۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير

رئیس دانشگاه اصفهان در جمع دانشجویان نخبه: علم همراه با ارزش و نخبه همراه با تعهد،ارزشمند است

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم تقدیر از دانشجویان افتخارآفرین و مقام آور دانشگاه تصریح کرد: دانشجویان نخبه باید بدانند که، علم همراه با ارزش و نخبه همراه با تعهد، ارزشمند است.


به گزارش روابط عمومی، مراسم تقدیر از دانشجویان افتخارآفرین و مقام آور دانشگاه اصفهان به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با حضور دکتر مهدی بادپا مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان و جمعی از اعضای هیات رئیسه و مدیران دانشگاه برگزار شد.

دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر خم اظهار کرد: ان شاالله خداوند ما را از متمسکین ولایت مولی موحدین حضرت علی بن ابیطالب(ع) قرار بدهد.

ایشان در ادامه با بیان این که، همه 17000 دانشجویی که موفق به قبولی در دانشگاه جامع و برتر اصفهان شده اند به عنوان نخبه محسوب می شوند تصریح کرد: امروز بر اساس آمار معاونت فرهنگی 170 نفر از بین دانشجویان دانشگاه اصفهان، به عنوان نخبه دعوت شده اند که مورد تجلیل قرار می گیرند.

دکتر هرسیج اظهار کرد: دانشجویان نخبه نباید تک بعدی باشند . انتظار می رود این دانشجویان مشارکت فعال و جدی در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه داشته باشند. انسان تک بعدی در آینده، در زندگی خود با مشکل مواجه می‌شود. رابطه اجتماعی و ارتباطات اجتماعی مهم است. تک بعدی بودن به ضرر انسان در آینده است.

دکتر هرسیج در ادامه تصریح کرد: یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه داشت این است که، ارزش انسان و هویت او در چیست و علم نافع چه علمی است. علم نافع، یعنی علمی که به نفع انسان و جامعه باشد.دانش فرا زمانی و فرا مکانی است و محدود به زمان و مکان خاصی نیست

رئیس دانشگاه اصفهان با ذکر حدیثی از از امام علی (ع) گفت: امیرالمومنین می فرمایند، «قیمة‌ کل‌ امرء ما یحسنه» به این معنا که ارزش و احترام هر شخص‌ در میان‌ مردم‌ به ‌اندازه‌ علم‌ و دانش‌ او است. قیمت و ارزش هر شخص نه به نژاد و نه به دارایی مادی او است.

دکتر هرسیج افزود: علم فی النفسه به کار نمی‌آید. برای مثال در سازمان سیا انسان‌های عالم و دانشمند در زمینه‌های مختلف علمی مشغول به کار هستند، اما آنچه که مهم است «ما یحسنه» است. متاسفانه این ذهنیت که نسبت به مسائل اطراف، جامعه و جهان بی تفاوت باشند در میان بسیاری از اساتید و دانشجویان وجود دارد. اگر نسبت به مسائل کشور، منطقه و جهان بی تفاوت باشیم آیا ما واقعا می‌توانیم بگوییم که نخبه هستیم؟

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در این خصوص امام علی (ع) خود پاسخ می‌دهد که «مَنْ کَانَتْ هِمَّتُهُ مَا یَدْخُلُ بَطْنَهُ کَانَتْ قِیمَتُهُ مَا یَخْرُجُ مِنْهُ، یعنی «کسی که همتش به خوراک ورودی شکمش باشد ارزشش نیز همان است که از آن خارج شود.» دانش زمانی خوب و مفید است که به همراه ارزش باشد وگرنه قیمت انسان پایین می‌آید و او به‌عنوان یک ابزار در اختیار سیاستمداران قرار می‌گیرد.

نخبگی باید به همراه تعهد و حفظ ارزش‌های انسانی باشد تا انسان در اختیار اصحاب قدرت و ثروت قرار نگیرد، چرا که انسان باید تولید کننده قدرت و ثروت باشد، نه اینکه در جهت اهداف شوم برخی از قدرتمندان، سیاست مداران و جنگ آوران حرکت کند

دکترهرسیج در مورد اهمیت مشارکت در انتخابات تصریح کرد: بی تفاوت بودن و خنثی بودن دردی را دوا نمی‌کند. همه ما باید به خاطر ایران، بر اساس آرمان‌هایی که داریم در انتخابات مشارکت کنیم. ضمن تداوم فعالیت در حوزه خاص، چند بعدی و ذو ابعاد بودن و بی تفاوت نبودن از اهمیت زیادی برخوردار است

دکتر مهدی بادپا مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز ضمن تسلیت به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید رئیسی و همراهانش تصریح کرد: رئیس جمهور شهید همواره اعتقاد قلبی به دانشگاهیان داشت.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه افزود: فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها فوق برنامه نیست بلکه اصل برنامه است. جوانان ما باید با نظام مسائل کشور آشنا اشند زیرا جهان پیش روی ما جهان رقابت ها است.

وی در ادامه با بیان این که مقام معظم رهبری در دیدار با تشکل های دانشجویی سه وظیفه اصلی دانشگاه را شامل: تولید علم،تربیت عالم و جهت دادن به تربیت عالم و تولید علم دانست  وخواستار توجه ویژه دانشگاه ها به این سه اصل شدو بر این مهم تاکید کرد.

دکتر بادپا دانشگاه اصفهان را آبروی کشور دانست و از فعالیت های موثر علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن در راستای ارتقا سطح علمی کشور تشکر نمود.

وی تصریح کرد: رقابت های ما در دانشگاه ها باید رقابت دانشی باشد زیرا امید ما به جوانانی است که در عرصه تولید علم و پیشرفت کشور با مسئولیت پذیری تلاش می کنند تا کشور را به قله های پیشرفت برسانند.

وی همچنین گزارش مبسوطی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حمایت از اقدامات دانشگاه ها تبیین و تصریح کرد: دعوت از نمایندگان دانشگاه ها در راستای مسئولیت اجتماعی، حمایت از نخبگان ، حمایت از برگزاری جشنواره هایی مانند حرکت، رویش، تیتر و ..... از جمله فعالیت هایی است‌ که به خوبی انجام شده است

گفتنی است در این مراسم ابتدا گزارش جشنواره توسط مشاور دانشجویی معاون فرهنگی و اجتماعی ارائه و در پایان نیز از دانشجویان مقام آور تجلیل به عمل آمد.

تاریخ:
1403/04/07
تعداد بازدید:
531
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal