۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير

نخستین پیش همایش نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات

رئیس دانشگاه اصفهان در نخستین پیش همایش نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات به تبیین تاثیرات متقابل همبستگی ایران و عراق پرداخت و چگونگی گسترش همبستگی ایران و عراق و اثرات این همبستگی را تشریح کرد.


به گزارش روابط عمومی،  دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این نشست با بیان این که همه کشورها با هم اختلافاتی در حوزه های قومی، نژادی، مذهبی، ارضی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره دارند، تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که اختلافات را تبدیل به تضاد و در مرحله بعدی تبدیل به قطبیت و در نهایت به تنش و جنگ تبدیل کند. دربارۀ جنگ ایران و عراق نیز همین اتفاق افتاد و اختلافات طبیعی بین ملت ها و دولت ها را تبدیل به جنگ کردند

 

ایشان در ادامه افزود: امروز نیز هدف دشمن این است که اختلافات را تشدید کند و با راه اندازی ناسیونالیست افراطی، فضا را دوباره به سمت و سوی تنش بکشاند

دکتر هرسیج تصریح کرد: بعد از سرنگونی رژیم صدام حسین، به رغم هزینه میلیاردی آمریکا سیاست های مدبرانه ایران و عزیزانی که در عراق بودند، باعث شد که این تنش ها روز به روز کاهش یافته و دولت ها و ملت ها به هم نزدیک تر شوند

وی افزود: دشمن به دنبال این است که در سطوح مختلف اختلافات را تشدید کند به عنوان مثال بر اختلافاتی که بین خود شیعیان یا شیعه و سنی وجود دارد تمرکز می‌کند تا تضاد و تنش را در منطقه افزایش دهد. نمونه بارز آن ایجاد داعش بود که هدف از راه اندازی آن تضعیف قدرت ایران و عراق بود.

از دیگر برنامه های دشمن ایجاد اختلاف بین مسلمانان و غیر مسلمانان است و در سطح بالاتر می توان عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای مسلمان را نام برد.

دکتر هرسیج با بیان این که "آمریکا صراحتا می گوید که قوانین ما بر قوانین جهان اولویت دارد، تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که تنش بین ما را افزایش دهد. سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و بنیان گذار عتبات عالیات بود که به لطف خدا روند تنش را کاهش داد و منجر به همبستگی بیشتر دولت و ملت ایران و عراق شد

رئیس دانشگاه با تبیین ایده تشکیل اتحادیه اروپا بعد از جنگ جهانی دوم به تشریح تاریخچه و ریشه های اتحاد در اروپا با تشکیل جامعه زغال سنگ و فولاد اروپا پرداخت و تصریح کرد: امروز اتحادیه اروپا به دنبال تشکیل ایالات متحده اروپا است.  

دکتر هرسیج با بیان موفقیت های ستاد عتبات عالیات و تلاش ایرانیان برای بازسازی اماکن مقدس مذهبی شیعیان را بسیار مطلوب دانست و تصریح کرد: این امر می تواند تاثیرات مثبتی در روند تعاملات ملی و بین المللی کشور با کشورهای منطقه و جهان داشته باشد. بازسازی عتبات تجربه بسیار گرانسنگی است که علاوه برمعرفی فرهنگ و هنر ایرانی می تواند در سیاست های اقتصادی و سیاسی کشور ایران و عراق مثمر باشد و تبعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی خوبی به همراه داشته باشد.    

 رئیس دانشگاه اصفهان، امنیت را مقدمه توسعه دانست و تصریح کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی موفق شد امنیت را به کشور عراق برگرداند که این مهم بسیار قابل تحسین است.  

وی با بیان این که، کمک هایی که برای بازسازی عتبات می شود دولتی نیست و مردم به صورت خودجوش کمک می کنند افزود:  بسیار از مردم ایران و جهان از صمیم قلب و با عشق برای بازسازی عتبات هزینه می کنند. در بسیاری از موارد بازسازی عتبات و حضور ایرانیان می تواند  از نظر اقتصادی تبعات مثبتی برای نیروهای کار عراقی و ایرانی داشته باشد. از دیگر نتایج آن می توان به گسترش صنعت گردشگری اشاره کرد به طوری که در سال گذشته  حدود 22 میلیون نفر زائر در اربعین شرکت کردند.

دکتر هرسیج با اشاره به مراسم اربعین و ایجاد قدرت نرم تصریح کرد: حضور بیش از 20 میلیون انسان در یک مکان بدون  هیچ امکاناتی نشان از بروز و ظهور فرهنگ حسینی است که امروز به عنوان قدرت نرم شناخته می شود.   

رئیس دانشگاه تاکید کرد: من بر این باورم که امام حسین (ع) فقط مربوط به شیعه نیست و امروز فرهنگ حسینی در سراسر دنیا نفوذ کرده است.

 

 دکتر منتظر القائم استاد تاریخ دانشگاه اصفهان و دبیر علمی همایش، به تبیین اوضاع فرهنگی نجف اشرف در سده هشتم هجری پرداخت و با تشریح سوابق تاریخی تلاش و کوشش هایی که ایرانیان از دیرباز برای بازسازی نجف اشرف داشته اند تصریح کرد: ایرانیان همواره برای عتبات عالیات احترام ویژه ای قائل بوده و هستند.

 
      دکتر عسگری رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان نیز تصریح کرد:  هویت یک جامعه به تاریخ آن جامعه در حوزه فرهنگی بستگی دارد.

وی افزود: اهل بیت علیهم السلام نیازی به فعالیت و کنشگری ما ندارند. ما 1400 سال منتظر فرصتی برای احیای این فرهنگ ولایی بودیم و نباید کوتاهی در این راه صورت بگیرد. چندین سال از انقلاب شکوهنمد اسلامی می‌گذرد. کارهای ارزشمندی انجام شده است ولی انتظار میرود با بهره گیری از روش های علمی و پژوهشی قدم های شایسته تری برداشته شود.

دکتر عسکری در خصوص پیشینه و فعالیت های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: حدود 18 سال پیش به همت شهید حاج قاسم سلیمانی و تایید مقام معظم رهبری، ستاد کاملا مردمی توسعه و بازسازی عتبات عالیات شکل گرفت و حدودا 216 پروژه برای توسعه عتبات عالیات درحال انجام است که قابل مقایسه با گذشته نیست و نشان‌دهنده فعالیت و اخوت میان ایران و عراق است.

وی گفت: ساخت ضریح ها، درب‌های حرمین و پروژه های متعدد در کاظمین و سامرا با نذورات مردمی در حال تکمیل است؛ این قبیل فعالیت ها منحصر به ایرانیان نیست، از هند و پاکستان و لبنان و غیر مسلمانان هم برای شرکت و فعالیت در این ستاد حضور دارند.
دکترعسکری گفت: این زیر ساخت ها در ترویج فرهنگ ائمه نقش بسزایی دارند. سال گذشته 22 میلیون زائر به عتبات عالیات مشرف شدند. اگر امکانات بهداشتی، رفاهی و ... فراهم نباشد، این استقبال کاهش می‌یابد. لذا نیاز است در این حوزه سرمایه گذاری شود. امید است با رویکرد و رویشی که در کثرت زوار داریم، خدمات شایسته ای به آنها عرضه شود که بستر تمدن اسلامی فراهم بشود

امیدوارم دستاورد این همایش قابل برداشت و بهره برداری برای همگان باشد در عرصه توسعه و بازسازی همان گونه که اشاره شد در گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در این حوزه انجام شده است ولی از حدود 18 سال پیش، به پیشنهاد شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، این ستاد مردمی برپا شده حدود 200 پروژه خرد و کلان در عتبات مقدس با نزورات ارادتمندان مختلف در اقسا نقاط جهان انجام شده است ولی عمدتا" این پروژه ها به دست ایرانیان فرهیخته انجام شده است . مانند صحن و سرای حضرت زهرا(س) در نجف که یک شاهکار معماری است که از دیگر کشورها از این پروژه الگو برداری می کنند. شهید حاج قاسم فرمودند" یکی از دستاوردهای توسعه و بازسازی عتبات این است که ایران در خارج از ایران دیده می شود. رخداد فرهنگی اربعین که در سال گذشته 22 میلیون زائر از اقسا نقاط جهان با فرهنگ و ادبیات مختلف حضور داشتند. نجف اشرف که پایگاه معنوی و فکری و حرم مولای متقیان حضرت علی(ع) است، بعد از 18 سال آیا شانیات این حرم آیا حقش ادا شده است؟ در تمام ادیان توجه خاص به عبادتگاه ها می شود. در حوزه علمی و پژوهشی انتظار هست که دانشگاه ها پیشتاز باشند.

 

دکتر علی اکبر کجباف رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اولین پیش نشست همایش ملی نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات با همت دانشگاه اصفهان و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان و دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان برگزار می شود.

وی از رئیس دانشگاه ، دبیر علمی، دبیر اجرایی و رئیس ستاد عتبات استان که زمینه را برای بازخوانی از نقش ایرانیان در توسعه عتبات فراهم کرده اند، تشکر کرد.

دکتر کجباف تصریح کرد:  در طول تاریخ دولت های مختلفی نقش پیشرو برای همراه بودن با ائمه در عراق عرب را بر عهده می گرفتند. آن چه که نقش شاخصی را در تاریخ ما به خود اختصاص داده ،نقش سیاسی اجتماعی دولت صفویه در عتبات است و اگر فقط در نجف اشرف بخواهیم تشریح کنیم قابل تبیین ، تحول و تحلیل است.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان افزود: دولت صفویه همان طور که می دانید،یکی از مهم ترین دولت های ایران است که اثرات بسیار مهمی در کشور داشته است.

دکتر کجباف افزود: نقش دولت صفویه در ابتدا برای رسمیت دادن تشیع است که یک موقعیت جدیدی را در عرصه بین الملل ایجاد کرد. دولت صفویه اقدامات زیادی را در عرصه بین الملل و سیاسی انجام داده است که به عنوان شاخص در فرهنگ و تمدن شیعی دیده می شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در دوره صفویه بخشی از مسئولیت اندیشمندان در نجف اشرف حفط دین بود که برای این مهم از ابزارهای عقلانی، فلسفی و کلامی و جدلی استفاده می کردند و تلاش  آن ها حفاظت از دین اسلام بود .

افراد شاخصی مثل ابن هشام ، محقق کرکی، ملا عبدالله مهاآبادی یزدی ، شیخ بهایی ، ملاصدرا و نهایت شخصیت های معاصر مانند شهید مطهری و شهید صدر در حفط دین نقش به سزایی داشتند. . برخی از این افراد در حوزه علمی و نظری کار کردند و برخی از حوزه علمی پا فراتر گذاشتند و در حوزه اجتماعی کار کردند و حتی زعامت اجتماعی و سیاسی جامعه شیعه را نیز بر عهده گرفتند. از جمله این شخصیت ها که زعامت شیعه در نجف را بر عهده گرفت، علامه مهاآبادی یزدی است که در نجف بعد از سال ها که شیعیان در انزوا بودند باعث شد که مایه غرور شیعه شود و در چار چوب دولت شیعی، علامه یزدی به عنوان یکی از مجاهدان مکتب تشیع تلاش کرد که به نوعی به عنوان اولین حاکم دولت شیعی که سال ها شهر نجف را خدمت کرده است به جامعه شیعی یک هویت جدیدی ببخشد.

دولت صفوی باعث شد که بحث زیارت قبور ائمه در نجف مورد توجه قرار بگیرد لذا سیاست توسعه اماکن مقدس شیعی در راس برنامه های مذهبی و سیاسی و اجتماعی در عراق قرار می گیرد.

این اقدامات در حوزه عمرانی و در حوزه فرهنگی و سیاسی باعث شد که دولت صفویه سعی کنند عراق عرب را به عنوان پل ارتباطی ایران و شرق قرار بدهند.

شایان ذکر است در این پیش نشست دکتر اصغر قائدان استاد دانشگاه تهران، به صورت برخط در جلسه حضور یافت و نقش زنان ایرانی از عصر صفوی تا قاجار را در بازسازی عتبات عالیات تشریح کرد . در ادامه دکتر عیسی حکیم رئیس وقت دانشگاه کوفه نیز به صورت برخط حضور یافت و شکوفایی علمی نجف در سده پنجم را تشریح کرد.

این پیش نشست روز سه شنبه 8 خرداد 1403 ساعت 13 در محل تالار دکتر مهرعلیزاده دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

 

تاریخ:
1403/03/10
تعداد بازدید:
348
منبع:
Powered by DorsaPortal