ارتباط با ما
امانت کتاب
نقشه سایت
سایت اصلی دانشگاه
ورود مدیر
متن جستجو را وارد كنيد
۱۴۰۳ يکشنبه ۲ دي
FR
AR
EN
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
درباره کتابخانه مرکزی
مدیریت و کارکنان
کتابخانه های اقماری
کتابخانه ادبیات و علوم انسانی
کتابخانه زبان های خارجی و تربیت بدنی
کتابخانه آزادگان (اقتصاد، فنی و مهندسی)
کتابخانه علوم تربیتی و روانشناسی
ساعت کاری
تور مجازی کتابخانه های دانشگاه
تور مجازی کتابخانه آزادگان دانشگاه اصفهان
پرسش های متداول
تماس با ما
جست و جوی منابع
خدمات آموزشی
کارگاه های کتابخانه
ثبت نام کارگاه های آموزشی
نیازسنجی و پیشنهاد کارگاه آموزشی
فرم درخواست کارگاه
فرم پیشنهاد همکاری تدریس
خدمات پژوهشی و پایان نامه
آئین نامه ها و فرمها
کارگاه موانع عدم موفقیت تبدیل پایان نامه به محصول
بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در تاریخ 1402/09/19 کارگاهی با عنوان موانع عدم موفقیت تبدیل پایان نامه به محصول ویژه اعضای هیات علمی برگزار می نماید.
خلاصه ای از مباحث مطرح شده در
کارگاه موانع عدم موفقیت تبدیل پایان نامه به محصول ویژه اعضای هیات علمی که توسط بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در تاریخ 1402/09/19
برگزار گردید به شرح زیر می باشد:
نقش موثر تحقیقات در پیشرفت امور، در دهه های اخیر موجب شده است که تحقیقات به عنوان عاملی مهم و کلیدی در توسعه محسوب شود. بدون شک کارایی و ثمربخشی تحقیقات به میزان پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه بستگی دارد. بنابراین مجموعه توانمندیهای تحقیقاتی کشور به عنوان بخش تحقیقات بایستی تامین کننده انتظارات و نیازهای اساسی جامعه باشد (1). مسلم است که در بسیاری از زمینه های علمی، بیش از چهار دهه از آغاز تحقیقات میگذرد و کمترین انتظار این است که محصول تحقیقات در خدمت اجرا و سپس آموزش و ترویج آن قرار گیرد (2). دانشجویان بهعنوان نیروی فعال و محققان فردا میتوانند نقش مهمی در پیشرفت کشور ایفاء نمایند (3). پژوهش های علمی، آموزش و درمان بالینی از وظایف اصلی و جدایی ناپذیر اعضاء هیئت دانشگاه های علوم پزشکی است. در این بین دانشجویان از ارکان اصلی و بازوی اجرایی و موتور محرکه تحقیق و پژوهش در دانشگاهها بوده و اساتید نقشی محوری در ترغیب دانشجویان به انجام تحقیقات دانشجویی برعهده دارند (4). امروزه کشورها براساس توانایی در تولید و کاربرد دانش طبقه بندی می شوند. بیتردید توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها به میزان متنابهی با توانایی در تولید علم و توسعه ملی نسبت مستقیم دارد. تولید علم و توسعه علمی به عنوان موتور محرکه توسعه همه جانبه و پایدار کشورها شناخته می شوند. بدون شک، توسعه و پیشرفت صنعتی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه مرهون پژوهش مستمر در همه زمینه ها است (5). پژوهش در دانشگاههای علوم پزشکی، به دلیل اهمیتی که در زمینه شناسایی مشکلات و مسایل آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و ارایه راه حل جهت از میان برداشتن مشکلات مربوط به سلامت جامعه دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش در دانشگاه ها، باعث متمایز شدن آنها از سایر مراکز آموزشی مانند متوسطه و ابتدایی در نظام آموزشی می شود (6). بدون مانوس کردن دانشجویان با پژوهش در زندگی و فعالیتهای روزمره فراگیری، پرورش استعدادهای خلاق آنها در تولید علم و مشارکت در توسعه کشور ناممکن خواهد بود. در این زمینه استادان نقش انگیزشگر را در فعالیت های پژوهشی دانشجویان ایفاء میکنند و با ارتقای توانایی علمی آنها، روحیه پژوهشگری و تحقیق دانشجویان تقویت میشود (3). از دلایل دیگر لزوم عمل برپایه تحقیق، افزایش هزینه های مراقبت بهداشتی است؛ زیرا انجام تحقیقات موجب حذف بعضی از اقدامات مراقبتی شده که پیامد مطلوبی ندارند و موجب کاهش هزینه های درمانی می شود (7). اگرچه اهمیت و جایگاه تحقیقات و همچنین نارسایی کنونی مورد تایید و توافق اکثر مسئولان است اما ماهیت و کم و کیف موانع و تنگناهایی که مستقیم و غیرمستقیم برفعالیت های تحقیقاتی تاثیر میگذارند به درستی معلوم نیست (8). شناخت نارسایی ها از جمله ابزارهای لازم و اساسی است که باید در اختیار تصمیم گیرندگان و برنامهریزان قرار گیرد تا از طریق آن تصمیمات لازم جهت نیل به اهداف و بهبود روشها و افزایش بازدهی اتخاذ شود (9). رشد میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای پژوهشی مبتنی بر تقویت دیدگاه آنها در ارتباط با نقش و جایگاه تحقیقات دانشجویی است. مسئولین باید با برنامه ریزی دقیق و صحیح، پلی مطمئن و پرجاذبه میان کلاس درس و دستگاه اجرایی برقرار نمایند و محیطهای یادگیری را مهیا ساخته و با نظارت دقیق، دانشجویان را به سمت پژوهش سوق دهند (8). در انجام فعالیت پژوهشی مشکلات و موانع قابل حل و گاه موانع سد راه پیشرفت وجود دارند. اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش در جامعه، پی بردن به نقاط ضعف و قوت برنامه های تحقیقاتی و شناخت نارسایی ها است. شناخت موانع تحقیق میتواند با بهبود ارتباط بین محققان و استفادهکنندگان از نتایج تحقیق، فرایند حل مساله را سهولت بخشیده و عملاً موجب استفاده از یافته های تحقیق شود (10). مطالعات انجام گرفته در ایران نشان داده است که ضعف ارتباط لازم بین دانشگاه با مراکز تحقیقاتی، اعمال سلیقه های شخصی در ارزشیابی طرحها و مقالهها، نبود فهرست مشخصی از اولویتهای پژوهشی، فقدان بانکهای اطلاع رسانی داخلی مربوط به پژوهشهای انجام گرفته یا در حال اجرا، کمبود لوازم و امکانات مورد نیاز تحقیق و مشکل بودن تهیه آنها (14-11)، از موانع انجام تحقیقات دانشجویی بوده است. تحقیق و پژوهش، به عنوان یکی از قویترین ابزارهای پرورش استعدادهای بالقوه، از مهمترین مسایلی است که برنامهریزان دانشگاهها باید به آن توجه داشته باشند. تحقیق دانشجویی سبب میشود دانشجو متون مربوطه را با دقت خاصی بازخوانی کرده و راهنمایی های مختلف را هنگام عمل به کار بندد. نیاز کشور را از نظر محقق در سالهای آینده مرتفع سازد (15). توسعه تحقیقات علمی و تربیت و کارشناسان مجرب و متخصصان شایسته و برجسته در هر زمینه و ایجاد قابلیت علمی برای تحقیق و پژوهش و کاربرد روشهای نظری و تجربی در قلمرو علم و فن، هر کشوری را آرام آرام توانا می سازد که از صورت واردکننده فکر علمی و دستاوردهای دانش و فناوری دیگران به درآید و بی نیاز گردد (16). شناخت موانع تحقیق میتواند با بهبود ارتباط بین محققان و استفاده کنندگان از نتایج تحقیق، فرآیند حل مساله را سهولت بخشیده و عملاً موجب استفاده از یافتههای تحقیق شود (17). عواملی نظیر عدم مهارت کافی در تدوین پروپوزال، اجرای پژوهش، آنالیز و تفسیر داده ها و مقاله نویسی به عنوان موانع فردی انجام تحقیق گزارش شدهاند. محدودیت تایپ، پرینتر، زیراکس، مشاوره پژوهشی، اینترنت و کتابخانه نیز از مهمترین عوامل نارضایتی افراد از خدمات کمک پژوهشی دانشگاه هستند (15). آگاهی از موانع تحقیقات و مرتفع نمودن آنها بهمنظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش امری ضروری به نظر میرسد. با توجه به اهمیت تحقیقات دانشجویی و نقش اساتید در هدایت این پژوهشها و پرورش استعدادهای دانشجویان و نیز ضرورت آگاهی مسئولان برنامه ریزی از میزان دیدگاه اساتید به پژوهش دانشجویی، این مطالعه توصیفی با هدف ارزیابی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نسبت به موانع پژوهش و تحقیقات صورت گرفته است.
تاریخ:
1402/09/13
تعداد بازدید:
1547
منبع:
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه اصفهان
می باشد.
کتابهای فارسی
کتاب های لاتین
پایان نامه های فارسی
پایان نامه های لاتین
نشریات فارسی
نشریات لاتین
Powered by
Dorsa
Portal