معرفي گروه آموزشي مهندسي هوش مصنوعي
هوش مصنوعی شاخه­‌ای از علوم و مهندسی کامپیوتر بوده که هدف آن طراحی و ساخت ماشین­‌ها و برنامه­‌های هوشمند است. می‌­توان هوش را قابلیت یک عامل در دستیابی به اهداف در جهان پیرامون پس از ادراک محیط دانست. گستره کاربرد این دانش و اهمیت آن در فعالیت‌­های متنوع بشری از زندگی روزمره گرفته تا پژوهش‌­ها و کاوش­‌های عمیق و چالش برانگیز علمی روز به روز در حال افزایش است. با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه هوش مصنوعی و احاطه هرچه جامع­تر بر شاخه­‌ها و زمینه­‌های مختلف مطرح در این علم، دوره کارشناسی ­ارشد هوش مصنوعی در سال 1383 در دو شیوه‌ی «آموزشی/پژوهشی»‌ و «آموزش محور» در دو گرایش تخصصی «سیستم‌­های هوشمند» و «مهندسی دانش» تشکیل شد. 
این گروه اولین بار در سال 1383 اقدام به پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی نمود. همچنین این گروه در سال 1387 اقدام به پذیرش اولین دوره دانشجو در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر در گرایش هوش مصنوعی نمود.

تعریف و هدف: 
دوره کارشناسی ­ارشد هوش مصنوعی مشتمل بر دروس متنوع با جنبه­‌های نظری، عملی، و تحقیقاتی در زمینه­‌هایی چون ادراک محیط، پردازش سطح بالای اطلاعات دریافتی، یادگیری از ورودی‌­ها، تشخیص و تمایز الگوها، تصمیم گیری­‌های بهینه و توزیع شده، عملکرد نرم در محیط­‌های واقعی، و استنتاج کارآمد در محیط­های پیچیده و دارای عدم قطعیت می­‌باشد. هدف این دوره تربیت کارشناسان ارشدی است که علاوه بر آشنایی و احاطه کامل بر مبانی نظری و جدیدترین و موفق­ترین رویکردهای علمی مطرح در سطح بین المللی، قابلیت بکارگیری عملی این اصول و توانایی کار با ابزار و تکنیک­‌های روزآمد در کاربردهای مختلف مطرح را دارا باشند. همچنین انتظار می‌­رود که دانش آموختگان این دوره قدرت خلاقیت و ابتکار به منظور رفع مشکلات و محدودیت‌­های نظری و عملی موجود در رویکردهای مطرح در این حوزه از دانش را کسب کرده و در پیشرفت مرزهای دانش نقشی بسزا ایفاء نمایند. 

نقش و توانایی: 
دانش­‌آموختگان این دوره قابلیت و مهارت­‌های زیر را خواهند داشت: 
1- قابلیت پیاده‌سازی مدل­ها و الگوریتم­‌های هوشمند در مقیاس‌­های مختلف و کاربردهای متنوع. 
2- توانایی تشخیص روش و راهکار مناسب در برخورد با مسایل مختلف در حوزه هوش مصنوعی. 
3- قدرت طراحی، تحلیل، و مقایسه مدل­‌ها و الگوریتم‌­های هوشمند مختلف از لحاظ دقت، سرعت، قابلیت اطمینان، مقاوم بودن در مقابل تغییرات محیط، و سازگاری با مشخصات مسأله در دامنه مورد نظر.
4- افزودن ویژگی­‌های هوشمندانه به سیستم­‌های کامپیوتری موجود در صنایع، ادارات، مؤسسه­‌های علمی و تحقیقاتی، و همچنین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.
5- ارائه رهیافت‌­های نوین در هوشمندسازی سیستم‌­ها برای کاربردهای مختلف، و نیز طرح کاربردهای جدید برای روش­‌ها و مدل­‌های هوش مصنوعی. 
6- قابلیت کار گروهی و تیمی برای تولید سیستم­‌های هوشمند در مقیاس­‌های بزرگ. 

ضرورت و اهمیت: 
امروزه روش‌­ها، الگوریتم­‌ها، و مدل‌­های هوشمند در اغلب صنایع و فناوری­‌های مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات و ارتباطات نفوذ و اهمیت چشمگیری پیدا کرده‌­اند. لذا ضرورت دارد کارشناسان ارشدی در رشته هوش مصنوعی به صورت تخصصی آموزش داده شوند تا بتوانند نیازهای کشور را در این زمینه جالب و رو به رشد تأمین نمایند. توجه به موارد زیر اهمیت و ضرورت تربیت کارشناسان ارشد هوش مصنوعی را روشن­‌تر می‌سازد:
1- توسعه و گسترش روزافزون روش­‌های هوشمند در حوزه اینترنت، شبکه­‌های اجتماعی، تجارت الکترونیکی، شبکه‌­های کامپیوتری، و سایر زمینه­‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات. 
2- نفوذ فزاینده روش‌­های هوشمند در اتوماسیون صنعتی و اداری، مهندسی پزشکی، و صنایع دفاعی و نظامی، مانند رباتیک، تشخیص خودکار در خط تولید کارخانجات، تشخیص بیماری­ها با تکنیک­‌های هوشمند، و تسلیحات هوشمند. 
3- امکان دستیابی به پیشرفت­‌های قابل توجه و پیشی گرفتن از جوامع پیشرفته بواسطه جوان بودن رشته و وجود توانایی و استعداد بالا در دانشجویان کشور. 
تاریخ به روز رسانی:
1397/12/25
تعداد بازدید:
529
Powered by DorsaPortal