• 1404/03/06 - 21:24
  • - تعداد بازدید: 54
  • - تعداد بازدیدکننده: 53
  • زمان مطالعه : 32 دقیقه
  • /ZZx
حرکت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان به سوی توسعه کیفی؛ جذب شرکت‌های موفق و رشد خروجی‌های دانش‌بنیان

حرکت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان به سوی توسعه کیفی؛ جذب شرکت‌های موفق و رشد خروجی‌های دانش‌بنیان

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان گفت: در حال حاضر سیاست مرکز، حرکت به سمت توسعه کیفی است و تلاش داریم شرکت‌هایی را جذب کنیم که کیفیت و توانمندی بالاتری داشته باشند.

حرکت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان به سوی توسعه کیفی؛ جذب شرکت‌های موفق و رشد خروجی‌های دانش‌بنیان

 

دکتر محمدرضا یزدچی، مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، در خصوص روند فعالیت‌های صورت‌گرفته در مرکز رشد این دانشگاه اظهار کرد: بخش قابل توجهی از موفقیت‌های فعلی مرکز رشد حاصل تلاش‌های تیم مدیریتی قبلی بوده است و باید زحمات همکاران گذشته را نیز ارج نهاد.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تمرکز مرکز رشد دانشگاه اصفهان ابتدا بر توسعه کمی و افزایش تعداد شرکت‌های مستقر بوده و خوشبختانه اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ظرفیت مرکز رشد تقریباً تکمیل شده و تنها فرصت اندکی برای استقرار شرکت‌های جدید وجود دارد؛ هم‌اکنون حدود سه تا چهار شرکت فناور مستقر هستند و فضای خالی فقط برای یکی دو شرکت دیگر باقی مانده است.

مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به تغییر رویکرد مرکز رشد تصریح کرد: در حال حاضر سیاست مرکز، حرکت به سمت توسعه کیفی است و تلاش داریم شرکت‌هایی را جذب کنیم که کیفیت و توانمندی بالاتری داشته باشند. نشانه این موفقیت نیز آن است که در سال ۱۴۰۴، دو شرکت از مرکز رشد موفق به کسب جایزه در دو بخش جشنواره‌ شیخ بهایی شدند که داوری آن در سال ۱۴۰۳ انجام شده بود و این امر بیانگر پیشرفت جدی در زمینه ارتقای کیفیت شرکت‌های مرکز است.

وی افزود: یکی دیگر از شاخص‌های توسعه کیفی، خروج موفق شرکت‌های دانش‌بنیان از مرکز رشد و انتقال آن‌ها به «ناحیه نوآوری» دانشگاه اصفهان است. در حال حاضر پنج شرکت دانش‌بنیان پس از طی فرآیند رشد از مرکز خارج شده و فعالیت‌های خود را در ناحیه نوآوری ادامه می‌دهند که این قیمت قابل توجهی برای اکوسیستم نوآوری دانشگاه است.

دکتر یزدچی با بیان اینکه تقاضا برای حضور در مرکز رشد همچنان بالاست، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰ شرکت فناور متقاضی ورود به مرکز رشد هستند اما به دلیل فقدان فضای کافی، جلسات پذیرش این شرکت‌ها فعلاً متوقف مانده است. درخواست‌های این شرکت‌ها عمدتاً مربوط به مهر و آذر ۱۴۰۳ است و در صورت اضافه شدن فضای فیزیکی در مرکز رشد، امکان پذیرش و حمایت از این شرکت‌ها نیز فراهم خواهد شد.

وی گفت: برنامه‌ای برای توسعه کمی مرکز رشد در کوتاه‌مدت وجود ندارد اما در صورت تأمین زیرساخت‌های لازم و حمایت‌های بیشتر، برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا فضای لازم برای استقرار شرکت‌های بیشتری فراهم گردد.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: موفقیت در توسعه کمی و کیفی مرکز رشد دانشگاه به ارتقای جایگاه این مجموعه در سطح کشور منجر شده و امیدواریم با تداوم حمایت‌ها، شاهد رشد هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در دانشگاه اصفهان باشیم.

وی بیان داشت: راهبرد اصلی مرکز رشد در سال جاری، تمرکز بر جذب شرکت‌های توانمند و حمایت از فرآیند رشد شرکت‌های فناور تا رسیدن به مرحله بلوغ و ورود آن‌ها به اکوسیستم نوآوری دانشگاه است.

افزایش واحدهای نوآوری دانشگاه اصفهان به هفت واحد تا پایان سال ۱۴۰۴

دکتر یزدچی با اشاره به توسعه واحدهای نوآوری و کارآفرینی این دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر چهار دانشکده شامل دانشکده کامپیوتر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی و دانشکده علوم ورزشی دارای واحدهای نوآوری و کارآفرینی هستند.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال جدید، سه واحد نوآوری دیگر شامل واحدهای دانشکده فنی و مهندسی، علوم جغرافیایی و ژئوماتیک جغرافیایی و همچنین دانشکده شیمی به این مجموعه افزوده خواهند شد. به این ترتیب، تعداد واحدهای نوآوری دانشگاه اصفهان در سال ۱۴۰۴ به هفت واحد خواهد رسید که دست‌کم افتتاح یکی از این واحدها قطعی است.

مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هر واحد نوآوری و کارآفرینی با مدیریت مستقلی زیر نظر دانشکده مربوطه فعالیت می‌کند، تصریح کرد: آیین‌نامه جداگانه‌ای برای مدیریت این واحدها تدوین شده است و مسئولیت اصلی آن‌ها بر عهده خود دانشکده‌هاست. این واحدها طبق برنامه از مرحله رشد مقدماتی تا ورود به ناحیه نوآوری و تبدیل به شرکت‌های فناور رشد می‌کنند.

وی افزود: یکی از اتفاقات مثبت سال ۱۴۰۳ پذیرش یک شرکت مستقر در باد نوآوری دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی در مرکز رشد دانشگاه بود که نمونه موفقی از اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه اصفهان به شمار می‌رود. در سال گذشته، پنج شرکت موفق شدند از رشد مقدماتی به مراحل بالاتر و ورود به ناحیه نوآوری دانشگاه دست پیدا کنند و پیش‌بینی می‌شود دو شرکت دیگر نیز به زودی این مسیر را طی نمایند.

دکتر یزدچی با بیان اینکه ظرفیت پیش‌بینی شده برای واحدهای رشد مقدماتی رو به تکمیل است، خاطرنشان کرد: دانشکده‌های مختلف بسته به زیرساخت‌ها و تعاملات خود، در حال تقویت ظرفیت پذیرش و تجهیز واحدهای نوآوری هستند و رایزنی‌ها برای دریافت بودجه و توسعه این مراکز به شکل جدی در جریان است.

وی گفت: هسته‌های فناور و شرکت‌های علاقه‌مند به حضور و فعالیت در دوره‌های رشد مقدماتی می‌توانند از طریق دانشکده‌های مربوطه اقدام نمایند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم نوآوری دانشگاه، مسیر رشد و توسعه را طی کنند.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: دانشگاه اصفهان در تکمیل اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی خود از مرحله پیشرو تا رشد مقدماتی و رشد نهایی گام‌های جدی برداشته و با حمایت از هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش موثری در توسعه فناورانه و کارآفرینی استان ایفا می‌کند.

وی بیان داشت: دانشگاه اصفهان با برنامه‌ریزی هدفمند و همکاری بین‌رشته‌ای، به دنبال ارتقاء و توسعه زیرساخت‌های نوآوری است تا از این طریق، به رشد کمی و کیفی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در استان کمک کند و زمینه‌ساز ارتقاء رتبه کارآفرینی و فناوری در دانشگاه و استان باشد.

حمایت‌های مالی و معنوی مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان از شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه می‌یابد

دکتر یزدچی در خصوص تسهیلات ارائه‌شده به شرکت‌های مستقر در مرکز رشد اظهار کرد: محدودیت فضا یکی از چالش‌های اغلب مجموعه‌های نوآوری است، اما تلاش می‌کنیم با بهبود وضعیت، فضایی بهتر برای شرکت‌ها فراهم سازیم.

وی ادامه داد: واحدهای پیش‌رشد تا کنون تسهیلات مالی خاصی دریافت نکرده‌اند و عمده حمایت‌ها در قالب فضای کاری برای تشکیل تیم و خدمات منتورینگ بوده است. البته حمایت‌های معنوی مناسبی همواره ارائه شده است.

مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به تفاوت نوع حمایت‌ها در مراحل مختلف، تصریح کرد: در دوره‌های رشد مقدماتی و رشد، حمایت‌ها گسترده‌تر است و علاوه بر خدمات منتورینگ، طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان مرکز رشد و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امضا شده، تا ۷۰ درصد حمایت‌های مالی نیز به شرکت‌های مستقر در مرکز رشد تعلق می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر نرخ اجاره حمایتی، تسهیلات مالی شامل «وام ایده‌محوری» و «وام توسعه محصول» به شرکت‌ها اعطا می‌شود. این وام‌ها پس از ارزیابی و تأیید توسط شهرک علمی و تحقیقاتی، به شرکت‌های منتخب اعطا می‌شود و سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌ها از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

دکتر یزدچی با بیان اینکه روند ارزیابی و اعطای وام‌ها ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، زیر پوشش این حمایت‌ها قرار می‌گیرند و این موضوع نقش کلیدی در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و تحقق ایده‌های نوآورانه دارد.

وی گفت: ارائه این خدمات و تسهیلات، بستر مناسبی برای رشد و پویایی شرکت‌های فناور دانشگاه اصفهان فراهم کرده که همین امر موجب افزایش انگیزه تیم‌ها برای ارتقا و گسترش فعالیت‌ها خواهد شد.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: تلاش داریم تا نه‌ تنها از نظر حمایت معنوی، بلکه از بعد حمایت‌های مالی جدی‌تر عمل کنیم و انتظار داریم با تأمین منابع بیشتر، پوشش حمایت‌ها نیز افزایش یابد.

وی بیان داشت: مرکز رشد دانشگاه اصفهان با رویکرد حمایتی قوی، مسیر رشد نوآوری و کارآفرینی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کرده و برنامه‌های جدی برای توسعه بیشتر این حمایت‌ها در سال جاری و آینده در دستور کار قرار دارد.

بیش از ۸.۵ میلیارد تومان اعتبار حمایتی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اختصاص یافت

آقای فریبرز محمدی، کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، در خصوص حمایت‌های مالی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳، چهار شرکت موفق به دریافت اعتبار توسعه محصول شدند و مجموعاً شش میلیارد تومان اعتبار توسعه محصول از شهرک علمی و تحقیقاتی دریافت کردند.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز هفت شرکت موفق به دریافت اعتبار ایده محوری شدند که مجموع رقم آن به بیش از پنج میلیارد تومان رسید،همچنین در سال ۱۴۰۱ این مبلغ حدود یک میلیارد تومان بود.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به حمایت‌های صورت‌گرفته، تصریح کرد: امسال ۱۵ شرکت اعتبار حمایت از ایده محوری دریافت کردند که مبلغ هر شرکت به طور متوسط ۱۶۰ میلیون تومان بوده است. این اعتبار به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که دارای ایده‌های نوآورانه هستند اما برای رسیدن به مرحله توسعه محصول و تجاری‌سازی به حمایت مالی نیاز دارند.

وی افزود: مجموع کل اعتبارات اعطا شده به شرکت‌های مستقر و رشد یافته در ارزیابی‌های سال جاری به بیش از ۸.۵ میلیارد تومان می‌رسد. این ارزیابی شامل شرکت‌هایی است که حداقل یک سال از زمان استقرار آن‌ها در مرکز رشد گذشته باشد.

دکتر محمدی با بیان اینکه شرکت‌ها فقط یک بار می‌توانند از اعتبار ایده محوری استفاده کنند، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که به بلوغ اقتصادی رسیده‌اند و گردش مالی خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند برای توسعه محصول و ورود به بازار، از اعتبار حمایت توسعه محصول بهره‌مند شوند.

وی گفت: فرآیند اعطای اعتبار به این صورت است که شرکت‌ها موظف‌اند در حضور داوران و ناظران، از طرح خود دفاع و پروپوزال ارائه دهند. پس از تصویب پیشنهاد، مبلغ اعتبار به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت پروژه آزاد می‌شود.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: نظارت مستمر ناظران بر روند اجرای طرح‌ها، علاوه بر حمایت مالی، نقش بسیار مؤثری در هدایت شرکت‌ها به مسیر صحیح و جلوگیری از انحراف احتمالی ایفا می‌کند. به عنوان نمونه، در برخی پروژه‌ها پرداخت‌ها به صورت ۲۵ درصد مرحله اول، و در مراحل بعد، با توجه به گزارش پیشرفت پروژه صورت می‌پذیرد.

وی بیان داشت: تیم‌های نظارتی با بازدیدهای منظم از شرکت‌ها و بررسی میزان پیشرفت و تحقق اهداف مربوط به توسعه محصول، نقش حمایت معنوی و راهبردی را برای تحقق اهداف شرکت‌ها بر عهده دارند.

افزایش تسهیلات و ارتقای ارزیابی شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه اصفهان

آقای محمدی در خصوص میزان حمایت‌های اعطایی به شرکت‌های مستقر در این مرکز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳، با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت‌گرفته، تعداد شرکت‌هایی که موفق به اخذ اعتبار ایده‌محوری شدند نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیر به ۱۵ شرکت رسیده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ تنها ۶ تا ۷ شرکت موفق به دریافت این حمایت شده بودند.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به فرآیند ارزیابی شرکت‌ها تصریح کرد: در این ارزیابی‌ها، شرکت‌ها بر اساس چهار شاخص اقتصادی، فناورانه، تجاری‌سازی و منابع انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرند و با توجه به نتایج، گریدهای متفاوتی همچون A، B، C و D دریافت می‌کنند. حتی شرکت‌هایی که قبلاً در ارزیابی موفق به اخذ گرید نشده بودند نیز مورد حمایت ویژه قرار گرفتند تا مشکلات خود را برطرف و در مسیر بهبود گام بردارند.

آقای محمدی افزود: گزارش‌های تهیه‌شده از وضعیت و عملکرد شرکت‌ها برای اولین بار به صورت کاملاً تفصیلی و علمی به شرکت‌ها ارائه شد که همین گزارش‌های رایگان با ارزشی بالغ بر بیست میلیون تومان، نقش مهمی در آسیب‌شناسی و تعیین مسیر توسعه برای شرکت‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: یکی از نکات مهم، پذیرش شرکت‌های جدید در مرکز رشد بوده است، به طوری که بسیاری از این شرکت‌ها هنوز حتی به مرحله ۶ ماه فعالیت نرسیده‌اند و با حمایت‌های مرکز، شانس ارزیابی و دریافت اعتبار نیز برای آنان فراهم شده است.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هدف مرکز رشد، تسهیل حل مشکلات و حمایت از شرکت‌های فناور است، خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌ها در فرآیند ارزیابی دیرتر اقدام کنند، اغلب به علت وجود مشکلاتی است که مرکز رشد تمام تلاش خود را برای رفع این موانع به کار می‌گیرد و به هیچ عنوان رویکرد حذف یا رد شرکت را دنبال نمی‌کند.

آقای محمدی با بیان اینکه دسترسی به دقیق‌ترین آمار و اطلاعات شرکت‌ها بیش از گذشته فراهم شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فایل کامل و جزئیات کاملی از وضعیت نیروی انسانی، تحصیلات، بیمه، وضعیت فروش و حتی صادرات محصولات شرکت‌ها در اختیار مرکز رشد قرار گرفته است و این اطلاعات دقیق پایه تصمیم‌سازی‌های آتی مرکز خواهد بود.

وی گفت: یکی از اتفاقات مهم سال ۱۴۰۳ این بود که حتی شرکت‌هایی با مشکلات ساختاری نیز مورد حمایت قرار گرفتند و مرکز رشد علاوه بر نقش ارزیابی، نقش حمایتی مؤثر در رفع ضعف‌ها و افزایش توانمندی شرکت‌ها ایفا کرد.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: هدف از این حمایت‌ها تنها ارزیابی صِرف نیست، بلکه مرکز رشد در عمل با ارائه راه‌حل، هدایت و پشتیبانی حرفه‌ای شرکت‌ها را همراهی می‌کند و به دنبال تبدیل واحدهای فناور به بازیگران موفق زیست‌بوم نوآوری است.

وی بیان داشت: دسترسی به آمار و گزارش‌های دقیق، ضمن افزایش شفافیت، بستری مطمئن را برای سنجش و ارتقای شرکت‌ها فراهم نموده و زمینه رشد علمی، اقتصادی و صادراتی آن‌ها را بیش از پیش تقویت کرده است.

ارزیابی علمی و قرارداد ویژه با شهرک علمی و تحقیقاتی؛ مسیر هموار حمایت‌های مالیاتی برای شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه اصفهان

آقای محمدی در خصوص نحوه ارزیابی شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه اظهار کرد: ارزیابی عملکرد شرکت‌ها مبتنی بر کارنامه عملی و گزارش‌های دقیق علمی ـ اقتصادی انجام می‌شود که این رویکرد، نقش مهمی در کاهش اعمال سلیقه‌های شخصی و افزایش شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها، خصوصاً برای تمدید قراردادها دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس ممکن است قضاوت‌های قبلی درباره برخی شرکت‌ها که گمان می‌رفت فعالیت خاصی ندارند، تغییر کند؛ چرا که بررسی گردش مالی و میزان فروش شرکت‌ها نشان داده است که بسیاری از این شرکت‌ها تعاملات اقتصادی قابل توجهی داشته‌اند. برای نمونه، یکی از شرکت‌ها در سال جاری بیش از ۲ میلیارد تومان درآمد داشته است.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به دوره‌های حضور شرکت‌ها در مرکز رشد تصریح کرد: شرکت‌ها به طور معمول ابتدا شش تا نه ماه در مرحله رشد مقدماتی مستقر می‌شوند و در صورت موفقیت، تا سه سال می‌توانند حضور خود را ادامه دهند. در شرایط خاص و تصویب ارزیابی‌های مثبت، برخی شرکت‌ها حتی تا پنج سال نیز می‌توانند از حمایت‌های مرکز بهره‌مند شوند؛ برای مثال، سابقه تمدید قرارداد تا سال چهارم نیز وجود داشته است.

وی افزود: علاوه بر حمایت‌های مستقیم مرکز رشد، دسترسی به مجموعه گسترده‌ای از خدمات شهرک علمی و تحقیقاتی نیز برای شرکت‌ها فراهم است، مشروط به آنکه این شرکت‌ها قرارداد استقرار با شهرک منعقد کنند. این قراردادها مستقل از قراردادهای رسمی مرکز رشد بوده و برخی از خدمات معتبر فقط از طریق شهرک قابل دریافت است.

آقای محمدی با بیان اینکه بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی مستلزم استقرار فیزیکی شرکت‌ها در محدوده جغرافیایی تعریف شده شهرک است، خاطرنشان کرد: دولت صرفاً به شرکت‌هایی اجازه استفاده از این امتیازات را می‌دهد که در داخل فنس شهرک مستقر باشند؛ صرف داشتن نام یا آدرس شرکت در نقاط دیگر شهر، مشمول این معافیت‌ها نمی‌شود.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی امضا شده که موجب شده شرکت‌های مستقر در دانشگاه نیز در صورت عقد قرارداد استقرار با شهرک، بتوانند از مزایای گسترده‌ای نظیر معافیت مالیاتی، تسهیلات گام توسعه محصول و وام‌های ایده‌محور بهره‌مند شوند.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: معافیت مالیاتی برای شرکت‌های فناور یک قابلیت بسیار حیاتی است؛ به طوری که شرکت‌ها می‌توانند تا سقف‌های قابل توجه، همچون معافیت بر حقوق پرداختی تا ۷۰ میلیون تومان و حتی در برخی موارد تا ۱۰۰ میلیون تومان، بدون پرداخت مالیات بهره ببرند، که این موضوع تاثیر زیادی بر جذابیت فضای فعالیت برای شرکت‌ها دارد.

وی بیان داشت: ارائه کلیه خدمات و اعتبارات با بالاترین درصد ممکن در صورت عقد قرارداد با شهرک علمی و تحقیقاتی در اختیار شرکت‌های مستقر قرار می‌گیرد و این فرصت، به یکی از مهم‌ترین ابزارهای حمایتی برای رشد و توسعه شرکت‌های فناور تبدیل شده است.

رشد پرشتاب شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان؛ نیمی از خروجی‌های مرکز رشد دانشگاه اصفهان در ناحیه نوآوری فعال هستند

آقای محمدی در خصوص اثرگذاری تفاهم‌نامه‌ها و سازوکارهای حمایتی برای شرکت‌های مستقر اظهار کرد: اطلاعات مربوط به قرارداد استقرار تمامی شرکت‌های فناور در سامانه ثبت می‌شود و به هر شرکت، یک کد اختصاصی تعلق می‌گیرد تا شفافیت و هماهنگی لازم میان مرکز رشد و شهرک علمی و تحقیقاتی برقرار شود.

وی ادامه داد: اخذ سفته از شرکت‌ها به عنوان ضمانت اجرایی و شرط لازم برای بهره‌مندی از خدمات حمایتی صورت می‌گیرد، اما پرداخت هزینه‌ای بابت اجاره‌بها از سوی شرکت‌ها مطالبه نمی‌شود و این موضوع تأثیر بسزایی در توسعه کیفی مرکز رشد داشته است.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به شتاب کیفی شرکت‌های زیرمجموعه مرکز گفت: در دو سال اخیر، شاهد تأثیر قابل توجه تعامل با شهرک علمی و تحقیقاتی بوده‌ایم، به گونه‌ای که دو شرکت از میان چهل شرکت مستقر موفق به کسب رتبه در جشنواره ملی شیخ بهایی شدند. این امر گواهی بر افزایش کیفیت و رشد علمی شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان است.

وی افزود: خدمات آموزشی و کارگاه‌های تخصصی برگزارشده توسط شهرک، به همان صورتی که برای شرکت‌های مستقر در شهرک ارائه می‌شود، عیناً برای شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه نیز مهیا شده است. با این حال، مشارکت و بهره‌گیری از این خدمات به اراده و انگیزه شرکت‌ها وابسته است و اجبار و الزامی از سوی مرکز اعمال نمی‌شود.

آقای محمدی با بیان اینکه ماهیت خصوصی شرکت‌های فناور ایجاب می‌کند که انگیزه و همت داخلی موتور محرک اصلی توسعه باشد، خاطرنشان کرد: ما تنها بستر و امکانات لازم را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم و انتخاب میزان استفاده از این امکانات و خدمات بر عهده مدیران و اعضای شرکت‌هاست. حتی در صورت شناسایی مشکلات یا ضعف‌های احتمالی، مرکز رشد نقش مشاور و تسهیل‌گر را دارد، اما پیگیری مسیر رشد و ارتقاء بر عهده خود شرکت است.

وی گفت: انعقاد قرارداد استقرار با شهرک علمی و تحقیقاتی اختیاری است و شرکت‌هایی که عزم جدی برای تجاری‌سازی ایده‌های خود و تقویت کسب‌وکار دارند، از این فرصت استقبال می‌کنند. البته چنانچه شرکتی به سطح مطلوب تجاری‌سازی ایده برسد، مرکز رشد تمامی شرایط و امکانات قانونی برای حمایت و توسعه آن فراهم می‌آورد.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: خروجی‌های موفق مرکز رشد دانشگاه اصفهان در حال حاضر نقش‌آفرینان اصلی ناحیه نوآوری دانشگاه هستند؛ از پنج شرکت خروجی اخیر، چهار شرکت دانش‌بنیان و یک شرکت خلاق بوده‌اند و دو شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در آستانه پیوستن به این جمع موفق قرار دارند.

وی بیان داشت: تداوم مسیر حمایت و توسعه کیفی، موجب شده است که شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه اصفهان به عنوان الگوهای موفق تجاری‌سازی و نوآوری در سطح استان و کشور مطرح شوند و آینده روشنی پیش روی زیست‌بوم فناوری این دانشگاه قرار دارد.

ادغام صنعت و دانشگاه؛ هدف ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان است

در این در گفت‌وگو، دکتر محمدرضا یزدچی، مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان در خصوص رسالت مرکز رشد و فرصت‌های تازه برای شرکت‌های نوپا اظهار کرد: وسعت فعالیت‌ها و فرصت‌های ملاقات در مرکز رشد به گونه‌ای فراهم شده که حتی کسانی که متقاضی ورود هستند، می‌توانند از نزدیک شرایط را مشاهده و با فضای اکوسیستم آشنا شوند.

وی ادامه داد: اگرچه در حال حاضر به لحاظ ظرفیت فیزیکی با محدودیت مواجه هستیم، اما اگر شرکتی توانمند و درخور پذیرش باشد، مرکز رشد آماده است حتی با جابه‌جایی و خالی‌کردن فضا، آن را جذب کند؛ چنانکه برای برخی شرکت‌های سرآمد همین رویکرد اجرایی شد.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به گزینش دقیق شرکت‌ها تصریح کرد: در حال حاضر، مرکز رشد با پالایش جدی و انتخاب شرکت‌های «طلایی» سیاست ارتقای کیفی را پیگیری می‌کند و فضا برای توسعه کمی در اولویت نیست.

وی افزود: ورود مدیران و کارشناسان دغدغه‌مند در مدیریت مرکز رشد، موجب فهم عمیق‌تر مسائل شرکت‌ها و کمک عملی به رفع چالش‌های آن‌ها شده است.

دکتر یزدچی با بیان اینکه کمک به شرکت‌ها باید از دغدغه و شناخت عینی نشأت گیرد، خاطرنشان کرد: برای موفقیت شرکت‌های مستقر، کارمندان و مسئولان باید خود درگیر مسائل اجرایی و بازار باشند تا بتوانند به‌درستی به مشکلات شرکت‌های فناور پاسخ دهند.

وی گفت: صرف آموزش نظری کارآفرینی کافی نیست، بلکه باید «نگاه عملیاتی» و حس همدلی و مسئولیت‌پذیری در قبال اکوسیستم وجود داشته باشد.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: در دورنمای ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان قرار است شرکت‌های بزرگ و مطرح کشوری همچون اسنوا، فولاد مبارکه و پتروشیمی‌ها مستقیماً در تعامل با استارتاپ‌ها، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار گیرند تا زنجیره ارزش آفرینی دانشی و صنعتی کامل‌تر شود.

وی بیان داشت: مدل هدف‌گذاری ناحیه نوآوری فراتر از پل‌زدن میان صنعت و دانشگاه است؛ هدف نهایی، «حذف کامل مرز میان صنعت و دانشگاه» و خلق محیطی یکپارچه و همگن است که در آن نه دانشگاه و نه صنعت جدا از هم باشند، بلکه کاملاً درهم‌تنیده و ادغام شوند، تا جایی که این ادغام قابل تفکیک نباشد.

توسعه مراکز نوآوری و ورود شرکت‌های تسهیل‌گر؛ دانشگاه اصفهان در آستانه مدل‌سازی همکاری‌های بزرگ صنعت و دانشگاه

دکتر یزدچی در خصوص آینده مدل همکاری دانشگاه و صنعت اظهار کرد: در برنامه آینده ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان، شرکت‌های بزرگ کشور هنگام ارائه محصول مشترک با دانشگاه، سهم مالکانه‌ای برای دانشگاه در نظر خواهند گرفت. به عنوان نمونه، حتی دو درصد از فروش محصول مشترک می‌تواند به عنوان سهم دانشگاه لحاظ شود؛ اتفاقی که مشابه همکاری‌های دانشگاه‌های مطرح جهان همچون MIT با شرکت‌های مطرح مانند گوگل است.

وی ادامه داد: در ادامه این مسیر، چند شرکت تسهیل‌گر و خدماتی نیز به جمع شرکت‌های مستقر در دانشگاه افزوده شده‌اند که خدمات آنان عمدتاً بازاریابی، سرمایه‌گذاری، خدمات منتورینگ و رفع مشکلات بازار شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌ها است. این شرکت‌ها نه تنها به شرکت‌های مستقر در مرکز رشد، بلکه به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانشجویی نیز خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهند و حتی اجرای بخشی از این تعهدات توسط بخش خصوصی به طور مشخص در توافقات دانشگاه گنجانده شده ‌است.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به ایجاد فرصت‌های جدید برای استارت‌آپ‌های دانشجویی تصریح کرد: شرکت‌های تسهیل‌گر حاضر در دانشگاه، علاوه بر نقش منتورینگ، به صورت عملیاتی در فرایندهای تجاری شرکت‌ها مشارکت می‌کنند و با سرمایه‌گذاری، بازاریابی و ارائه خدمات تخصصی، بستر جهش و رشد سریع استارت‌آپ‌ها را فراهم می‌آورند. دو شرکت مهم از این گروه اخیراً در دانشگاه مستقر شده‌اند و این رویکرد، زمینه‌ساز ارتقای کیفیت و اثربخشی زیست‌بوم فناوری دانشگاه است.

وی افزود: در حال حاضر سه مرکز نوآوری مهم در دانشگاه فعال است: مرکز نوآوری صنایع سرگرمی با مدیریت دکتر جواد راستی، مرکز نوآوری صنایع هوایی با همکاری شرکت هسا و مرکز نوآوری کوانتوم به ریاست دکتر رکنی‌زاده، که علاوه بر آن، به زودی یک مرکز نوآوری هوش مصنوعی نیز با آغاز عملیات عمرانی، شکل خواهد گرفت.

دکتر یزدچی با بیان اینکه توسعه این مراکز نوآوری تمرکز بر تحول دیجیتال و صنایع خلاق را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: به طور تخصصی، شرکت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی، تولید محتوای دیجیتال و فناوری‌های مرتبط فعالیت می‌کنند، به زودی در این مراکز مستقر خواهند شد و تا چهار یا پنج ماه آینده، شاهد مراسم افتتاح برخی از این مراکز خواهیم بود. مذاکرات لازم برای راه‌اندازی سایر مراکز نوآوری نیز در حال انجام است و اهداف جدیدی در شرف تحقق قرار دارد.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم، راه‌اندازی مرکز رشد علوم و صنایع نرم و خلاق با همکاری مستقیم شهرک علمی و تحقیقاتی در دانشگاه است که تمامی امور آن نیز بر عهده خود شهرک است. این اقدام پاسخی است به فقدان فضای کافی برای فناوری‌های نرم در شهرک علمی تحقیقاتی و فرصتی ویژه برای شرکت‌های فعال در حوزه علوم انسانی و صنایع فرهنگی و خلاق تلقی می‌شود.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: این اقدامات و راه‌اندازی مراکز تخصصی جدید، افق‌های تازه‌ای برای استقرار شرکت‌های نوآور و فناور گشوده و آینده زیست‌بوم فناوری دانشگاه اصفهان را در مسیر هم‌افزایی ملی و بین‌المللی قرار داده است.

وی بیان داشت: مدل جدید تعامل صنعت و دانشگاه، با حضور شرکت‌های تسهیل‌گر، اختصاص سهم مالکانه و راه‌اندازی مراکز نوآوری تخصصی، الگویی پیشرو و الهام‌بخش برای دیگر دانشگاه‌ها و زیست‌بوم‌های فناوری کشور خواهد بود.

دانشگاه اصفهان پیشتاز در ایجاد مرکز رشد علوم انسانی، صنایع نرم و خلاق؛ الگویی نوین در تحقق دانشگاه کارآفرین

دکتر یزدچی در خصوص راه‌اندازی مرکز رشد علوم انسانی و فناوری‌های نرم اظهار کرد: مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق با مدیریت دکتر احسان رئیسی نزدیک به یک سال است که فعالیت خود را با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی آغاز کرده و خدمات گسترده‌ای را در حوزه علوم انسانی ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: ساختمان و زیرساخت این مرکز با مشارکت و بازسازی شهرک علمی و تحقیقاتی تجهیز شده و مدیریت آن به عهده دانشگاه است، اما ساختار پذیرش شرکت‌ها کاملاً زیر نظر شهرک علمی و تحقیقاتی انجام می‌شود.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به تفاوت این مرکز رشد با سایر مراکز تصریح کرد: در این مدل همکاری، ۱۰۰ درصد خدمات با مدیریت، پذیرش و حمایت شهرک علمی و تحقیقاتی انجام می‌شود و قراردادهای ایجاد و استقرار نیز بر همین اساس منعقد می‌گردد.

وی افزود: این مرکز پس از ده سال فعالیت ـ طبق قرارداد ـ به دانشگاه برخواهد گشت یا در صورت نیاز قرارداد تمدید خواهد شد.

دکتر یزدچی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان با راه‌اندازی این مرکز تخصصی جایگاه ویژه‌ای در توسعه مهارت‌محوری و کارآفرینی علوم انسانی پیدا کرده، خاطرنشان کرد: این اقدام موجب شده دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاهی پیشتاز در کشور مطرح شود و سایر دانشگاه‌ها نیز برای راه‌اندازی مراکز مشابه اعلام نیاز کرده‌اند.

وی گفت: برای حمایت از اعضای هیئت علمی و دانشجویان فناور، برنامه‌هایی جهت اعطای امتیازات و حمایت‌های خاص در دست تدوین است تا بدنه دانشگاه به سمت فعالیت فناورانه و کارآفرینانه سوق داده شود.

مدیر امور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: برای تحقق دانشگاه نسل چهارم و تقویت مهارت‌محوری و کارآفرینی، باید سیاست‌گذاری‌ها از بطن دانشگاه آغاز گردد و اعضای هیئت علمی و دانشجویان به فعالیت فناورانه تشویق شوند.

وی بیان داشت: گروه‌های نوآور و شرکت‌های فناور در دانشگاه اصفهان با حمایت مرکز رشد مشغول فعالیت هستند و تا کنون حدود ۵۷ شرکت دانش بنیان از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ایجاد شده است. همچنین آمار ۶ شرکت فعال مبتنی بر اعضای دانشگاه نشان‌دهنده رونق و موفقیت مدل حمایتی دانشگاه اصفهان در این حوزه است.

امکان اجرای طرح‌های برون دانشگاهی توسط شرکت‌ها و تجاری‌سازی موفق طرح‌ها در مرکز رشد دانشگاه اصفهان

در این در گفت‌وگو، دکتر فریبرز محمدی، کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان در خصوص ارزیابی عملکرد مرکز رشد و شرکت‌های مستقر اظهار کرد: در سال‌های اخیر، مرکز رشد دانشگاه اصفهان نه‌تنها در بُعد کمّی بلکه به‌ویژه در بُعد کیفی رشد چشمگیری داشته است و بسیاری از شرکت‌های مستقر موفق شده‌اند ایده‌های اولیه خود را به محصولات دانش‌بنیان با بازار گسترده تبدیل کنند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی مرکز رشد، همراهی گام‌به‌گام شرکت‌ها از مرحله شکل‌گیری ایده تا تجاری‌سازی است. این فرایند شامل تأمین فضای کار، مشاوره تخصصی، شبکه‌سازی با صنایع، اعطای تسهیلات مالی و حمایت‌های معنوی است تا هسته‌های فناور نوپا بتوانند با اطمینان مسیر رشد را طی کنند.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه مدل حمایتی این مرکز به‌صورت کاملاً مأموریت‌محور اجرا می‌شود، تصریح کرد: امروز توجه ویژه‌ای به جهش اکوسیستم کارآفرینی و تلاش برای نقش‌آفرینی دانشگاه در توسعه اقتصادی استان اصفهان صورت گرفته است؛ به‌ویژه با پیگیری‌ها و حمایت‌های مدیران و مسئولان دانشگاه.

وی افزود: مرکز رشد دانشگاه اصفهان، در سال گذشته، بیش از هشتاد رویداد تخصصی و کارگاه آموزشی با حضور اساتید مطرح و مدیران صنعت برگزار کرده و بستر ارتباط نزدیک بین دانشگاه و بازار را فراهم آورده است.

آقای محمدی با بیان اینکه تعامل فعال دانشگاه با صنایع کلیدی استان به الگویی برای سایر دانشگاه‌ها تبدیل شده، خاطرنشان کرد: مرکز رشد دانشگاه اصفهان با رویکرد جدید خود توانسته است ظرفیت‌های فناورانه دانشگاه را شکوفا کند و مسیر مناسبی برای عبور ایده‌های برتر به عرصه تولید و بازار دانش‌بنیان ترسیم کند.

وی گفت: افزایش تعداد شرکت‌های فعال، جذب شرکت‌های خلاق و صادرات‌محور، حمایت‌های مالی و شبکه‌سازی با مراکز علمی و پژوهشی ملی، همگی بخشی از راهبرد کلان این مرکز در مسیر تحقق کامل دانشگاه کارآفرین است.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: رشد کمّی در کنار ارتقای کیفی شرکت‌ها دو بال پرواز برای مرکز رشد است و باعث تثبیت جایگاه دانشگاه اصفهان به‌عنوان قطب نوآوری و فناوری کشور شده است.

وی بیان داشت: برنامه‌ریزی برای سال آینده مبتنی بر توسعه هم‌افزایی ملی، افزایش سطح خدمات فناورانه و ایجاد شبکه گسترده همکاری‌های بین‌المللی خواهد بود تا دانشگاه اصفهان کماکان پیشگام در تربیت کارآفرینان و شرکت‌های سرآمد باشد.

نظارت و منتورینگ موثر؛ رمز شکوفایی ایده‌های نوپا تا توسعه محصول در مرکز رشد دانشگاه اصفهان

آقای محمدی در خصوص روند حمایت‌ها و تسهیلات اعطایی به شرکت‌های فناور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳، چهار شرکت موفق به دریافت اعتبار توسعه محصول شدند که این اعتبار رقم قابل‌توجهی بوده است. همچنین هفت شرکت اعتبار ایده‌محوری دریافت کردند؛ مجموع این حمایت‌ها در حوزه ایده‌محوری بالغ بر پنج میلیارد تومان شد و در حوزه توسعه محصول نیز حدود شش میلیارد تومان اعتبار اعطا گردید.

وی ادامه داد: سه شرکت موفق به اخذ اعتبار دو میلیارد تومانی برای توسعه محصول از شهرک علمی و تحقیقاتی شدند. علاوه بر آن، ۱۵ شرکت توانستند اعتبار حمایت از ایده‌محوری را دریافت نمایند که این رقم برای هر شرکت حدود ۱۶۰ میلیون تومان بود.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه فرایند ارزیابی شرکت‌ها دقیق و مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: هر یک از شرکت‌ها تنها یک مرتبه می‌توانند از هر نوع اعتبار (ایده‌محوری یا توسعه محصول) استفاده کنند، ولی امکان دریافت هر دو نوع اعتبار برای یک شرکت وجود دارد. حمایت از ایده‌محوری برای شرکت‌هایی است که نیازمند کمک برای ارتقا ایده و رساندن آن به مرحله تجاری‌سازی هستند؛ درحالی‌که اعتبار توسعه محصول مختص مجموعه‌هایی است که به بلوغ اقتصادی رسیده‌اند و به حمایت مالی برای ورود به بازارها و گسترش محصول نیاز دارند.

وی افزود: در ارزیابی‌ها، شرکت‌هایی که ضعف ساختاری ندارند و صرفاً ایده‌ای نو نیازمند تقویت دارند، با نظر داوران و ناظران منتخب وارد چرخه حمایت می‌شوند. نکته قابل‌توجه این است که این حمایت‌ها به حساب شرکت‌ها واریز نمی‌شود؛ بلکه شرکت باید پروپوزال ارائه دهد، در حضور داوران دفاع کند و با تعیین ناظر، روند پیشرفت پروژه به‌طور فازبندی تحت کنترل قرار می‌گیرد.

آقای محمدی با بیان اینکه نظارت و منتورینگ جدی در طول مراحل اجرا، خود نوعی حمایت معنوی فراتر از حمایت مالی است، خاطرنشان کرد: در صورتی که شرکت از مسیر اصلی منحرف شود یا نیاز به هدایت پیدا کند، منتور و ناظر به صورت مستمر در کنار شرکت قرار دارند تا ضمن اصلاح فرآیندها، موفقیت پروژه تضمین شود. همچنین، آزادسازی بودجه به تناسب پیشرفت پروژه و در چند مرحله صورت می‌گیرد تا انحراف و اتلاف منابع به حداقل برسد.

وی گفت: در برخی طرح‌ها افزون بر داوری و دفاع، بازدید میدانی از شرکت انجام می‌شود تا اطمینان حاصل گردد که محصول، طبق اهداف تعیین‌شده توسعه یافته است.

کارشناس واحد نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: این سازوکار دقیق ارزیابی، نظارت و تخصیص فازبندی‌شده حمایت‌ها، توانسته است مسیر حرکت شرکت‌های فناور را تسهیل و تضمین کند و زمینه شکوفایی نوآوری و خلق محصولات دانش‌بنیان را در بستر دانشگاه اصفهان فراهم آورد.

وی بیان داشت: حرکت به سمت نظارت هوشمند و حمایت همه‌جانبه، شاخص‌ترین رویکرد مرکز رشد دانشگاه اصفهان در سال‌های اخیر بوده و الگویی برای سایر دانشگاه‌های کشور ارائه کرده است.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه روابط عمومی
  • کد خبر : 798
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

حرکت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان به سوی توسعه کیفی؛ جذب شرکت‌های موفق و رشد خروجی‌های دانش‌بنیان حرکت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان به سوی توسعه کیفی؛ جذب شرکت‌های موفق و رشد خروجی‌های دانش‌بنیان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید