۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

نمایه شدن 47 نشریه در پایگاه های اسکوپس و WOS از ابتدای دولت سیزدهم

مدیر کل سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در نشست مشترک با معاونت پژوهش و فناوری ، سردبیران و کارشناسان نشریات دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تعداد 47 نشریه در پایگاه های اسکوپس و WOS نمایه شده است


به گزارش روابط عمومی، دکتر نژاد ابراهیمی مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی در این نشست ضمن تشکر از کارشناسان و سردبیران نشریات دانشگاه اصفهان

به تشریح اعمال سیاست های تشویقی و ترغیبی نشریات پرداخت و تصریح کرد: ما قدردان زحمات شما هستیم و روزانه موفقیت های شما را احصا و به وزیر اطلاع می دهیم.

ایشان در ادامه افزود: تدوین و ابلاغ آیین نامه پایه های تشویقی،تدوین شیوه نامه اجرایی پژوهانه، تدوین آیین نامه ترفیع سالیانه اعضای هیات علمی،پرداخت پژوهانه به دانشمندان 1% ، 2% و همکارانی که در 5 سال گذشته استخدام شده اند،حمایت مالی از مجلاتی که موفق به اخذ نمایه بین المللی شده اند و اختصاص مبلغ 100 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی از جمله سیاست های تشویقی و ترغیبی است که اعمال کردیم.

دکتر نژاد ابراهیمی همچنین برنامه های کمیسیون نشریات علمی را تشریح و تصریح کرد: به روز رسانی آیین نامه نشریات علمی با تاکید بر ارتقا کیفی نشریات و ورود به نمایه های بین المللی ، آمایش و توسعه هدفمند نشریات علمی داخلی با رویکرد مرجعیت علمی و توسعه زبان فارسی،سیاستگذاری برای نمایه سازی نشریات علمی کشور در پایگاههای معتبر بین المللی، تبیین شاخص ها و استانداردهای لازم برای نمایه شدن در پایگاههای بین المللی با برگزاری کارگاه های دوره ای، شناسایی پتانسیل های موجود در بین نشریات علمی کشور برای نمایه شدن در پایگاه معتبر بین المللی، تسهیل حضور  ناشران خصوصی در انتشار نشریات علمی، حمایت مالی از نشریات علمی نمایه شده در پایگاه های معتبر استنادی بین المللی (Scopus و WOS) و به روز رسانی آیین نامه فرصت مطالعاتی و تشویق مقالات از برنامه های کمیسیون نشریات علمی است. 

وی ضمن تبیین گزارش تعداد نشریات جدید نمایه شده معتبر بین المللی از ابتدای دولت سیزدهم اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تعداد 47 نشریه در پایگاه های اسکوپس و WOS نمایه شده است.

وی افزود: تعداد 35 نشریه نمایه شده، صاحب امتیاز دانشگاه ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و انجمن های علمی وزارت عتف، تعداد 7 نشریه نمایه شده، صاحب امتیاز خصوصی ، تعداد 3 نشریه نمایه شده، صاحب امتیاز دانشگاه آزاد اسلامی،  تعداد 2 نشریه نمایه شده، سازمان های دیگر (شهرداری تهران و هواشناسی) ، تعداد 12 نشریه نمایه شده، به زبان فارسی و تعداد 13 نشریه نمایه شده، جدید در سال 1402 می باشند.

وی همچنین در خصوص قانون پیشگیری و مقابله با تقلب  در تهیه آثار علمی مصوب 31 مردادماه 1396  مجلس شورای اسلامی گفت: این آئین نامه در تاریخ 30 مردادماه 1398 به تصویب هیئت وزیران رسید.

قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی در نشست علنی 31 مرداد 1396 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و رئیس محترم جمهوری اسلامی، در نامة شماره 39202  تاریخ 19/6/1396 آن را برای اجرا ابلاغ کردند.بر پایة این قانون «تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شدة پژوهشی علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائة کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات...» می‌شوند.

بر پایه تبصره  شش «در صورت استفاده از آثار متقلبانه توسط دانشجویان، اعضای هیئت علمی و طلاب، ضمن سلب هرگونه امتیاز مادی و یا معنوی مترتب برآن و ملغی‌الاثر بودن هرگونه مدرک تحصیلی، پایه، مرتبه علمی، رتبه و یا عناوین مشابه به تخلفات نامبردگان حسب مورد توسط هیئت‌های انتظامی اعضای هیئت علمی، هیئت‌های رسیدگی به تخلفات علمی، کمیته‌های انضباطی دانشجویان و یا دادسرا و یا دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی و به مجازات‌ محکوم می‌شوند».بر پایة نامة شمارة 43805/7 تاریخ 2 خرداد 1397 معاون گرامی حقوقی و امور مجلس وزارت عتف نیز، اجرای این قانون 15 روز پس از انتشار در روزنامة رسمی (21 شهریور 1396) لازم است.

وی تصریح کرد: مقالات معمولاً به دو دلیل عمده حذف و سلب اعتبار می‌شوند: تخلف یا سوء رفتار (Misconduct) :در این حالت معمولاً نویسنده نسبت به انجام تخلف خود آگاهی دارد و به‌صورت عمدی آن را مرتکب می‌شود. مانند سرقت علمی، جعل، تحریف، انتشار مجدد.

خطای غیرعمدی (Honest Error) گاهی نویسنده پس از انتشار چاپ مقاله متوجه اشتباه خود می‌شود و از سردبیر می‌خواهد که مقاله را بردارد. مثلاً هنگامی که نویسنده در محاسبات آماری یا انتخاب روش پژوهش مرتکب خطا و نتیجۀ نادرستی شده باشد. به‌خصوص در علوم پزشکی و داروئی، پژوهشگران ممکن است در آزمایش و بررسی مجدد متوجه خطا و ارائۀ اطلاعات نادرست خود شوند. قاعدتاً حساب این نوع حذف از مورد اول یعنی سوء رفتار جداست. به همین دلیل است که تأکید بسیاری در ارائۀ دلیل سلب اعتبار مقاله وجود دارد.

شایان ذکراست در این نشست دکتر امیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی به تشریح برنامه های بین المللی سازی نشریات دانشگاه اصفهان پرداخت و بر این مهم تأکید کرد.

ایشان در ادامه افزود: هدف ما ارتقا کیفیت نشریات در سطح بین المللی است. همچنین تلاش ما این است که مجلات علوم انسانی به زبان فارسی در پایگاه های بین المللی نمایه شوند.

دکتر منصوری رئیس اداره انتشارات دانشگاه نیز گزارش مبسوطی از فعالیت های حوزه انتشارات دانشگاه در راستای تحقق اهداف بین المللی سازی را تشریح کرد.

در نشست مدیرکل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معاون پژوهشی و سردبیران نشریه‌های دانشگاه اصفهان درباره مباحث مختلفی مانند شیوه‌نامه‌های موجود درباره تهیه آثار علمی، کارگروه اخلاق در پژوهش و دلایل سلب اعتبار مقاله گفت و گو و تبادل نظر شد.

 
 
 
 

 

 
 
 
 
تاریخ:
1402/07/26
تعداد بازدید:
268
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal