• 1404/03/05 - 08:23
  • - تعداد بازدید: 121
  • - تعداد بازدیدکننده: 112
  • زمان مطالعه : 23 دقیقه
  • /ZKw
هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی/ ابتکار دانشگاه اصفهان برای حمایت از جوانا

هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی/ ابتکار دانشگاه اصفهان برای حمایت از جوانان و راهکارهای نوین دانشگاهی برای تسهیل ازدواج آگاهانه و حمایت روان‌شناختی دانشجویان

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: ازدواج سبب می‌شود جوانان، به ویژه پسران، مسئولیت‌پذیرتر و اشتغال‌پذیرتر شوند. تحول در نظام آموزشی لازمه احیای نگرش صحیح به ازدواج و جمعیت در نسل جدیداست. بسیاری از مسائل را نمی‌توان به صورت مستقیم و دستوری به جوانان منتقل کرد. اکنون سهم دختران ورودی دانشگاه‌ها به حدود ۷۰ درصد رسیده و این گروه، آینده‌سازان اصلی در بُعد تربیتی و فرهنگی کشور خواهند بود.

هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی

 

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، نشست مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان با حضور رئیس دانشگاه و جمعی از فعالان برجسته این حوزه، فرصتی ارزشمند برای تجلیل از تلاش‌های تاثیرگذار و هم‌افزایی جهت حمایت از بنیان خانواده در محیط دانشگاهی فراهم کرد. در این آیین، ضمن تقدیر از فعالان مرکز، بر اهمیت آگاهی‌بخشی، آموزش تخصصی، ایجاد شبکه‌ای از دانشگاهیان همیار خانواده، و نقش راهبردی اساتید و کارمندان دغدغه‌مند در ارتقای ازدواج آگاهانه، آسان و پایدار جوانان دانشگاهی تأکید شد، همچنین فعالیت‌های ابتکاری مرکز ازدواج دانشگاه اصفهان در حوزه آموزش تخصصی و همسان‌گزینی، به‌عنوان الگویی موفق برای فراهم آوردن شرایط ازدواج باکیفیت برای دانشجویان مورد توجه قرار گرفت.

توسعه نقش زنان و نگاه جهانی به تحولات اجتماعی، رمز موفقیت آینده دانشگاه‌ها است

دکتر رسول رکنی‌زاده، رئیس محترم دانشگاه اصفهان، در این نشست در خصوص اهمیت نقش زنان در فعالیت‌های دانشگاهی و تحلیل رویدادهای اجتماعی اظهار کرد: فعالیت ارزشمند بانوانی که به عنوان واسطه در حوزه‌های مختلف ورود کرده‌اند، قابل تقدیر است.

وی با اشاره به وضعیت آمار ازدواج در جامعه ادامه داد: در تحلیل و بررسی مسائل جاری جامعه، باید همواره تحولات و اتفاقات جهانی را نیز مدنظر قرار دهیم، چرا که بسیاری از رخدادهای اجتماعی، بازتاب و انعکاسی از آنچه در جهان روی می‌دهد، هستند.

وی افزود: امروز دیگر نمی‌توان صرفاً با تکیه بر شرایط منطقه‌ای یا ملی درباره موضوعات تصمیم گرفت، بلکه باید دائم به رصد تحولات جهانی توجه داشته باشیم و تأثیر آن را بر سیاست‌ها و فعالیت‌های دانشگاهی لحاظ کنیم.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها فراتر از مرزها و مختصات محلی است، خاطرنشان کرد: برخی از روندهای اجتماعی و فرهنگی که اکنون شاهد آن هستیم، چند سال قبل در کشورهای دیگر تجربه شده و باید از تجربه جهانی برای پیشگیری یا حل چالش‌های داخلی بهره گرفت.

وی گفت: تعهد و دغدغه‌مندی اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که نیازها و مسائل روز جامعه را با نگاهی وسیع‌تر و با رویکرد آینده‌نگر تحلیل کنند.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: توسعه نقش زنان و نگاه جهانی به تحولات اجتماعی، رمز موفقیت آینده دانشگاه‌ها است و ما در دانشگاه اصفهان این مهم را به عنوان یک اصل راهبردی دنبال می‌کنیم.

ازدواج سبب می‌شود جوانان، به ویژه پسران، مسئولیت‌پذیرتر و اشتغال‌پذیرتر شوند

دکتر رکنی‌زاده در خصوص تفاوت‌های فرهنگی و چالش‌های جمعیتی و خانواده اظهار کرد: در کشورهای اروپایی، مسئله خانواده به معنای سنتی از دست رفته است و  رشد جمعیت این کشورها در سالیان متمادی متوقف شده است؛ در حالی که در ابتدای انقلاب اسلامی ایران، نرخ رشد جمعیت به ۳.۷ درصد رسید که رکورد جهانی محسوب می‌شد، اما امروزه این روند کاهشی همه را نگران کرده است.

وی خطاب به اعضای مرکز و خانواده عالی دانشگاه اصفهان ادامه داد: مشکلات جمعیتی و گریز از ازدواج یک معضل جهانی است و فقط مخصوص جامعه ما نیست، اما راهکارهای هر جامعه با توجه به فرهنگ آن متفاوت است. کارهایی که شما در حوزه ازدواج و خانواده می‌کنید، کمک بزرگی به حفظ پاکی و تطهیر جامعه است و این  فقط به لحاظ دینی و مذهبی اهمیت ندارد؛ بلکه در همه فرهنگ‌ها، خانواده سالم یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه پایدار کشورها محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه معنویت عام سه پایه اساسی دارد، تصریح کرد:  معنویت در همه ادیان دارای سه رکن «آرامش، امید و نشاط» است؛ که  هر سه عنصر در کنار هم با تشکیل خانواده حاصل  می‌شود و خانواده، جامعه را به سمت معنویت، پویایی و سلامت می‌برد.

وی افزود: در دانشگاه‌های اروپایی  داشتن خانواده هنوز به نوعی شرافت و اعتبار است و حتی اعضای هیئت علمی معمولاً خانواده‌دار هستند و خانواده داشتن همچنان یک شأن اجتماعی تلقی می‌شود؛ این مسئله در بالاترین سطوح مدیریتی دنیا – حتی در روسای جمهور کشورهای غربی – به خوبی مشهود است.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه باید همزمان با تلاش‌های فرهنگی، به حوزه اقتصاد و کار نیز توجه شود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروز جوانان ما، اشتغال‌پذیری است. در حالی که بنگاه‌های اقتصادی زیادی نیازمند نیروی کار هستند، بسیاری از جوانان به دلایل مختلف وارد کار نمی‌شوند؛ حتی با وجود نرخ بالای بیکاری برخی حاضر به پذیرش برخی مشاغل نیستند.

وی گفت: ازدواج سبب می‌شود جوانان، به ویژه پسران، مسئولیت‌پذیرتر و اشتغال‌پذیرتر شوند. این موضوع نه تنها به صورت فردی بلکه در کلان جامعه نیز اثربخش است و به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیز کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: جامعه سالم و معنوی، جامعه‌ای است که خانواده سالم را محور قرار دهد؛ زیرا خانواده ریشه آرامش، امید و نشاط واقعی است و باید برای تقویت آن، هم در سیاست‌گذاری‌ها و هم در اقدامات عملی دانشگاه پیشرو باشیم.

حمایت‌های مالی فرزندآوری در جهان باید مورد توجه قرار گیرد/ امروز بیش از هر زمان دیگری باید نگاه استراتژیک به جمعیت داشته باشیم

دکتر رکنی‌زاده در خصوص اهمیت جمعیت و سیاست‌های حمایت از خانواده اظهار کرد: مسئله جمعیت، موضوعی راهبردی و مهم برای تمام کشورهای دنیاست. تمامی کشورها، به ویژه قدرت‌های بزرگ جهانی، تلاش قابل‌توجهی برای حفظ و افزایش جمعیت خود انجام می‌دهند و سیاست‌گذاری‌های کلان و متنوعی را در این زمینه به کار بسته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در این کشورها، فراهم کردن انواع حمایت‌های مالی و رفاهی برای خانواده‌ها است. نمونه بارز این رویکرد را می‌توان در اروپا و آمریکا مشاهده کرد که برای فرزندآوری مشوق‌های جدی فراهم می‌شود و دولت‌ها با اعطای کمک‌ها و مستمری‌های مختلف، به‌ویژه برای خانواده‌های دارای سه فرزند یا بیشتر، انگیزه بیشتری برای افزایش فرزند فراهم می‌کنند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به نظام‌های حمایتی کشورهای پیشرفته برای خانواده‌های فرزنددار تصریح کرد: در آلمان حتی برای اتباع خارجی، اگر خانواده سه فرزند داشته باشد، حمایت‌های مالی برای کفاف زندگی انجام می‌شود.

وی افزود: نمونه دیگر این حمایت‌ها در آمریکا قابل مشاهده است که با برنامه‌هایی مانند ارائه کوپن غذا (Food Stamp) و پرداخت‌های ماهانه دولت به خانواده‌ها، شرایطی فراهم می‌شود تا فرزندآوری و تربیت فرزند به یک مزیت و اولویت برای خانواده و جامعه تبدیل شود.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه برنامه‌های فرزندآوری با سیاست‌های کلان کشورهای توسعه‌یافته گره خورده است خاطرنشان کرد: در این کشورها، تمام ساختارهای اقتصادی و اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده که جمعیت و خانواده‌های پرجمعیت را مورد حمایت جدی قرار دهند تا هم قدرت اقتصادی و هم ثبات اجتماعی حفظ شود.

وی گفت: سیاست‌های حمایتی دنیا در حوزه فرزندآوری می‌تواند الگویی برای کشور ما باشد و باید با بررسی برنامه‌های موفق دنیا، اقدامات مؤثرتری برای تقویت جمعیت و آینده خانواده‌ها در ایران برنامه‌ریزی شود.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید نگاه استراتژیک به جمعیت داشته باشیم و حمایت‌های فرهنگی، مالی و اجتماعی را برای فرزندآوری و توسعه پایدار خانواده در دستور کار قرار دهیم.

تحول در نظام آموزشی لازمه احیای نگرش صحیح به ازدواج و جمعیت در نسل جدید/ بسیاری از مسائل را نمی‌توان به صورت مستقیم و دستوری به جوانان منتقل کرد

دکتر رکنی‌زاده در خصوص نقش آموزش و ضرورت تغییر نگرش به ازدواج و جمعیت اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید تحول اساسی در مبانی فکری نظام آموزشی کشور به وجود آید. جامعه غربی ممکن است به دلیل رویکردهای صرفاً سودمحور، انسان را به ابزاری برای رشد اقتصادی تبدیل کند، اما ما در ایران میراث‌دار فرهنگی غنی هستیم که باید پیام متفاوت و متعالی خود را به جهان ارائه کنیم، و این مهم تنها با بازنگری جدی در مبانی نظری ساختار آموزشی ممکن است.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل را نمی‌توان به صورت مستقیم و دستوری به جوانان منتقل کرد. نسل امروز پذیرای توصیه‌های اخلاقی خشک نیست. اینکه صرفاً از طریق توصیه‌های اخلاقی و دینی برای تشویق به ازداوج اقدام کنیم، دیگر کسی را قانع نمی‌کند. نسل امروز اقتدار نصیحت‌های سنتی را برنمی‌تابد و کارآمدی انتقال مفاهیم باید با رویکردی عمیق‌تر و الهام‌بخش‌تر همراه باشد.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تجربه شخصی خود تصریح کرد: در ابتدای انقلاب، یک روحیه جمعی و شوق خدمت و جان‌فشانی برای آرمان‌ها در جوانان موج می‌زد؛ کسی نیاز به توصیه مستقیم برای ازدواج، جهاد یا حتی حضور در جبهه نداشت، بلکه شأن و نگرشی که امام راحل به نسل ما منتقل کرد، خود انگیزش لازم را ایجاد می‌کرد. به همین دلیل بود که در آن سال‌ها شاهد رشد چشمگیر جمعیت شدیم که حتی رکورد جهانی را زد.

وی افزود: اما به جای بهره‌برداری و برنامه‌ریزی منطقی برای آن ظرفیت عظیم برای رشد جمعیت، اقدام به کنترل و توقف آن کردیم. این تصمیم هم با تکیه بر نظریات وارداتی انجام شد که رشد جمعیت و رفاه را متضاد می‌دانستند؛ در حالی که می‌شد با برنامه‌ریزی صحیح هم رشد جمعیت را حفظ کرد و هم رفاه را افزایش داد.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه بیان صرف دستورات اخلاقی و آموزه‌های مرسوم دیگر پاسخگوی نسل جدید نیست، خاطرنشان کرد: دوره تأکید صرف بر آموزه‌های دستوری گذشته است. نمی‌توان انتظار داشت نسل امروز فقط با شنیدن آموزه‌های دینی دست به اقدام بزند. نسل جدید به دلیل ویژگی‌های فکری و شرایط اجتماعی، نیازمند انتقال مفاهیم در بستر اندیشه‌ای و فرهنگی تازه است.

وی گفت: ما باید از نیروهای متفکر و نخبگان فکری استفاده کنیم تا باورهایی را به نسل جوان منتقل کنند که بر مبنای معرفت و عرفان اسلامی، روح جدیدی در زندگی آنها بدمد و آنان را از فردگرایی و خودمحوری به سمت مسئولیت‌پذیری و توجه به دیگری سوق دهد.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان به ترویج عرفان اسلامی، معرفت‌شناسی شیعی و تولید گفتمان‌های جدید در حوزه ازدواج و خانواده نیاز داریم؛ این کار می‌تواند حتی به ارتقای تعهد و معنویت نسل جوان  و رشد علمی آنها کمک کند. راه عبور از بحران جمعیت، نه تکرار دستورهای سنتی، بلکه خلق یک نظام فکری و فرهنگی تازه در بستر آموزش دانشگاهی است.

ضرورت تحول در آموزش دانشگاهی برای انتقال نگرش‌های نوین به نسل آینده مادران / اکنون سهم دختران ورودی دانشگاه‌ها به حدود ۷۰ درصد رسیده و این گروه، آینده‌سازان اصلی در بُعد تربیتی و فرهنگی کشور خواهند بود

دکتر رکنی‌زاده در خصوص چالش‌های آموزش و تأثیر آن بر نسل آینده جامعه اظهار کرد: امروز یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها بازنگری در شیوه‌های انتقال نگرش و آموزش به دانشجویان، به ویژه جمعیت بالای دانشجویان دختر است. ما نباید تصور کنیم که آموزش‌های تخصصی دانشجویی، به خودی خود پاسخگوی نیاز‌های آتی جامعه خواهد بود. واقعیت این است که بسیاری از این دانشجویان، به خصوص دختران، در نهایت نقش مادری را بر عهده می‌گیرند و آنچه باید به نسل آینده منتقل شود، چیزی فراتر از آموزش‌های صرفاً علمی است.

وی ادامه داد: اکنون سهم دختران ورودی دانشگاه‌ها به حدود ۷۰ درصد رسیده و این گروه، آینده‌سازان اصلی در بُعد تربیتی و فرهنگی کشور خواهند بود. اما متأسفانه نظام آموزشی فعلی توجه کافی به انتقال مهارت‌ها و نگرش‌های اساسی به این بخش مهم جامعه ندارد، به طوری که فارغ‌التحصیلان- در رشته‌های سخت و پرهزینه-در نهایت بدون آماده‌سازی لازم برای نقش مهم مادری و اداره خانواده از دانشگاه خارج می‌شوند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های بنیادی تصریح کرد: نظام آموزش عالی باید مفاهیمی مانند خودآگاهی، همدلی، مسئولیت‌پذیری، قدرت حل مسئله، مهارت تصمیم‌گیری و نحوه برقراری ارتباط انسانی را به طور جدی به دانشجویان-به ویژه دختران-انتقال دهد، همچنین لازم است مادران آینده بدانند چگونه می‌توانند میان فعالیت علمی، اجتماعی و مسئولیت‌های خانوادگی تعادل برقرار کنند و نقش الگویی برای نسل بعدی ایفا نمایند.

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته، حمایت‌های گسترده‌ای در جهت تحقق نقش مادری و اشتغال‌پذیری همزمان زنان اعمال می‌شود. برای مثال، موضوع مرخصی زایمان یا حتی اعطای مرخصی به پدر برای حمایت از مادر، بخش جداناپذیری از سیاست‌های رفاهی در این کشورهاست تا والدین بتوانند بدون دغدغه به ایفای نقش تربیتی و خانوادگی خود بپردازند.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی و اشتغال‌پذیری باید جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه‌ها پیدا کند، خاطرنشان کرد: کشور باید برای ارتقاء نقش‌آفرینی مادران تحصیلکرده و پاسخ‌گویی به دغدغه‌های امروزی آنان برنامه‌ریزی کند. آموزش‌های فعلی نباید تنها به دانش نظری و تخصصی محدود باشد، بلکه لازم است به دانشجویان نشان دهد چگونه می‌توانند در کنار نقش مادری، سهم خود را نیز در جامعه ایفا کنند.

وی گفت: رویکرد سنتی گذشته-که نقش مادری و خانه‌داری را مانع تحصیل دانشگاهی دختران می‌دانست-دیگر پاسخگو نیست. باید مهارت‌های نوین را آموزش دهیم تا دانش‌آموختگان بتوانند در کنار مسئولیت‌های خانوادگی، در جامعه نیز فعال باشند و اثرگذار ظاهر شوند.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امروز، توجه به ارتقای نگرش، باورها و مهارت‌های اجتماعی، به اندازه تعلیم تخصصی اهمیت دارد. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای پویا و متعادل داشته باشیم، وظیفه ماست که با تدوین برنامه‌های جامع، نقش واقعی مادران آینده را در شکل‌دهی نسل مطلوب کشور تقویت کنیم.

امروزه در بسیاری از مراکز پژوهشی و علمی همچون فناوریه‌های نوظهور، بخش عمده پژوهشگران را زنان با مدرک دکترا تشکیل می‌دهند که علاوه بر فعالیت‌های تحقیقاتی، نقش مادری را نیز ایفا می‌کنند

دکتر رکنی‌زاده در خصوص ضرورت تغییر بنیادین در آموزش عالی و نقش زنان در جامعه اظهار کرد: امروزه در بسیاری از مراکز پژوهشی و علمی همچون علوم و فناوری‌های نوظهور، بخش عمده پژوهشگران را زنان با مدرک دکترا تشکیل می‌دهند که علاوه بر فعالیت‌های تحقیقاتی، نقش مادری را نیز ایفا می‌کنند. ما نیز  بیاموزیم که چگونه با حمایت مناسب، این زنان بتوانند هم در خانه و هم در فضای دانشگاه و در عرصه علم و پژوهش موفق باشند. این تجربه نشان می‌دهد که تأکید صرف بر الگوهای سنتی مانند «زن فقط باید در خانه باشد»، دیگر پاسخگوی جامعه ما نیست و برخورد تک‌بعدی نسبت به آموزش عالی برای زنان توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: آموزش عالی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموختگان نه فقط برای رشد فردی، بلکه برای تأثیرگذاری در توسعه  پایدار  و  افزایش نقش‌آفرینی در جامعه تربیت شوند. بنیاد اغلب علوم در دنیای امروز توسعه فناوری برای رشد و توسعه اقتصادی است، بنابراین هدف باید حضور مؤثر زنان و مردان در اقتصاد و توسعه ملی باشد. موضوع اشتغال‌پذیری زنان دانش‌آموخته حتی در سطح جهانی نیز توجه دانشگاهیان را جلب کرده و باید سیاست‌گذاری‌ها همسو با این ضرورت باشد.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تجربه دانشگاه‌های غرب و سرمایه‌گذاری کشور بر آموزش زنان تصریح کرد: در کشورهای دیگر نیز همراهی خانواده و نظام آموزشی با زنان سبب شده هم تعلیم علمی و هم ایفای نقش مادری و اجتماعی با موفقیت ترکیب شود. نکته مهم این است که اگر فرصت‌های اشتغال متناسب با این حجم عظیم سرمایه‌گذاری ایجاد نشود، بخشی از این سرمایه‌گذاری  جامعه هدر می‌رود.

وی افزود: در برخورد با دانشجویان دختر، باید سیاست‌های حمایتی و آموزشی به سمت مدل‌های چندوجهی سوق یابد که هم مادری، هم اشتغال و هم رشد فردی و اجتماعی زنان را تضمین کند.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه تغییر نگرش مردان و خانواده‌ها نیز همزمان لازم است، خاطرنشان کرد: نقش پدران و همسران در حمایت از زنان شاغل و دانش‌آموخته باید پررنگ‌تر شود و مسئولیت اجتماعی در خانه نیز بازتعریف گردد. دیگر نمی‌توان مسئولیت را تک‌بعدی و صرفاً بر دوش زنان دانست، بلکه نقش مردان نیز باید متحول شود تا تعادل در خانواده برقرار بماند.

وی گفت: بر این اساس، ضرورت دارد بنیاد آموزش عالی کشور خود را با نیازهای روز و اقتضائات جامعه هماهنگ سازد و اگر همچنان بر سبک آموزش‌های سنتی اصرار ورزد، راه به جایی نخواهد برد. امروز رشد واقعی زمانی رخ می‌دهد که تمامی ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان و مردان در برنامه‌ریزی‌های آموزشی دیده شود.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: کارکرد نظام آموزشی، تنها انتقال دانش تخصصی نیست، بلکه باید به گونه‌ای عمیق و متوازن، مهارت‌های زندگی، نقش‌آفرینی اجتماعی و مسؤولیت‌پذیری خانوادگی را نیز به نسل جوان آموزش دهد. با تحول در نگرش آموزش عالی، می‌توان به تربیت انسان‌هایی پویا، مسئول و پرافتخار در همه عرصه‌ها امید داشت.

دانشگاه اصفهان برای فراهم‌کردن مسیر زندگی مشترک سالم و آینده شغلی دانشجویان هیچ بن‌بستی نمی‌شناسد

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مستاجران، مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان، در این نشست در خصوص فعالیت‌های این نهاد برای حمایت از دانشجویان اظهار کرد: ما همواره تلاشمان این بوده که در دانشگاه،  بن‌بست برای دانشجو وجود نداشته باشد؛ چه مراجعاتی که دانشجویان به اساتید دارند و چه پیگیری‌هایی که برای همسان‌گزینی دانشجویان توسط اساتید انجام می‌شود. هدف اصلی ما کمک به دانشجویان برای تشکیل یک زندگی مشترک خوب و سالم است.

وی ادامه داد: به همین منظور، فرآیندی فراهم کرده‌ایم که هر دانشجویی بتواند با مراجعه به نهاد، پرونده‌ای تشکیل دهد تا در صورت تمایل مسیر همسان‌گزینی برایش باز باشد. خوشبختانه حتی تعدادی از کارمندان دانشگاه نیز در این فرآیند موفق به ازدواج شده‌اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها محدود به دانشگاه اصفهان نیست، تصریح کرد: ما از ظرفیت دانشگاه‌های دیگر نیز بهره می‌بریم و این کار را در سطح استان دنبال می‌کنیم. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف از جمله صنایع فولاد و دیگر صنایع نیز در این طرح مشارکت دارند تا اشتغال‌زایی و تضمین آینده شغلی آنان نیز فراهم شود.

وی افزود: سامانه‌ای برای ساماندهی این امور در نظر گرفته شده تا دانشجویان بتوانند از خدمات آن به بهترین شکل استفاده کنند. این پیگیری‌ها و حمایت‌ها به گونه‌ای بوده که دیگر برای دانشجویان و حتی اساتید و کارمندان، سد و بن‌بستی وجود ندارد.

حجت الإسلام مستاجران با بیان اینکه دغدغه ما موفقیت و خوشبختی دانشجویان است، خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان بر این است که دانشجویان بتوانند بهترین انتخاب را برای زندگی مشترک خود داشته باشند و آینده شغلی آنها نیز تضمین شود.

آموزش تخصصی و همسان‌گزینی در مرکز ازدواج دانشگاه اصفهان، راهکاری عملی برای ازدواج با کیفیت دانشجویان

محدثه بخشی، مسئول محترم مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان در این نشست در خصوص خدمات این مرکز اظهار کرد: در مرکز ما دو بخش اصلی فعال است؛ نخست بخش همسان‌گزینی که به طور کارشناسانه توسط متخصصان این حوزه انجام می‌شود و دوم بخش مشاوره، که برای معرفی‌ها و فرآیند ازدواج متقاضیان، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. در بحث مشاوره، با حضور اساتید و مشاورهای خانواده که از سابقه طولانی در مرکز مشاوره دانشگاه برخوردارند، فرآیند مشاوره به طور متمرکز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سه نفر از کارشناسان برجسته هم در بخش همسان‌گزینی با مرکز همکاری دارند. سرکار خانم مستأجران، که به صورت استانی فعالیت می‌کنند، به همراه خانم مداحی و خانم عابدی، امور مربوط به معرفی و تطبیق متقاضیان ازدواج را برعهده دارند.

مسئول مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه ماموریت‌های متنوعی برای بهبود فرآیند ازدواج و خانواده در مرکز تعریف شده، تصریح کرد: از مهمترین این ماموریت‌ها، همسان‌گزینی و معرفی‌های حوزه ازدواج است که از طریق سامانه ملی «هم‌رسان» در حال انجام است و اکنون در استان اصفهان و به زودی در دانشگاه آزاد نیز فعال خواهد شد. متقاضیان ازدواج در سامانه ثبت‌نام می‌کنند، یکی از دانشگاه‌ها را انتخاب کرده و پس از مصاحبه و صحت‌سنجی اولیه، به جلسات مشاوره دعوت می‌شوند و در نهایت فرآیند معرفی انجام می‌شود.

وی افزود: در کنار بخش همسان‌گزینی، به آموزش‌های عمومی برای دانشجویان متقاضی ازدواج توجه ویژه‌ای شده است؛ چه دانشجویانی که به مرکز مراجعه می‌کنند و چه بقیه دانشجویان. تاکنون چند طرح آموزشی از جمله نشست‌های پیش‌ از ازدواج و برنامه «شنبه‌های ازدواجی» برگزار شده تا دانشجویان بتوانند با باز کردن گره‌های ذهنی و یادگیری مهارت‌ها، ازدواج با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

خانم بخشی با بیان اینکه ارتقای مهارت و آموزش کارشناسان ازدواج از دیگر فعالیت‌های محوری مرکز است، خاطرنشان کرد: فرایند همسان‌گزینی و واسطه‌گری از گذشته به‌ شکل سنتی در دانشگاه‌ها وجود داشته، اما ما برای نخستین بار آموزش متمرکز و تخصصی برای فعالان این حوزه در نظر گرفتیم تا از اقدامات سلیقه‌ای و مبتنی بر تجربه فردی جلوگیری شود و کیفیت خدمات ارتقا یابد.

وی گفت: در این راستا چندین جلسه آموزشی برای واسطه‌ها برگزار شد تا آنها به صورت تخصصی‌تر در این حوزه فعالیت کنند.

مسئول مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: همچنین به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر می‌خواهیم نتیجه مطلوبی در فضای ازدواج دانشگاهی داشته باشیم، باید اساتید و کارمندان را نیز در فرآیند شبکه‌ای فعال کنیم تا در زمینه همسان‌گزینی و انتقال ارزش‌های خانواده، جمعیت و ازدواج، تاثیرگذار باشند و این اقدامات به صورت سازمان‌ یافته و مبتنی بر شبکه دانشگاهی گسترش پیدا کند.

ایجاد شبکه دانشگاهیان همیار خانواده با محوریت اساتید و کارمندان دغدغه‌مند در دانشگاه اصفهان

خانم بخشی در خصوص برنامه‌های جدید این مرکز اظهار کرد: نشستی با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد که موضوع آن دانشگاه دوستدار خانواده و نقش اساتید در این مسیر بود. در این جلسه طرح «ایجاد شبکه دانشگاهیان همیار خانواده» با محوریت اساتید و کارمندانی که دغدغه مسائل خانواده دارند، ارائه شد و مقدمات اجرای آن فراهم گردید. این طرح با هدف ارتقای نقش اساتید و کارمندان از طریق آموزش‌ و مشارکت فعال در حوزه همسان‌گزینی و همچنین انتقال مفاهیم ارزشی خانواده به دانشجویان طراحی شده است تا فعالیت‌ها به صورت شبکه‌ای و منسجم انجام شود.

وی ادامه داد:  در راستای این طرح انتظار می‌رود اساتید و کارمندان با دریافت آموزش‌های خاص، بتوانند نقش مؤثری در راهنمایی دانشجویان بر عهده بگیرند.

مسئول مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان با اشاره به نقش شوراهای تخصصی در توسعه فعالیت‌های مرکز تصریح کرد: برای دستیابی به اتفاقات بهتر، شورای مشورتی مرکز با حضور مدیر مرکز مشاوره و رئیس دانشکده روانشناسی تشکیل شده است. این شورا در آغاز فعالیت جلسات متعددی برگزار کرد و هم‌اکنون نیز به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز با اعضا ارتباط دارد و از ظرفیت‌ها و نگاه تخصصی آنان بهره گرفته می‌شود.

وی افزود: در همین راستا با مراکز همسان‌گزینی مطرح که تجربیات موفقی در این حوزه دارند نیز نشست‌هایی برگزار شده تا بتوان از تجربیات مثبت آن‌ها به نفع ارتقاء خدمات مرکز استفاده کرد.

آگاه‌سازی و حمایت روان‌شناختی، راهکار دانشگاه‌ها برای ازدواج آگاهانه، آسان و پایدار جوانان

دکتر داوود خدادادنژاد، مشاور محترم مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان در این نشست در خصوص اقدامات فرهنگی و نقش دانشگاه‌ها در ترویج ازدواج آگاهانه و پایدار اظهار کرد: در مجموعه‌های دانشگاهی و با حمایت مدیریت دانشگاه، اقدامات مؤثری در حوزه فرهنگ‌سازی ازدواج شکل گرفته است. همان‌طور که اشاره شد، کارهای مختلفی پیش‌تر نیز توسط مجموعه و نهادها انجام شده است، اما هدف ما اضافه کردن چاشنی عقلانیت به این فعالیت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت و تجربه اساتید دانشگاه است.

وی ادامه داد: طرح ما با شعار «ازدواج آگاهانه، پایدار و آسان» دنبال می‌شود و تلاش داریم بر جنبه آگاهانه و علمی ازدواج تمرکز داشته باشیم. در بحث ازدواج آسان، به‌‌دلیل درگیر بودن مسائل اقتصادی، امکان ورود عمیق‌تر فرهنگی محدود است، اما در حوزه آگاه‌سازی و آموزش، امسال با همکاری اساتید و مشاوران دانشگاه، برنامه‌هایی را پیش برده‌ایم.

مشاور مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان با اشاره به لزوم فعال‌سازی بخش‌های آموزشی و پیشگیری تصریح کرد: در این راستا، بخش آموزش، پیشگیری و حتی مداخله را در دانشگاه فعال کردیم تا جوانان پیش از ورود به ازدواج، اطلاعات کافی و علمی داشته باشند و در صورت نیاز به مداخلات روان‌شناختی، از خدمات مشاوره تخصصی بهره‌مند شوند. مواردی از کمال‌گرایی یا ترس از ازدواج در بین دانشجویان شناسایی شده که گاهی نیازمند ارجاع به مراکز تخصصی مشاوره است.

وی افزود: تفاوت جدی طرح‌های دانشگاهی با برخی سامانه‌های بیرونیِ همسریابی، در تکیه جدی بر عنصر آگاهی و بهره‌گیری از علم روز و تجربه جمعی اساتید دانشگاه است. جلسات متعددی با اعضای هیئت‌علمی برای تدوین برنامه‌ها برگزار شده و از ظرفیت علمی متخصصان رشته‌های مختلف به طور جدی استفاده شده است.

دکتر خدادادنژاد با بیان اینکه گره‌های روانی و اجتماعی ازدواج به یک کار جمعی نیازمند است، خاطرنشان کرد: طرح آگاه‌سازی، نه‌تنها مشاوره تخصصی، بلکه حمایت روان‌شناختی و اجتماعی را برای جوانان فراهم می‌کند تا بتوانند با اطمینان و دانش کافی وارد زندگی مشترک شوند.

وی گفت: در ارتباط با چالش‌هایی مثل کمال‌گرایی یا نگرانی جوانان نسبت به آینده ازدواج، همزمان با آموزش تخصصی و استفاده از تجربیات هیئت علمی، تلاش شد موانع و سردی فضای ازدواج تا حد ممکن تعدیل شود. حتی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان چند روز پیش بر پدیده «تب سرد ازدواج» تأکید کرد که نشان می‌دهد نیاز به کار جدی هم‌افزا و نقش دانشگاه در این حوزه جدی است.

مشاور مرکز ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: برای عبور از گره‌ها و سردی ازدواج، باید همه تلاش کنیم تا با حمایت روانی، علمی و اجتماعی، رسالت اصلی دانشگاه را در جهت ازدواج آگاهانه و آسان ایفا کنیم.

 

 

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه روابط عمومی
  • کد خبر : 784
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی هم‌افزایی دانشگاه اصفهان برای تقویت بنیان خانواده، گامی به سوی ازدواج پایدار دانشجویی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید