۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

بزرگداشت حکیم عمر خیام نشستی با عنوان خیمه خیامی در سپهر اندیشه ورزان

بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان بمناسبت بزرگداشت حکیم عمر خیام نشستی با عنوان خیمه خیامی در سپهر اندیشه ورزان، در تاریخ 30 اردیبهشت 1402 واقع در طبقه پنجم کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار می نماید.

بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان بمناسبت بزرگداشت حکیم عمر خیام نشستی با عنوان خیمه خیامی در سپهر اندیشه ورزان، در تاریخ 30 اردیبهشت 1402 واقع در طبقه پنجم کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد با سخنرانی جناب آقای دکتر مسعود آلگونه جونقانی هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی برگزار نمود.
بزرگداشت خیام نیشابوری:
عمر خیام یکی از بزرگ ترین مردان تاریخ کشورمان ایران است. شخصیت برجسته ای که نه تنها در ادبیات جایگاه ویژه ای داشته، بلکه یک حکیم، ریاضی دان، فیلسوف و اخترشناس هم بوده است و تاثیر بسیار عمیقی بر جهان علم گذاشته است. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با حکیم عمر خیام آشنا کنیم و کمی درباره بزرگداشت عمر خیام با شما صحبت کنیم. شخصیتی که همه جهان او را ستایش می کنند، اما مردم کشور خودمان آن طور که باید او را نمی شناسند و خیلی ها فقط نام او را شنیده اند. به همین دلیل بهتر است که حالا که روز بزرگداشت خیام نزدیک است، از این فرصت بهره ببریم و کمی بیشتر درباره خیام صحبت کنیم، درباره او تحقیق کنیم و او را آن طور که باید، ارج بنهیم. بزرگداشت خیام نیشابوری چه زمانی است؟ روز 28 اردیبهشت که در واقع زادروز عمر خیام بوده را به نام بزرگداشت عمر خیام انتخاب کرده اند. روزی که در طول آن مراسم های جالبی با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم ایران با عمر خیام برگزار می شود. شخصیتی که در سده 5 هجری قمری در شهر زیبای نیشابور در استان خراسان به دنیا آمده است و آرامگاه بسیار زیبایش نیز در همین شهر نیشابور واقع شده است. جالب است بدانید که علی رغم اینکه بیشتر ما ایرانیان خیام را به خاطر اشعار و رباعیات زیبا و ساده اش می شناسیم، این شخصیت گرانقدر در مباحث دیگر از جمله علم ستاره شناسی، طب، فلسفه و ریاضی نیز دست والایی داشته است و تاثیرات بسیار عمیقی بر روی هر کدام از این علوم گذاشته است. از جمله مهمترین اقدامات عمر خیام می توان به تصحیح تقویم و ساختن تقویم جلالی، ساخت رصدخانه ملکشاهی، اثبات فرمول های مختلف ریاضی، نوشتن کتب مختلف ریاضی و فیزیک و همین طور سراییدن رباعیات زیبا اشاره کرد. بزرگداشت عمر خیام در کجا برگزار می شود؟ در روز بزرگداشت عمر خیام مراسم های مختلفی در شهرهای مختلف ایران درباره حکیم عمر خیام برگزار می شود و در آن ها ضمن برگزاری مسابقات و رویدادهای مختلف و خواندن آثار عمر خیام، درباره علم، هنر و ادبیات او صحبت می شود. گفتنی است که بهترین و جالب ترین مراسم بزرگداشت عمر خیام در آرامگاه خیام در شهر نیشابور برگزار می شود. آرامگاه خیام که اتفاقا معماری بسیار جالبی دارد و هنر یکی از بزرگترین معماران ایران زمین یعنی هوشنگ سیحون در آن به چشم می خورد، به عنوان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری نیشابور شناخته می شود. می توان گفت که بهترین روز بازدید از این آرامگاه همان روز 28 اردیبهشت یعنی روز بزرگداشت عمر خیام است. چراکه در این روز نه تنها آرامگاه خیام گلباران می شود، بلکه ضیافت جالبی در آن به پا می شود و خیام شناسان در آن همایش های جالبی در باب این شخصیت برجسته برگزار می کنند. پس اگر به دنبال شرکت در یک مراسم ویژه هستید و واقعا از اعماق قلب به خیام علاقه دارید، بهتر است که فرصت را غنیمت بشمارید و در این روز راهی نیشابور شوید.
 
تاریخ:
1403/02/31
تعداد بازدید:
1036
منبع:
Powered by DorsaPortal