دروس کارشناسی ارشد رشته فلسفه
دروس تخصصی :
تعداد واحد | عنوان درس | ردیف |
2 | فلسفه مشاء | 1 |
2 | حکمت متعالیه (ملاصدرا) | 2 |
2 | تفسیر متون فلسفی (1) | 3 |
|
|
|
2 | فلسفه افلاطون - ارسطو | 4 |
2 | فلسفه کانت (1) | 5 |
2 | فلسفه هگل | 6 |
2 | فلسفه های اگزیستانس | 7 |
2 | هرمنوتیک و فلسفه های پست مدرن | 8 |
2 | فلسفه تحلیلی | 9 |
جمع دروس تخصصی : 18 واحد |
دروس اختیاری :
تعدادواحد | عنوان درس | ردیف |
2 | فلسفه پیش سقراطی | 1 |
2 | فلسفه افلوطین | 2 |
2 | فلسفه قرون وسطی | 3 |
2 | فلسفه اسپینوزا | 4 |
2 | فلسفه لایب نیتز | 5 |
2 | فلسفه تجربی انگلستان | 6 |
2 | فلسفه های حیات وپویش | 7 |
2 | تفکردرشرق آسیا (چین وهند) | 8 |
2 | عرفان نظری | 9 |
2 | فلسفه تطبیقی | 10 |
2 | فلسفه اخلاق درغرب | 11 |
2 | فلسفه تاریخ | 12 |
2 | فلسفه هنر | 13 |
2 | فلسفه سیاست وحقوق | 14 |
2 | فلسفه علم | 15 |
2 | تفسیرمتون فلسفی 2 | 16 |
2 | متون حکمت اسلامی (مشاء واشراق | 17 |
2 | متون حکمت اسلامی(کلام وعرفان ) | 18 |
2 | فلسفه دکارت | 19 |
2 | فلسفه زبان | 20 |
2 | فلسفه دین | 21 |
2 | فلسفه کانت 2 | 22 |
2 | حکمت اشراق | 23 |
جمع دروس اختیاری 46 واحد دانشجویان از میان دروس فوق 8 واحد را انتخاب می کنند. |
نام درس : فلسفة مشاء
تعداد واحد نظری: 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : ـ |
هدف درس:
شناخت فلسفة مشاء و ویژگیهای آن و مقایسة آن با فلسفة اشراق و حکمت متعالیه
رئوس مطالب:
تعریف فلسفه مشاء و بیان تفاوت های آن با فلسفه اشراق و صدرا
معرفی شاخصترین چهرههای فلسفه مشاء (ابن رشد، کندی، فارابی، ابن سینا)
طبیعیات مشاء،
الهیات
وجودشناسی (وجود محض، وجود و ماهیت، واجب، ممکن و ممتنع، قدیم و حادث، جوهر و عرض، عقل و نفس و جسم)
جهانشناسی (خدا و جهان، طرح فلوطینی صدورهای متوالی سلسله مراتب عالم، عقول و نفوس، عقل دهم و عالم کون و فساد، عقل دهم و اشراق عقلی، عقل دهم واسطه وحی به پیامبران و الهام به اولیاء و عارفان)
علم النفس (نفسهای نباتی، حیوانی، انسانی، قوای نفس، جاودانگی نفوس فردی، تجرد نفس و دلایل آن)
عرفان و تصوف از منظر فیلسوفان مشاء
روش ارزیابی:
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه[1] |
+ | ـ | + | ـ |
منابع :
ـ ابنسینا، ح. (1382). الاشارات و التنبیهات. قم: انتشارات بوستان کتاب.
ـ ابنسینا، ح. (1376). الالهیات من کتاب الشفاء (تحقیق حسن حسنزاده آملی). قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
ـ ابنسینا، ح. (1374). شفا. تهران: انتشارات فکر روز.
ـ سبزواری، هـ (1369). شرح مبسوط منظومه (به تصحیح حسن حسنزاده آملی). تهران: انتشارات ناب.
ـ ابنرشد، م. (1382). تهافت التهافت (به کوشش سلیمان دنیا) (چاپ اول). تهران: انتشارات شمس تبریزی.
ـ فارابی، م. (1349). رسایل الفارابی. حیدرآباد دکن: مجلس دائرهالمعارف العثمانیه.
نام درس : حکمت متعالیه
تعداد واحد نظری: 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : ـ |
هدف درس :
شناخت حکمت صدرایی
رئوس مطالب:
مفهوم و جایگاه حکمت متعالیه
روش شناسی صدرالمتألهین در حکمت متعالیه
نظام هستی شناسی ملاصدرا
اصالت و اعتبار در مفاهیم فلسفی
نقد وبررسی نظریه محقق دوانی و صدرا در مسئله اصالت وجود
اشتراک لفظی و معنوی وجود و نظریههای فلاسفه و متکلمان و عرفا در این مسئله
رابطه منطقی وجود با ماهیت در فلسفه اصالت وجود
دلایل ملاصدرا بر اصالت وجود
تشکیک وجود و انواع آن
علت و معلول در اصالت وجود
جعل و تأثیر آن در حکمت متعالیه
وجود ذهنی و حل معمای آن
وحدت و کثرت در وجود و ماهیات
وحدت وجود در عرفان ابن عربی و حکمت متعالیه صدرا
تبیین نظریه بسیط الحقیقه کل الاشیاء
اتحاد عاقل ومعقول
مباحث علم، تقسیمات ومراحل آن
حرکت جوهری و نقد و بررسی شبهات آن
اثبات تجرد نفس
معاد جسمانی وتجرد خیال
برهان صدیقین در فلسفه ملاصدرا و مقایسه آن با دلیل صدیقین در فلسفه ابن سینا
تفسیر و بیان صدرا از مثل افلاطونی
روش ارزیابی:
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | ـ | + | ـ |
منابع :
ـ ملاصدرا، م..(1376) الحکمهالمتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه. قم: مکتبه المصطفوی.
ـ ملاصدرا، م. (1346). شواهد الربوبیه (به تصحیح جلالالدین آشتیانی). مشهد: دانشگاه مشهد.
ـ ملاصدرا، م. (1342). المشاعر (با تعلیقات هانری کربن). تهران: انستیتوی فرانسوی ایرانشناسی.
ـ سبزواری، هـ . (1369). شرح منظومه (به تصحیح حسن حسنزاده آملی). تهران: انتشارات ناب.
ـ زنوزی، ع . م. (1376). بدایع الحکم، تهران: نشر الزهراء.
ـ آملی، ج. (1375). رحیق مختوم. قم: نشر اسراء.
نام درس : تفسیر متون فلسفی(1)
تعداد واحد نظری: 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : - |
هدف درس :
افزایش توان دانشجویان در استفاده از متون فلسفی
رئوس مطالب:
منتخبی از متونِ
افلاطون
ارسطو
دکارت
لایب نیتز
اسپینوزا
کانت
هگل
سارتر
هایدگر
تذکر: متن درس دست کم پنجاه صفحه است، که بخشی از آن به صورت خودخوان به دانشجو محول میشود.
روش ارزیابی:
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | - | + | + |
منابع :
- Anass, J. . Plato: The Statesman. London: Cambridge University Press.
- Aristotle. . Politics, Michigan: University of Michigan Press.
- Descartes, R. . The Principles of Philosophy. Kessinger Publishing.
- Kant, I. . Critique of Pure reason. London: MaCMillan.
- Hegel, G.W.F. . The Phenomenology of spirit. London: Oxford University Press.
- Heidegger, M. . Being and Time. Sanfrancisco: Harper and Row.
نام درس : فلسفه افلاطون ـ ارسطو
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : - |
هدف درس :
بررسی و شناخت مباحث اساسی فلسفه افلاطون و ارسطو
رئوس مطالب:
حقیقت و وجود
یک (واحد) و معانی آن
نفس
کیهان شناسی
فلسفه هنر
اخلاق و سیاست
معرفت
تعلیم و تربیت
مباحث فوق از دیدگاه ارسطو و افلاطون مورد بررسی قرار گرفته و آراء این دو فیلسوف با هم مقایسه میشود.
روش ارزیابی :
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | - | + | + |
منابع :
ـ افلاطون. (1357). دورة آثار افلاطون (ترجمه محمدحسن لطفی). تهران: انتشارات خوارزمی.
ـ کنی، ج. (1373). افلاطون (ترجمه عزتاله فولادوند). تهران: انتشارات کهکشان.
ـ ارسطو. (1366). متافیزیک (ترجمه شرفالدین خراسانی). تهران: نشر گفتار.
ـ ارسطو. (1356). اخلاق نیکو ماخوس (ترجمة ابوالقاسم پورحسینی). تهران: دانشگاه تهران.
- Krute, R. . The Cambridge Companion to Plato. Cambridge University Press.
- Barnes, J. . The Cambridge Companion to Aristotle. Cambridge University Press.
نام درس: فلسفه کانت 1
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد :تخصصی | پیشنیاز : ندارد |
هدف درس :
بررسی و شناخت فلسفة نظری کانت
رئوس مطالب:
کلیات: طرح کلی فلسفه نظری براساس نقد عقل محض وتمهیدات
حس استعلایی و صور پیشین آن ( زمان و مکان )
منطق استعلایی وتفاوت آن بامنطق صوری
تقسیم بندی احکام
جایگاه حکم تالیفی پیشین درفلسفه استعلایی
مقولات فاهمه
استنتاج استعلایی مقولات
شاکله و نقش آن در نظریه معرفت
اصول فاهمه محض و اقسام آن
دیالکتیک استعلایی وجایگاه آن درفلسفه انتقادی
توهم استعلایی و اقسام آن
مغالطات عقل محض
تعارضات عقل محض
ایدهال عقل محض: نقد براهین اثبات وجود خدا
روش ارزیابی :
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | ـ | + | + |
منابع:
ـ کورنر، ا. (1367). فلسفه کانت (ترجمه عزت الله فولادوند). تهران: خوارزمی.
ـ نقیبزاده، ع. (1364). فلسفه کانت. تهران: نشر آگاه.
ـ کاپلستون، ف. (1360). کانت (ترجمه منوچهر بزرگمهر). تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی شریف.
ـ کانت، ا. (1362). سنجش خردناب (ترجمه میر شمسالدین ادیب سلطانی). تهران: انتشارات امیر کبیر.
ـ کانت، ا. (1367). تمهیدات (ترجمه دکتر غلامعلی حداد عادل). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ـ پاسپرس، ک. (1372). کانت (ترجمه میر عبدالحسین نقیبزاده). تهران: طهوری.
ـ هارتناک، ی. (1376). نظریه معرفت در فلسفه کانت (ترجمه غلامعلی حداد عادل). تهران: فکر روز.
- Bennet, J. . Kant's Analytic. Cambridge University Press.
- Bennet, J. Kants Dialectics. Cambridge University Press.
- Guyer, P. . The Cambridge Companion to Kant. Cambridge University Press.
- Kant, I. . Critique of Pure Reason. Trans. Kemp Smith. London: MaCMillan.
نام درس : فلسفه هگل
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : ـ |
هدف درس :
شناخت مفاهیم و مسائل اساسی فلسفه هگل
رئوس مطالب:
الف: کلیاتی در معرفی فلسفه جامع هگل:
زندگانی هگل و آثار او
ایدهآلیسم یونانی و ایدهآلیسم هگل
مکتب ایلیائیان و هگل
افلاطون و هگل
ارسطو و هگل
فلسفه جامع هگل وتفاوت آن با فلسفههای دیگر
دیدگاه هگل درباره فلسفه اسپینوزا، هیوم و کانت
نسبت فلسفه هگل با فلسفه فیخته و شلینگ.
پدیدار شناسی آگاهی
توضیح بر اساس علت ودلیل
دلیل و مشخصات آن
اندیشه محض
شناسایی و هستی
فلسفه تک بینی هگل واستنتاج مقولات
مقوله نخستین
روش دیالکتیک
دستگاه فلسفی هگل
ب: منطق هگل:
نظریه وجود و تقسیمات آن
نظریه ماهیت و ذات: وحدت مطلق، کثرت، تقابل، تضاد، واقعیت، ضرورت جهان پدیداری، جهان موجود فی نفسه
منطق صورت معقول: صورت معقول کلی و جزئی ، حکم و اقسام آن، مثال، معنای شناخت و اقسام آن، یقین حسی، ادراک و خودآگاهی، آزادی و خودآگاهی...
ج: فلسفه طبیعت: مطلق در ذات خویش از نظر هستیشناسی و انتقال آن به طبیعت
د: فلسفه روح یا تاریخ انسانیت:
مرحله روح درون ذاتی
مرحله روح برون ذاتی: مفهوم حق، اخلاق، خانواده، جامعه مدنی، دولت ، فلسفه سیاسی
فلسفه تاریخ، کارکرد جنگ
مرحله روح مطلق: فلسفه هنر وصنعت، فلسفه دین، علم و حکمت.
هـ: تأثیر هگل در روند فلسفه، هگلیان راست و چپ
روش ارزیابی:
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | ـ | + | ـ |
منابع :
ـ استیس، و. ت. (1347). فلسفه هگل (ترجمه حمید عنایت). تهران: انتشارات امیرکبیر.
ـ گارودی، ر. (1362). در شناخت اندیشه هگل (ترجمه باقر پرهام). تهران: انتشارات آگاه.
ـ هگل، گ . و. (1367). مقدمه بر پدیدارشناسی روح (ترجمه محمود عبادیان). ارومیه: نشر انزلی
ـ هگل، گ. و. (1382). هگل و جامعه مدرن (ترجمه منوچهر حقیقیراد). تهران: نشر مرکز.
- Hegel, G.W. F. . The Phenomenology of Spirit. London: Oxford University Press.
- Quentiner, L. . A Reading of Hegel�s Phenomenology of Spirit. Fordham University Press.
نام درس : فلسفه های اگزیستانس
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : ـ |
هدف درس :
مطالعه عمیق فلسفه های اگزیستانس
رئوس مطالب:
مقدمات: زمینههای پیدایش فلسفههای اگزیستانس
کی یرکه گور : نقد فیلسوفان و تلّقی آنان از حقیقت، مراحل حیات ( تقرر استحسانی، زندگی اخلاقی، ایمان) ، تنهایی، فردیت، آزادی و اختیار، پارادکس ایمان، مرگ وترس آگاهی
یاسپرس: معنای اگزیستانس، اکتشافات جهان، شناسایی ابژکتیو وشناسایی اگزیستانس، نزاع عاشقانه، مرگ، آزادی واختیار، عهد و پیمان
گابریل مارسل: داشتن و بودن، مسئله و راز، امید، ایمان
هایدگر: هایدگر اول، روش پدیدار شناختی- هرمنوتیک هایدگر، انسان به عنوان در عالم بودن، نقد تلّقی دکارتی از انسان و جهان، فتوح، راز، حقیقت، زمان
هایدگر دوم: دلایل گشت در تفکر هایدگر، تفکر شاعرانة هایدگر، پیش آمد، تاریخ، متافیزیک، تاریخ هستی
ماهیت تکنولوژی، عصر تصویر جهان، مذهب اصالت بشر، زبان و وجود.
سارتر: نسبت سارتر با دکارت، هگل، نیچه، هوسرل و هایدگر، معنای اگزیستانس، جنبههای واقع بودگیِ اگزیستانس، بیرونشدهای اگزیستانس، آزادی و اختیار ، مسئولیت، عشق، اصالت بشر، مرگ.
روش ارزیابی:
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | ـ | + | ـ |
منابع :
ـ ورنو، ر. وال، ژ (1372). پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن (ترجمه یحیی مهدوی). تهران: نشر خوارزمی.
