۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور

کارگاه کتابخانه آینده و آینده کتابخانه ها

بخش آموزش و پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار می نماید.

 کتابخانه‌ها همواره از تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، صنعتی و فناوری تأثیر پذیرفته‌اند. به ویژه در دهه‌های اخیر به دلیل ظهور فناوری اطلاعات بیشتر نیز شده است. فناوری اطلاعات کارکردهای کتابخانه‌ها را تحت الشعاع قرار داده و به عنوان عنصری مهم در امر برنامه‌ریزی کتابخانه حضور یافته است. شدت تغییرات، تعریف کتابخانه‌های امروزی و قلمرو فعالیتهای آنها را با هاله‌ای از ابهام مواجه ساخته و مدیران را در برنامه‌ریزیهای خود به چالش فراخوانده‌است.
مدیران کتابخانه‌های سنتی کمتر با تغییرات اساسی روبه‌رو می‌شدند، زیرا کتابخانه‌های سنتی در مقایسه با کتابخانه‌های مدرن، دارای جامعه‌ای با بافت مشخص‌تر، نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان آنها همگن‌تر،آهنگ رشد مجموعه‌سازی کند‌ترو تنوع مجموعه کمتربوده است و معمولاً انتظار جامعه استفاده کننده آنها، در حد یا کمتر بوده‌اند.
این وضعیت و انتظار پایین استفاده‌کنندگان از کتابخانه‌ها، مدیران و کتابداران را کمتر به تکاپو وامی‌داشت، زیرا مدیران با درک شرایط و خواسته‌های مراجعان به آسانی برنامه‌ریزی مناسب را تدارک می‌دیدند. ورود و گسترش فناوری پیشرفته اطلاعات و ارتباطات در جامعه، رشد شتابان انتشار اطلاعات را در پی داشت. این موارد تغییرات عمده و محسوسی در نگرش به کتابخانه‌ها به وجود آورده است. این تغییرات مدیران را در امر برنامه‌ریزی و پیش‌بینی امورکتابخانه‌ها با مشکل مواجه ساخته‌است.
 
تاریخ:
1402/08/29
تعداد بازدید:
1082
منبع:
Powered by DorsaPortal