۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
FA
دانشگاه اصفهان

چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان اصفهان

چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم و زیر نظام های منتخب از دانشگاه های پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد.


چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم و زیر نظام های منتخب از دانشگاه های پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبریuiews چهارمین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی با هدف بهره مندی از خرد جمعی در راستای بهینه سازی و ایجاد شبکه علمی کارآمد و تاثیرگذار و تصمیم گیری در خصوص موصبه ستاد کرونا مینی بر نحوه و زمان بندی بازگشایی حضوری آموزش دانشجویان استان اصفهان با حضور دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه معین استان در محل سالن کنفرانس دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

 

بنا به گزارش مذکور دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان و رییس دانشگاه معین استان در این جلسه ضمن ارایه گزارش مبسوطی از فعالیت های موثر دبیرخانه دانشگاه معین استان ، از اعضای شورا به خاطر فعالیت های کاربردی و همچنین تشکیل کارگروه های تخصصی شورا تشکر نمود. وی در ادامه سیاست های مبتنی بر برنامه ریزی، یافتن راهبردهای هوشمندانه و برنامه های عملیاتی مطابق با راهبردهای ارایه شده را از ضرورت های آموزش عالی استان  دانست و اظهار داشت: دستور کار این جلسه بر اساس اولویت های استانی و ماموریت های پیش بینی شده آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی تدوین شده است.

 

دکتر محمد فرامرزی دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان نیز به تشریح قبلی دبیرخانه مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی پرداخت و در ادامه اظهار داشت: امروز چند دستور کار تعریف شده است که می تواند منشا تحولات و توسعه خوبی در آموزش عالی استان باشد. اولین مورد دستور کار امروز با توجه به مصوبه ستاد کرونا و ابلاغیه به استان ها در خصوص زمان بندی و از سرگیری آموزش حضوری است که در این خصوص دکتر حاج حسینی معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان توضیحات لازم را ارایه می دهند. در بخش بعدی گزارشی از تشکیل و تصویب کارگروه های تخصصی خواهیم داشت و خوشبختانه همه کارگروه هایی که پیش بینی شده بود رسما اعضا را اعلام کردند. دو موضوع فناوری و پژوهشی هم در دستور کار هست که شامل ارایه کنسرسیوم همکاری دانشگاهی در استان در خصوص پروژه محیط زیست و دیگری کنسرسیوم صندوق های پژوهش و فناوری است که در این جلسه مطرح خواهد شد

در بخش اول این جلسه مصوبه هشتاد و هفتمین جلسه ستاد ملی کرونا مبنی بر از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و تاکید وزیر محترم علوم مبنی برنامه ریزی دانشگاه های برای از سر گیری اموزش حضوری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

 

در ادامه دکتر مرتضی حاج حسینی معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان در مورد مصوبات جدید ستاد کرونا در خصوص از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها اظهار داشت: با توجه به مصوبه هشتاد و هفتمین جلسه ستاد ملی کرونا مبنی بر از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و نامه شماره 2/163500 مورخ 1400/07/17 معاون محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر الزام به واکسیناسیون همه افراد خانواده آموزش عالی و تمهید شرایط لازم برای شروع آموزش حضوری در اولین فرصت ممکن، همه افراد ملزم به واکسینه شدن و دریافت کارت واکسن شده اند. وی در ادامه افزود:در ارتباط با مصوبات ستاد کرونا و بخشنامه های این ستاد، دانشگاه ها می توانند بر اساس ابلاغ وزارت خانه و بر اساس امکاناتی که دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی اقداماتی برای بازگشایی حضوری داشته باشند. با این حال ، دکتر حاج حسینی تصریح نمود این دستورالعمل شامل چند بخش هست که یکی از این موارد بحث واکسیناسیون همگانی در دانشگاه ها می باشد که همه افراد ملزم هستند در آن شرکت کرده باشند و کارت واکسن آن ها کنترل شود مگر افرادی که دلیل موجه داشته باشند . با توجه به این مهم که حفظ سلامت جمعی وظیفه همه ما هست ما ملزم به تکلیف دستورات ستاد کرونا هستیم . اجازه بازگشایی متناسب با امکانات و رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار مورد تاکید است . با این وجود عدم امکان واکسیناسیون همه دانشجویان در این بازه زمانی از مشکلات جدی است که با ان مواجه هستیم .

دکتر حاج حسینی در خصوص موارد آموزشی دانشگاه نیز اظهار داشت: در حوزه آموزش دانشجویان به دو دسته ی دانشجویان جدید الورود و سنوات قبل تقسیم شده اند. در خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاکید شده به صورت حضوری در دانشگاه باشند و البته با نظارت معاونت دانشجویی و با رعایت پروتکل های بهداشتی این مهم باید صورت بگیرد. امتحانات را نیز در صورت مهیا بودن شرایط ، تاکید شده به صورت حضوری با رعایت سرانه دو متر مربع برای دانشجویان اجرا شود. البته با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن شرایط ، تاکید می شود موارد مذکور متناسب با امکانات و رعایت پروتکل های بهداشتی باید انجام شود.

برای دانشجویان سنوات قبل، درس ها را نظری و عملی تقسیم کرده اند که درس های عملی به صورت مجازی ترکیبی با رویکرد اولویت حضوری و درس های عملی آزمایشگاهی هم با اولویت حضوری مطرح شده است .

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان افزود: در دانشگاه اصفهان ضمن برگزاری چهار جلسه به صورت مشترک با معاون پژوهشی، آموزشی و فرهنگی، ابتدا آماری از دانشجویان دکتری که ثبت نام درس داشتند گرفته شد و مقرر شد دانشجویان دکتری با رعایت پروتکل ها از اول آبان به صورت حضوری در کلاس ها شرکت نمایند. همچنین مقرر شد تا 10 وبینار یک ساعته در حوزه روانشناختی و مشاوره ای در دانشکده ها برای بهره مندی اساتید و دانشجویان به علت مشکلات روحی حاصل از بیماری کرونا و دوری نسبتا طولانی از فضای دانشگاه برگزار شود .

 دکتر طالبی نیز ضمن تاکید بر مغفول ماندن مسائل فرهنگی و رفاهی در دانشگاه ها افزود: مسائل فرهنگی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: ورودی هایی مانند دانشجویان 98 و 99 و هستند که محیط دانشگاه را نمی شناسند، زیرا پنداشت و پندار آنها از محیط دانشگاه متفاوت از واقعیت ها است و ممکن است آسیب ها و عوارضی داشته باشد به همین خاطر سعی می شود با برگزاری وبینارهای روانشناسی و مشاوره ،ضمن توجه به مشکلات روحی اعضای هیات علمی و دانشجویان ،در برطرف کردن این مشکلات کوشش شود.
 

دکتر ابطحی رییس دانشگاه صنعتی نیز اظهار داشت: مجموعه دانشگاه های استان هرچه قدر نزدیک به هم تصمیم بگیرند موفق تر هستند. وی افزود: ما دانشجویان سال 98،99 و 1400 را داریم که هنوز دانشگاه را ندیده اند و مشکل بعدی ما سنوات ورودی های قبلی است و همچنین منابع مالی محدود و عدم امکان اسکان دانشجویان در خوابگاه ها مطرح است. وی در مورد تحصیلات تکمیلی و تقویت آزمایشگاه ها و برگزاری دفاع به صورت ویژه تا بهمن و تاکید ویژه بر روی واکسیناسیون دانشجویان و شرط ورود صحبت نمود و همچنین اظهار داشت: در مورد جذب بودجه باید روسای دانشگاه ها به صورت جدی ورود نمایند. دپیشنهاد ایشان برای دآموزش حضوری دانشجویان کارشناسی از ابتدای نیمسال بعد بود.

گفتنی است کنسرسیوم همکاری دانشگاهی در استان در حوزه پروژه محیط زیست توسط دکتر فرهادیان رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان ارایه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین کنسرسیوم صندوق های پژوهش و فناوری نیز توسط دکتر قیصری رییس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ارایه شد.

شایان ذکر است در این جلسه بر اهمیت آموزش حضوری تاکید و مقرر شد با رعایت پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا با اولویت دانشجویان دکتری برنامه ریزی های لازم انجام شود. همچنین بر شروع آموزش دانشجویان دکتری از ابتدای آبان 1400 تاکید شد. همچنین مقرر شد با مسئولیت معاونت آموزشی برای رعایت دو متر مربع فضای لازم برای هر دانشجو در کلاس برنامه ریزی های لازم انجام شود. مرکز مشاوره دانشگاه ها نیز برنامه ریزی های لازم را برای اجرای وبینارهای مشاوره ای عبور از دوران کرونا توسط پزشکان و متخصصان مشاوره انجام شود. همچنین بر لزوم انجام واکسیناسیون برای همه اعضای هیات علمی و حضور صددرصدی اعضای هیات علمی پیش از شروع آموزش حضوری تاکید شد. در نهایت با توجه به مشکلات ناشی از خوابگاه ها و تغذیه دانشجویان کارشناسی و لزوم برنامه ریزی بهتر برای این موضوع ، بحث اموزش حضوری دانشجویان کارشناسی به صورت مرحله ای و با در نظر گرفتن شرایط خاص هر دانشگاه برنامه ریزی شود.

 دکتر رضایی رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیز اظهار داشت : با توجه به عدم وجود مشکل خوابگاه و بومی بودن دانشجویان و عملی بودن بیشتر کلاس ها این دانشگاه می تواند جهت حضور دانشجویان کارشناسی در دروس عملی برنامه ریزی داشته باشد. با این حال در مورد حضوری بودن امتحانات در پایان ترم جای تردید وجود دارد و نیاز به تامل و توجه بیشتری است.
 
 
 
 
 

دکتر آهون منش نماینده موسسات غیر انتفاعی نیز با توجه به اجاره ای بودن بیشتر خوابگاه ها و فضاهای آموزشی و افزایش شدید قیمت غذا و اقلام تغذیه ای ، عدم امکان رعایت پروتکل های مصوب برای دانشگاه ها در این بخش را یادآوری نمود و لزوم هماهنگی بیشتر در سطح استان را تاکید کرد.

 
 
 

دکتر نصر رییس دانشگاه هنر اصفهان نیز به افزایش شدید هزینه های بخش تغذیه و خوابگاه و کمبود شدید اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها در این حوزه اشاره داشته و لزوم یک تصمیم گیری جدی و پی گیری روسای دانشگاه ها برای تامین بودجه را یادآور شد.

 
 
 
 
تاریخ:
1400/07/21
تعداد بازدید:
5494
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal