۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور

به مناسبت هفته پدافند غیرعامل؛ برگزاری کارگاه و وبینار آموزشی پدافند غیرعامل در حوزه کالبدی و محیط زیست

به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و در راستای ارتقاء دانش و مهارت‌های عمومی و تخصصی مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان اصفهان در این زمینه و رسالت آموزشی و فرهنگ سازی دانشگاه در زمینه های مختلف علمی، به همت اداره پدافند غیرعامل دانشگاه اصفهان برنامه های آموزشی به صورت کارگاه و وبینار تخصصی در روزهای دهم و یازدهم آبان ماه برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه اصفهان، کارگاه آموزشی «پدافند غیرعامل (پدافند کالبدی و زیربنائی)» ویژه مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه مسکن و شهرسازی با مشارکت دفترمنطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان برگزار شد که مدرسان به بیان موضوعات ویژه پدافند کالبدی و زیربنایی در پراکندگی در شهرسازی، طراحی شهری و اصول شهرسازی با توجه به مبحث 21 مقررات ملی ساختمان پرداختند.

خانم دکتر راهب عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به الزامات پدافند غیرعامل در سطوح مختلف طرح‌های توسعه عمران، سطوح طرح‌ها شامل طرح کالبدی ملی، طرح کالبدی منطقه‌ای، طرح‌های ناحیه‌ای، مقیاس جامع شهری و طرح‌های تفصیلی را حائز اهمیت دانسته و ملاحظات موجود را بیان کردند.  

ایشان با تعریف پدافند غیرعامل در مستندات علمی و قانونی، به دیگر مباحث مهم و راهبردی از جمله رویکردها و اصول کلی آن، راهکارهای اتخاذ شده برای بحث‌های پدافندی و صیانت از سرزمین، معیارهای سنجش خطرپذیری و به طور کلی نگاهی از مقیاس کلان تا جزء در این حوزه اشاره نمودند.

دکتر عنایت عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس سازمان مدیریت دولتی نیز مبحث 21 مقررات ملی ساختمان و الزامات پدافند غیرعامل در طراحی و ساخت معماری و شهرسازی را ارائه دادند.

لازم به ذکر است تعداد 320 نفر از مهندسان حوزه راه، مسکن و شهرسازی از ادارات و دستگاههای اجرایی استان در این کارگاه 4 ساعته که در مرکز همایش های پیامبر اعظم صلوات الله علیه دانشگاه اصفهان برگزرا شد، حضور داشتند.

در دیگر برنامه آموزشی هفته پدافند، وبینار تخصصی «پدافند غیرعامل و مخاطرات زیست محیطی» با بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای پیگیرانه برای بحرانهای زیست محیطی در سه محور فرونشست، آب و آلودگی هوا با حضور مدیران و کارشناسان دستگاههای مسئول از جمله شهرداری، محیط زیست و دانشجویان و کارکنان برگزار شد.

در این نشست علمی دکتر قاضی فرد رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان ضمن اشاره به وضعیت فعلی اصفهان در فرونشست و علل و عوامل موثر در این پدیده، مهمترین مولفه موثر را برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و عدم مدیریت یکپارچه آب دانستند.

در ادامه وبینار دکتر فرهادیان عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان  به بررسی آثار و مخاطرات زیست محیطی آلودگی آب پرداخته و سلامت آب را عامل سلامتی طبیعت و حیات دانستند.

پس از آن دکتر احمدی کیا عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان نتایج جدیدترین مطالعات پژوهشی در زمینه بررسی آلودگی در کلانشهر اصفهان را ارائه نموده و وضعیت موجود را نگران کننده توصیف نمود.

لازم به ذکر است تعداد 200 نفر از مدیران، کارشناسان، دانشجویان و علاقمندان به محیط زیست در این نشست مجازی 2 ساعته حضور داشتند.

امسال هفته پدافند غیرعامل با شعار«برای مردم؛ پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت ها ، تداوم عملکرد» از 4 تا 11 آبان برگزار شد که اداره پدافند غیرعامل دانشگاه اصفهان علاوه بر برنامه های آموزشی مذکور، اجرای رزمایش دورمیزی، انتشار ویژه نامه الکترونیکی، اطلاع رسانی روزانه با موضوع جنگ رسانه و برگزاری نشست های تخصصی در راستای تدوین سند چشم انداز پدافند غیرعامل دانشگاه اصفهان را در کارنامه خود ثبت نمود.

 
 
تاریخ:
1401/08/15
تعداد بازدید:
706
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal