حوزه معاونت دانشجويي دانشگاه اصفهان برنامه هاي عملياتي گسترده اي را در راستاي پيشگيري و مقابله با ويروس كرونا از آغاز شيوع اين ويروس در كشور تا كنون انجام داده است.
به گزارش وب سايت خبريuinews حوزه معاونت دانشجويي به منظور آموزش و پيشگيري از شيوع و ابتلا به بيماري كرونا اقدامات موثري به شرح زير انجام داده است:
الف) تمهيدات اوليه قبل از اعلام رسمي شيوع ويروس كرونا در كشور: تشكيل جلسه با حضور دكتر مرتضي حاج حسيني معاون دانشجويي، دكتر غياث رئيس مركز بهداشت دانشگاه، دكتر روزبهاني عضو هيات علمي گروه پزشكي اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و با حضور خانم صانعي كارشناس مركز بهداشت دانشگاه و دو نفر از كارشناسان مركز بهداشت شماره 2 استان در هفته اول بهمن ماه در دفتر معاونت دانشجويي دانشگاه و انجام اقدامات زير در هفته دوم و سوم بهمن ماه بر اساس مصوبات جلسه:
1. آموزش نيروهاي خدماتي همه واحدها شامل معاونتها، دانشكدهها و پيمانكاران مستقر در واحدهاي مختلف در چندين نوبت به صورت تئوري و عملي توسط كارشناسان بهداشت در خصوص مراقبتهاي بهداشتي لازم جهت پيشگيري از ابتلا به آنفولانزاي فصلي،
2. دعوت از همياران بهداشتي واحدها و آموزش مراقبتهاي بهداشتي به آنها جهت پيشگيري از ابتلا به آنفولانزاي فصلي و توزيع بروشور هاي آموزشي بين آنها،
3. اطلاع رساني به دانشجويان و آموزش مراقبتهاي بهداشتي به آنها جهت پيشگيري از ابتلا به آنفولانزاي فصلي از طريق پوستر و فضاي مجازي
4. تنطيم درخواست خريد جهت خريد ملزومات اساسي شامل انواع ماسك، دستكش، وايتكس و اسپري ضدعفوني كننده، قرصهاي ويتامين C و ويتامين D،
ب) اقدامات انجام شده پس از اعلام رسمي شيوع ويروس در كشور و قبل از اعلام ابتلا در اصفهان
تشكيل كميته ويژه با دستور رياست دانشگاه در عصر روز جمعه دوم اسفندماه با حضور معاون دانشجويي، رييس مركز بهداشت، مسوولان خوابگاه، سرپرست دفتر دانشجويان خارجي و ... و انجام اقدامات ذيل بر اساس مصوبات جلسه:
1. تداوم و پيگيري آموزش به كليه پرسنل در خصوص ويروس كرونا، مراقبتهاي بهداشتي و نحوۀ تهيه مواد ضدعفوني كننده بر پايه الكل و كلر و نحوه استفاده از اين مواد در كليه واحد هاي دانشگاه و تاكيد بر رعايت بهداشت فردي به ويژه شستشوي مكرّر و صحيح دستها با آب و صابون يا با استفاده از ژلهاي ضدعفونيكننده استفاده از وسايل شخصي نظير ظروف غذا، قاشق، چنگال، مهر نماز و ...؛ عدم استفاده از وسايل نقليه عمومي شهري نظير اتوبوس، تاكسي، آژانس؛ حذف دست دادن و روبوسي كردن و استفاده از ماسك ،دستمال و دستكش يكبار مصرف و استفاده مرتب از قرصهاي ويتامين C و مواد غذايي بالابرنده سيستم ايمني خصوصا عسل و خرما و ليموترش و مايعات فراوان
2. چاپ و نصب بنر و توزيع بروشورهاي آگاهي بخش در خصوص ويروس كرونا و مراقبتهاي بهداشتي در سطح دانشگاه؛ خوابگاهها و محلهاي تردد دانشجويان
3. تهيه مواد ضدعفوني كننده شامل الكل و وايتكس معطر ، آب مقطر، گليسرين، دستگاه سم پاش جهت ضدعفوني سطوح در رستورانها و خوابگاهها، انواع ماسكهاي حفاظتي، دستكش، ظرف اسپري، قرصهاي ويتامين C و ويتامين D و توزيع در بين واحدها، نيروهاي خدماتي، پرسنل حفاظت فيزيكي، كاركنان و اعضاي هيات علمي متناسب با موقعيت شغلي،
4. درخواست خريد تعدادي تب سنج ليزري،
5. دستور لغو كليه تجمّعات و همايشها و مسابقات ورزشي در اسفندماه ؛
6. درخواست خريد دستگاههاي ضدعفوني كننده دست جهت مركز بهداشت، گيتهاي ورودي خوابگاه، سلف، رستورانها و ساير واحدها
7. ضدعفوني كردن كليه محلهاي تماس دست در اتوبوسهاي و ايستگاههاي دانشگاه در مبادي شمالي و جنوبي در هر رفت برگشت اتوبوسها
8. درخواست تهيه الكل توسط 'گروه شيمي و نيز تهيه ظروف اسپري در اندازه هاي كوچك و بزرگ و طي فرايند آموزشي در اختيار نيروهاي خدماتي جهت ضد عفوني وسايل و تجهيزات قرار داده شود .
9. درخواست همكاري دانشگاه علوم پزشكي براي باز نگهداشتن مركز بهداشت خوابگاه دانشگاه به منظور جلوگيري از تردد بيماران با علايم سرماخوردگي به بيمارستانها و محلهاي آلوده كه متاسفانه تاكنون انجام نشده است
10. استقرار پزشك و كارشناس بهداشت در محلي بين دو خوابگاه برادران و خواهران از ساعت 4 تا 10 شب
11. معاينه دانشجويان خارجي و بررسي سلامت آنها و ارجاع به مركز بهداشت جهت تشكيل پرونده و دريافت كارت سلامت جهت انجام تست Td و هپاتيت و شناسايي دانشجويان خارجي كه مبتلا به بيماريهاي ويروسي و زمينه اي هستند.
12. دستور كنترل تردد دانشجويان خارجي به ساير شهرها و الزام به اخذ تائيده از مركز بهداشت در صورت تردد و مسافرت به ساير شهرها قبل از ورود به خوابگاه
13. جايابي و ايجاد دو اتاق جهت استقرار پزشك و پرستار و پيش بيني تجهيزات لازم درمحل خوابگاه جهت ارائه خدمات مركز بهداشت به بيماران مشكوك به ابتلا ،
14. پيش بيني اتاقهايي جهت قرنطينه احتمالي افراد مشكوك به ويروس كرونا در خوابگاه سليمان خاطر به همراه پرستار جهت بررسي بيشتر و در صورت لزوم ارجاع به بيمارستان
15. غربالگري پرسنل شاغل در واحدها در چندين نوبت توسط پزشكان و پرستاران مركز بهداشت در محل خدمت و بررسي وضعيت سلامت آن دسته از دانشگاهياني كه ظرف دو هفته گذشته به استانهاي در معرض آلودگي اين ويروس مسافرت داشتهاند
16. تخليه و تعطيلي خوابگاه ها، ترياها ، استخر، رستورانها و كليه فعاليتهايي كه مستلزم تجمع باشد،
17. ضد عفوني كردن تمامي خوابگاهها به صورت كامل، سلف اختران، رستورانها، تمامي وروديها، كليه سرويس بهداشتي، محلهاي محتمل به آلودگي به صورت مهپاشي و معمولي با توجه به موارد گزارش شده از مبتلايان، پاركينگ بانك ملي، بانك ملي، محوطه بيروني بانك تجارت، مهمانسرا ، تمامي اتومبيلهاي سطح دانشگاه مستقر در مسيرضدعفوني، ، مهمانسرا، مركز بهداشت به دليل مراجعات مكرر بيماران (مه پاشي)، اتوبوسهاي شركت واحد، ضد عفوني كردن مستمر آمبولانس در هر نوبت استفاده، ضدعفوني ضدعفوني دانشكده الهيات به دليل گزارش آلودگي و ضدعفوني كردن محوطه و معابردانشگاه و فضاهاي باز مورد تردد با همكاري اداره فضاي سبز دانشگاه
پ) تشكيل جلسه ستاد سلامت در حوزه معاونت دانشجويي در تاريخ 20/12/98 با حضور جناب آقايان دكتر حاج حسيني معاون دانشجويي دانشگاه اصفهان، دكتر فدايي مسئول مبارزه با بيماريهاي واگير علوم پزشكي، دكتر روزبهاني عضو هيات علمي گروه پزشكي اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و دكتر غياث رئيس مركز بهداشت دانشگاه و ساير مديران حوزه معاونت جهت اتخاذ تصميمات لازم براي اجراي پروتكل هاي بهداشتي صادره از ستاد مبارزه با ويروس كرونا به شرح ذيل و ابلاغ تصميمات ياد شده به واحدهاي ذيربط:
1. درخصوص حفاظت از سلامت كاركنان مقرر شد مركز بهداشت با توجه به مستندات پرونده هاي شاغلين، پرونده هاي معاينات شغلي و يا ساير روش هاي بررسي نسبت به تهيه فهرست افرادي كه به علت بيماريها يا عوامل زمينه اي نسبت به اين ويروس آسيب پذيري بيشتري دارند ( شامل افراد ديابتي، كليوي، داراي فشارخون بالا، پيوند اعضاء، MS، كانسر، مشكلات تنفسي، پايين بودن سطح ايمني بدن و ...) با لحاظ كردن كليه جوانب محرمانگي اطلاعات شاغلين، اقدام و هماهنگي لازم با رئيس واحد مربوطه و امور اداري جهت تشديد حفاظت اين افراد (بر اساس دستورالعملهاي مربوط به مواجهه با ويروس كرونا) و نيز بر اساس مصوبات ابلاغي هيات رئيسه (استفاده از مرخصي، دوركاري و ... ) انجام دهند.
2. مقرر شد تمامي دانشكدهها و واحدها موظف شوند در وروديهاي دانشكدهها و ساختمانهاي اداري، دستگاه ضدعفوني كننده دست جهت استفاده همه مراجعين نصب كنند.
3. مقرر شد تمامي واحدها با استفاده از دستگاه تب سنج ديجيتالي براي چك كردن دماي مراجعين هنگام ورود اقدام و افرادي را كه داراي تب هستند به مركز بهداشت راهنمايي يا منتقل نمايند. ( تهيه دستگاه تب سنج به تعداد لازم پس از تاييد رئيس مركز بهداشت توسط امور مالي و تامين نيرو به عهده واحد مربوطه مي باشد)
4. مقرر شد تمامي واحدها نسبت به نصب دستمال كاغذي در مجاورت آسانسورها اقدام نمايند و توصيه اكيد نمايند براي باز و بسته كردن درب آسانسور، زدن شاسي ها و ... از آن استفاده كنند.
5. مقرر شد دفتر فني دانشگاه نسبت به بررسي و پيش بيني تبديل تمامي شيرآلات سرويس بهداشتي دانشگاه به ويژه خوابگاههاي دانشجويي به شيرآلات پدالي يا چشمي اقدام نمايد.
6. مقرر گرديد فضاي سبز نسبت به تهيه يك دستگاه توربولاينر اقدام و تمامي ساختمانها ، معابر، خيابانها، پيادهروها و خانههاي سازماني اساتيد را با هماهنگي مركز بهداشت دانشگاه در دو مرحله ضدعفوني نمايد.
7. با توجه به تاكيد دبير ستاد استاني مديريت كرونا مبني بر استفاده از ميز خدمت در تمامي دستگاههاي اجرايي مقرر شد مركز بهداشت دانشگاه تا پايان سال داير و نسبت به ارائه خدمات اطلاع رساني، آموزش، تست سلامت و هدايت مراجعين اقدامات پيشگيرانه و ضروري را انجام دهد. (شماره تلفن 2324 در ساعات اداري و 3115 (آمبولانس) در طول شبانه روز جهت راهنمايي پزشكي در مورد ويروس كرونا آماده به كار و در اين خصوص توسط روابط عمومي به همكاران و دانشجويان خارجي مستقر در دانشگاه اطلاع رساني شود)
8. مقرر شد ليست مراكز و كلينيك هاي معرفي شده از معاونت درمان شامل مراكز خدمات، كلينيك هاي تخصصي و درمانگاههاي شبانه روزي جهت ارئه خدمات به بيماران مشكوك به روابط عمومي جهت اطلاع رساني به همكاران اعلام شود و توصيه شود به جز اين مراكز، افراد از مراجعه مستقيم به بيمارستانها كه محل ازدحام و تجمع آلودگي هستند منع شوند.
9. مقرر شد اطاقهاي جنب سالن مطالعه سردار سليماني در محل خوابگاهها كه در حال حاضر در اختيار مركز بهداشت است تا اطلاع ثانوي و رفع همه نگرانيها در مورد شيوع ويروس كرونا در اختيار مركز بهداشت بماند.
10. مقرر شد رئيس مركز بهداشت و كارشناس مركز بهداشت با تمامي روساي واحدهاي مختلف دانشگاه جلسه گذاشته و توضيحات لازم جهت خريد لوازم مورد نياز ضدعفوني ارائه نمايند تا توسط واحدها خريداري و به نجو صحيح استفاده شود.
11. مقرر شد هر يك از واحدهاي دانشگاه يك نفر را بعنوان مسئول ضدعفوني و گندزاديي به مركز بهداشت معرفي كنند تا اين مركز آموزش هاي لازم را در خصوص ساخت محلول ضدعفوني با وايتكس، مدت زمان استفاده از آن (حداكثر 24 ساعت)، نيز مدت زماني كه ماده ضد عفوني كننده بايد روي سطوح بماند حداقل (ده دقيقه)، شناسايي سطوح حساس (سطوحي كه در دسترس انسان است و لمس ميكند) و ... ارائه كند و در هر واحد نيروهاي خدمات موظف شوند سطوح حساس را شناسايي و با محلول ضدعفوني روزي چندين مرتبه ضدعفوني كنند.
12. مقرر شد كليه غرفهها و ترياها و رستورانهاي داخل دانشگاه به جز خبازخانه، شركت تعاوني و سوپر مواد غذايي مستقر در كوي استادان، تا اطلاع ثانوي تعطيل و مركز بهداشت بر رعايت بهداشت در خبازخانه، شركت تعاوني و سوپر مواد غذايي نظارت نمايد
13. مقرر شد مدير امور سراها قبل از شروع مجدد فعاليت هاي آموزشي دانشگاه در سال جديد با هماهنگي مركز بهداشت پيش بيني لازم براي شناسايي و ضدعفوني كردن سطوح حساس (سطوحي كه در دسترس انسان است و لمس ميكند) در خوابگاهها به صورت مرتب، تجهيز و آماده سازي خوابگاه سليمان خاطر جهت مراقبت و نگهداري دانشجويان مشكوك به ويروس كرونا با ظرفيت تقريبا" 80 نفر در دو بخش اقايان و خانمهاو كنترل دماي بدن دانشجويان هنگام ورود و به صورت روزانه اقدام و در صورت افزايش مراجعات دانشجويان بيمار، نسبت به ارجاع بيماران به مراكز معرفي شده توسط مركز بهداشت استان به شرح ليست پيوست اقدامات لازم را انجام دهد.
14. مقرر شد مركز بهداشت قبل از شروع مجدد فعاليتهاي آموزشي دانشگاه در سال جديد پيش بيني لازم براي ضدعفوني كردن مجموعه كلاسهاي دانشگاه و نيز كلاسهاي دانشكدهها معمول نمايد.
15. مقرر شد با دانشگاه علوم پزشكي در مورد علت عدم بازگشايي مركز بهداشت خوابگاه در اين شرايط خاص مكاتبه و اين مركز موظف شود به صورت شبانه روزي داير شود.
16. مقرر شد روايط عمومي دانشگاه از طريق پيامك يا كانال واتساپ موارد بهداشتي لازم را با هماهنگي مركز بهداشت دانشگاه در مورد شيوع ويروس كرونا اطلاع رساني نمايد.
17. مقرر شد مركز مشاوره دانشجويان آمادگي خود را براي پشتيباني از اجراي خط آرامش با همكاري مركز خدمات روان شناختي و مشاوره دانشگاه و نظام روانشناسي اعلام و با پيش بيني خط تلفن پاسخگويي به مشكلات رواني مرتبط با بيماري كرونا با نام خط آرامش از ظرفيت اين مركز براي پوشش درمان اضطراري و كاهش اضطراب ناشي از اين بيماري و كاهش مشكلات رواني در سطح دانشگاه و شهر اصفهان استفاده شود.
18. با توجه به اينكه پيشگيري از شيوع بيماريهاي اپيدميك و ويروسي يكي از وظايف و عملكردهاي HSE ميباشد و دانشگاههايي كه داراي اين واحد بودند اقدامات چشمگيري در اين زمينه داشتند، مقرر شد موضوع ايجاد و فعاليت اين واحد در دستور كار دانشگاه قرار گيرد.
19. مقرر شد انتقال بيماران اورژانسي به بيمارستان صرفا توسط آمبولانس انجام شود و با توجه به تجربه دو سال گذشته در استفاده از آمبولانس و با توجه به اهميت موضوع و خطراتي كه اين ويروس و بيماري هاي ديگر در سطح دانشگاه ميتواند داشته باشد، در مواردي كه آمبولانس جهت انتقال بيمار در دست استفاده است و بيماران ديگري نياز ضروري به سرويس دهي آمبولانس دارند، شركت طرف قرارداد موظف شود متناسب با نياز نسبت به تامين آمبولانس دوم اقدام نمايد.
20. مقرر شد مركز مشاوره دانشجويان از طريق سايت دانشگاه نسبت به ارائه محتواي آموزشي، اطلاعات بهداشت رواني جهت تقويت روحيه همكاران هيات علمي، كاركنان و دانشجويان و كنترل استرس و اضطراب ناشي از اين موضوع پيگيري نمايد.
21. مقرر شد شماره تلفن كليه همكاران از روابط عمومي دانشگاه درخواست تا در اختيار مركز مشاوره قرار گيرد و از طريق كانال پيام رسان واتساپ لينك دانشگاه موارد لازم به اطلاع كليه مخاطبان برسد.
22. مقرر شد رئيس محترم مركز بهداشت با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي جهت تامين الكل و مواد ضدعفوني كننده هماهنگي لازم انجام و توزيع هرگونه الكل و مواد ضدعفوني در سطح دانشگاه صرفا از طريق دفتر كارشناسان مركز بهداشت (مستقر در معاونت دانشجويي ) انجام شود.
ت) تشكيل جلسه ستاد سلامت در تاريخ 27/12/98 با حضور جناب آقايان دكتر حاج حسيني معاون دانشجويي دانشگاه اصفهان، دكتر ركني زاده معاون پژوهشي دانشگاه اصفهان ، دكتر غياث رئيس مركز بهداشت دانشگاه، دكتر حاتمي پور، دكتر صادقي، دكترعابدي، دكتر بوذري اعضاي هيات علمي دانشگاه و آقاي صالحي مشاور رئيس دانشگاه و رئيس اداره حراست در دفتر معاونت دانشجويي دانشگاه جهت شناسايي ظرفيتها، توانمنديها و امكانات دانشگاه در حوزه هاي مختلف ويروس شناسي، مهندسي شيمي، جغرافياي پزشكي و روانشناسي و مشاوره براي مقابله با بيماري كرونا و تروماي پس از آن و تصويب موارد ذيل:
1- موضوع بررسي كامل ژنوم ميكرو ارگانيسم نوپديد به تفصيل توسط آقاي دكتربوذري مطرح و با توجه به شيوع Covid-19 در كشور و نظر به اينكه شرايط حاضر ايجاب مينمايد كه اين ويروس با توجه به اندميك شدن آن در ايران كاملا شناسائي گردد و از لحاظ خصوصيات ژنتيكي به طور كامل مورد بررسي قرار گيرد اما دسترسي به نمونههايي كه از نظر وجود ويروس كرونا مثبت باشند از نظر رعايت بهداشت عمومي و پروتوكلهاي مربوطه با موانعي همراه است، مقرر شد با استانداري مكاتبهاي در خصوص امكان دسترسي قانوني به نمونههاي RNA استخراجي براي آزمون RT-PCR كه جواب آنها مثبت گرديده است (ضمن اشاره به اينكه نمونه هايRNA استخراج شده از نظر بهداشتي هيچگونه خطري ندارند)، براي مركز پژوهشي ويروس شناسي دانشگاه اصفهان انجام گردد.
2- موضوع امكان تهيه مواد ضدعفوني كننده بر پايه آب اكسيژنه (بدليل عدم اطمينان به الكلهاي موجود در بازار و قيمتهاي غير واقعي آن) به تفصيل توسط آقاي دكتر حاتميپور مطرح و مقرر شد نظر گروه شيمي دانشگاه اصفهان در اين خصوص اخذ و پس از تاييد، پيگيريهاي لازم در اين خصوص انجام شود.
3- آقاي دكتر مجيد غياث توضيحاتي در مورد نحوه و نوع انتشار ويروسها و نيز تاثيرات اقليمي بر فعاليت آنها ارائه كردند و با توجه به اينكه در شرايط اپيدمي شديد جغرافيدانان پزشكي با استفاده از نقشههاي فضايي و GIS ميتوانند نوع و نحوه پراكندگي اين ويروس در يك مكان و منطقه جغرافيايي را شناسايي و راهكارهاي پيشگيرانه لازم را جهت كنترل آن ارئه نمايند، راه اندازي يك كارگروه پژوهشي در زمينه جغرافياي پزشكي را به عنوان يكي از اميدها و راههاي مقابله با اين ويروس و اپيدميها در آينده پيشنهاد نمودند.
4- موضوع خدمات مركز روانشناسي و مشاوره توسط آقايان دكتر عابدي و دكترصادقي مطرح و آمادگي خود را براي خدمات به شرح ذيل اعلام نمودند:
الف) ارائه مشاوره با ايجاد خط تلفني خاص به كساني كه از يك بيماري رواني خاص رنج مي برند يا نياز به مشاوره در زمينه بيماري رواني دارند.
ب) بررسي زمينههاي تروماي پس از كرونا در جامعه و پيشنهاد اقدامات لازم .
پ) بررسي زمينه هاي كاهش استرس پس از تروما بطور اختصاصي در دانشجويان .
ج) ايجاد شرايط لازم براي ارائه مشاوره به دانشجويان پس از ورود مجدد به دانشگاه، خصوصا" دانشجوياني كه در اين ايام دچار بيماري شدهاند يا اطرافيانشان بيمار شده و يا دچار اختلال استرسي پس از حادثه شدهاند.
ث) تدوين برنامه حضور پزشكان در طول تعطيلات نوروز به صورت 24 ساعته جهت جهت كاهش نگراني همكاران و آگاهي بخشي و خدمت رساني از طريق تلفن همراه به شرح ذيل:
شماره تماس
افراد پاسخگو
ايام هفته
09134107717
دكتر غياث
شنبه
09133113098
دكتر روزبهاني
يكشنبه
09133264235
دكتر اعتمادي فر
دوشنبه
09133634741
دكتر يوسفي مقدم
سه شنبه
09132707075
09134243391
خانم صانعي
خانم ابراهيمي
چهارشنبه
09383443510
خانم رادي
پنج شنبه
09134240592
خانم باقريان
جمعه
1. همكاري مستمر مركز بهداشت دانشگاه با مركز بهداشت شماره 2 استان در جهت اجراي پروتكل هاي بهداشتي صادره از ستاد كرونا ويروس كشوري
2. معاينه دانشجويان خارجي ساكن در خوابگاه هاي دانشگاه در چند نوبت در ايام تعطيلات عيد و كنترل تردد آنها
3. خريد و نصب دستگاه ضدعفوني كننده دست و نصب در گيتهاي ورودي خوابگاه، سلف، رستورانها و مركز بهداشت
4. پيگيري خريد ساير تجهيزات مورد نياز بر اساس دستور العمل مراقبتهاي بهداشتي توسط حوزه معاونت اداري مالي دانشگاه با اولويت خريد دستگاههاي تبسنج ليزري غيرتماسي
5. تشكيل جلسه ستاد سلامت در تاريخ 11/1/99 و تدوين دستور العمل مراقبتهاي بهداشتي دانشگاه به شرح ذيل كه توسط رياست محترم دانشگاه به واحدهاي مختلف ابلاغ گرديد:
دستورالعمل مراقبت هاي بهداشتي (شماره 1)
تهيه شده توسط حوزه معاونت دانشجويي دانشگاه اصفهان با همكاري مركز بهداشت دانشگاه
با توجه به اپيدمي جديد ويروس كوويد 19در جهان و ماندگاري آن در كشورهاي مختلف به ويژه ايران توجه به اين نكته ضروري است كه اين ويروس در كشور ماندگار خواهد بود و حتي ممكن است شاهد جهشهاي احتمالي آن و حضور اعضاي جديد خانواده كرونا در كشور باشيم. از اين رو بايد بپذيريم كه نابودي كامل آن غيرممكن و از اين پس وجود اين ويروسها در زندگي ما اجتناب ناپذير است. از اين رو تنها راه در امان ماندن از اين بيماريها در محيط دانشگاه تغيير سبك زندگي فردي و معاشرت اجتماعي با رعايت دقيق و كامل توصيههاي بهداشتي بر اساس نظر مراجع ذيصلاح و عاري از هرگونه دخالتهاي غير مسوولانه همراه با پيشبيني، تهيه و استفاده از ملزومات بهداشتي به هنگام است كه واحدها ملزم به رعايت آن ميباشند:
الف)معاونتها و دانشكدهها
1. استفاده از خدمات كادر اداري به صورت حضوري، تابع ضوابط مصوب ابلاغي توسط هيات رئيسه دانشگاه است و تنها محدود به مواردي شود كه امكان دوركاري وجود ندارد.
2. افرادي كه با تأييد پزشك معتمد دانشگاه داراي بيماري هاي زمينه اي هستند تحت هيچ عنوان تا اطلاع ثانوي مجاز به حضور در محل كار نميباشند.
3. در مواردي كه همكاران با تشخيص رئيس واحد و با رعايت ضوابط اداري ابلاغي ملزم به حضور در محل كار هستند، وسايل بهداشتي لازم شامل ماسك، دستكش و مواد ضدعفوني كننده دست و سطوح، متناسب با نياز توسط واحد مربوطه تأمين و در دسترس آنان قرار گيرد.
4. تعداد كاركنان شاغل در هر اتاق بايد به حداقل ممكن كاهش و فاصله آنها از يكديگر حداقل دو متر باشد.
5. هر گونه تجمع و تشكيل جلسه حضوري تا اطلاع ثانوي ممنوع است و جلسات بايد به صورت مجازي برگزار شود.
6. بازگشت به كار افرادي كه ابتلا آنها به بيماري كوويد 19توسط مراجع ذيربط تاييد شده يا به تشخيص پزشك معتمد دانشگاه مشكوك به ابتلا به بيماري كوويد 19 هستند منوط به ارزيابي سلامت شغلي آنها توسط پزشك طب كارطبق دستور العمل ابلاغي مورخ 05/01/99 و تاييد اين ارزيابي توسط مركز بهداشت دانشگاه است
7. در هر روزكاري، دستگيره ها، سطوح، آسانسور، راهروها و سرويس هاي بهداشتي مورد استفاده واحد توسط نيروهاي خدماتي واحد طبق اصول بهداشتي حداقل دو بار ضدعفوني شود.
8. در هريك از واحدهاي فعال در سطح دانشگاه، دستگاههاي ضدعفوني كننده دست، نصب و به طور مستمر بر حسن عملكرد آن نظارت شود.
9. هرگونه تبليغ پزشكي شامل پوستر، پيام و ... در زمينه هاي پيشگيري از بيماري كرونا حتما بايد به تأييد پزشك معتمد و رئيس مركز بهداشت دانشگاه رسيده باشد.
10. پيش از شروع فعاليتهاي آموزشي دانشگاه درخواست تامين اعتبار و خريد وسايل بهداشتي مورد نياز واحدها شامل سمپاش جهت ضدعفوني كردن سطوح، دستگاههاي تب سنج يا اسكنرهاي حرارتي، دستگاه ضدعفوني كننده دست، دستگاههاي شستشو دهنده كفش (ويژه سالنهاي ورزشي) به تعداد لازم متناسب با تعداد ساختمانها و دربهاي ورودي معاونتها، دانشكدهها و مجموعههاي ورزشي توسط هر واحد ارائه شود.
11. هرگونه پذيرايي شامل چاي، قند، ميوه و ... تا اطلاع ثانوي در تمامي واحدهاي دانشگاه ممنوع است.
ب) معاونت اداري مالي
1- اداره تداركات بايد پيشبيني لازم براي خريد دستكش طبي، دستكش معمولي يك بار مصرف، ماسك معمولي، ماسك فيلتردار، الكل، ژل ضدعفوني كننده دست و كلر به ميزان مورد نياز معمول و ترتيبي اتخاذ نمايد تا موجودي انبار در خصوص دستكش طبي لاتكس از 2000 جفت، دستكش معمولي از 5000 جفت، ماسك معمولي از 5000 عدد، ماسك فيلتردار از 1000عدد و الكل از 1000 ليتر و مواد ضدعفوني كننده دست از 1000ليتر كمتر نشود و موجودي ژل ضدعفوني كننده دست و نيز موجودي كلر و وايتكس براي ضدعفوني كردن سطوح در انبار جوابگوي نيازهاي واحدها باشد.
2- پيش از شروع فعاليتهاي آموزشي دانشگاه نسبت به تامين اعتبار و خريد وسايل بهداشتي مورد نياز واحدها شامل دستگاههاي تب سنج يا اسكنرهاي حرارتي، دستگاه ضدعفوني كننده دست، سمپاش جهت ضدعفوني كردن سطوح، دستگاههاي شستشو دهنده كفش (ويژه سالنهاي ورزشي) به تعداد لازم با نظر رئيس واحد و متناسب با تعداد ساختمانهاي هر واحد، تعداد دربهاي ورودي معاونتها، دانشكدهها و مجموعههاي ورزشي اقدام شود.
3- هر گونه مشاوره در مورد خريد لوازم بهداشتي شامل تب سنج، دستكش، ماسك، دستگاههاي ضدعفوني كننده دست، سمپاش و مواد ضدعفوني كننده سطوح و دست بايد به تاييد پزشك معتمد و رئيس مركز بهداشت دانشگاه برسد.
پ) دانشجويان خارجي كه با نظر دفتر سرپرستي دانشجويان خارجي ناگزير از اسكان در دانشگاه هستند:
1- يك نفر به عنوان هميار بهداشتي توسط دفتر سرپرستي دانشجويان خارجي به مركز بهداشت دانشگاه معرفي تا در موارد اورژانسي با مركز بهداشت در تماس و به هنگام اعزام بيماران احتمالي، بيمار را در طول دوره معاينه و درمان همراهي نمايد.
2- تعداد دانشجويان خارجي در اتاقها به حداقل ممكن كاهش پيدا كند و فاصله تختها از يكديگر حداقل 2 متر باشد.
3- وسايل بهداشتي لازم شامل ماسك، دستكش و مواد ضدعفوني كننده دست و سطوح تهيه و توسط متصدي خوابگاه و متناسب با نياز در دسترس دانشجويان قرار گيرد.
4- دستگاه ضدعفوني كننده دست به تعداد لازم خريد و در ورودي ساختمانهاي نيكان، شمس، پيامبر اعظم و مهمانسرا نصب شود.
5- ترمومتر غيرتماسي به تعداد لازم خريداري شده و دانشجويان خارجي هر دو روز يك بار توسط متصدي خوابگاه غربالگري شوند.
6- دستور العمل تردد به شرح ذيل به دانشجويان مذكور ابلاغ و دفتر سرپرستي دانشجويان خارجي با همكاري مسوول مهمانسراي دانشگاه و اداره انتظامات بر حسن اجراي آن نظارت نمايد:
o تهيه ليست دانشجويان خارجي و زبان آموزان مستقر در خوابگاههاي نيكان، شمس، پيامبر اعظم، مهمانسراي دانشگاه و خانوادههاي آنها به تفكيك اطاق و واحد و ارائه به مركز بهداشت و اداره انتظامات دانشگاه
o به جز دانشجويان مذكور در ليست فوق، هيچ دانشجوي ديگري (اعم از دانشجوي ايراني يا خارجي از دانشگاه اصفهان يا دانشجوي خارجي مهمان از دانشگاههاي ديگر) مجاز به اقامت در هيچ يك از خوابگاههاي فوق نيست.
o دانشجويان مذكور مجاز به خروج از شهر اصفهان، مسافرت به ساير شهرها و بازگشت به خوابگاه نيستند و در صورت مسافرت به ساير شهرها، اجازه اقامت آنها در خوابگاه باطل شود.
o با توجه به وجود امكانات لازم در سطح دانشگاه شامل تعاوني، سوپر مواد غذايي و نانوايي، دانشجويان ترغيب به ماندن در خوابگاه و عدم رفتن به خارج از دانشگاه شوند.
o دانشجويان براي خريد اقلام مورد نياز كه در دانشگاه موجود نيست ترغيب به استفاده از خريدهاي تلفني و الكترونيكي شوند.
o در موارد بسيار ضروري، از هر اطاق فقط يك دانشجو در روز و حداكثر به مدت يك ساعت مجاز به خروج از دانشگاه جهت خريد اقلام ضروري مورد نياز ميباشد.
o دانشجويان خارجي كه براي انجام كارهاي ضروري از دانشگاه خارج ميشوند، بايد كارت دانشجويي خود را به نگهبان درب خوابگاه تحويل و ضمن استفاده از ماسك و دستكش قبل از يك ساعت به دانشگاه برگردند. در غير اين صورت فقط با نظر دفترسرپرستي دانشجويان خارجي و تاييد رئيس مركز بهداشت مجاز به برگشت به خوابگاه هستند.
o دانشجويان خارجي در صورت نياز به درمان تنها بايد با شماره 3115 تماس حاصل نمايند و تنها با تشخيص رئيس مركز بهداشت يا پزشك مورد تاييد اين مركز و فقط توسط آمبولانس مستقر در دانشگاه به مراكز درماني مورد تاييد منتقل و مراحل درماني خود را طي كنند.
o دانشجوياني كه به هر دليل به بيمارستان يا ساير مراكز درماني ارجاع مي شوند تنها با نظر رئيس مركز بهداشت مجاز به اقامت در اطاق خود مي باشند. براي اين دانشجويان بايد اطاق ايزوله در نظر گرفته شود و تا اطمينان از بهبودي آنها با تشخيص رئيس مركز بهداشت دانشگاه، بر استقرار اين دانشجويان در اتاق ايزوله نظارت شود.
o دفتر دانشجويان خارجي دانشگاه بر حسن اجراي اين دستور العمل نظارت و با اداره انتظامات و مركز بهداشت دانشگاه هماهنگي و همكاري لازم معمول نمايد.
ت) واحدهاي خدماتي دانشگاه
1- هيچ يك از سلفها، رستوران ها و ترياهاي سطح دانشگاه به جز تعاوني مصرف، نانوايي و سوپر نكوئي تا اطلاع ثانوي مجاز به هيچگونه فعاليت در دانشگاه نيستند.
2- واحدهاي خدماتي مجاز به فعاليت موظفند هر روز حداقل دوبار محيط مغازه و محيط پيراموني آن را تا شعاع 5 متر ضدعفوني كنند.
3- واحدهاي خدماتي مجاز به فعاليت موظفند به هر يك از مشتريان دستكش جهت خريد ارائه كنند.
4- فروشنده واحدهاي خدماتي مجاز در محل ارائه خدمات مكلف به استفاده از دستكش و ماسك ميباشند
ث) درب هاي ورودي دانشگاه:
1- درب بين كوي پاكدل و دانشگاه مسدود شود و ساير دربهاي تردد دانشگاه بايد به حداقل ممكن برسد. (ترجيحا فقط درب كوي اساتيد و درب شمالي)
2- تعداد همكاران حفاظت فيزيكي در كيوسك ها و اتاق ها به حداقل ممكن كاهش و فاصله بين آنها حداقل دو متر رعايت شود.
3- براي نگهبانان و نيروهاي حفاظت فيزيكي كه به تشخيص اداره حراست دانشگاه در دانشگاه بايد حضور داشته باشند، وسايل بهداشتي لازم شامل ماسك، دستكش و مواد ضدعفوني كننده دست و سطوح، متناسب با نياز توسط اداره حفاظت فيزيكي تأمين و در دسترس آنان قرار گيرد.
4- كليه سطوح مجموعه اداري حفاظت فيزيكي روزي يك بار و كليه سطوح محوطه داخلي و پيراموني كيوسكهاي نگهباني روزي دو بار به طور مرتب ضدعفوني شوند.
5- تمامي مراجعين به هنگام ورود با ترمومترهاي ديجيتالي غيرتماسي ارزيابي و در صورت ابتلا به هر ميزان تب به مركز بهداشت دانشگاه ارجاع شوند.
6- در هريك از كيوسكهاي نگهباني دستگاههاي ضدعفوني كننده دست، نصب و به طور مستمر بر حسن عملكرد آن نظارت شود.
ج) كوي استادان:
1- خيابانها و معابر كوي استادان و نيز محل رفت و آمد دانشجويان خارجي به صورت روزانه ضد عفوني شود.
2- راهرو، دستگاه پله و نردههايي كه با دست تماس دارند در هر يك از ساختمانهاي فجر و توحيد هر روز دوبار در فاصله زماني مناسب ضدعفوني شوند.
3- به همكاران محترم ساكن در كوي توصيه شود خريد خود را به تعاوني، نانوايي و سوپر مواد غذايي محدود كنند.
4- سوپر مواد غذايي و تعاوني داخل دانشگاه ملزم به تهيه مواد ضدعفوني كننده و ماسك به مقدار كافي جهت استفاده همكاران ساكن در كوي شوند.
5- سوپر مواد غذايي و تعاوني داخل دانشگاه ملزم به ارائه دستكش به مشتريان جهت استفاده و انتخاب مواد مورد نياز شوند.
چ)فضاي سبز:
1- مجموعه اداري فضاي سبز روزي دو بار و محوطه هاي پيراموني اداره فضاي سبز روزانه يك بار ضدعفوني شوند.
2- نيروهاي خدماتي فضاي سبز موظف به استفاده از ماسك و دستكش در حين خدمت و در مورد نحوه استفاده كردن از ماسك، دستكش و مواد ضدعفوني كننده دست توجيه شوند.
3- نيروهاي خدماتي ملزم به رعايت فاصله فيزيكي حداقل 2 متر از يكديگر شوند و از هر گونه خدمات رسيدگي و پرورش گل در واحدهاي مسكوني استادان و كاركنان منع شوند.
گفتني است ،پزشك و كارشناس بهداشت مركز بهداشت پس از تعطيلات نوروز در طول هفته گذشته و جاري به طور منظم روزانه از واحدهايي مختلف دانشگاه بازديد و نسبت به غربالگري افراد شاغل در حوزه ها و مراجعين اقدام و بر رعايت ضوابط بهداشتي در معاونت ها، دانشكده ها، بانكها، ادارات و واحدهاي صنفي مختلف در سطح دانشگاه و رعايت فاصله گذاري اجتماعي نظارت و در مورد برخي نواقص تذكرات لازم را به واحدها دادهاند.