۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان
مؤسسه فناوري، توليد منابع صوتي و كتابخانه نابينايان
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
معرفی دفتر دانشجویان نابینا و معلول

خوشبختانه، دانشجویان نابینا و کم­بینا، پس از پذیرش در دانشگاه، در کلاسهای عادی شرکت می­کنند، دروس رشته خود مانند سایر دانشجویان را مطالعه کرده و همزمان با سایرین در امتحانات حضور می­یابند و موظف به انجام کلیه تکالیف و وظایف تعیین شده از سوی استادان مربوطه هستند. برای این که این دانشجویان بتوانند در امر تحصیل و پژوهش موفق باشند، لازم است که امکانات مطالعاتی و تحقیقی برایشان با استفاده از تجهیزات و روشهای خاص آماده شود. مؤسسه فناوری، تولید منابع صوتی و کتابخانه نابینایان دانشگاه اصفهان، از واحدهای تابعه حوزه معاونت دانشجویی و مستقر در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، به همین منظور تشکیل شده، توسعه یافته و فعالیت می­کند.

این مؤسسه، تحت نظارت معاونت محترم دانشجویی، توسط خانم سمیه کریمی با پست سازمانی کارشناس دفتر امور نابینایان که خود نابینا و دارای مدرک کارشناسی ارشد است، اداره می شود  و با همکاری گروهی از دانشجویان بینای نیکوکار، دلسوز و توانمند در تمام ساعات اداری بطور یکسره پذیرای دانشپژوهان نابینا و کم­بینای این دانشگاه است. مهمترین امکانات مؤسسه مورد بحث که بخش اصلی آن در دانشکده ادبیات مستقر است و شعب آن در خوابگاه شهدا و خوابگاه شهید فهمیده هم راه اندازی شده، عبارتند از :

6    اتاق ضبط کتاب

12  دستگاه رایانه مجهز به نرم افزارهای گویا و صداساز

  •  

3 دستگاه لپتاپ

1    عدد چاپگر بریل

2    دستگاه اسکنر

1   عدد چاپگر معمولی

2 دستگاه نمایشگر لمسی بریل

وایفای اختصاصی و شبکه کابلی ویژه با ظرفیت کاربری همزمان حدود 30 دستگاه از امکانات شبکه و اینترنت.

کتابخانه گویای مرکز هم نه تنها در اختیار دانشگاهیان نابینا و کم­بینای دانشگاه اصفهان بوده است بلکه دانشگاهیان نابینا و کم­بینای سراسر کشور هم می­توانند از طریق اینترنت، از آن استفاده کنند.

دانشگاه اصفهان در هر سال تحصیلی دارای تعداد 35 تا 40 دانشجوی نابینا و کم­بیناست.این دانشجویان در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و در رشته های مشاوره، تاریخ، علوم تربیتی، علوم قرآن و حدیث، علوم سیاسی، برنامه ریزی آموزشی، روانشناسی، زبان انگلیسی، عربی، اقتصاد، زبانشناسی، فلسفه و کلام اسلامی، ادبیات فارسی، و حقوق به تحصیل اشتغال دارند.

قابل ذکر است که علاوه بر حمایتهای مادی و معنوی حوزه معاونت دانشجویی، دانشکده ادبیات در تأمین نیازها خصوصاً امور فنی، تهیه اقلام مصرفی و برگزاری امتحانات عمومی و رفع مشکلات با این مؤسسه همکاری بی دریغی داشته است که بر خود واجب می­دانیم مراتب سپاس اعضای مرکز را به مسئولین محترم ابلاغ کنیم.

 
 
 
 
 
 

مراحل انجام درخواست و ارسال کتاب برای متقاضیان نابینا و کم­بینا سراسر کشور

  1. متقاضیان منابع مورد نیاز خود را از طریق پست الکترونیکی مؤسسه به نشانی :

Bcui1395@gmail.com  اعلام کنند.

  1. مؤسسه درخواستها را بررسی کرده و به شرط وجود آن، در فاصله زمانی کوتاهی، حد اکثر 24 ساعت بعد از تقاضا بجز روزهای تعطیل، در پاسخ به پست الکترونیکی مربوط، لینک دانلود منبع را به متقاضی اطلاع می­دهد.

 

تولید منابع جدید برای دانش پژوهان سایر مراکز آموزش عالی کشور :

این مؤسسه آمادگی دارد تا منابع مورد نیازی که متن رایانه ای و یا فایلهای صوتی آن موجود نیست را در صورت تأمین حق الزحمه کار دانشجویی (توسط نهادهای ذیربط از جمله دانشگاه متبوع و یا مراکز دولتی و مردم نهاد نابینایی) را تولید کند.

هماهنگیها از طریق پست الکترونیکی مذکور و  تلفنهای مؤسسه 03137933090 و 03137933102 انجام پذیرد. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

راهنمای فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در زمینه ی امور آموزشی، پژوهشی و رفاهی نابینایان و کم بینایان

مقدمه :

وقتی دانشگاه یا مرکز آموزش عالی، تعدادی دانشجوی نابینا و کم بینا می پذیرد، مسلماً در صدد برمی آید تا برای این دانشجویان شرایط مساعدی در خصوص مطالعه، تحقیق و پژوهش بر مبنای ایجاد فرصت برابر با سایر دانشجویان، فراهم سازد. بر اساس این ضرورت، اصول کلی فعالیت در زمینه ی مزبور که حاصل تجربیات کارشناسان و مسئولین دانشگاه اصفهان به عنوان مؤسس اولین نهاد دانشگاهی ویژه نابینایان در کشور است، در قالب این نوشتار مختصر تدوین شده و به مدیران و برنامه ریزان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تقدیم می شود.

 

موقعیت سازمانی و نیروی انسانی :

به منظور رسمیت یافتن فعالیت در زمینه امور نابینایان و نهادینه شدن آن، لازم است که هیئت رئیسه هر دانشگاه در خصوص ابعاد مختلف این مسئله به تناسب تعداد دانشجویان نابینا و کم بینای شاغل به تحصیل و مقدورات دانشگاه تصمیم گیری کرده و مصوبات مربوط را به مسئولین ذیربط ابلاغ نماید. بنا به نیاز این گروه به تجهیزات آموزشی، پژوهشی و جلب همکاری دانشجویان بینا، پیشنهاد می شود این مسئولیت به معاونت دانشجویی واگذار شود. در دانشگاه اصفهان امور نابینایان نیز توسط مؤسسه فناوری، تولید منابع صوتی و کتابخانه نابینایان از واحدهای تابعه حوزه معاونت دانشجویی،. اداره می­شود. البته سایر واحدهای دانشگاه در حد امکان همکاری بیشائبه ای با مؤسسه مذکور داشته اند.

برای دریافت و بررسی تقاضاها، تدوین برنامه، هماهنگی امور، ایجاد ارتباط منطقی بین دانشجویان و مسئولین دانشگاه، ضرورت دارد حد اقل 1 نفر (ترجیحاً نابینای دانش آموخته و مستعد) بطور ثابت امور این دانشجویان را بر عهده بگیرد. البته فرد مذکور لازم است نسبت به امور نابینایی و به خصوص کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه این امور، تخصص و تسلط کافی داشته باشد.

سایر نیروهای مورد نیاز، به ویژه برای ضبط کتب دانشگاهی، از طریق جذب دانشجویان بینای علاقه مند که حاضر به همکاری به صورت افتخاری و کار دانشجویی هستند، صورت می پذیرد.

مؤسسه فناوری، تولید منابع صوتی و کتابخانه نابینایان دانشگاه اصفهان همواره توسط 2 کارشناس نابینا فعالیت می کند و همکاری دانشجویان بینا هم با آن بسیار مطلوب و شایسته بوده است.

 

فضای فیزیکی :

هرچند یکی از مشکلات دانشگاه ها، کمبود فضای فیزیکی است، ولی با توجه به این که

سالن های مطالعه، کتابخانه ها و سایت های کامپیوتری دانشگاه فاقد امکانات ویژه هستند، ضروری است در هر دانشگاه به تناسب تعداد این دانشجویان فضای مناسبی برای ایجاد استودیوی ضبط کتاب، مطالعه، تحقیق و استفاده از کامپیوتر و اینترنت اختصاص یابد. این مکان بهتر است در نقطه ای از دانشگاه در نظر گرفته شود که دسترسی نابینایان به آنجا آسان باشد.

دانشگاه اصفهان از سال 1366 تا کنون در هر سال تحصیلی، بین 20 تا 40 دانشجوی نابینا و کم بینا داشته است و حدود 120 متر مربع فضا به امور نابینایان اختصاص داده شده است.

 

تجهیزات :

پاسخگویی به نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان نابینا و کم بینا، مستلزم دسترسی به امکانات و تجهیزات معمولی و ویژه است که در هر دانشگاه بر مبنای تشخیص اولویت و به تناسب درخواست های متقاضیان و امکانات مالی موجود، تهیه و به این بخش اختصاص یابد. لیست ذیل محتوی مناسب ترین و کم هزینه ترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز به ترتیب اولویت می باشد.

1. رایانه ی معمولی قوی، پرسرعت، با ظرفیت هارد بالا، به ازای هر 5 دانشجو 1 دستگاه.

2. هارد external 4ترابایتی جهت دریافت و نگهداری کتب گویای موجود در کشور 1 دستگاه.

3. استودیوی ضبط کتاب، (اتاقک چوبی 2جداره) به مساحت تقریبی 4 متر مربع که تمام سطح داخلی آن اگر ممکن است با آکوستیک و در غیر این صورت با موکت یا بلکا پوشیده شده باشد، این مکان باید برای ضبط کتب به 1 دستگاه رایانه ی معمولی پنتیوم4 و 1 میکروفن مجهز شود، به ازای هر 5 دانشجو، 1 اتاقک. باید بر روی این رایانه نرم افزار های صدابرداری و ویرایش صوتی نصب گردد.

4. اسکنر معمولی ساده، جهت تصویر برداری از متون لاتین و تبدیل به متن رایانه ای، به ازای هر 10 دانشجو 1 دستگاه.

5. درشت نمای متون جهت ایجاد امکان مطالعه برای دانشجویان کم بینا، از نوع شخصی به ازای هر دانشجو 1 دستگاه، و از نوع رومیزی مجهز به نمایشگر LCD به ازای هر 5 دانشجو 1 دستگاه.

تبصره – این دستگاه ها برای دانشجویان کم بینایی که قادرند فقط از متون درشت شده استفاده کنند، در اولویت اول است.

6. چاپگر بریل، کاربرد این دستگاه بیشتر برای چاپ جزوات و کتب لاتین، مقالات و متن سخنرانی ها و سؤالات امتحانی به خط بریل می باشد. این دستگاه انواع مختلفی با قابلیت های متفاوت و قیمت های گوناگون دارد. نوع ایرانی آن توسط شرکت دانش بنیان سفیر ثریا تولید و عرضه می­شود.

7. برجسته نگار یا نمایشگر لمسی بریل، جهت تایپ، تصحیح و ویرایش و مطالعه ی متون و صفحات فارسی و لاتین، ضرورت دسترسی نابینایانی که بر کاربرد خط بریل مسلط هستند به این دستگاه را محرز می سازد. برجسته نگار 4 و یا رایانه همراه بریل و گویا هم ساخت شرکت دانش بنیان پکتوس در ایران دارای قابلیت های لازم است. به ازای هر 5 دانشجو 1 دستگاه.

8. ضبط صوت دیجیتالی (voice recorder)، در صورتی که امکان ایجاد استودیو نباشد و نیز برای ضبط کتب در خارج از دانشگاه. به ازای هر 2 دانشجو 1 دستگاه.

9. سایر ملزومات، خط تلفن، امکانات دسترسی به اینترنت پرسرعت، میز و صندلی و سایر لوازم به تناسب نیاز و مقدورات دانشگاه.

 

قوانین و مقررات :

علاوه بر حقوق و تکالیف عمومی موجود در زمینه امور آموزشی، پژوهشی و رفاهی هر دانشگاه که دانشجویان نابینا و کم بینا را هم شامل می شود، وضع قوانین و مقررات ویژه از جمله موارد زیر در تسهیل امور این دانشجویان مؤثر خواهد بود :

1. چون ممکن است برخی از دانشجویان مزبور نتوانند مطالب کلاسی را یادداشت کنند، ضبط کلیه کلاس ها با اطلاع استادان مربوطه مجاز باشد.

2. در برگزاری امتحانات، وقت بیشتری به این دانشجویان اعطا شود. به علاوه روش های مختلف به تناسب توانمندی دانشجویان به استادان پیشنهاد شود.

3. امتحانات دانشجویان نابینا به روش های مختلف قابل انجام است که استفاده از منشی بینای توانمند، امتحان شفاهی و در صورت وجود امکانات برگزاری آزمون الکترونیک و برای دانشجویان کم بینا تبدیل برگه های امتحانی به درشتخط از جمله ی آنهاست. بنا بر این لازم است ضرورت همکاری استادان در کاربرد انواع روش ها و تسهیل برگزاری آزمون های دانشگاهی به آنان ابلاغ گردد.

4. با توجه به مسائل ترافیکی شهرها به خصوص کلان شهرها و در راستای کاهش مشکلات ایاب و ذهاب دانشجویان نابینا و کم بینا اعطای خوابگاه به آنها با شرایط آسان تری انجام پذیرد. مثلاً حد اقل مسافت بین محل سکونت دانشجو و دانشگاه که یکی از ملاک های اعطای خوابگاه است برای این دانشجویان حذف شود.

5. تعیین سهمیه ی کار دانشجویی به منظور جذب همکاری دانشجویان بینای علاقه مند در مسیر پاسخ گویی به نیازهای آموزشی و پژوهشی نابینایان. در جذب دانشجویان بهتر است محدودیتی از لحاظ رشته و دانشکده نباشد. در صورت امکان به ازای هر دانشجوی نابینا و کم بینا 1 کار دانشجویی به این بخش اختصاص یابد.

 

فعالیت های آموزشی، پژوهشی، رفاهی و مشاوره ای بخش نابینایان :

متناسب با نیازهای دانشجویان نابینا و کم بینا ضرورت دارد توسط کارشناس یا کارشناسان متخصص، فعالیت هایی صورت پذیرد تا این دانشجویان در شرایط مساعدتری به تحصیل و تحقیق بپردازند که مهمترین آنها عبارتند از:

1. شناسایی ویژگی های محیطی و فیزیکی دانشگاه و مکان های عمومی آن جهت راهنمایی دانشجویان تحت پوشش.

2. آموزش محیط دانشگاه مبتنی بر اصول تحرک و جهتیابی، به منظور استقلال بخشی به این دانشجویان در رفت و آمد.

3. ارائه آموزش های ویژه به نابینایان خصوصاً آموزش مهارت های کاربری رایانه.

4. مشاوره با دانشجویان در زمینه های گوناگون و راهنمایی آنان.

5. پیگیری مسائل دانشجویان و امور مرتبط از طریق مذاکره با مسئولین ذیربط و انجام مکاتبه.

6. راهنمایی دانشجویان و همکاری با آنان در زمینه ی انجام فعالیت های پژوهشی.

7. همکاری در تأمین منشی و برگزاری امتحانات دانشگاهی.

8. برنامه ریزی جهت جمع آوری و تولید منابع مطالعاتی و تحقیقی گویا.

9. جذب دانشجویان مستعد جهت تولید کتب مورد نیاز و برگزاری امتحانات.

10. تدوین جزوات و دستور العمل های آموزشی در خصوص اصول تولید کتب گویا.

11. تصویربرداری از متون لاتین و تبدیل آنها به متون رایانه ای و گویا و بریل.

12. همکاری با دانشجویان در خصوص دسترسی آسان به منابع مطالعاتی و تحقیقی گویا.

13. برنامه ریزی جهت انجام فعالیت های جمعی فوق برنامه، مانند اردوهای زیارتی سیاحتی، گردهمایی های علمی و همایش های تخصصی.

14. فراهم سازی امکانات دسترسی دانشجویان تحت پوشش به اطلاعات و اخبار دانشگاه.

 

در پایان اعلام می دارد که این دانشگاه جهت انجام همکاری متقابل در زمینه توسعه امکانات آموزشی و پژوهشی ویژه نابینایان،با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور آمادهه است و امید است در سایه الطاف پروردگار بینای بیهمتا، شاهد شرایط مساعدتری برای این دانشجویان باشیم، آنطور که زیبنده ی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

  
 
 
 
 

لیست اسامی و مشخصات برخی از نابینایان و کم-بینایان دانشگاه اصفهان :

جدول 1، مشخصات اعضای هیئت علمی و کارمندان

نام و نام خانوادگی

سمت

دکتر منصور توکلی

عضو محترم هیئت علمی گروه زبان انگلیسی

دکتر اصغر فروغی

عضو محترم هیئت علمی گروه تاریخ

آرزو قنبری

کارمند مخابرات دانشگاه

سمیه کریمی

کارشناس نابینایان

 

 

جدول 2، مشخصات دانشجویان نابینا و کم­بینای مقطع دکتری :

نام و نام خانوادگی

رشته

احمد امینی

تاریخ

جواد عباسی

روانشناسی

ساسان قاراخانی

علوم اقتصادی

سلمان قاراخانی

علوم اقتصادی

مهدی محمدقاسمی

ادبیات فارسی

نعیمه محمدی

حقوق

 

جدول 3، مشخصات دانشجویان نابینا و کم­بینای مقطع کارشناسی ارشد :

نام و نام خانوادگی

رشته

زینب بهرامن

روانشناسی

فاطمه جعفریان

علوم قرآن و حدیث

فائزه علی اکبری

روانشناسی

الهام کاظمی

زبانشناسی

نوشین کمالی

روانشناسی

مجید میرزایی

روانشناسی

فضل الله وطنخواه

جامعه شناسی

 

  
تاریخ به روز رسانی:
1398/09/20
تعداد بازدید:
1237
Powered by DorsaPortal