۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

آموزش استناد به مقاله های مجلات فقط در 3 دقیقه

محتوای آموزشی با عنوان «استناد به مقاله‌های مجلات فقط در 3 دقیقه»، جهت بهره‌برداری دانشجویان محترم تحصیلات تکمیلی توسط سرکارخانم دکتر کشوری

در ادامه فعالیت کتابخانه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در خصوص آموزش‌های چنددقیقه‌ای متمرکز بر برخی اشتباهات رایج در نگارش علمی، محتوای آموزشی با عنوان «استناد به مقاله‌های مجلات فقط در 3 دقیقه»،  توسط سرکار خانم دکتر کشوری هیات علمی محترم گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، براساس شیوه نامه APA جهت بهره برداری دانشجویان محترم تحصیلات تکمیلی(بصورت کلیپ در انتهای صفحه) تهیه و به شرح ذیل ارائه می شود:
اشتباهات جبران ناپذیر در نگارش مقاله
تاکید نکردن به روی این نکته که «چرا» مشکلی که سعی در حل آن دارید مهم است.
بخش مقدمه مقاله به نوعی کل آنچه در مقاله قرار است خوانده شود را مشخص می ­کند. نویسندگان اغلب از این بخش برای صحبت درباره اهداف و تحقیقات و توضیح مشکلی که در این مقاله به آن اشاره شده صحبت می ­کنند. اما خیلی از نویسندگان نیز این قسمت را بعهده منتقدان می ­گذارند تا خودشان بفهمند دلیل و اهمیت بیان این مشکل چه بوده است، که این اشتباه بزرگی است. چرا که نویسنده باید مسئولیت قانع کردن منتقدان را درباره اهمیت موضوع بر عهده داشته باشد.
بنابراین مهم است از اطلاعاتی استفاده کنید که نشان دهد چرا این موضوع و مشکل بیان شده اهمیت دارد و چطور راه حل های فعلی موجود برای این مشکل نتوانسته­ اند هنوز آن را برطرف کنند و همچنین چرا حل این مشکل دشوار است. این را نیز در نظر داشته باشید، اینکه به سرعت به سراغ راه حل مساله بروید نیز صحیح نیست. باید جزییات مساله مورد بحث قرار گرفته شود و کاملا توضیح داده شود چرا راه حل شما قرار است کارساز و متقاعد کننده باشد. توضیح محدودیت های راه حل فعلی و چالش­ های پیش رو برای حل آن نیز روش ­های خوبی برای جلب نظر منتقدان خواهد بود.
ساختار ضعیف مقاله
هر چه یک مقاله علمی طولانی ­تر شود، نگه داشتن خواننده در مقاله تا انتهای آن کار دشوارتری می ­شود. همین موجب می ­شود در برخی مواقع از نظریه­ ای به نظریه دیگر بروید و مساله را پیچیده تر از آنچه هست بیان کنید. یک پرسش تحقیقاتی قدرتمند باید در قلب یک مقاله علمی خوب قرار بگیرد. شما می­ خواهید نظریه­ های خوبی در مقاله تان ارائه کنید، اما اگر این نظریه­ ها به درستی به هم و همچنین به سوال اصلی مقاله مرتبط نشوند، بهتر است آن را کنار بگذارید.
 
تاریخ:
1403/03/26
تعداد بازدید:
605
منبع:
Powered by DorsaPortal