۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد

برگزاری نشست تخصصی «جهانی شدن و تکوین مفهوم حقوق بشر»

برگزاری نشست تخصصی «جهانی شدن و تکوین مفهوم حقوق بشر» توسط گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان

 
 
در امتداد برگزاری سلسله‌نشست‌های تخصصی گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان من‌باب پدیده جهانی‌شدن، دومین نشست مجازی با عنوان «جهانی‌شدن و تکوین مفهوم حقوق بشر» در تاریخ 4 اسفند ماه 1402 از ساعت 20 الی 21 با حضور جناب آقای دکتر امیرمسعود شهرام نیا، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در بستر وی روم دانشگاه اصفهان برگزار گردید.
 
در ابتدای این نشست، جناب آقای دکتر شهرام نیا، صحبت‌های خویش را به تحلیل واژه حقوق بشر و روند تاریخی پیدایش آن از دوران باستان و یونان در کالبد حقوق طبیعی گرفته تا کم‌رنگ‌شدن این مفهوم در قرون‌وسطی، ظهور دوباره در دوران رنسانس و فراگیر شدن در عصر معاصر و دوران پسا قرن بیستم معطوف نمود. ایشان با اشاره به هم‌زمانی تکوین موج چهارم حقوق بشر با توسعه روند جهانی‌شدن در قرن بیستم و درهم‌تنیدگی‌های فزاینده اقتصاد، فرهنگ، فناوری و سیاست بین‌الملل، مبادرت به تشریح دیدگاه‌های مختلف نسبت به پدیده جهانی‌شدن کرد. دکتر شهرام نیا در ادامه به تحول مفهوم حقوق بشر در پی پدیده جهانی‌شدن و تطور جایگاه و نقش‌آفرینی انسان‌ها از درون مرزهای محدود ملی به عرصه‌های جهانی در قالب ایجاد واژه «شهروند جهانی» اشاره داشت. ایشان در انتهای صحبت‌های خود نیز، تفاوت در نگرش فرهنگ‌های مختلف نسبت به مفهوم حقوق بشر و بی‌توجهی نسبی قواعد جهانی این حقوق (ناشی از روند جهانی‌شدن و توسعه‌یافته از سوی دولت‌های عمدتاً غربی) به برخی از مقتضیات مدنظر این فرهنگ‌ها، همچون فرهنگ اسلامی را تبیین نمود و در فرجام نهایی، اهمیت بخشی به وجود نهادهای بین‌المللی و ضمانت بخشی [هرچند نسبی] به پایبندی بر قواعد حقوق بشر در پی روند جهانی‌شدن را مورد تأکید قرار داد.

شایان‌ذکر است که پس از پایان صحبت‌های جناب آقای دکتر شهرام نیا، جلسه پرسش‌وپاسخ برگزار گردید و ایشان سؤالات حضار را با پاسخ‌هایی تفصیلی خود همراه نمود.
تاریخ:
1402/12/09
تعداد بازدید:
150
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - ساختمان مرکزی
تلفن: 37932302 031  تلفکس: 37392302 031
پست الکترونیک: info@ofohr.com
 
Powered by DorsaPortal