جستجوجستجوتماس با مسئولينتماس با ماعضویت و ورود اعضاعضویت و ورود اعضانقشه سایتنقشه سایتاعضا هیئت علمیاعضا هیئت علمیدانشجویاندانشجویانصفحه اصلی
En/العربیه
۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن
height=25
بازديد از كارخانه تعميرات واگن بهتاش سپاهان توسط گروه راه آهن بازديد از كارخانه تعميرات واگن بهتاش سپاهان توسط گروه راه آهن

 

در تاريخ 12 آذر ماه سال 1397 مرتبط با درس مباني سير و حركت قطار همراه با استاد درس آقاي دكتر جعفريان مقدم بازديد از كارخانه تعميرات واگن شركت بهتاش سپاهان صورت گرفت.

اين كارخانه در واقع يك هولدينگ در زمينه ي حمل و نقل ريلي مي باشد كه داراي بيش از دوازده هزار واگن باري در شبكه ي ريلي كشور است.

بخش تعميرات واگن اين شركت واقع در كيلومتر 35 جاده نائين مي باشد. كه به گفته ي يكي از كارمندان اين شركت احداث اين كارخانه در اين مكان به دليل نزديك بودن به ايستگاه مركزي كشور يعني ايستگاه سيستان مي باشد تا امر مانور و وارد شدن واگن ها به داخل شبكه ي ريلي كشور ساده تر صورت پذيرد.

هر واگن باري به منظور سيروحركتي ايمن، سروقت، منظم و بهينه بايد هر سه سال معادل يكصدوبيست هزار كيلومتر، از شبكه ي ريلي خارج شده، به يكي از كارخانه هاي تعميرات واگن سپرده شود تا مسائل فني و سلامت آن بررسي شده و تعميرات لازم صورت گيرد. به علاوه در حمل و نقل بار به صورت ريلي گاها واگن ها در اثر بارگيري و تخليه و يا عمليات مانور آسيب ديده و نياز به تعمير جزئي دارند كه در اين صورت نيز باز نياز به انتقال به اين نوع مجموعه ها را دارد.

فعاليت شركت بهتاش سپاهان محدود به به واگن هاي باري خود شركت نبوده و در صورت امكان واگن هاي ساير شركت ها نيز در اين كارخانه تعمير مي شوند.

اين شركت با توجه به دارا بودن مساحتي در حدود يك ميليون متر مربع، و قرار گيري در موقعيتي مناسب، پتانسيل افزايش خدمات در زمينه ي ريلي را دارا مي باشد.

در قسمت ديگر اين شركت ساختماني جهت تعميرات لكوموتيو در حال احداث بود كه در آن جا تعميرات لكوموتيو هاي ديزل صورت خواهد پذيرفت.

فرايند تعميرات واگن در شركت بهتاش سپاهان:

در اين شركت، هر واگن در ابتدا وارد ساختمان شركت شده و بر روي جك هاي مكانيكي قرار مي گيرد؛ سپس بوژي ها از زير آن خارج شده و اجزاي مختلف بوژي مورد بررسي و تعمير قرار مي گيرد.

ساير اجزاي واگن نيز از روي آن جدا شده و سرويس مي شوند.

در قسمت بوژي و چرخ و محور، ابتدا چرخ ها از بوژي جدا شده و بدنه و تجهيزات روي بده مورد بررسي قرار مي گيرند؛ بدنه ي بوژي ممكن است داراي شكستگي باشد كه در اينصورت جوش داده مي شود و تجهيزات روي بوژي مانند سيستم ترمز، فنر بندي و ساير اجزا نيز بررسي و تعمير مي گردد.

چرخ و محور ها نيز به دو نوع مي باشند: 1-مونو بلوك 2-بانداژ دار

در چرخ و محور هاي بانداژ دار، به مرور زمان در اثر ترمز بانداژ به دور ديسك چرخ مي چرخد كه در اينصورت بايد بانداژ چرخ تعويض گردد اگر چرخ داراي آسيب ديدگي در قسمت هاي ديگر باشد آن قسمت ها نيز تعمير شده يا آنكه چرخ و محور تعويض مي گردد.

هزينه خريد هر چرخ و محور چيزي در حدود سي ميليون تومان بوده و هزينه ي تعويض بانداژ براي هر چرخ در حدود پنج ميليون تومان مي باشد.

جعبه ياتاقان نيز از اجزاي مهم نصب شده بر روي محور مي باشد كه تعمير و بازديد آن از ملزومات تعميرات واگن مي باشد.

به غير از تعميرات چرخ و محور ساير تعميرات واگن تماما در اين شركت صورت مي گيرد.

واگن ها پس از تكميل فرايند تعمير، توسط واحد كنترل كيفي خود شركت بررسي مي شوند و پس از اتمام كار، به درخواست مسئولان شركت، بازرس كنترل كيفي از اداره كل راه آهن جمهوري اسلامي به شركت آمده و واگن هاي تعمير شده را بررسي مي كند و پس صدور تاييديه، واگن جواز حضور در شبكه ي ريلي را پيدا مي كنند و تا سه سال اين مجوز اعتبار دارد و پس از آن دوباره اين فرايند بايد طي شود.

 
 
 
 
 
1397/09/20 تاریخ:
24 تعداد بازدید:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
دانشکده حمل و نقل
دانشکده حمل و نقل
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal