۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد

زنده شدن مکتب و فرهنگ پیامبر(ص) در اربعین

یادداشتی از دکتر محمدرضا سنگری، عاشورا پژوه

زنده شدن مکتب و فرهنگ پیامبر(ص) در اربعین
 
🔸اربعین مانند دین یکسری اصولی دارد، از جمله این اصول، وحدت و همدلی و همراهی بین دو ملت ایران و عراق است. در اربعین رنگ و نژاد و اقوام مختلف حضور دارند ولی همه اشک می‌ریزند و نوحه می‌خوانند و حتی هیئات عربی گاهی اشعاری را به زبان فارسی می‌خوانند.

🔹در روایتی داریم: وقتی امام زمان(عج) ظهور کردند در مسجد کوفه نماز می‎‌خوانند و در امتداد وی، صفوف نماز تا کربلا وجود دارد، زمانی این مسئله غیرقابل باور بود ولی الان برای ما قابل تصور است و اربعین سبب ایجاد اندیشه واحد شده است.

 🔸اگر برترین چهره‌های نظامی جهان را جمع می‌کردند و روی تل زینبیه قرار می‌دادند و می‌گفتند بین دو سپاه امام حسین(ع) و یزید داروی کنید، همه می‌گفتند پیروز میدان، لشکر یزید است و حق دارند هلهله کنند و جشن بگیرند ولی اگر چهل روز بعد از عاشورا را ببینیم، خواهیم دید که کاروان اسرا که چهل روز قبل با تمسخر و طعنه و دشنام به شام برده شدند الان پیروزمندانه بازمی‌گردند و به اعتقاد بنده، اربعین روز پیروزی اهل‌بیت(ع) است.

🔹در اربعین دو کاروان همزمان وارد کربلا شد اول کاروان جابر که از اصحاب خاص پیامبر(ص) بود و رسول‌الله به او فرمود: آنقدر زنده خواهی ماند که فرزندم محمدباقر را ملاقات کنی. در سن 73 سالگی وارد کربلا شد در حالی که نابینا بود و دست او را عطیه کوفی(مفسر مشهور) که در آن موقع جوانی بود، گرفت و به کربلا برد. وقتی وارد کربلا شدند ابتدا در فرات غسل کردند و بعد لباس احرام پوشیدند و خود را معطر کردند. آنگاه با لباس احرام به کربلا رفتند گویی به حج رفته‌اند؛ جابر دائماً از پیامبر(ص) یاد می‌کند و در اینجا «حسین منی و انا من حسین» تفسیر می‌شود یعنی در کربلا گویی پیامبر(ص) را کشتند.
 
🔸در اربعین مکتب و فرهنگ پیامبر(ص) زنده شد و ما بیشتر از آن که به زیارت امام حسین(ع) برویم به زیارت پیامبر(ص) و آرمان او می‌رویم. در زیارت اربعین می‌خوانیم: و بذل مهجته فیک یعنی او قلب خود را فدای خدا کرد تا بندگان را از جهالت و حیرت ضلالت رها کند. امام(ع) برای شکستن حیرت و ضلالت قیام کرد. دوچهره در کربلا بودند که وقتی سخنرانی کردند به گیجی سپاه دشمن اشاره کردند و عنوان خاصی را به کار بردند؛ این تعبیر هم در رجز جناده و هم در رجز وهب دیده می‌شود؛ او دو خصوصیت یعنی خوًار و ناکث را مطرح کرد. خوار یعنی کسی که نمی‌داند با چه کسی است و علیه کیست یعنی گمراه است و اربعین پایان خواربودن انسان است.

  🔹اربعین فقط شکست یزید نیست بلکه شکست چهل سال تبلیغات سنگین بنی‌امیه علیه اهل‌بیت(ع) است.
تاریخ:
1402/06/01
تعداد بازدید:
406
منبع:
Powered by DorsaPortal