ـ مستعان، م. (1374). کی یرکه گور متفکر عارف پیشه. تهران، نشر روایت.
ـ نصر ع. (1375). خدا و انسان در فلسفه پاسپرس. تهران: نشر آذرخش.
ـ مک کواری، ج. (1377). فلسفة وجودی (ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی). تهران، نشر هرمس.
- Heidegger, M. . Being and Time, Sanfrancisco: Harper and Row.
-Heidegger , M. . Introduction to Metaphysics. Yale University Press
-Hong, H.V. . The Essential Kierkegaard. Prinston University Press.
-Sartre, J.P. . Being and Nothingness. Washington: Washington Square. Press.
نام درس : هرمونتیک و فلسفه های پست مدرن
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : _ |
هدف درس :
شناخت فلسفه های معاصر و جدیدترین مکاتب فلسفی غرب
رئوس مطالب:
کلیات: (معنا و ملاک معاصر بودن، بررسی وضعیت و موقعیت فلسفه در دورة معاصر، زبان و فلسفه های معاصر)
فلسفه های هرمنوتیک وریشه های تاریخی آن
نسبت فلسفه های هرمنوتیک بافلسفهء حیات ، پدیدار شناسی وفلسفه های اگزیستانس
مهمترین فیلسوفان هرمنوت معاصر: هیدگر، گادامر، ریکور ،
فلسفه های هرمنوتیک و کلام جدید و تفاسیر جدید از کتب مقدس
فلسفه های پست مدرن و ریشه های تاریخی آن
فوکو: رابطة دانش با قدرت ، روش دیرینه شناسی و روش تبارشناسی
دریدا : متافیزیک حضور ، ساختار شکنی ، معنا و متن
لیوتار: وضعیت پست مدرن
نگاه پست مدرن به مسائل اجتماعی ، دین ، جنسیت ، حقوق بشر ، علم و دموکراسی
روش ارزیابی :
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | _ | + | + |
منابع:
ـ پالمر، ر. (1377). علم هرمنوتیک (ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی). تهران: نشر هرمس
ـ دریفوس هـ. (1382). میشل فوکو: فراسوی ساختارگرایی (ترجمه حسین بشیریه). تهران: نشر نی.
- ضیمران، م. (1381). میشل فوکو: دانش و قدرت. تهران: نشر هرمس.
ـ ضیمران، م. (1379). ژاک دریدا و متافیزیک حضور. تهران: نشر هرمس.
ـ احمدی، ب. (1370). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
- نوذری، ح. (1379). پست مدرنیته و پست مدرنیسم. تهران: نشر نقش جهان .
-Gadamer, Hans (1976) Philosophical Hermeneutics University of California, U.S.A.
-Ricoure, P, (2003) The Rule of Metaphor, The creation of Meaning in Language, Rutledge, London
نام درس : فلسفه تحلیلی
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : تخصصی | پیشنیاز : _ |
هدف درس :
شناخت یکی از جریانهای بزرگ فلسفی در قرن بیستم
رئوس مطالب:
پیشینه فلسفه تحلیلی
اقسام تحلیل: تحلیل حدی، تحلیل حکمی و تحلیل قیاسی
اتمیسم منطقی
پوزیتویسم
فلسفه تحلیلی معاصر:
الف- جورج ادواردز مور ب- برتراند راسل ج- لودویگ ویتکنشتاین د- رودولف کارناپ
هـ _ ویلان ندون اورمن کواین و- رایل ی- جین آوستین
روش ارزیابی:
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | _ | + | _ |
منابع :
ـ بزرگمهر، م. (1348). فلسفه تحلیل منطقی. تهران: انتشارات خوارزمی.
ـ لاریجانی، ص. (1375). فلسفه تحلیلی. قم: نشر مرصاد.
ـ هاسپرس، ج. (1370). درآمدی به تحلیل فلسفی (ترجمه سهراب علوینیا). تهران: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
ـ پایا، ع. (1382). فلسفه تحلیلی مسائل و چشماندازها. تهران: طرح نو.
- Austin, J.L. . Sense and Sensibility. Ed. G. Warnock. Oxford: Oxford University Press.
- Wittgenstein, L. . Philosophical investigation. Tra. By: G.E. Anscombe. Blackwell�s Publishing.
نام درس: فلسفة پیش سقراطی
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : اختیاری | پیشنیاز : ـ |
هدف درس :
شناخت مباحث ومسائل اساسی فلسفه های پیش از سقراط
رئوس مطالب:
کلیات (معرفی منابع تحقیق، اصطلاح پیش سقراطیان، اندیشه در قبل...)
خردمندان هفتگانه
فیلسوفان ایونی (طالس، آناکسیمنس، آناکسیماندروس)
فیثاغورث، هراکلیت، پارمنیدس، امپدوکلس، آناکساگوراس، اتمیستها.
روش ارزیابی :
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | ـ | + | + |
منابع:
- خراسانی، ش. (1357). نخستین فیلسوفان یونان، تهران: نشر کتابهای جیبی.
- گاتری، و. (1375). تاریخ فلسفه یونان (ترجمه مهدی قوام صفری). تهران: نشر فکر روز.
- Hussey, E. . The Pre-Socratics. Charls Scribner. Sone.
- Kafka, G. . Die Vorsokratiker. E Reinhardt.
- Robin and Waterfield. . The Pre-Socratics and Sophists. London: Oxford University Press.
نام درس : فلسفه افلوطین
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : اختیاری | پیشنیاز : _ |
هدف درس :
شناخت مفاهیم اساسی فلسفه نو افلاطونی
رئوس مطالب:
کلیات ( فلسفه نو افلاطونی و جایگاه آن در فلسفه، زندگی وآثار افلوطین)
یک یا نیک
اقانیم سه گانه
فیض ( پروهودش)
زیبایی
زمان
وجود شر
تاثیر فلسفة نوافلاطونی بر فلسفه مسیحی و اسلامی
روش ارزیابی :
ارزشیابی مستمر | میان ترم | آزمون نهایی | پروژه |
+ | _ | + | + |
منابع:
افلوطین. (1366). نه گانهها (ترجمة محمدحسن لطفی). تهران: خوارزمی.
پورجوادی، ن. (1358). درآمدی بر فلسفه افلوطین. تهران: انجمن فلسفه و حکمت.
- Plotinus, The Enneads, Translated by Stephen McKenna. London: Faber and faber limited.
- Hadot, P. Quest-Ceque la Philosophie Antique . Paris, folio.
نام درس : فلسفه قرون وسطی
تعداد واحد نظری : 2 | تعداد واحد عملی:- حل تمرین:- |
نوع واحد : اختیاری | پیشنیاز : _ |
هدف درس :
بررسی و شناخت مفاهیم و مسائل اساسی فلسفه در قرون وسطی
رئوس مطالب:
رابطه عقل و دین (نسبت میان عقل و نقل و فلسفه و کلام)
خداشناسی( بدیهی ونظری بودن اعتقاد به وجود خدا )
برهانهای انی ولمی در مورد اثبات وجود خدا
امکان شناخت خدا واسماء و صفات او
رابطه خدا وجهان آفرینش
انسانشناسی: جبر و اختیار ، رابطه نفس و بدن، نسبت میان انسان و خدا، و ...
مسأله کلیات ومکاتب مختلف مرتبط با آن
موضوعات یاد شده در آرای فیلسوفانی از قبیل سنت اگوستین ، فیلسوفان حوزه اسکندریه ، گنوسی ها ، جان اسکات ، سنت آنسلم ، آبلارد ، بناونتورا ، آلبرت کبیر، سنت آکوئیناس ، دانز اسکات وسایر فیلسوفان قرون وسطی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
تذکر : برخی از مطالب فوق که مجال طرح درکلاس نمی یابد به صورت کار تحقیقی به دانشجویان محول میشود.
روش ارزیابی :