۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

وضعیت اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان و ارائه خدمات رستوران یاس 2 در شرایط شیوع کرونا

مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان ضمن گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر به تشریح وضعیت اسکان در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه اصفهان پرداخت .


مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان ضمن گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر به تشریح وضعیت اسکان در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه اصفهان پرداخت .

به گزارش وب سایت خبری uinews دکتر علی بهرامی مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان در خصوص وضعیت اسکان خوابگاه‌های دانشجویی در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی اظهار داشت:  در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 بالغ بر 200 نفر و در آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 و پیش از تعطیلات عید نوروز حدود 250 نفر از دانشجویان واجد شرایط در خوابگاه اسکان یافتند که این تعداد با تغییر شرایط همه گیری کرونا و قرار گرفتن شهر اصفهان در وضعیت قرمز و ممنوعیت اسکان جدید از تاریخ 17 فروردین ماه، به تعداد 64 نفر (دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پیش از اعلام وضعیت قرمز موفق به اسکان در خوابگاه شده بودند) کاهش یافت و برای سلامت این عزیزان متناسب با دستورالعمل های ابلاغی، نظارت های بهداشتی تشدید شد که بحمدالله تاکنون موردی از ابتلا و حوادث ناگوار در خوابگاه گزارش نشده است.

وی در ادامه افزود: با بهبود وضعیت بیماری و قرار گرفتن اصفهان در شرایط نارنجی از اواسط اردیبهشت ماه، دانشجویانی که پیش از وضعیت قرمز مجوز اسکان گرفته بودند و به دلیل تغییر وضعیت شرایط اصفهان به قرمز موفق به اسکان در خوابگاه نشدند نیز اجازه اسکان داده شد که با این اسکان جدید، تعداد افراد اسکان یافته به حدود 150 نفر افزایش یافت.

دکتر بهرامی تصریح نمود: در حال حاضر نیز معاونت دانشجویی آمادگی دارد تا با استفاده از حداکثر ظرفیت، آن دسته از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه را که به تشخیص استاد راهنما و دانشکده و تایید مدیریت امور دانشجویی دانشگاه برای تکمیل کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی یا کارگاهی خود نیاز به اسکان در خوابگاه دارند را متناسب با ظرفیت خوابگاه‌هایی که تعمیرات تابستانه ندارند و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اسکان دهد.

در این ارتباط لازم است دانشجویان واجد شرایط همچون گذشته درخواست خود را از طریق پیشخوان در سامانه گلستان ثبت نموده تا پس از طی مراحل تایید و اعلام نتیجه تایید نهایی توسط مدیریت امور دانشجویی دانشگاه و انجام غربالگری های بهداشتی در خوابگاه اسکان یابند.

 از روسای محترم دانشکده‌ها نیز درخواست می‌شود به نحو شایسته نظارت خود را در مواردی که امکان تکمیل کارهای پژوهشی دانشجو در ایام باقیمانده تا پایان تابستان وجود دارد اعمال نمایند تا درخواست خوابگاه این افراد به مهرماه منتقل نشود و با همکاری همه جانبه دانشکده ها و مدیریت امور دانشجویی فعالیت پژوهشی و آزمایشگاهی این عزیزان تا پایان تابستان تکمیل شده و به نیمسال بعدی موکول نگردد.

 

همچنین دکتر امیری رییس اداره سراهای دانشگاه نیز ضمن ارایه گزارش مبسوطی از فعالیت ها و مدیریت بحران کرونا در سراهای دانشجویی تصریح نمود: با شروع همه گیری بیماری کرونا، دانشگاه اصفهان جزء اولین دانشگاه هایی بود که جهت حفظ سلامتی دانشجویان و کارمندان اقدام به تخلیه سراهای دانشجویی نمود؛ به نحوی که سراهای دانشجویی این دانشگاه از تاریخ 10 اسفندماه سال 1398 تخلیه شد.

وی افزود:  با توجه به خروج سریع، امکان بردن وسایل برای تعداد زیادی از دانشجویان وجود نداشت؛ برهمین اساس اداره امور سراهای دانشجویی با همکاری و عقد قرارداد با اداره پست و استقرار باجه در محوطه نزدیک سراهای دانشجویی، با حضور حداقلی دانشجویان با تمهیداتی از قبیل طراحی فرم وکالت و پست سفارشی وسایل با قیمت بسیار مناسب، توانست در مدت دو ماه حجم وسیعی از وسایل به جا مانده در اتاق ها را به دانشجویان تحویل یا برای آن ها ارسال نمایند (در جدول شماره 1 آمار تخلیه دانشجویان مشخص شده است).

دکتر امیری تصریح نمود: در شهریور ماه 1399، با توجه به ضرورت حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص دانشجویانی که جهت انجام پروژه های تحقیقاتی خود، ملزم به استفاده از آزمایشگاه ها بودند؛ با دستور معاون محترم دانشجویی و نظارت مرکز بهداشت و کارشناسان بهداشت محیط، تصمیم بر راه اندازی سراهای شهید نیک نژادی و شهید فهمیده گرفته شد. در همین راستا با ضدعفونی کلیه اتاق ها و اماکن عمومی سراها، نصب دستگاه های ضدعفونی در ورودی و انتظامات سراها، قراردادن محلول گندزدا جهت ضد عفونی وسایل دانشجویان در محل های مناسب و نصب اطلاعیه های آموزشی و هشداری مربوط به کرونا، دو عدد از سراها آماده اسکان شد.

مشمولین فاز اول اسکان براساس پروتکل های بهداشتی، غربالگری مرکز بهداشت و دریافت گواهی سلامت از بیست و نهم شهریورماه 1399 اسکان داده شدند (در هر اتاق با ظرفیت چهار نفر، دو دانشجو اسکان داده شد. لازم به ذکر است با بروز موج سوم کرونا هر دانشجو در یک اتاق مستقل اسکان گرفت).

فاز دوم اسکان دانشجویان در سرای علم الهدی با توجه به تجربیات و تمهیدات اسکان فاز اول، در هشتم آبان ماه 1399 صورت گرفت (در جدول شماره 2 و 3 آمار اسکان دانشجویان مشخص شده است). به طور کلی در شرایط بحرانی کرونا، کاهش تراکم سراهای دانشجویی دانشگاه اصفهان به کمتر از 30 درصد رسید. شایان ذکر است با اسکان دانشجویان، اقدامات اداره سراهای دانشجویی در مسیر جدیدی از فعالیت‌ها به ویژه در حوزه فضای مجازی شروع شد و با فراهم کردن زیرساخت‌ها، تلاش‌های فراوانی در زمینه استمرار ارتباط دانشجویان با دانشگاه و مدیریت بحران ویروس کرونا در سراهای دانشجویی صورت گرفت که از اهم این فعالیت ها می توان به تشکیل گروه های اطلاع رسانی دانشجویان در واتس آپ، به روزرسانی سایت اداره امور سراهای دانشجویی، اختصاص چند اتاق در هر سرا جهت اتاق های قرنطینه و تبدیل آن به اتاق های سلامت محور برای ایجاد امنیت بیشتر دانشجویان (در صورت ترددهای ضروری)، ضدعفونی تمامی آشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی، دستگیره درب اتاق ها، نرده های راه پله ها و ... در دو نوبت صبح و عصر توسط نیروهای خدمات، توزیع شام و نهار دانشجویان در رستوران یاس با توجه به الزام تعطیلی سلف سراها طبق پروتکل های مصوب، پایش سلامت دانشجویان با حضور پزشک و پرستار در روزهای زوج در هر سه سرا با برنامه ریزی و همکاری مرکز بهداشت دانشگاه، حضور یک روانشناس خانم و یک روانشناس آقا هفته ای دو بار در سراها با برنامه ریزی و همکاری مرکز مشاوره دانشگاه و پیگیری روزانه و مستمر حضور و غیاب دانشجویان و انجام حضور و غیاب شبانه به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و لغو مجوز اسکان در صورت تخلف دانشجو از این مقررات برای حفظ سلامت جمعی اشاره نمود.

جدول شماره 1. تخلیه سراها با شروع شیوع کرونا

ماه

تعداد

اسفند ماه 98

210

فروردین ماه 99

 123

اردیبهشت تا مرداد ماه 99

3720

جمع

4053

 

جدول شماره 2. اسکان دانشجویان در ترم مهرماه (کرونا)

مقطع تحصیلی

دختر

پسر

پسا دکتری

9

1

دکتری

54

29

کارشناسی ارشد

60

47

کارشناسی

5

5

جمع

128

82

 جدول شماره 3. آمار کلی اسکان دوران کرونا


 اسکان

دوران کرونا

ظرفیت واقعی اسکان

در سه سرای فعال

210

1260

 

شایان ذکر است آقای شاکریان رئیس اداره تغذیه دانشگاه اصفهان نیز اهم اقدامات انجام شده را بدین شرح عنوان کرد: با تعطیلی سلف سرویس دانشجویی و رستوران یاس یک، در شرایط سخت اقتصادی و اپیدمی کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تحت نظارت مرکز بهداشت دانشگاه با همکاری پیمانکار رستوران یاس 2 بر اساس نرخ مصوب صندوق رفاه دانشجویان از ابتدای اسکان دوران کرونا، 17,000هزار پرس غذا بصورت غذای بیرون بر با نظارت مرکز بهداشت توزیع گردید، همچنین در ماه مبارک رمضان به دانشجویان ساکن خوابگاه غذای ویژه با اضافه نمودن دورچین و دسر، لبنیات ،میوه و سوپ تحویل گردید.

 

همچنین خانم صانعی کارشناس مرکز بهداشت دانشگاه نیز اظهار داشت: با شیوع بیماریهای فصلی آنفولانزا و شروع بیماری کرونا اولین جلسه کمیته سلامت در تاریخ 12/2/ 98 تشکیل و مقرر گردید دستگاه های ضدعفونی سطوح جهت خوابگاهها، رستوران ها، سلف های دانشجویی و خبازخانه دانشگاه خریداری و با تهیه پوسترهای آموزشی نحوه استفاده تذکر داده شود. همچنین با خرید 3 دستگاه سم پاش بزرگ جهت ضدعفونی کلیه بخشهای سلف از جمله داخل رستورانها پیشخوانها، نرده ها و سرویسهای بهداشتی با وایتکس رقیق شده و الکل دو نوبت در هر روز انجام می گردد. با برگزاری کلاسهای آموزشی جهت پرسنل در چند نوبت و آموزش عملی و حضوری جهت رقیق سازی مواد ضدعفونی و استفاده صحیح به صورت مکرر آموزش داده شد و  غربالگری پرسنل توسط پزشک و پرستار بطور منظم و دوره ای نیز در حال انجام می باشد.

 

تاریخ:
1400/03/04
تعداد بازدید:
2228
منبع:
Powered by DorsaPortal