۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

برگزاری نشست تخصصی «تعمقی بر بایسته های حقوق پزشکی در عرصه بین الملل؛ مطالعه موردی بیماری هموفیلی»

برگزاری نشست تخصصی «تعمقی بر بایسته های حقوق پزشکی در عرصه بین الملل؛ مطالعه موردی بیماری هموفیلی» از سوی گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان


 
به‌منظور پاسداشت روز جهانی هموفیلی و لزوم حمایت از حقوق بنیادین این قشر آسیب‌پذیر از جامعه انسانی که همواره در کالبد موارد متعددی همچون تحریم‌های دارویی و پرونده خون‌های آلوده انستیتو مریو مورد نقض واقع گردیده است، گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان مبادرت به برگزاری نشستی تخصصی با عنوان «تعمقی بر بایسته‌های حقوق پزشکی در عرصه بین‌الملل؛ مطالعه موردی بیماری هموفیلی» نمود؛ نشستی که در روز دوشنبه مورخ 24 اردیبهشت‌ماه 1403 از ساعت 20 الی 21 با حضور جناب آقای دکتر محمدعلی فلاح زاده، فوق‌تخصص خون و سرطان و جناب آقای دکتر علیرضا آرش پور، عضو هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان و طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، جناب آقای دکتر فلاح زاده صحبت‌های خود را معطوف به تشریح بیماری هموفیلی و نوعیت‌های آن از منظر پزشکی نمود. ایشان در ادامه با اشاره به روش‌های درمانی این بیماری، من‌جمله جداسازی فاکتور 8 از خون افراد سالم و انتقال آن به بیماران هموفیلی، پرونده خون‌های آلوده به ایدز ارسالی از سوی انستیتو مریو فرانسه به ایران در دهه 60 را نیز مورد توجه خویش قرار داد. دکتر فلاح زاده در باب پرونده مذکور، سخنانی مبنی بر عدم امکانات لازم در ایران آن دوره به منظورتشخیص بیماری ایدز در فرآورده های خونی و همچنین، تاخیر شرکت فرانسوی در اعلام آلودگی این فرآورده‌ها و در نهایت، دریافت غرامت از سوی شماری از کشورهای قربانی و عدم نیل به این مهم از سوی ایران تا به امروز را بیان نمود. ایشان در انتهای صحبت‌های خود نیز با اشاره به امکانات پیشرفته و دانش امروزی مناسب کشور به‌منظور تشخیص بیماری‌های مختلف در فرآورده‌های خونی، شرکت‌های داروسازی را موظف به جبران خسارت دانست و بر لزوم پیگیری این پرونده از سوی متولیان امر در ایران تأکید کرد.
پس از ایشان، جناب آقای دکتر آرش پور، بخش نخست صحبت‌های خود را بر تکلیف حقوق بشری دولت‌ها در اتخاذ اقدامات جدی به‌منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌ها متمرکز نمود. ایشان با اشاره به نقض حق سلامت در پرونده خون‌های آلوده به‌عنوان یکی از حقوق بنیادین مطرح در قواعد بین‌المللی حقوق بشر ذیل حق حیات، مسئولیت مدنی دولت فرانسه در ارتباط با جلوگیری از این امر را یادآور گردید. دکتر آرش پور در ادامه ضمن انتقاد از عدم کنشگری متولیان امر در ایران به‌منظور پیگیری این پرونده در عرصه‌های بین‌المللی، سهل‌انگاری در تعهد به اجرای حق سلامت را منتج به تحمیل خسارت‌های مادی و معنوی فراوان بر جوامع انسانی دانست. دکتر آرش پور در انتهای سخنان خود نیز، مخفی‌کاری و تعمد در عدم اعلام آلودگی فرآورده‌های خونی از سوی شرکت فرانسوی را یادآور شد و بر بار حقوقی این امر برای شرکت مزبور و دولت فرانسه تأکید ورزید.
شایان‌ذکر است که پس از پایان صحبت‌های جناب آقایان دکتر فلاح زاده و دکتر آرش پور، جلسه پرسش‌وپاسخ برگزار گردید و اساتید مزبور سؤالات حضار را با پاسخ‌هایی تفصیلی خود همراه نمودند.

صوت نشست
تاریخ:
1403/03/03
تعداد بازدید:
86
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - ساختمان مرکزی
تلفن: 37932302 031  تلفکس: 37392302 031
پست الکترونیک: info@ofohr.com
 
Powered by DorsaPortal