۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

تالیف کتاب ترویکای گازی در بازار گاز اروپا از انتشارات والتر دگرویتر،توسط عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان

دکتر فاطمه شایان عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، کتاب ترویکای گازی در بازار گاز اروپا از انتشارات والتر دگرویتر(شعبه بوستون) را تالیف نمود.

به گزارش روابط عمومی، کتاب ترویکای گازی در بازار گاز اروپا از انتشارات والتر دگرویتر(شعبه بوستون)، سیاست های انرژی ترویکای گازی (GTO) را به عنوان یک سازمان و اعضای منفرد آن، در بازار گاز اروپا (EGM) در دوره زمانی سال‌های 2008 تا 2015، در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی ارزیابی می‌کند.

کتاب حاضر علائق، منافع، سیاست‌ها و ساختارهای انرژی GTO و فرصت ها و موانعی را که در EGM با آنها مواجه می‌شود، بررسی می کند.

 سیاست های انرژی اعضای GTO در زمینه استخراج و توزیع گاز طبیعی و ال ان جی، قراردادهای بلند مدت (Long-term Oil Indexation Price Mechanism) و اسپات (SPOT)، رقابت های گازی، ترانزیت و صادرات گاز به کشورهای اروپایی و اثرات جانبی زیست محیطی گاز و تغییرات آب و هوایی، مسائل و مشکلات کشورهای اروپایی برای تامین گاز مورد نیاز و غیره مورد بحث قرار می گیرد.

 مهمترین سوالاتی که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند، عبارتند از:

1. چگونه اعضای GTO منافع و سیاست های انرژی خود را در بازار گاز اروپا توسعه می دهند؟

2. منافع و سیاست های مشترک اعضای GTO چگونه چارچوب سازمان را در EGM توضیح می دهد؟

3. چگونه GTO به عنوان یک سازمان منطقه ای و فرامنطقه ای نیمه منسجم ارزیابی می شود؟

 

این کتاب چارچوب نظری ساختار اجتماعی (Social Structuration) را با توجه به منابع جغرافیایی انرژی، اقتصاد انرژی، سیاست انرژی و محیط زیست انرژی بکار می برد و برای محققان اقتصاد انرژی، سیاستگزاران انرژی، تحلیلگران و مشاوران انرژی مفید خواهد بود.

ایده اولیه این کتاب با توجه به تغییرات و تحولات هرچه بیشتر در بازار انرژی و گرایش مصرف کنندگان اروپایی به استفاده از انرژی های پاک تر مانند گاز، در سال 2013 در ذهن نویسنده ایجاد شد و تا سال 2015 مطالعاتی در مورد وضعیت کلی گاز در بازار های اروپا و آسیا انجام شد. ایشان سفرهایی به اکثر کشورهای اروپایی، روسیه و غیره انجام دادند تا دیدگاه های اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه انرژی را بررسی و در جریان آخرین رویدادهای مسائل مربوط به انرژی و بازار گاز اروپا و آسیا قرار گیرند، منابع دست اول جمع آوری کنند و صاحبنظران انرژی را مصاحبه کنند. به علاوه، نوشتن کتاب و چاپ آن یک دوره 5-6 ساله را طی کرده است.  

 

شایان ذکر است، انتشارات والتر دگرویتر بر نشر کتاب‌های آکادمیک تمرکز دارد و از سال 1749 کار خود را به صورت مستقل آغاز کرده است و از انتشارات برتر می باشد که در سال 2022 نیز برنده جایزه Best Publisher UX Awardشد. والتر دگرویتر شعباتی در بوستون، برلین، مونیخ، بیجینگ، ورشو، سوئیس و وین دارد.

نظر پروفسور رومن سیدورسوف از دانشگاه صنعتی میشیگان در مورد این کناب:

Reviews:

 

"Dr. Fatemeh Shayan offers an intriguing and innovative approach to examining energy cooperation. Her fact-rich discussion and careful analysis paint a comprehensive picture that is as educational as it is nuanced. Shayan does not follow an ideological script; rather she offers readers a multi-dimensional view of national and international natural gas regimes whilst masterfully dealing with the complexity of the material through clear organization. This is a must-read book for those who are interested in learning about the world of natural gas."


Roman Sidortsov, PhD, JD, LLM, Associate Professor of Energy Policy, Department of Social Sciences, Michigan Technological University

 

گفتنی است، دکترفاطمه شایان استادیار روابط بین الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان و برگزیده دهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی می باشند. دکتر شایان در رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی‌ ارشد از دانشگاه اصفهان با احراز رتبه اول فارغ ‌التحصیل شد، و سپس از دانشگاه تامپره فنلاند در همین رشته موفق به کسب درجه دکتری شد. ایشان دوره پسا دکترای خود را در دانشگاه تامپره گذراند و به عنوان محقق و پژوهشگر مدعو با دانشگاه های لومونوسوف و پلخانف مسکو، دانشگاه فینک سنت پترزبورگ روسیه، دانشگاه اوپسالا سوئد، انستیتو فنلاندی پاریس، دانشگاه اکستر انگلیس، دانشگاه اسلو نروژ و ... همکاری داشته است. قابل ذکر است که کتاب پیشین دکتر شایان Security in the Persian Gulf Region از انتشارات Palgrave McMillanلندن برگزیده دهمین جشنواره بین المللی فارابی شده است.

 ttps://hm.ui.ac.ir/Index.aspx?page_=news&lang=1&sub=36&PageID=25524&PageIDF=472&tempname=news)

 



تاریخ:
1402/01/30
تعداد بازدید:
3528
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal