۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير

مراسم تکریم و معارفه مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان برگزار شد

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم تکریم و معارفه مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان ضمن معرفی خانم دکتر افروز السادات حسینی به عنوان مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان از زحمات خانم دکتر نفیسه فقیهی مقدس تشکر و قدرانی کرد و ایثار و فداکاری را ویژگی اصلی بانوان دانست.


به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این مراسم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور مردمی و همراهان ایشان و سالگرد رحلت حضرت امام (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی تصریح کرد: به لطف خدا فعالیت های خیلی خوبی در حوزه بانوان در دانشگاه اصفهان به همت همه بانوان فهیم و سخت کوش انجام شده است.  

ایشان در ادامه با بیان این که یکی از ذهنیت منفی که در مورد نیروهای انقلابی و ارزشی اصول گرا مطرح بوده، این است که اصول گرایان به مسائل بانوان توجه ندارند اظهار کرد: اگر در مقام مقایسه برآئید،متوجه می شوید که مسائل بانوان در دو سال و نیم اخیر از اولویت های اصلی دانشگاه اصفهان بوده است.در سطح کلان نیز آنچه درجمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مربوط به بانوان و خانواده در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، رفاهی، علمی و آموزشی اتفاق افتاده بسیار مطلوب تر و قابل قبول تر از سایر کشورها بوده است.

دکتر هرسیج تصریح کرد:  اولین جنبشی که در غرب اتفاق افتاد این بود که زنان فقط برای حق رای مبارزه را آغاز کردند. در آمریکا و غرب اولین درخواست زنان این بود که ما هم مانند آقایان رای بدهیم.

می بینید که در غرب که ادعای آزادی زنان را دارند زنان از اولین حقوق اولیه یک انسان هم محروم بودند . موج دوم مبارزات زنان در غرب بحث های اجتماعی و اقتصادی بوده است . زیرا سرمایه داران برای کسب سود بیشتر، دستمزد پایینی به خانم ها می دادند.به همین خاطر زنان برای این که در مقابل کار مساوی دستمزد مساوی داشته باشند مبارزه کردند.

رئیس دانشگاه در ادامه  افزود: ما خدارا شاکریم که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ، از همان ابتدا این حقوق سیاسی ، احتماعی و فرهنگی بانوان را مفروض گرفتیم .

وی گفت: مشکل اصلی ما در حال حاضر ذهنیت های منفی حاکی از  برخورد نامناسب و تبعیض آمیز در مورد زنان است. در صورتی که در فرهنگ غرب بحث فردگرایی حاکم است ولی در نظام جمهوری اسلامی خانواده مهمترین رکن می باشد و در خانواده زن از نقش کلیدی و اصلی برخوردار است.  

ایثار و فداکاری به عنوان ویژگی اصلی زنان است

کارهایی که تا حال حاضر انجام شده و تاثیرگذار بوده است به واسطه حضور بانوانی است که با عشق و ایثار وظایف محوله را انجام داده اند.

ما سعی کردیم خانم ها را در بحث های مدیریتی هم فعال کنیم و به حمدالله در پست های مهم دانشگاه از معاونت ها تا روسای دانشکده ها از ظرفیت های خوب بانوان استفاده کردیم  و در حال حاضر از زحمات آن ها در دانشگاه بهره مند هستیم .  

همه شما بزرگواران با ایثار و فداکاری فعالیت می کنید ولی باید مواظبت کنید که از خانواده غفلت نکنید زیرا باید یک موازنه ای بین خدمات اداری و خانواده وجود داشته باشد.

دکتر هرسیج ضمن تشکر از خانم دکتر فقیهی به خاطر محبت های خواهرانه و مادرانه نسبت به دانشجویان دختر،کارکنان و اعضای هیات علمی بانو، از خانم دکتر حسینی هم به خاطر قبول مسئولیت ،تشکر کرد.  

دکتر هرسیج در ادامه خواستار شناسایی گره های فکری و ذهنی دانشجویان و ارتقا جایگاه زنان در دانشگاه شد و بر این مهم تاکید کرد.  

 

خانم دکتر فقیهی نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت جانسور حجت الاسلام رئیسی و همراهانش گزارش مبسوطی از فعالیت های دفتر بانوان ارائه و اظهار کرد: از یک سو ناراحتم که توفیق خدمت در یک سنگر خوب و تاثیرگذار با عنوان"خانواده و حوزه بانوان" را در دانشگاه اصفهان از دست دادم و از سوی دیگر بسیار خرسندم که این مسئولیت به دستان توانمند خانم دکتر حسینی رسیده است که برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.  

وی در ادامه افزود: در حوزه بانوان و خانواده کارهایی که بسامد آن در کارهای اجرایی و در حوزه علمی ممکن است، در بار اول یک مقدار ایجاد ملال کند وجود دارد و از لحاظ محتوایی و اجرایی نیز ما همچنان با یک سری از ضعف ها و خلل ها مواجه هستیم.

وی با بیان این که، در حیطه موارد مختلف و عرصه های تاثبرگذار و در بهبود عملکرد بانوان در حیطه اجرایی و رعایت توازن کار و زندگی بانوان و پاسخ دادن به این پرسش که ما از بانوان و تاثیرگذاری آن ها در اشتغالات مختلف به طورعام و در دانشگاه اصفهان به طور خاص، استفاده بکنیم یا نه؟ تصریح کرد:  پاسخ به این سوال جواب مثبتی خواهد بود و از سمت دیگر مواجه بشویم با این سوال که در حوزه خانواده چه برنامه ریزی هایی و سیاست هایی می تواند آسیب های احتمالی را از قشر بانوان که رسالت خدمت در دانشگاه را برگزیدند دور کنند؟ و خانواده را به جایگاه عالی به طوری که از یک شخصیت علمی انتظار می رود برسانند.از دانشگاه اصفهان به عنوان سیستم اجرایی و دانشگاه تراز کشور انتظار می رود که بتوانند تمهیدات لازم را در این زمینه فراهم کنند.

خانم دکتر فقیهی تصریح کرد: در رفت و برگشت مسائل و سوالات مختلفی که ما در طی یک نظام نامه سوالات و مشکلات با همکاری برخی از مراکز پژوهشی مثل نظام پژوهشی مبنا به آن رسیدیم، آمدیم و بحث ها را طبق یک اولویتی برنامه ریزی کردیم که ان شاالله در فرصت های آتی در مورد برخی از این محورها که تبیین نشده و تحویل خانم دکتر حسین داده ام گفتگو می کنیم .

اما از بین همه مسائل حوزه تاثیرگذاری و اثربخشی فعالیت های بانوان، نه فقط از نگاه دانشگاه اصفهان بلکه از نگاه کلان کشور را مورد نظر قرار دادیم. طرح های زیادی طی 11 ماه خدمت گذاری اینجانب در تصدی مشاور امور بانوان با حمایت های خاص و ویژه دکتر هرسیج انجام شد.  حمایت های پدرانه و دلسوزانه دکتر هرسیج، دانشگاه اصفهان را در تمام حوزه ها به ویژه در حوزه بانوان و جایگاه خانواده توانسته به جایگاه شاخصی برساند و تمام طرح ها و برنامه هایی که در این مدت ارایه شد با راهنمایی ها و هدایت های دکتر هرسیج بوده است.

وی گفت: بسیاری از طرح ها را به غیر از وزارت علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارسال می کردیم که نتیجه آن این شد که جایگاه شایسته تقدیر دانشگاه اصفهان در حوزه بانوان و خانواده دیده شود و این اتفاق غیر از برنامه های اجرایی که مجموعه دانشگاه حمایت کرده موثر و اثر گذار بوده است که بدون راهنمایی راهبردی تک تک شما عزیزان که دلسوزانه  همراهی کردید، این مهم انجام نمی شد.

دکتر فقیهی در ادامه افزود: تشکر ویزه از دکتر رئیسی مدیر حوزه ریاست دارم که در زمینه طرح های مختلف، خیلی همراه و حمایت کننده بودند و هر اتفاق رو به جلو بخواهد در هر مجموعه بیفتد ناسپاسی است که قدردان تک تک عزیزان نباشیم. از سرکار خانم موسوی کارشناس مجموعه نیز که جز نیروهای خدوم و خالص و مخلص مجموعه هستند و  فراتر از رسالت کاری در این حوزه وقت گذاشتند نیز سپاسگزارم.

 

خانم دکتر حسینی مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان نیز ضمن تشکر از حسن نظر و اعتماد دکتر هرسیج تصریح کرد: از خانم دکتر فقیهی نیز تشکر می کنم و به طور قطع ریل گذاری که ایشان انجام دادند، مسیر را برای ما راحت تر می کند و انشالله بتوانیم از نظرات و پیشنهادات ایشان نیز استفاده کنیم.

وی اظهارکرد: از ابتدای شروع فعالیت در دفتر امور بانوان در اولین نشست،حدود 3 ساعت با معاون فرهنگی و مدیران بانوی دانشگاه جلسه داشتیم که دغدغه ها و مسائل زیادی مطرح شد و برنامه هایی را مد نظر قرار دادیم که یکی از آن برنامه ها تشکیل شورای بانوان است که البته در دوره خانم دکتر سعیدیان و خانم دکتر فقیهی هم بوده است منتهی ما یک فراخوانی را به همه ادارات ارسال کردیم که یک نفر نماینده هیات علمی و یک نفر نماینده کارمند خانم به دفتر ما معرفی کنند که در حال حاضر حدود 40 نفر اعضای شورای بانوان تشکیل شده که اولین جلسه آن روز 19 خرداد برگزار می شود.

خانم دکتر حسینی تصریح کرد: اهدافی که در شورای بانوان داریم این است که  با توجه به این که ما در مقام اجرا نیستیم ولی احساس می کنم که در شورای بانوان بتوانیم با همفکری همدیگر مشکلاتی که بانوان مطرح می کنند که برخی از آن ها مانند مسئله ورزش، حقوق و مزایا و مسکن است را برنامه ریزی و با پایه مشورتی و فکری قوی بتوانیم کمیته هایی در شورای بانوان طرح و برنامه هایی را برای اجرای این مسائل به دور از احساس گرایی و در چارچوب قوانین و ضوابط ارائه بدهیم.

مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان اظهار کرد: مسئله دیگر دختران دانشجو هستند که یک فاصله ای بین نسل ها به وجود آمده که رسالت بزرگی بر گردن ما است و جهاد تبیینی باید انجام شود که ارتباط خود را با دختران دانشجو برقرار کنیم.

تا کنون دو برنامه با کمک معاونت فرهنگی تحت عنوان کارگاه های هویت بخشی و بخش دیگر دختران کارافرین بود که برگزار شد. با بررسی انجام شده دریافتیم که معضلاتی که امروز با آن مواجه هستیم ناامیدی است و این ناامیدی زمانی برطرف می شود که الگوی واقعی دختر مسلمان را بشناسند و یکی از اهدافمان این است برنامه هایی که با شورای بانوان برنامه ریزی می کنیم بتوانیم فاصله بین خودمان و دختران داشجو را کم کنیم والگوی زن مسلمان تاثیرگذار و موفق را به دانشجویان دخترمان نشان بدهیم .

وی گفت: قرارگاه تعالی خانواده که بحث بسیار مهم و از چالش های اساسی کشور است دو هدف اصلی دارد. یکی از اهداف آن آگاهی بخشی است با توجه به این که یکی از اصلی ترین مسائل جامعه عدم آگاهی است، قرارگاه باید زمینه ای را برای ایجا آگاهی فراهم کند .

 دانشگاه اصفهان از جمله دستگاه های اجرایی است که بسیار موفق در زمینه جوانی جمعیت عمل کرده و امسال در دومین جایزه جوانی جمعیت مقام شایسته تقدیر را در قسمت دستگاه های اجرایی کسب کردیم که به خاطر زحمات رئیس دانشگاه و خانم دکتر فقیهی و تعامل بسیار خوب همه بخش های دانشگاه،به این موفقیت رسیدیم که البته خانم موسوی کارشناس حوزه نیز گزارش بسیار جامع و کاملی را ارائه دادند که از ایشان نیز سپاسگزارم. امیدوارم در ادامه فعالیت های قرارگاه نیز بتوانیم گام موثری در این زمینه برداریم.

گفتنی است این مراسم روز یکشنبه 13 خرداد ساعت14 با حضور رئیس دانشگاه، نماینده ولی فقیه در دانشگاه، مدیر حوزه ریاست و  جمعی از بانوان دانشگاه در محل سالن دکتر رزمجو برگزار شد  

 

 
 
تاریخ:
1403/03/14
تعداد بازدید:
1162
منبع:
Powered by DorsaPortal