۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

بررسی نقش دانشگاه ها در تاریخ شفاهی ایران

دکتر محمدعلی چلونگر دبیر اجرایی چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران در نشست خبری انجمن علمی تاریخ شفاهی ایران که در سالن همایش مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران به منظور بررسی نقش دانشگاه ها در تاریخ شفاهی به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

 

به گزارش روابط عمومی، دکترچلونگر در جمع اصحاب رسانه، هدف از برگزاری این همایش را ارزیابی کارنامه علمی انجمن تاریخ شفاهی از زمان تاسیس تا کنون دانست و افزود: گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در سال 1383بنا بر مسوولیت‌های پژوهشی و با توجه به ظرفیت‌های این گروه، انجمن تاریخ شفاهی دانشگاه را  تاسیس کرد.

وی با بیان این که، تاریخ شفاهی پتانسیل قابل توجهی دارد تصریح کرد:  مراکزدولتی و غیردولتی از امکان حضور در عرصه تاریخ شفاهی برخوردارند و باید از این فرصت استفاده کنند.

دبیر اجرایی همایش افزود: دانشگاه اصفهان بنیان گذار تاریخ شفاهی در ایران است و تا کنون از 13 همایش برگزار شده 6 همایش به میزبانی دانشگاه اصفهان بوده است.

وی اظهار کرد: این همایش با عنوان تعامل انجمن تاریخ شفاهی ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی نام‌گذاری شده است.وی ادامه داد: چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران، سه‌شنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه در تالار دکتر ربانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با حضور جمعی از اساتید تاریخ دانشگاه اصفهان و جمعی از مدعوین و متخصصان تاریخ شفاهی ایران برگزار می‌شود.

دکترچلونگر تصریح کرد: گروه تاریخ دانشگاه اصفهان،با محوریت ماموریت گرایی ای گروه، تأسیس رشته تاریخ شفاهی را در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر مرتضی نورایی دبیر علمی چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران نیز در این نشست تصریح کرد:  

انتقال میراث بشری تنها از راه مکتوب امکان پذیر نیست بلکه از راه میکروفن سپاری هم می توان به مویرگ های این علم وارد شد.

وی تاریخ شفاهی را پاسخی به ضرورت روز دانست و تصریح کرد: تاریخ‌نگاری مدرن پاسخگوی ضرورت‌های زمان نیست، به همین خاطر، تاریخ شفاهی از سال 1948 در دنیا و در ایران از سال 2000 به‌صورت رسمی آغاز شد.وی با اشاره به جریان سازی تاریخ شفاهی در ایران و پر کردن خلاء تاریخ نگاری مدرن افزود: فلسفه تاریخ شفاهی برای افرادی بود که قلم به‌دست نبودند. در نشست‌هایی که در سال 1383 برگزار شد، حرکت‌های منفرد تبدیل به یک حرکت عمومی شد چرا که تاریخ شفاهی یک تاریخ مردمی است و هر شخصی توان انجام آن را دارد.

دکتر نورایی با استناد به مصوبه هیأت وزیران در سال 1395 مبنی بر اختصاص و دریافت سهمی از بودجه فرهنگی به تاریخ شفاهی تصریح کرد: با نشست‌های متعدد در سطح کشور، ضرورت این بحث مورد توجه قرار گرفت چرا که تاریخ شفاهی تاریخ آینده است.

دکتر نورایی افزود: تاکنون حدود 10 هزار نفر مشغول به فعالیت در حوزه تاریخ شفاهی هستند . تاریخ شفاهی در سال 1386 به عنوان یک واحد درسی دانشگاهی مطرح و مصوب شد.

دکتر نورایی در ادامه گفت: مرجعیت علمی و صنفی، توسعه تاریخی و دانشگاه، آسیب‌شناسی، ترسیم چشم‌انداز برای 10 سال آینده از جمله سرفصل‌های این همایش است.

دبیر علمی چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران تصریح کرد: چهاردهمین همایش تاریخ شفاهی ایران، سه‌شنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از اساتید تاریخ دانشگاه اصفهان و جمعی از مدعوین و متخصصان تاریخ شفاهی ایران برگزار می‌شود.

 
 


 

تاریخ:
1403/02/22
تعداد بازدید:
395
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal