۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر

کارگاه موانع عدم موفقیت تبدیل پایان نامه به محصول

بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در تاریخ 1402/09/19 کارگاهی با عنوان موانع عدم موفقیت تبدیل پایان نامه به محصول ویژه اعضای هیات علمی برگزار می نماید.

 خلاصه ای از مباحث مطرح شده در کارگاه موانع عدم موفقیت تبدیل پایان نامه به محصول ویژه اعضای هیات علمی که توسط بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در تاریخ 1402/09/19 برگزار گردید به شرح زیر می باشد:
 نقش موثر تحقیقات در پیشرفت امور، در دهه­ های اخیر موجب شده است که تحقیقات به ­­عنوان عاملی مهم و کلیدی در توسعه محسوب شود. بدون شک کارایی و ثمربخشی تحقیقات به میزان پاسخ­گویی به نیازها و انتظارات جامعه بستگی دارد. بنابراین مجموعه توانمندی­های تحقیقاتی کشور به ­عنوان بخش تحقیقات بایستی تامین­ کننده انتظارات و نیازهای اساسی جامعه باشد (1). مسلم است که در بسیاری از زمینه­ های علمی، بیش از چهار دهه از آغاز تحقیقات می­گذرد و کم­ترین انتظار این است که محصول تحقیقات در خدمت اجرا و سپس آموزش و ترویج آن قرار گیرد (2). دانشجویان به­عنوان نیروی فعال و محققان فردا می­توانند نقش مهمی در پیشرفت کشور ایفاء نمایند (3). پژوهش­ های علمی، آموزش و درمان بالینی از وظایف اصلی و جدایی ­ناپذیر اعضاء هیئت دانشگاه ­های علوم پزشکی است. در این بین دانشجویان از ارکان اصلی و بازوی اجرایی و موتور محرکه تحقیق و پژوهش در دانشگاه­ها بوده و اساتید نقشی محوری در ترغیب دانشجویان به انجام تحقیقات دانشجویی برعهده دارند (4). امروزه کشورها براساس توانایی در تولید و کاربرد دانش طبقه ­بندی می­ شوند. بی­تردید توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها به میزان متنابهی با توانایی در تولید علم و توسعه ملی نسبت مستقیم دارد. تولید علم و توسعه علمی به ­عنوان موتور محرکه توسعه همه جانبه و پایدار کشورها شناخته می­ شوند. بدون شک، توسعه و پیشرفت صنعتی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه مرهون پژوهش مستمر در همه زمینه ­ها است (5). پژوهش در دانشگاه­های علوم پزشکی، به ­دلیل اهمیتی که در زمینه شناسایی مشکلات و مسایل آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و ارایه راه حل جهت از میان برداشتن مشکلات مربوط به سلامت جامعه دارد، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. پژوهش در دانشگاه­ ها، باعث متمایز شدن آن­ها از سایر مراکز آموزشی مانند متوسطه و ابتدایی در نظام آموزشی می­ شود (6). بدون مانوس کردن دانشجویان با پژوهش در زندگی و فعالیت­های روزمره فراگیری، پرورش استعدادهای خلاق آن­ها در تولید علم و مشارکت در توسعه کشور ناممکن خواهد بود. در این زمینه استادان نقش انگیزش­گر را در فعالیت­ های پژوهشی دانشجویان ایفاء می­کنند و با ارتقای توانایی علمی آن­ها، روحیه پژوهشگری و تحقیق دانشجویان تقویت می­شود (3). از دلایل دیگر لزوم عمل برپایه تحقیق، افزایش هزینه­ های مراقبت بهداشتی است؛ زیرا انجام تحقیقات موجب حذف بعضی از اقدامات مراقبتی شده که پیامد مطلوبی ندارند و موجب کاهش هزینه­ های درمانی می­ شود (7). اگرچه اهمیت و جایگاه تحقیقات و همچنین نارسایی کنونی مورد تایید و توافق اکثر مسئولان است اما ماهیت و کم و کیف موانع و تنگناهایی که مستقیم و غیرمستقیم برفعالیت­ های تحقیقاتی تاثیر می­گذارند به درستی معلوم نیست (8). شناخت نارسایی­ ها از جمله ابزارهای لازم و اساسی است که باید در اختیار تصمیم گیرندگان و برنامه­ریزان قرار گیرد تا از طریق آن تصمیمات لازم جهت نیل به اهداف و بهبود روش­ها و افزایش بازدهی اتخاذ شود (9). رشد میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت­های پژوهشی مبتنی بر تقویت دیدگاه آن­ها در ارتباط با نقش و جایگاه تحقیقات دانشجویی است. مسئولین باید با برنامه ­ریزی دقیق و صحیح، پلی مطمئن و پرجاذبه میان کلاس درس و دستگاه اجرایی برقرار نمایند و محیط­های یادگیری را مهیا ساخته و با نظارت دقیق، دانشجویان را به ­سمت پژوهش سوق دهند (8). در انجام فعالیت پژوهشی مشکلات و موانع قابل حل و گاه موانع سد راه پیشرفت وجود دارند. اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش در جامعه، پی بردن به نقاط ضعف و قوت برنامه­ های تحقیقاتی و شناخت نارسایی­ ها است. شناخت موانع تحقیق می­تواند با بهبود ارتباط بین محققان و استفاده­کنندگان از نتایج تحقیق، فرایند حل مساله را سهولت بخشیده و عملاً موجب استفاده از یافته ­های تحقیق شود (10). مطالعات انجام گرفته در ایران نشان داده است که ضعف ارتباط لازم بین دانشگاه با مراکز تحقیقاتی، اعمال سلیقه­ های شخصی در ارزشیابی طرح­ها و مقاله­ها، نبود فهرست مشخصی از اولویت­های پژوهشی، فقدان بانک­های اطلاع رسانی داخلی مربوط به پژوهش­های انجام گرفته یا در حال اجرا، کمبود لوازم و امکانات مورد نیاز تحقیق و مشکل بودن تهیه آن­ها (14-11)، از موانع انجام تحقیقات دانشجویی بوده است. تحقیق و پژوهش، به­ عنوان یکی از قوی­ترین ابزارهای پرورش استعدادهای بالقوه، از مهم­ترین مسایلی است که برنامه­ریزان دانشگاه­ها باید به آن توجه داشته باشند. تحقیق دانشجویی سبب می­شود دانشجو متون مربوطه را با دقت خاصی بازخوانی کرده و راهنمایی­ های مختلف را هنگام عمل به ­کار بندد. نیاز کشور را از نظر محقق در سال­های آینده مرتفع سازد (15). توسعه تحقیقات علمی و تربیت و کارشناسان مجرب و متخصصان شایسته و برجسته در هر زمینه و ایجاد قابلیت علمی برای تحقیق و پژوهش و کاربرد روش­های نظری و تجربی در قلمرو علم و فن، هر کشوری را آرام آرام توانا می­ سازد که از صورت واردکننده فکر علمی و دستاوردهای دانش و فناوری دیگران به درآید و بی­ نیاز گردد (16). شناخت موانع تحقیق می­تواند با بهبود ارتباط بین محققان و استفاده­ کنندگان از نتایج تحقیق، فرآیند حل مساله را سهولت بخشیده و عملاً موجب استفاده از یافته­های تحقیق شود (17). عواملی نظیر عدم مهارت کافی در تدوین پروپوزال، اجرای پژوهش، آنالیز و تفسیر داده ­ها و مقاله نویسی به­ عنوان موانع فردی انجام تحقیق گزارش شده­اند. محدودیت تایپ، پرینتر، زیراکس، مشاوره پژوهشی، اینترنت و کتابخانه نیز از مهم­ترین عوامل نارضایتی افراد از خدمات کمک پژوهشی دانشگاه هستند (15). آگاهی از موانع تحقیقات و مرتفع نمودن آن­ها به­منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش امری ضروری به نظر می­رسد. با توجه به اهمیت تحقیقات دانشجویی و نقش اساتید در هدایت این پژوهش­ها و پرورش استعدادهای دانشجویان و نیز ضرورت آگاهی مسئولان برنامه ­ریزی از میزان دیدگاه اساتید به پژوهش دانشجویی، این مطالعه توصیفی با هدف ارزیابی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نسبت به موانع پژوهش و تحقیقات صورت گرفته است.

 
تاریخ:
1402/09/13
تعداد بازدید:
1451
منبع:
Powered by DorsaPortal