۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
1402/11/21
برگزاری نشست تخصصی «ایران، یونسکو و جهانی‌شدن فرهنگی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»
 
گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان در راستای نیل به یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ایجابی خویش که همانا توسعه آگاهی عمومی متخصصان از مولفه‌های ارتباطی میان‌فرهنگی با تمرکز بر سازوکارهای بین‌المللی می‌باشد، مبادرت به برگزاری نشست تخصصی با عنوان «ایران، یونسکو و جهانی‌شدن فرهنگی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» نمود؛ نشستی که در تاریخ 3 بهمن 1402 از ساعت 20 الی 21 و به‌صورت مجازی در بستر اسکایپ با حضور جناب آقای دکتر حسین مسعودنیا، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، جناب آقای دکتر مسعودنیا صحبت‌های خود را با تبیین واژه جهانی‌شدن به‌عنوان روندی در جهت توسعه ارتباطات و قرابت ملت‌ها، کم‌رنگ‌شدن فزاینده مرزهای سیاسی و قواعد وستفالی (پیمان منعقد شده میان قدرت‌های اروپایی در سال 1648 متعاقب جنگ‌های سی‌ساله مذهبی) و تکوین دهکده جهانی آغاز نمود. وی سپس ضمن بررسی جهانی‌شدن از سه منظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بر ماهیت پست‌مدرن و شالوده‌شکنانه این روند و واهمگرایی فرهنگی حاصل از آن در میان فرهنگ‌های خرد و کلان جهان و همچنین، توسعه روزافزون نگرش‌های فردی دررابطه‌با مفاهیمی همچون دموکراسی اشاره داشت. دکتر مسعودنیا در ادامه، اثرگذاری نهادهای مختلف بین‌المللی همچون یونسکو بر این روند را تشریح و از ماهیت ایجابی این سازمان جهت اثرگذاری بر تعاملات میان‌فرهنگی ملت‌ها، ایجاد یک زبان فرهنگی جهانی و توسعه آموزش‌های مرتبط با این امر پرده برداشت. ایشان در انتهای سخنان خود، چالش‌های حاصل از تکوین این روند از سوی یونسکو برای جمهوری اسلامی ایران، همچون اثرگذاری شماری از نگرش‌های غیرمنطبق با هنجارهای فرهنگی و سنتی این سازمان بر کشور و از سوی دیگر، فرصت‌هایی همچون امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی یونسکو جهت نشر مولفه‌های فرهنگی ایران در اقصی‌نقاط جهان را به سمع و نظر حضار رساند.

شایان ذکر است که پس از پایان صحبت‌های جناب آقای دکتر مسعودنیا، جلسه پرسش‌وپاسخ برگزار گردید و ایشان سؤالات حضار را با پاسخ‌هایی تفصیلی خود همراه نمود. 
 
تعداد بازدید:
111
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - ساختمان مرکزی
تلفن: 37932302 031  تلفکس: 37392302 031
پست الکترونیک: info@ofohr.com
 
Powered by DorsaPortal