۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
خلاصه‌ی پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد

پروژه‌ی آینده‌نگاری راهبردی مبتنی بر سناریونگاری در شرکت ماشین‌های بسته‌بندی اصفهان

پروژه‌ی آینده‌نگاری راهبردی مبتنی بر سناریونگاری در شرکت ماشین‌های بسته‌بندی اصفهان


با ورود به قرن 21 و افزایش نرخ و درجه عدم‌قطعیت‌های محیط کسب و کار، نیاز به ابزاری کارآمد جهت مواجهه با این عدم‌قطعیت‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. رویکردهای خطی گذشته همچون برنامه‌ریزی شرکتی و مدیریت راهبردی، عملکرد اثربخشی را نداشتند لذا فرآیند آینده‌نگاری راهبردی با بکارگیری ابزاری همچون سناریونگاری در رویارویی با عدم‌قطعیت‌های محیطی عملکرد مطلوبی را از خود نشان داد.

 
 
 

 در آینده‌نگاری راهبردی به دنبال عوامل کلیدی تأثیرگذار بر محیط کسب و کار هستیم که هم از نظر اهمیت و هم از منظر عدم‌قطعیت‌ دارای درجه بالایی هستند. در واقع عدم‌قطعیت‌ها با درجه اهمیت بالا عوامل کلیدی هستند که در خصوص پیامدهای آنها بر کسب و کار سازمان نقص دانش و اطلاعات داریم. آینده‌نگاری راهبردی به دنبال بررسی عواقب و تاثیر این گونه از عدم‌قطعیت‌ها است. شرکت اصفهان پک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وابستگی و فعالیت در حوزه صنایع بسته‌بندی و ماشینهای بسته‌بندی با رقابت بالا به دنبال بهره‌مندی حداکثری از آینده پیش رو می‌باشد. طی پروژه که حدود 18 ماه به طول انجامید، در قالب مصاحبه نیمه ساختاریافته، مطالعات کتابخانه‌ای و برگزاری 3 مرحله کارگاه نهایتا 52 عامل تأثیرگذار بر محیط کسب و کار شناسایی گردید که این عوامل به 10 عامل کلیدی از منظر اهمیت و عدم‌قطعیت کاهش پیدا کردند که نهایتا فصل مشترک عوامل مذکور منتج به شناسایی پنج نیروی پیشران گردید:

 

1) وضعیت روابط بین‌المللی ایران با جامعه جهانی

2) GDP و رشد کشور چین

3) رویکردهای خود جوش یا قوانین جهان شمول در حوزه حفاظت از محیط زیست

4) نحوه تولید آتی (متمرکز یا غیرمتمرکز)

5) نقش مشتری در زنجیره تأمین

بر اساس تأثیر متقابل این نیروها در حالات مختلف و استفاده از نرم‌افزار سناریو ویزارد 4 سناریو آینده‌های ممکن که سازگارترین بودند استخراج گردید. تاب‌آوری راهبردهای سازمان نیز در این سناریوها بررسی گردید که برخی از آنها نیاز به بازنگری در صورت تحقق سناریو مربوطه را دارند. چرخ آینده نیز به عنوان ابزاری جهت شناسایی عواقب عوامل مختلف در سه حوزه هم‌آفرینی، محیط زیست و رشد کشور چین ترسیم و بررسی گردیدند.

 

 

( عکس یادبود به همراه مدیر عامل و تعدادی ازپرسنل محترم شرکت ماشین‌های بسته بندی اصفهان حاضر در کارگاه آینده‌نگاری)
خروجی پروژه فوق‌الذکر نهایتا منجر به تهیه و چاپ مقاله ISI در مجله European Journal of Futures Research با رتبه Q1 گردید.
DOIhttps://doi.org/10.1186/s40309-023-00217-x

 

نویسنده: 
امیر نورائی، کارشناسی ارشد آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان (بهار 1402)

Correspondence: Amir.nouraei@sgs.com CEO of DAHI SANAT SEPAHAN.co & Lead Auditor (SGS-IRAN)

تاریخ:
1402/04/17
تعداد بازدید:
140
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان -سازمان مرکزی- طبقه اول- اندیشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان 
تلفن: 03137934414 
پست الکترونیک: a.zackery@ast.ui.ac.ir
 
Powered by DorsaPortal