و  برگزاری مدارس تابستان، از دیگر اقدامات انجام شده در این دانشگاه است.  

دکتر رسول رکنی زاده مدیر مرکز علوم و فناوری های کوانتومی دانشگاه اصفهان نیز اظهار کرد: زمان تصویب این مرکز از خرداد 1401 بوده است. که در قالب قرارداد سه جانبه بین معاونت علمی ریاست جمهوری،وزارت دفاع و دانشگاه اصفهان منغقد شده است. قرارداد ایجاد این مرکز که ماموریت های مشخص در حوزه علوم و فناوری های کوانتومی دارد که هم به عنوان سرویس دهنده به بخش های دیگر کشور و هم دانشگاه ها است . وی افزود: در حال حاضر حدود 40 نفر از دانشجویان پسادکتری در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

دکتر منصوری رئیس اداره انتشارات دانشگاه و کمیته علم سنجی نیز تصریح کرد: دانشگاه اصفهان برای کسب مرجعیت علمی اقدامات مهمی انجام داده است .

وی افزود: حضور در نظام رتبه بندی تایمز (رتبه 1000+)،حضور در نظام رتبه بندی آی. اس. سی (رتبه 6 دانشگاههای جامع)،انتشار 15519 مقاله در پایگاه استنادی اسکوپوس،انتشار 800 عنوان کتاب علمی، انتشار کتاب در قالب کتاب فاخر، همکاری با ناشران بین المللی،انتشار 33 نشریه علمی پژوهشی به زبانهای فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه،نمایه سازی نشریات در بیش از 70 پایگاه تخصصی و عمومی بین المللی،نمایه سازی 6 نشریه در پایگاه اسکوپوس،راه اندازی مرکز نوآوری علوم و فناوری کوانتوم به عنوان یک مرکز ملی، از جمله اقدامات موثر دانشگاه بوده است.

دکتر کوفیگر مدیر پژوهشی دانشگاه نیز تصریح کرد: یک میلیارد تومان پژوهانه به اعضای هیات علمی جدیدالاستخدام (1402 و 1403) که پژوهانه وزارت علوم دربافت نکردند (24 عضو با زمینه کار آزمایشگاهی و فنی هریک 35 میلیون تومان و 8 نفر حوزه نظری هر یک 20 میلیون تومان)،تخصیص 6 میلیارد تومان پژوهانه به سایر اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان در سال 1403، تخصیص یافته است.

دکتر کوفیگر افزود: از ابتدای 1402 تاکنون تعداد 40 محقق پسا دکترا با حمایت دانشگاه و 15 محقق با حمایت بنیاد علم و بنیاد نخبگان و طرحهای برون دانشگاهی پذیرش شده اند. وی با بیان این که ، 55 هسته پژوهشی تخصصی در حوزه های مختلف علوم انسانی ،علوم پایه و فنی مهندسی تشکیل شده است افزود:  این هسته ها در قالب شیوه نامه گرنت فیروزه ای حمایت می شوند. وی رشد تعداد پایان نامه های تقاضا محور با انعقاد تفاهم نامه های برون دانشگاهی و فعالیتهای دفتر ارتباط با صنعت و جامعه را نیز تشریح کرد. دکتر کوفیگر افزود: 5 اولویت به بنیاد ملی علم ایران به عنوان ماموریتهای تحقیقاتی دانشگاه اصفهان اعلام شد. این ماموریت ها شامل: خانواده متعالی و سلامت معنوی، شبکه های هوشمند، اینترنت اشیاء و علوم انسانی دیجیتال، توسعه پایدار با رویکرد حل مسائل زیست محیطی، قدرت نرم و حکمرانی و نانو مواد و مواد پیشرفته درحوزه سلامت و صنعت است.

دکتر رضا ظاهری معاون ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه نیز به تشریح توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: افزایش واحدهای فناور از 30 واحد در سال 1400 به 46 واحد در سال 1402، افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان در سال 1402 به 8 شرکت، عقد قرارداده باز با بخش خصوصی به مبلغ 30 میلیارد تومان در جهت گسترش فعالیتهای کارآفرینی،خروج موقق 3 شرکت از مرکز رشد به ناحیه نوآوری وتوسعه ناحیه نوآوری دانشگاه به میزان 32 هکتار از جمله اقدامات موثر این ناحیه بوده است. دکتر عظیمی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه نیز اعتبارات خرید تجهیزات 1402 را با اختصاص مبلغ 56 میلیارد تومان تشریح کرد.

گفتنی است در ادامه دکتر صالحی از مرکز علوم و فناوری های کوانتومی دانشگاه اصفهان بازدید به عمل آورد.

 

 
 
 

 

تاریخ:
1403/04/17
تعداد بازدید:
1586
منبع:
Powered by DorsaPortal