۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور

ساختمان دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان مزین به نام مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیا شد

رئیس دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان، هدف از نام گذاری ساختمان دانشکده به نام پرفسور مریم میرزاخانی را پاسداشت این نابغه ریاضی دنیا دانست و بر این مهم تاکید کرد.

  

به گزارش روابط عمومی، دکتر علیرضا امینی هرندی رئیس دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان تصریح کرد: حدود دو سال پیش فرآیند تصمیم‌گیری برای نام گذاری ساختمان دانشکده به نام مریم میرزاخانی آغاز شد و در یک سال اخیر بعد از موافقت هیات رئیسه دانشگاه، ساختمان دانشکده ما به نام نابغه بزرگ ریاضی جهان معاصر نام‌گذاری شد.

پرفسورمریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیا‌ست که پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه صنعتی شریف به دانشگاه هاروارد رفته و تا مقطع دکترا ادامه تحصیل داد و خیلی زود آن‌قدر مطرح شد که توانست اولین ایرانی‌ای باشد که مدال «فیلدز» یا همان نوبل ریاضیات را به‌دست بیاورد.

مریم میرزاخانی یکی از زنان پیشرو در علم ریاضیات به شمار می‌آید که به رغم عمر کوتاهش، خدمات بسیاری را به جامعه علمی ارائه داده و چندین قضیه مهم و لاینحل ریاضی را با ذهن جستجوگر و خلاق خود به سرانجام رسانده است. نبوغ و استعداد مثال‌زدنی او، جوایز متعددی را برای میرزاخانی به ارمغان آورد و بر شهرت جهانی و اعتبار علمی این دانشمند نخبه ایرانی افزود ؛ نشریه معتبر پاپیولار ساینس در آمریکا، مریم میرزاخانی را به‌عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال 2005 معرفی کرد؛ او از سوی مجله نیچر (Nature)، از ارزشمندترین مجله‌های علمی جهان، نیز به‌عنوان یکی از 10 فرد مهم سال 2014 انتخاب شد. پروفسور میرزاخانی اولین زن ایرانی آمریکایی عضو آکادمی علوم آمریکا و اولین زن برنده مدال فیلدز است که مهم‌ترین جایزه و به تعبیری به‌عنوان جایزه نوبل ریاضیات از آن یاد می‌شود

درخشش میرزاخانی در آسمان علمی جهان تا جایی است که در سال 1398 خورشیدی، نهاد زنان سازمان ملل، نام او را در میان هفت دانشمند زن تاثیرگذار دنیا معرفی کرد؛ زنانی که از آن‌ها به‌عنوان زنانی یاد می‌شود که جهان را تغییر دادند. 22 اردیبهشت مصادف با 12 مه روز تولد این دانشمند فرهیخته و ماندگار ایرانی را نیز در تقویم جهانی، با عنوان «روز جهانی زنان در ریاضیات» به ثبت رساندند

 

تاریخ:
1403/06/11
تعداد بازدید:
45
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal