۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان

معرفی آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان

آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان در دانشگاه اصفهان، یک آزمایشگاه تخصصی و پیشرو در زمینه توسعه علوم و فناوری پلی یورتان ها است.

معرفی آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان دانشگاه اصفهان : پیشگام در نوآوری و توسعه صنعتی

آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان در دانشگاه اصفهان، یک آزمایشگاه تخصصی و پیشرو در زمینه توسعه علوم و فناوری پلی یورتان ها است. این مرکز با بهره مندی از تیمی از محققان و متخصصان مجرب و دستگاه های مرتبط، در زمینه نوآوری و توسعه دانش پلی یورتان فعالیت می نماید. آزمایشگاه تحقیقات پلی یورتان متعهد به پیشگامی در نوآوری و توسعه علمی و صنعتی در زمینه پلی یورتان ها است. این آزمایشگاه تحقیقاتی در حال حاضر بر روی پروژه های تحقیقاتی متعددی کار می کند که هدف آنها توسعه مواد و کاربردهای جدید پلی یورتان ها است.

کاربرد پلی یورتان ها

پلی یورتان ها دسته ای از مواد پلیمری هستند که به دلیل خواص منحصر به فرد خود، از جمله وزن سبک، استحکام بالا، عایق حرارتی و صوتی، و مقاومت در برابر مواد شیمیایی، شناخته شده اند. این دسته از پلیمرهای دارای خواص زیست سازگاری عالی هستند و با توجه به امکان تنوع در ساختارشان به راحتی می توان به خواص مدنظر دست یافت. به طور مثال با تغییر هر یک از پارامترهای ساختار مواد، نسبت مواد، شرایط فرآیند و افزودنی ها می توان محصولاتی با خواص متفاوت بدست آورد. تنوع در طراحی محصولات یورتانی با خواص گوناگون سبب شده است که این گروه از پلیمرها در بسیاری از کاربردها از قبیل تجهیزات پزشکی، خودروسازی، ساختمان، مبلمان، کفش و صنایع نساجی، لوازم خانگی و بسته بندی به صورت های متفاوت نظیر پوشش، الاستومرها، چسب، فوم های نرم و سخت، غلظت دهنده ها، الیاف، چرم مصنوعی، هیدروژل، عایق های صوتی و حرارتی استفاده و جایگاه مناسبی برای خود در صنعت ایجاد نمایند. مصرف پلی یورتان ها در طی سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

مواد اولیه و شیمی پلی‌یورتان ها

پلی‌یورتان‌ها دارای گروه های عاملی (-NH-CO-O-) یورتانی می باشند که از واکنش بین گروه ایزوسیانات (-NCO) و هیدروکسیل (-OH) بدست می آیند. این پلیمرها علاوه بر گروههای یورتانی ممکن است بر اساس مواد اولیه بکار گرفته شده مجموعه ای از گروه های استری، اتری، بیواوره، آلوفنات و آمیدی را داشته باشند. موادی که در ساخت پلی یورتان ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

-ایزوسیانات ها که تنوع محدودی دارند و مهم ترین آن ها شامل تولوئن دی ایزوسیانات(TDI) ، دی¬فنیل متان دی¬ایزوسیانات (MDI)، ایزوفرون دی ایزوسیانات (IPDI) ، هگزامتیلن دی ایزوسیانات (HDI) ، 5،1 نفتالن دی-ایزوسیانات (NDI) پیش پلیمرها با گروه های انتهایی هیدروکسیل که تنوع بالایی دارند و برخی از رایج-ترین آن ها عبارتند از پلی اتیلن گلایکول (PEG) ، پلی¬تترامتیلن گلایکول (PTMO)، پلی پروپیلن اکساید (PPG)، پلی¬کاپرولاکتون (PCL)، پلی بوتادی¬ان (HTPB) و پلی¬اتیلن¬ آدیپات

- زنجیر افزاینده ها ، عوامل پف زا و سورفکتانت ها و در برخی موارد افزودنی هایی نظیر تاخیراندازنده های شعله، آنتی اکسیدان ها و پرکننده ها در فرمولاسیون محصول نهایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که بسته به خواصی که از پلیمر خود نیاز داریم یک یا چندین جز از این مواد در پلیمر ما وجود دارد.

- کاتالیزورها در شیمی پلی یورتان باعث افزایش سرعت واکنش به میزانی معین و مناسب است ، چرا که مواد مختلف مورد استفاده جهت انجام واکنش از لحاظ فعالیت شیمیایی به میزان زیادی با یک دیگر تفاوت دارند . کاتالیزورهایی که معمولا در شیمی پلی یورتان مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از: کاتالیزورهای اسیدی ، بازی و ترکیبات الی فلزی مانند ترکیبات روی و قلع

توانمندی های آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان

مرکز تحقیقات پلی یورتان طیف گسترده ای از خدمات پژوهشی و صنعتی را ارائه می دهد، از جمله تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه های مختلف پلی یورتان ها، از جمله سنتز، خواص و کاربردها

 

ü سنتز و دستیابی و بهینه سازی فرمولاسیون انواع محصولات پلی یورتانی نظیر پوشش، الاستومرها، چسب، فوم های نرم و سخت، غلظت دهنده ها، الیاف، چرم مصنوعی، هیدروژل، عایق های صوتی و حرارتی

ü انجام انواع آزمون ها و بررسی خواص گوناگون نظیر خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی بر روی پلی یورتان ها و مواد اولیه آنها

ü ارائه خدمات مشاوره فنی و تخصصی توسط متخصصان در زمینه پلی یورتان ها به صنایع و سازمان ها

ü کارگاه های آموزشی و دوره های تخصصی در زمینه پلی یورتان ها برای محققان، مهندسان و متخصصان صنعتی

تیم تحقیقاتی

تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات پلی یورتان از محققان و متخصصان مجرب با سابقه درخشان در زمینه پلی یورتان ها تشکیل شده است. این تیم متشکل از استادان دانشگاه، محققان پسادکترا و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد است.

انتشارات و افتخارات

محققان آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان دانشگاه اصفهان مقالات و کتب متعددی در مجلات و نشریات علمی معتبر منتشر کرده اند. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

رزومه اعضای گروه 
ارتباط با ما

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات و توانمندی های آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان، لطفا با ما تماس بگیرید:

03137934904

آزمایشگاه تحقیقاتی پلی یورتان، مرکز فناوری پلیمر دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سرپرست: دکتر عباس محمدی

ایمیل

a.mohammadi@sci.ui.ac.ir

وب سایت:

https://polymer.ui.ac.ir

تاریخ:
1402/12/03
تعداد بازدید:
240
منبع:
Powered by DorsaPortal