۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

برگزاری دومین جلسه هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه اصفهان

دومین جلسه هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه اصفهان به صورت نیمه حضوری با ارایه گزارش عملکرد هیات مدیره ،در تالار دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.


 دومین جلسه هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه اصفهان به صورت نیمه حضوری با ارایه گزارش عملکرد هیات مدیره ،در تالار دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش وب سایت خبری uinews دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان و عضو هیات امنا بنیاد حامیان ضمن ارایه گزارش مبسوطی از ظرفیت های دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه اصفهان در حال حاضر 650 نفر عضو هیات علمی دارد که 56% آن دانشیار و استاد تمام و 44% آن ها استادیار هستند که از این 44% حدود 13% دارای سابقه خدمت بیش از 10 سال و 31% دارای سابقه خدمت زیر 10 سال هستند . همچنین در حال حاضر 950 نفر کارمند در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند که این آمار در سال 1392 حدود 1300 نفر بوده و حدود 350 نفر کاهش آمار را نشان می دهد. همچنین 15500 نفر دانشجو در دانشگاه اصفهان در حال تحصیل هستند که از این تعداد 55% در مقطع کارشناسی و 45% در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل می باشند. دانشگاه اصفهان سالیانه 4000 نفر دانشجو می پذیرد و 3000 نفر نیز سالیانه فارغ التحصیل می شوند.

دکتر طالبی در ادامه بودجه و اعتبارات دانشگاه را در دو بخش عمومی و خصوصی تشریح و تصریح نمود: حدود 84% بودجه عمومی دانشگاه صرف هزینه های پرسنلی و 16% باقی مانده نیز برای بقیه فعالیت های اصلی دانشگاه مصرف می شود که هزینه شدن بودجه به این صورت بسیار مخاطره آمیز است. در سال گذشته حدود 10% بودجه دانشگاه معادل 19.5 میلیارد تومان در اسفند ماه تخصیص داده نشد که اگر این روند در سال آینده نیز ادامه یابد دانشگاه برای هزینه هایش دچار مشکل خواهد شد.

رییس دانشگاه همچنین با اشاره به عدم تخصیص بودجه تملک دارای به پروژه های عمرانی دانشگاه اظهار داشت: در سال گذشته پروژه هایی مانند ساختمان دانشکده علوم اداری و اقتصاد، علوم تربیتی و روانشناسی، زیست شناسی و زمین شناسی و پردیس دانشکده فنی و مهندسی(ساختمان دهقانی) با استفاده از تسهیلات وام بانکی و کمک خیرین به اتمام رسید و حدود 33 هزار متر مربع نیز باز سازی ساختمان های قدیمی دانشگاه انجام شد.

دکتر طالبی مشکل اساسی دانشگاه را کمبود تجهیزات آزمایشگاهی دانست که هم به دلیل شیوع کرونا و هم به دلیل تحریم ها ،علی رغم خرید های اساسی دانشگاه در این خصوص هنوز نیازمند افزایش و تکمیل تجهیزات هستیم.

رییس دانشگاه همچنین تصریح نمود: با شیوع بیماری کرونا اقدامات پیشگیرانه دانشگاه اصفهان بسیار مهم و موثر بود. در 4 اسفند 98 کلاس ها را تعطیل، خوابگاه ها را تخلیه و دانشجویان غیر ایرانی را نیز به کشورهایشان اعزام نمودیم و تعداد کمی را نیز که امکان اعزام نداشتند در بخش هتل دانشجویی با رعایت پروتکل های بهداشتی اسکان دادیم. در ادامه اقداماتی برای دورکاری کارمندان فراهم شد و همچنین علاوه بر تهیه مواد ضدعفونی و ماسک همه اماکن به صورت مرتب ضد عفونی شدو در مرکز بهداشت دانشگاه امکانات ایجاد تست برای همه کارکنان فراهم و آموزش های لازم از طریق شبکه های مجازی و سایت دانشگاه برای همه ارایه گردید.

دکتر طالبی در ادامه افزود: از 16 فروردین امکان آموزش های الکترونیک برای دانشجویان فراهم و با سامان دهی حوزه معاونت آموزشی تعامل با دانشجویان برای ادامه تحصیل به نحو مطلوب حاصل و آمار متقاضیان حذف ترم به شدت کاهش یافت. همچنین در طول ترم گذشته طرح پایش سلامت دانشجویان ایجاد و با تمامی دانشجویان ارتباط تلفنی برقرار و با تعامل ایجاد شده انگیزه دانشجویان برای ادامه تحصیل تقویت و دانشجویان نیازمند به کمک برای تهیه تجهیزات آموزش های اکترونیک شناسایی و کمک های لازم برای معرفی این عزیزان به بانک مهر ایران و دریافت وام برای خرید تجهیزات فراهم شد. همچنین دانشجویانی که مشکلات روانشناختی داشتند به مرکز مشاوره معرفی و اقدامات موثر برای بهبود شرایط آن عزیزان نیز فراهم گردید.

دکتر طالبی همچنین تصریح نمود: در طول تابستان تقویت زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آموزش های الکترونیک شروع و با خرید 5 سرور زیرساخت های آموزش الکترونیک دانشگاه تقویت و مورد بهره برداری مطلوب قرار گرفت.

رییس دانشگاه بیان داشت: در چند ساله اخیر،فعالیت های گسترده ای در ابعاد بین المللی شروع نمودیم که خوشبختانه با شیوع کرونا متوقف نشد و در حال حاضر نیز تفاهم نامه چند پروژه مشترک طبق قرارداد اراسموس پلاس منعقد و در حال فعالیت هستیم.

وی افزود: علی رغم فعال بودن دانشکده فنی و مهندسی و علوم پایه در فعالیت های پژوهشی بین المللی سیاست دانشگاه در سه سال گذشته مبتنی بر عرضه دستاوردهای علوم انسانی در نشریات معتبر بین المللی بوده است که در این راستا دستاوردهای خوبی حاصل شده است.

دکتر طالبی تصریح نمود: با شیوع بیماری کرونا به 50 دانشگاه جهان نامه ای ارسال و در مورد بحران کرونا با جامعه دانشگاهی دنیا اعلام همدردی و همبستگی نمودیم که پاسخ ها و بازتاب های خوبی از سوی روسای این دانشگاه ها داشتیم که در تحکیم روابط فی مابین بسیار موثر و کارآمد بوده است.

رییس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز بازی های رایانه ای در دانشگاه اصفهان راه اندازی و اولین ساختمان ناحیه فناوری در این دانشگاه افتتاح شد. ناحیه نوآوری و فناوری ضمن این که در مالکیت دانشگاه است با کاربری نوآوری خود می تواند استارتاپ ها و شرکت های مختلف را در خود جای دهد. هدف ما تنها آموزش، پژوهش و کارآفرینی نیست، بلکه در سطحی بالاتر به اثرگذاری بر جامعه خود چشم دوخته ایم . دانشگاه نسل چهارم با هدف درآمیختگی فرهنگی با جامعه خود و گستره نیازهای جامعه اعم از فناورانه، اجتماعی و سایر نیازهای اساسی، سعی در حل مشکلات جامعه دارد. 

دکتر طالبی در ادامه افزود: خوشبختانه در سال های اخیر خیرین دانشگاه ساز منشا خیر و برکت بودند و فعالیت های موثری را در دانشگاه انجام داده اند و در حال حاضر نیز دانشگاه برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی و زیر ساخت های غیر عمرانی به کمک خیرین بزرگوار نیاز دارد و امیدواریم در این زمینه نیز منشا خیر برای پیشبرد علم و دانش در جامعه باشند.

وی در خصوص بازسای خوابگاه همدانیان که یکی از قدیمی ترین خوابگاه های دانشگاه اصفهان است اظهار داشت: این خوابگاه که ساختمانی خیر ساز است بیش از 50 سال پیش توسط مرحوم حسین همدانیان ساخته شد و امروز نیز برای احیای مجدد این خوابگاه  نیاز به کمک خیرین داریم.مصوب شده است که  30% هزینه بازسازی این خوابگاه توسط دانشگاه، 30% توسط خیرین و 40% هم توسط صندوق رفاه تامین شود. به همین خاطر برای احیای این خوابگاه باید یک و نیم میلیارد خیرین کمک کنند تا صتدوق رفاه نیز کمک های مالی خود را اعطا نماید و این خوابگاه بتواند بازسازی و در اختیار دانشجویان عزیز قرار گیرد.

رییس دانشگاه در این جلسه همه نیازهای دانشگاه در بخش های عمرانی،آموزشی و تجهیزاتی را مطرح و خواستار توجه و ارایه تمهیدات لازم در خصوص بهبود وضعیت موجود شد.  

 دکتر حسین فقیهیان مدیر عامل بنیاد حامیان نیز در ادامه ضمن ارایه گزارش مبسوطی از عملکرد یکساله بنیاد اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توسعه پایدار جامعه پیشرفته امروزی در دنیا نقش بی‌بدیلی را بر عهده دارند. توسعه روز افزون و شگفت‌آور دانش در حوزه‌های علوم و تکنولوژی، علوم پزشکی و علوم انسانی که سبب ارتقاء کیفی زندگی بشریت شده است. از دستاوردهای انکار ناپذیر این مراکز علمی و استراتژیک می‌باشد. تامین پشتوانه‌های مالی این مراکز حتی در کشورهای متمول و ثروتمند نیز به تنهایی از توانایی دولت‌ها خارج است. لذا بسیاری از دانشگاه‌های پیشرو در دنیا بخش وسیعی از نیازهای مالی خود را توسط نهادها، سازمان ها و اشخاص حقیقی نیکوکار و خیراندیش تامین می‌نمایند. اینگونه نهادها و اشخاص بخوبی آگاهند که کمک به دانشگاه به مثابه کمک به توسعه یافتگی جامعه و بشریت قلمداد می‌گردد.

دکتر فقیهیان در ادامه افزود: خصلت بخشندگی و نیکوکاری در بین جامعه ایرانی در دنیا زبانزد و سرآمد می‌باشد و هم‌میهنان ما با الهام از فرهنگ غنی ملی و بهره‌گیری از تعالیم دینی از دیرباز نقش بارزی در توسعه علوم و دانش ایفا نموده‌اند. با توجه به این روحیه متعالی و با عنایت به نیازهای فزاینده دانشگاه ایجاد تشکیلاتی‌که بتواند بسترمناسبی جهت جذب‌کمک‌های نیکوکارانه و ایجاد پشتوانه‌های مالی لازم برای توسعه دانشگاه فراهم آورد بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی از بهمن ماه سال 1397 بنیاد حامیان دانشگاه اصفهان به همت جمعی از خیراندیشان شکل گرفت تا بتواند با استقرار تشکیلاتی منسجم، مردم نهاد و شفاف این ضرورت اساسی را تامین نماید.

وی هدف از تشکیل این بنیاد را بهرهگیری از توانمندی های مادی ومعنوی خیرین وتشویق و ترغیب توانگران و نیکاندیشان درتقویت و گسترش زیرساختهای دانشگاه اصفهان، تشویق و ترغیب نیکوکاران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه ، همکاری و هم افزایی با مدیریت دانشگاه در راستای ارتقای کمی و کیفی دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاهی برتر در سطح ملی و بین‌المللی و فراهم کردن بستر لازم برای خیرین در راستای کمک به دانشجویان استعدادهای درخشان و کم‌بضاعت، قلمداد نمود و بر این مهم ناکید نمود.

 شایان ذکر است دومین جلسه هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه اصفهان روز شنبه 5 مهرماه سال جاری از ساعت 11 تا 13 در محل تالار دکتر رزمجو دانشگاه برگزار و  اعضای هیات امنا نیز در خصوص موارد مطروحه به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین در این جلسه انتخابات مجدد بازرسان اصلی و علی البدل انجام و  با رای اکثریت اعضا ، حکم بازرس اصلی و علی البدل تمدید شد.  

 
تاریخ:
1399/07/05
تعداد بازدید:
847
منبع:
Powered by DorsaPortal