جستجوجستجوتماس با مسئولينارتباط با ماعضویت و ورود اعضاعضویت و ورود اعضانقشه سایتنقشه سایتاعضا هیئت علمیاعضا هیئت علمیدانشجویاندانشجویانصفحه اصلی
En/العربیه
۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ آبان
height=25
گزارش سخنراني پرفسور جعفري در دانشكده گزارش سخنراني پرفسور جعفري در دانشكده

حضور پروفسور جعفري استاد برجسته بين المللي گردشگري در جمع دانشجويان تحصيلات تكميلي رشته جغرافيا و برنامه ريزي گردشگري دانشگاه اصفهان

در جلسه اي كه در تاريخ 15/7/96 در دانشكده جغرافيا و علوم برنامه ريزي  دانشگاه اصفهان تشكيل يافت، پروفسور جعفري ضمن حضور در جمع دانشجويان و ايراد سخنراني بسيار ارزشمند، به سوالات دانشجويان در زمينه​هاي گوناگون مرتبط با گردشگري پاسخ دادند. ايشان گردشگري را يك پديده اجتماعي دانستند كه رويش خود مديون وام گرفتن از ديگر رشته ها، از جمله جغرافيا، اقتصاد، مديريت و... است. ايشان ضمن تشريح تفاوتهاي صنعت گردشگري با ديگر انواع رايج صنعت، علت اطلاق پيشوند "صنعت" به گردشگري را به دليل اينكه صنعت مي تواند ناملموس و مجموعهاي از حركات اجتماعي نيز باشد، عنوان كردند. ايشان از مقاصد گردشگري به عنوان كارخانه صنعت گردشگري ياد كردند كه شهروندانِ آن مقاصد، كاركنان اين كارخانه محسوب ميشوند. به عقيده ايشان گردشگري داراي تأثيرات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، و... در تمام لايه هاي اجتماعي يك مقصد گردشگري است.

ايشان ضمن هشدار در مورد به هم خوردن تعادل و ناپايدار شدن گردشگري كه نتيجه آن رنج​آور شدن گردشگري براي شهروندان مقاصد گردشگري مي​باشد، به اين نكته نيز اشاره كردند كه زماني كه صنعت گردشگري در يك مقصد شروع به رشد مي كند، از سه مرحله عبور مي كند، مرحله اول مهمان نوازي (Hospitality)، است، كه در اين مرحله مردم نسبت صنعت گردشگري و ورود گردشگران به كشور و شهر خود عطش دارند و استقبال ميكنند. مرحله دوم، مرحله خنثي (Neutral) مي باشد، كه در واقع در اين مرحله گردشگري در يك مقصد به حالتي طبيعي از توسعه خود دست يافته است و برخورد شهروندان نسبت به گردشگري خنثي است. در مرحله سوم رشد صنعت گردشگري در يك مقصد گردشگري، به مرحله خصومت (Hostility) مي رسد كه شهروندان از گردشگران بيزار مي شوند و اين مرحله زماني بوجود مي آيد كه ورود گردشگران به يك مقصد گردشگري بيش از حد شود و موجب اختلال در زندگي عادي شهروندان گردد و در همين حال شهروندان امتيازات و مزاياي ملموس و ناملموس حاصل از صنعت گردشگري را حس نكنند. در اين صورت مردم نسبت به گردشگران نوعي از خصومت و انزجار را پيدا مي كنند. براي پيشگيري از بوجود آمدن اين حالت، مسئولين صنعت گردشگري بايد طوري برنامه ريزي داشته باشند تا تعادل به هم نخورد و شهروندان اثرات مثبت حاصل از گردشگري را نظير ايجاد شغل، افزيش امنيت، افزايش كيفيت خدمات شهري و... را در زندگي خود حس كنند.

ايشان در ادامه به خصوصيات افرادي كه مي خواهند به صنعت گردشگري وارد شوند، اشاره كردند. از جمله اين خصوصيات، تسطِ اساتيد، دانشجويان، مديران و متوليان صنعت گردشگري به زبان هاي خارجي، بخصوص تسلط به زبانِ گردشگراني عمدتاً به اين مقصد مي​آيند. همچنين آشنا شدن با فرهنگ اين گردشگران خيلي اهميت دارد (در مورد ايران، گردشگران چيني، اروپايي و عرب، بازار هدف هستند). چنانچه اين ملاحظات مد نظر قرار نگيرد، مهمان​نوازي كه شايسته​اي از گردشگران صورت نگرفته است و اين امر موجب نارضايتي مي​شود كه از بين بردن اثرات منفي حاصل از اين نارضايتي بسيار دشوار خواهد بود.

در جلسه ديگري كه همان روز در دفتر جناب آقاي دكتر طالبي رياست محترم دانشگاه و با حضور جناب آقاي دكتر نوروزي شهردار محترم اصفهان برگزار شد، آقاي شهردار گردشگري را اولويت اول برنامههاي خودشان در شهرداري اعلام كردند و طرفين بر هماهنگ سازي اقدامات در خصوص گردشگري تاكيد كردند. در اين جلسه حكم استاد مدعويي جناب آقاي پروفسور جعفري در دانشگاه اصفهان نيز توسط رياست محترم دانشگاه به ايشان تقديم گرديد. 

 
1396/07/18 تاریخ:
35 تعداد بازدید:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی
دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal