۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد

برگزاری رزمایش دورمیزی "مواجهه با تهدید انسان ساخت" در دانشگاه اصفهان

همزمان با هفته نکوداشت پدافند غیرعامل رزمایش دورمیزی «مواجهه با تهدید انسان ساخت» با موضوع پدافند شیمیایی و تهدید زیرساخت دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه همزمان با هفته نکوداشت پدافند غیرعامل و در راستای شناسایی نقاط ضعف و قوت عملیاتی در شرایط اضطراری با هدف پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان بخش های مختلف دانشگاه در محل تالار اجتماعات سازمان مرکزی برگزار شد.
 

بنا به گزارش مذکور آقای هادی فرخ پی رییس اداره پدافند غیر عامل ضمن اشاره به نحوه اجرای رزمایش دورمیزی و اهداف و نتایج آن ، سناریوی حفاظت از زیرساخت مدنظر در صورت تهدید انسان ساخت را تشریح و وظایف ارکان تیم عملیاتی را بیان نموده و خواستار ارایه نظر و دیدگاه کارشناسان حاضر در جلسه شد.

رییس اداره پدافند غیر عامل دانشگاه، ضمن تبیین نحوه عملکرد عوامل در صحنه حادثه، شرح حمله فرضی به دانشگاه را به منظور شناسایی آسیب پذیری ها و افزایش بازدارندگی و تداوم عملکرد مطرح نمود و از شرکت کنندگان درخواست کرد در این زمینه اقدامات عملی و تدابیر خود را بیان نمایند.

وی تصریح نمود، در صحنه جنگ نرم یکی از موقعیت های خاص برای نیروی متخاصم دانشگاه است که از جایگاه اجتماعی ویژه ای برخوردار است. در همین راستا شناسایی دارایی ها، مهمترین قسمت اقدامات پدافندی غیرعامل است که نیروی انسانی، ارزشمندترین دارایی محسوب می‌شود.

ایشان با تاکید بر اهمیت پدافند مردم محور اظهار داشت: هدف ما در اداره پدافندغیرعامل تدوین سناریوهایی است که ضمن شناسایی نقاط آسیب پذیر، راهکارهای کاهش آن را نیز دنبال کند.

دکتر مجید غیاث رییس مرکز بهداشت دانشگاه نیز به تشریح وظایف واحد HSE پرداخت و اظهار داشت: یکی از وظایف این واحد، شناسایی محل های پر خطر بخش های مختلف دانشگاه است. وی همچنین خواستار تعامل و هماهنگ شدن این بخش با مجموعه پدافند عیرعامل دانشگاه شد.

دکتر کلانی مسئول بسیج کارکنان به اهمیت بررسی توان تاب آوری دانشگاه در مقابل تهدیدهای احتمالی اشاره نمود.

وی همچنین، تشریک مساعی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه پدافند غیرعامل، لزوم تدوین پیوست پدافندی ساختمانها و توجه به توان کارشناسی نیروی انسانی را از جمله موارد مهم برای پیشبرد اهداف دانشگاه دانست.

آقای ابطحی مسئول امور خدمات عمومی دانشگاه نیز خواستار آموزش تخصصی نیروهای خدماتی و پرسنل حفاظت فیزیکی در خصوص مقابله با بحران های احتمالی شد و بر این مهم تاکید نمود. وی مواردی مانند تهیه و استقرار آمبولانس در مرکز بهداشت، افزایش نیروی انتظامات، بهره مندی از تجارب همه همکاران در پیشگیری و مقابله با بحران را حائز اهمیت دانست.

آقای علیمی کارشناس اداره روابط عمومی یکی از اهداف پدافند غیر عامل را فرهنگ سازی در کاهش آسیب پذیری دانسته و بهره مندی از ابزار رسانه در مقابله با جنگ نرم را مورد تاکید قرار داد.

دکتر مهرعلیزاده نماینده حوزه معاونت اداری و مالی نیز به تشریح استاندارد سازی سیستم تهویه ساختمان پرداخت و بر آموزش بصری کارکنان برای مقابله با شرایط بحرانی تاکید نمود.

در این رزمایش تعداد دیگری از کارشناسان دانشگاه حضور داشتند که وظایف واحد مربوطه در سناریوی فرضی رزمایش را عنوان کردند. آقایان مهندس استکی از اداره مخابرات، عموئیان از واحد امداد، شاکریان از اداره تغدیه، مهندس کارگر و مسائلی از دفتر فنی، مهندس کاشانی از حوزه پژوهشی در این زمینه به بررسی و تبادل نظر پرداختند.

رزمایش دورمیزی فعالیتی است که طی آن سناریوهای تدوین شده توسط متولیان، جهت ایجاد تفاهم ذهنی و به صورت دورِمیزی مورد بررسی قرار گرفته و ضمن تحلیل نقاط ضعف و قوت داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی؛ برنامه ریزی عملیاتی درراستای موارد احصا می شود تا در زمان مقرر بصورت عملیاتی تمرین شود.

گفتنی است این رزمایش به شیوه دورمیزی روز یکشنبه 8 آبان 1401 با حضور کارشناسان حوزه های مختلف دانشگاه در محل تالار اجتماعات سازمان مرکزی برگزار شد.

 
رزمایش دورمیزی "مواجهه با تهدید انسان ساخت" در دانشگاه اصفهان   رزمایش دورمیزی "مواجهه با تهدید انسان ساخت" در دانشگاه اصفهان 
تاریخ:
1401/08/08
تعداد بازدید:
615
منبع:
دانشگاه اصفهان

 

 نشانی: اصفهان، میدان آزادی، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، ساختمان مرکزی، دبیرخانه پدافند غیرعامل
 
نشانی پست الکترونیک: pdco@dean.ui.ac.ir
 
شماره تماس: 37932350-031
شماره دورنگار: 37932350-031
 
Powered by DorsaPortal