جستجوجستجوتماس با مسئولينارتباط با ماعضویت و ورود اعضاعضویت و ورود اعضانقشه سایتنقشه سایتاعضا هیئت علمیاعضا هیئت علمیدانشجویاندانشجویانصفحه اصلی
En/العربیه
۱۳۹۹ جمعه ۱۷ مرداد
آيين نامه ها

 

« آئین نامه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده ها »

ماده 1 - تعریف

به منظور برقراری ارتباط گسترده تر بین مدیریت دانشگاه و دانشکده با دانشجویان در جهت بخشی و سازماندهی فعالیت های دانشجوئی فرهنگی طبق ضوابط مندرج در این آئین نامه معاونت فرهنگی و دانشجوئی برای هر دانشکده تعریف می گردد .

ماده 2 - شرح وظایف و اختیارات

اهم وظایف معاون فرهنگی دانشجوئی دانشکده به شرح ذیل می باشد ؛

1- برنامه ریزی ، هدایت ، نظارت و زمینه سازی برای مشارکت دانشجویان در تصمیم گیری فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه

2- تلاش جهت ایجاد و توسعه و ارتقاء روحیه معنوی و اطلاعات عقیدتی در دانشجویان

3- مشاوره و راهنمائی دانشجویان جهت حل مشکلات فردی و گروهی و آشناسازی آنان با حقوق ، وظایف ، مقررات و آئین نامه های دانشجوئی

4-شناسائی مشکلات و تلاش در جهت جذب منابع مالی و سایر تسهیلات جهت انجام فعالیت های تعریف شده دانشجوئی از قبیل علمی ، صنفی ، ورزشی و فرهنگی و سیاسی

5- همکاری با معاونت دانشجوئی فرهنگی دانشگاه جهت برگزاری انتخابات گروه های دانشجوئی

6- تلاش در جهت ارتقاء فعالیت های انجمن های علمی و صنفی دانشکده مطابق آئین نامه مربوطه

7- همکاری با معاونت دانشجوئی فرهنگی دانشگاه در زمینه مسائل ویژه دانشجویان از قبیل کمیسیون موارد خاص و تخلفات و ...

8- عضویت در جلسات شورای دانشکده و دیگر شوراهای مرتبط و پیگیری مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه

9- نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی ، تشکل ها ، انجمن های صنفی و ورزشی و کانون های فرهنگی دانشکده و ارائه گزارش مستمر به معاونت دانشجوئی و فرهنگی جهت ایجاد هماهنگی لازم

10- اعلام نظر و قبول مسوولیت برپائی اردوهای زیارتی ، سیاحتی،علمی و فرهنگی ویژه دانشجویان با هماهنگی معاونت دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه

11- زمینه سازی برای آشنائی دانشجویان و برقراری ارتباط آنها با نهادها و موسسات علمی فرهنگی داخل و خارج کشور و آشنائی با عالمان ، اندیشمندان و فرزانگان در رشته های مربوطه

12- سرپرستی و هدایت اجرای مراسم بزرگداشت ایام جشن ها و ایام سوگواری ائمه معصومین (ع) حداقل یک مورد در سال تحصیلی

13- تهیه و نشر جزوه ، مجله ، گاهنامه و بروشورهای علمی و فرهنگی

14- برگزاری مراسم و مسابقات فرهنگی از کتب فرهنگی و غنی اسلامی به منظور ارتقاء بینش عقیدتی دانشجویان با هماهنگی اساتید راهنمای گروهها

15- مطالعه،بررسی و شناسائی معضلات فرهنگی دانشجویان ، نیازهای فکری و عقیدتی آنها ، زمینه ها و علل آسیب پذیری و چاره اندیشی در مورد راه حل های مشکلات

16- ایجاد تسهیلات لازم برای آشنائی دانشجویان با مظاهر تمدن و فرهنگ دینی و ملی و ارائه راه حل ها به مسئولین ذیربط

17- شناسائی و بکارگیری دانشجویان نخبه در زمینه فعالیت های فرهنگی و علمی جهت مشارکت فعالتر و پویاتر دانشجویان در زمینه مسائل  فرهنگی و علمی .

18- همکاری با مدیر کل امور دانشجوئی و رئیس اداره امور خوابگاهها در خصوص اسکان دانشجو در خوابگاهها .

19- همکاری با مدیرکل امور دانشجوئی و رئیس اداره رفاه دانشجویان در خصوص معرفی دانشجویان متقاضی دریافت وامهای دانشجوئی ، کمک هزینه ، وام ازدواج و ....

20- همکاری با رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه در خصوص برگزاری مسابقات بین دانشکده ایی و معرفی ، هدایت و سرپرستی تیم های دانشکده ایی .

21- نظارت و هدایت دانشجویان دارای کاردانشجوئی شاغل در دانشکده .

22- نظارت بر تقسیم اقلام اهدائی ( کاغذ - سهمیه مواد غذائی « جیره خشک » ، هدیه ازدواج و .... ) از طرف نهاد های مختلف به دانشجویان دانشکده .

ماده 3 - شرایط معاون  فرهنگی و دانشجوئی

1- عضو هیات علمی تمام وقت دانشکده باشد .

2- دارای وجهه فرهنگی و حسن برخورد و مقبولیت در دانشکده و علاقمند به مسائل فرهنگی و دانشجوئی باشد .

ماده 4 - نحوه انتخاب معاون  فرهنگی و دانشجوئی

معاون فرهنگی و دانشجوئی دانشکده با پیشنهاد رئیس آن دانشکده و تائید مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه و معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه با حکم رئیس دانشگاه به مدت 2 سال (قابل تمدید ) منصوب می گردد .

این آئین نامه در 4 ماده تنظیم ودر 4/5 /86 به تصویب شورای فرهنگی دانشگاه و در تاریخ 18/ 6/ 86 به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسید و ازتاریخ ابلاغ آن توسط دانشگاه قابل اجرا است .     

 

 

آیین نامه برگزاری جشن فارغ التحصیلی

جشن فارغ التحصیلی عبارت است از برگزاری آئین سپاس از سالهای تلاش علمی اساتید و فراگیری دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، که در پایان هر دوره به صورت هر گرایش، هرگروه یا هر دانشکده­ به تشخیص معاونین محترم دانشجویی – فرهنگی برگزار می­گردد .

الف)زمان اجرای جشنهای دانشجویی از 16 خرداد تا 15 تیر ماه روزهای 5 شنبه (ویژه برادران) و جمعه (ویژه خواهران) هر هفته می­باشد.

ب)مکان برگزاری: اولویت مکان برگزاری در تالار آوینی می­باشد مگر به صلاحدید معاونین محترم دانشکده­ها،که پیگیری تهیه مکان مناسب به عهده ایشان است .


ج)شرکت کنندگان جشن فارغ التحصیلی:

1. دانشجویان فارغ التحصیلان آن مقطع

2. مدیران گروه – روسای دانشکده­ و اساتید گروه های مربوطه

3. سایر مسئولین دانشگاه یا اعضا هیئت علمی و کارشناسان فرهنگی به تشخیص شرکت کنندگان

4. حداکثر 3 نفر از خانواده هر دانشجو با دعوتنامه (پدر، مادر، همسر و یا همراهان همجنس دیگر)

5. اساتید یا شخصیتهای مدعو است.

آیین نامه برگزاری :

-درخواست برگزاری توسط دانشجویان با مسئولیت و امضا جمع یا فردی از آنان با هماهنگی وامضا مدیر گرایش،گروه یا دانشکده و امضا معاون دانشجویی – فرهنگی دانشکده­­ها بعد از ارائه ریز برنامه به مدیر کل امور فرهنگی و امضا درخواست توسط ایشان و هماهنگی با بخشهای مختلف دانشگاه از جمله انتظامات و ....... تایید می­گردد.

کلیه هزینه های برگزاری به استثنا سالن و امکانات آن به عهده دانشجویان و همراه با ثبت نام شرکت کنندگان اخذ می­گردد.تیم دانشجویی مدیریت برنامه را زیر نظر معاون محترم دانشجویی – فرهنگی دانشکده به عهده دارد .

تبصره1 : دعوتنامه ها بعد از پرداخت وجه توسط مهمانان محترم معتبر است .

  • تبصره 2 : میزان دریافتی به پیشنهاد دانشجویان و با امضا معاون دانشجویی – فرهنگی دانشکده ها قابل اجرا است.

- هزینه تهیه فرم فارغ التحصیلی بر عهده دانشجو است.

- فیلمبرداری، عکاسی و سایر پردازشهای هنری به عهده دانشجویان و با امضای مدیر فرهنگی قابل اجرا است

- حداقل برنامه ها شامل قرائت قرآن – سرود جمهوری اسلامی – تجلیل و تشکر از اساتید و مسئولین دوره.

- قدردانی از دانشجویان به ویژه از دانشجویان نمونه در حوزه های اخلاق، پژوهشی، علمی و فرهنگی به پیشنهاد تیم و تصویب معاونت محترم دانشجویی- فرهنگی دانشکده بلا مانع است.

- حضور سخنران از بیرون از دانشگاه با مجوز شورای فرهنگی دانشگاه بلا مانع است.

- اجرای برنامه سوگند فارغ التحصیلی الزامی است.

  • تبصره 1- اجرای برنامه های شاد و مفرح از قبیل اجرای موسیقی سنتی- تئاتر – میان پرده –پخش کلیپ – سخنرانی – مجری – خاطرات اساتید و اولیای دانشجویان و ...... پس از تایید معاون دانشجویی - فرهنگی دانشکده باید به امضای مدیر کل امور فرهنگی برسد.

رعایت مصوبه شورای فرهنگی در خصوص نحوه اجرای موسیقی در مراسم مذکور الزامی است .CDموسیقی باید حداقل 24 ساعت قبل به تایید مدیر کل امور فرهنگی برسد.

- کلیه هزینه های پذیرایی و هدایا به عهده دانشجویان و از محل ورودیها پرداخت می­گردد.

- در صورت پیش بینی وعده ناهار در برنامه، دانشگاه آمادگی دارد به ازاء هر دانشجو سه پرس غذا با قیمت تمام شده و یک پرس غذا با قیمت آزاد در اختیار دانشکده ها قرار دهد.

- سوگند نامه، عمومی و توسط مدیر فرهنگی پیشنهاد و پس از تصویب در شورای معاونین به همه دانشجویان ارائه می­شود.

- مسئولیت اجرای تمام بندهای فوق به عهده معاون دانشجویی - فرهنگی دانشکده یا نماینده ایشان (از بین هیات علمی یا همکاران فرهنگی) که باید از اول تا آخر جشن در جلسه حضور داشته باشند، است.

- از نماینده تیم دانشجویی تعهد حسن انجام کار بر طبق مصوبات اخذ می­شود.

رعایت کامل شئونات اسلامی و مقررات دانشگاه در کلیه مراحل مراسم الزامی است.

آئین نامه انجمن های علمی دانشجویی

مقدمه

به منظورحمایت ، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاههای کشور،تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فرام آوردن زمینه های مناسب برای فعالیتهای جمعی علمی،همچنین بهره گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقق توسعه علمی و نضت تولید علم و جنبش نرم افزاری انجمنهای علمی دانشجویی حوزه های مختلف دانش با حمایت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور طبق مفاد این آیین نامه تشکیل می شوند و به فعالیت می پردازند.

بخش اول

ماده 1- انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان علاقه مند به مشارکت در فعالیتهای علمی در یک دانشکده یا گروه آموزشی است.

تبصره 1- در هر دانشگاه متناظر با هر رشته دانشگاهی یک انجمن علمی می تواند تشکیل شود.

تبصره 2- در صورتی که دانشجویان دو یا چند رشته علاقه مند به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشته ای باشند می توانند طبق ضوابط این آیین نامه اقدام نمایند.

ماده2- اتحادیه انجمنهای علمی ،تشکیلاتی دانشجویی،غیرانتفاعی و بین دانشگاهی و متشکل از دبیران انجمنهای علمی در رشته دانشگاهی است که در چارچوب ضوابط ای آیین نامه و دستورالعمل آن تشکیل می شود و به فعالیت می پردازد.

ماده 3- فعالیتهای علمی عبارتند از:

1- مناظره و نقد علمی

2- هم اندیشی و نشستهای تخصصی

3- مطالعات و پژوهش های علمی

4- نشر و ترویج یافته های علمی

5- فعالیتهای کمک آموزشی

6- تبصره- برخی از مصادیق و عرصه های فعالیت انجمنها و اتحادیه های انجمنهای علمی عبارتند از:

1- برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاههای تخصصی

2- برگزاری و همکاری در اجرای جشنواره ها،کنفرانس ها و مسابقات علمی(داخلی و خارجی)

3- تولید وانتشار نشریه علمی ، کتاب و نشریات الکترونیکی ، نرم افزارهای رایانه ای و فیلم های علمی – آموزشی

4- برنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی ، صنعتی و فناوری

5- اطلاع رسانی درخصوص کلیه فعالیتهای مرتبط با اهداف انجمن

6- حمایت و تشویق مادیی و معنوی از ابتکارات،خلاقیتهای علمی،فعالیتهای پژوهشی و اختراعات دانشجویان

ماده 4- اهداف تشکیل و فعالیت انجمن و اتحادیه های انجمنهای علمی عبارتند از:

1- ایجاد زمینه های مناسب برای شکوفایی استعدادها،برانگیختن خلاقیت علمی دانشجویان، دانش آموختگان و بهره مندی از توانمندی ایشان در تقویت و تحقق فضای علمی دانشگاه

2- افزایش مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیتهای علمی جمعی و نهادینه ساختن این فعالیتها

3- حمایت از فعالیتهای علم یدانشجویی و راهنمایی و هدایت دانشجویان در امر آموزش و پژوهش

4- تقویت و تحکیم پیوندهای نظام آموزش عالی با بخشهای مختلف جامعه

5- تعمیق دانش و بینش علمی دانشجویان با بهره گیری از توان علمی اعضای هیات علمی

بخش دوم:ارکان وتشکیلات

ماده 5- دانشجویان کلیه گرایشها و مقاطع تحصیلی یک رشته دانشگاهی اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار می روند.

ماده6- شورای مدیریت انجمن علمی متشکل از 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل است که با انجام انتخابات از میان اعضای انجمن ، با رای مستقیم آنان و کسب اکثریت نسبی آرا برای مدت یک سال انتخاب می شوند.

تبصره- اعضای اصلی و علی البدل در رشته هایی با فراگیری بیش از 500 دانشجو متشکل از 7 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل خواهد بود.

ماده 7- وظایف شورای مدیریت عبارتند از:

1- جذب دانشجویان علاقه مند و خلاق به فعالیتهای علمی – پژوهشی و ایجاد انگیزه برای مشارکت در اینگونه فعالیتها

2- برنامه ریزی ، ساماندهی ،اجرا،هدایت و نظارت بر فعالیتهای ادواری و سالانه انجمن

3- برقراری ارتباط مستمر با دیگر انجمنهای علمی دانشجویی و انجمنهای علمی تخصصی داخل و خارج دانشگاهها

4- برقراری ارتباط با نهادها و سازمانهای خارج از دانشگاه برای انجام فعالیتهای مشترک

5- برنامه ریزی و پیشنهاد همکاری برای اجرای طرحهای پژوهشی و مطالعاتی

6- تصویب اساسنامه انجمن علمی و اخذ تایید آن از مدیریت فرهنگی دانشگاه

7- همکاری و ارتباط مستمر با مدیر و اعضای هیات علمی گروه آموزشی ذیربط برای تحقق اهداففعالیتهای علمی انجمن(موضوع ماده 3)

8- تشکیل کمیته های مختلف کاری و نظارت بر عملکرد آنها

9- برگزار یانتخابات شورای مدیریت دوره بعد

10- حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات انجمن ، تصویب هزینه های مالی برنامه ها،تنظیم و ارائه گزارش مالی انجمن به طور سالانه و ارسال آن به مدیر فرهنگی دانشگاه

11- تدوین برنامه های سالانه و ارائه آن به مدیر فرهنگی

ماده 8- شورای مدیریت انجمن یکی از اعضای خود را به عنوان دبیر شورا انتخاب می کند و به رئیس دانشکده و مدیر فرهنگی دانشگاه اعلام می کند.

ماده 9- دبیر انجمن مسوولیت برگزاری جلسات شورای مدیریت انجمن و پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات آن،شرکت در جلسات شورای دبیران انجمنهای علمی دانشکده یا دانشگاه و ارائه گزارش مستمر به شورای مدیریت را بر عهده دارد.همچنین دبیر انجمن مسوول انجام کلیه امور حقوقی و اداری انجمن است.

ماده10- شورای دبیران:

در دانشگاههایی که حداقل 5 انجمن علمی دانشجویی تشکیل شده باشند شورای دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه با حضور دبیران کلیه انجمنهای علمی دانشجویی تشکیل می شود.

تبصره – دانشکده هایی که حداقل سه انجمن علمی داشته باشند می توانند شورای دبیران انجمنهای علمی دانشکده را تشکیل هندکه وظایف شورای دبیران دانشگاه به جز بند دوم به آن تفویض می گردد.

ماده 11- یک نفر از اعضای شورای دبیران دانشکد هبه انتخاب ایشان به عنوان دبیر این شورا انتخاب می شود که به نمایندگی از این شورا در شورای دبیران انجمنهای علمی دانشگاه شرکت میکند.

تبصره- دبیر شورای دبیران هر دانشکده به تعداد انجمنهای علمی آن دانشکده در شورای دبیران دانشگاه دارای حق رای می باشد.

ماده 12- شورای دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه از میان خود یک نفر را به عنوان دبیر شورا انتخاب می نمایند که براساس آیین نامه داخلی شورا فعالیت خواهد کرد.

ماده 13- دبیران شورای دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههاد حداقل سالی یکبار به دعوت اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم جهت بررسی مسائل،مشکلات عمومی انجمنها،انتقال تجربیات و برنامه ریزی جهت طرحها و برنامه های مشترک تشکیل جلسه می دهند.

ماده 14- انجمنهای علمی دانشجویی رشته های مشابه می توانند نسبت به تشکیل اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی آن رشته ها اقدام نماند که ضوایط و رایط تاسیس اتحادیه در چارچوب این آیین نامه و دستورالعمل تشکیل و فعالیت اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها تعیین خواهد شد.

ماده 15- وظایف شورای دبیران

1- پیشنهاد و تصویب طرحهای مشترک و هماهنگی در اجرای آن برنامه ها

2- انتخاب نمایندگان شورای دبیران برای شرکت در کمیته حمایت و نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه

3- معرفی یک نفر ناظر برای هیات اجرایی انتخابات انجمنهای علمی دانشجویی

4- تصویب آیین نامه داخلی مشترک انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه و آیین نامه داخلی شورای دبیران در چارچوب این آیین نامه

5- ایجاد هماهنگی و رسیدگی به مسائل بین انجمنهای علمی دانشجویی

6- نظارت بر حسن عملکرد انجمنهای علمی دانشجویی (امور مالی،حفظ و استفاده صحیح از اموال و تجهیزات ،اجرای آیین نامه داخلی و...)و ارئه گزارش به کمیته حمایت و نظارت برانجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه.

بخش سوم : ضوابط تشکیل و فعالیت انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی

ماده 16- برای تاسیس انجمن علمی دانشجویی ، حداقل 5 نفر از دانشجویان رشته ذیربط تقاضای خود را به معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده و در صورت عدم وجود این پست در دانشکده آن را به معاون پژوهشی دانشکده ارائه می دهند . معاون دانشکده در صورت عدم تاسیس انجمن رشته مورد نظر ، پس از مشورت با گروه آموزشی مربوطه موافقت خود را برای تاسیس انجمن اعلام و نسبت به فراخوان ثبت نام داوطلبان شورای مدیریت و برگزاری انتخابات اقدام می نماید .

تبصره 1- در صورت عدم وجود هر یک از معاونان فوق الذکر ، به صلاحدید رئیس دانشکده یکی از معاونان عهده دار وظایف خواهد شد .

تبصره 2- انتخابات در سطح دانشگاه و همزمان در کلیه دانشکده ها در آبان ماه هر سال برگزار می شود

معاونت دانشجویی و فرهنگی زمان دقیق برگزاری انتخابات را اعلام می کند .

ماده 17 – معاون دانشکده صلاحیت نامزدها را بر طبق مفاد این آئین نامه بررسی و احراز و پس از اعلام اسامی نامزدها انتخابات را با اعلام قبلی برگزار می کند نتایج آن طی طورتجلسه تنظیم و به مدیریت فرهنگی دانشگاه ارسال می شود .

تبصره 1- فقط دانشجویان شاغل به تحصیلی در رشته مورد نظر حق رای و حق داوطلب شدن را دارا می باشند.

تبصره 2- نخستین شورای مدیریت منتخب حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از برگزاری انتخابات باید اساسنامه انجمن را تدوین و به مدیریت فرهنگی دانشگاه ارسال نماید .

ماده 18 – اداره امور فرهنگی پس از تائید انتخابات و اساسنامه ، انجمن را در لیست انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ثبت و به دانشکده اعلام خواهد کرد مدیر گروه آموزشی مربوط نسبت به صدور حکم اعضای شورای مدیریت برای مدت یک سال اقدام می نماید

ماده 19 – شرایط داوطلبان عضویت در شورای مدیریت انجمن علمی دانشجویی به شرح ذیل می باشد :

الف – شرایط عمومی

1- اشتغال به تحصیل در رشته مربوط

2- عدم عضویت در شورای مرکزی دیگر تشکل های دانشجویی اعم از صنفی ، سیاسی ، ورزشی و فرهنگی

تبصره – اعضای شورای مرکزی دیگر تشکلها در صورت استعفا یک ماه قبل از برگزاری انتخابات انجمن های علمی و پذیرش آن می توانند داوطلب عضویت در شورای مدیریت انجمن علمی شوند.

3- عدم محکومیت منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر

4- گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی

ب- شرایط اختصاصی

داوطلبان باید حداقل دارای یکی از شرایط ذیل باشند :

1- معدل نیمسال گذشته داوطلب کمتراز میانگین معدل گروه در همان نیمسال نباشد

2- داشتن حداقل یک مقاله علمی چاپ شده ( اعم از تالیف یا ترجمه ) در نشریات دانشجویی ، دانشگاهی و ...

تبصره – تایید علمی بودن محتوای مقاله توسط مدیرگروه ذیربط انجام خواهد شد .

3- اجرا یا همکاری در اجرای یک طرح پژوهشی به تایید کارفرما یا مجری طرح

4- تالیف یا همکاری در تالیف یا ترجمه

5- داوطلب از دانشجویان استعدادهای درخشان و یا برگزیدگان المپیادها باشد .

ماده 20 – مجوز برنامه ها و فعالیتهایی که در سطح دانشکده برگزار می شود توسط معاون دانشکده و در صورتی که در سطح دانشگاه برگزار شود توسط مدیر فرهنگی پس از تایید معاون دانشکده و در صورتی که در سطح ملی و فرادانشگاهی برگزار شود توسط کمیته حمایت و نظارت از انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه پس از تائید مدیر فرهنگی صادر می شود .

ماده 21- فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی در چارچوب این آئین نامه و صرفا در عرصه های علمی مجاز می باشند و هر گونه فعالیت صنفی ، سیاسی و ... توسط انجمن ها تخلف محسوب می شود .

ماده 22 – میزان و نحوه حمایت مالی از طرح های مصوب انجمن های علمی دانشجویی به تشخیص معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه می باشد .

ماده 23 – یک ماه قبل از پایان مدت قانونی فعالیت شورای مدیریت انجمن ، این شورا با تشکیل هیات اجرایی انتخابات شامل یک نماینده از اعضای شورای مدیریت ( با شرط عدم داوطلبی ) یک نماینده از نماینده شورای دبیران دانشگاه یا دانشکده و یک نماینده از طرف معاون دانشکده نسبت به برگزاری انتخابات دوره جدید اقدام و صورتجلسه را برای معاون دانشکده ارسال خواهد کرد .

تبصره – در صورت داوطلب شدن تمام اعضای شورای مدیریت یکی از دانشجویان آن رشته را به عنوان نماینده در هیات اجرایی انتخاب می کنند .

ماده 24- در صورت وجود هرگونه شکایت و یا اعتراض در کلیه مراحل انتخابات مدیر امور فرهنگی مرجع پیگیری می باشد .

تبصره – در صورت باقی ماندن اختلاف ، کمیته حمایت و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه مرجع تصمیم گیری نهایی خواهد بود .

ماده 25- جهت تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشته ای 5 نفر از دانشجویان به عنوان هیات موسس دلایل توجیهی ، اساسنامه پیشنهادی و تقاضای خود را به معاون دانشکده ارائه و پس از تایید ایشان به منظور تصمیم گیری برای کمیته نظارت و حمایت از انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ارسال می شود . در صورت موافقت کمیته نظارت وحمایت از انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ارسال می شود .در صورت موافقت کمیته با تشکیل انجمن علمی بین رشته ای مراتب به دانشکده اعلام و هیات موسس نسبت به فراخوان عضویت در انجمن اقدام خواهد کرد .

ماده 26 – پس از عضو گیری و تصویب نهایی اساسنامه در مجمع عمومی ، اعضای انجمن که شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان را دارا می باشند ، می توانند داوطلب عضویت در شورای مدیریت انجمن شده و پس از تایید نهایی صلاحیت توسط هیات اجرایی ، انتخابت برگزار خواهد شد .

تبصره 1-فقط اعضای انجمن حق رای و حق داوطلب شدن در انجمن مربوطه را دارند .

تبصره 2- شرایط داوطلبان عضویت در انجمن علمی دانشجویی بین رشته ای باید در اساسنامه پیشنهادی اعلام شده باشد .

بخش چهارم : شورای حمایت و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی

ماده 27- برای حمایت از انجمن های علمی دانشجویی و نظارت بر آن ها در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شورایی مرکب از معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ( رئیس شورا ) معاون پشتیبانی ، حقوقی و امور مجلس وزارت علوم یا نماینده تام الاختیار وی ، مدیر کل دفتر امور فرهنگی ( نائب رئیس ) ، مدیر کل دانشجویان داخل ، دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم ، کارشناس مسئول امور انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی سه تن از دبیران اتحادیه ها به انتخاب شورای دبیران اتحادیه های انجمن های علمی – دانشجویی تشکیل می شود . دبیرخانه این کمیته در اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی خواهد بود . وظایف این کمیته عبارتند از :

1- سیاستگذاری و تعیین خط مشی های کلان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه های کشور در چارچوب سیاست توسعه علمی و قانون برنامه

2- ارزیابی فعالیت ها و نظارت بر کمیته های نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ها بر اساس گزارش های مستند و سار روش ها

3- تعیین میزان و چگونگی حمایت مالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از همایش های کشوری و نشست های علمی انجمن ها

4- اخذ تصمیم و ارائه پیشنهاد جهت تسهیل ارتباط بین انجمن های علمی دانشجویی با انجمن های علمی استادان و پژوهشگران و انجمن های علمی متناظر با مشابه آن در کشورهای دیگر

5- تصویب دستور العمل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه های کشور و نظارت بر حسن اجرای آن .

ماده 28 – هیات موسس اتحادیه حداقل 3 تن از نمایندگان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاهها و مراکز اموزش عالی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در یک رشته علمی معین می باشد که درخواست مجوز تاسیس وفعالیت را به شورای حمایت و نظارت بر انجمن های و اتحادیه ها ی علمی دانشجویی وزارت علوم ( موضوع ماده 27 این آئین نامه ) ارائه می نماید . محتوای این در خواست مشتمل بر موارد زیر است :

1- تقاضای عضویت بیش از نیمی از تشکل های علمی موجود آن رشته در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ، به همراه نامه تایید هر یک از انجمنها که مبنای آن مدیر امور فرهنگی دانشگاه تاسیس و فعالیت آن انجمن را تسجیل کرده باشد .

2- ارائه پیش نویس اساسنامه اتحادیه که به امضای تشکل های متقاضی عضویت رسیده باشد .

ماده 29- شورای حمایت و نظارت پس از دریافت درخواست هیات موسس و شورا ی مرکزی موقت اتحادیه حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به بررسی آن درخواست اقدام می نماید وموافقت با تاسیس موقت و دائمی یا دلایل مخالفت شورا را توسط دبیرخانه به اطلاع موسسان خواهد رساند .

ماده 30- تاسیس ، شرایط انتخاب شوندگان ، شورای مرکزی ، انتخابات ، تشکیلات و ارکان ، اساسنامه و انحلال اتحادیه های انجمن های دانشجویی در دستور العمل مجزایی که به تصویب شورای حمایت و نظارت بر انجمن ها و نظارت بر انجمن ها و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری بر اساس این آیین نامه خواهد رسید تعیین می شود .

ماده 31- به منظور حمایت و نظارت فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی ، کمیته ای در هر دانشگاه با همین عنوان با ترکیب زیر تشکیل می شود :

1- معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ( رئیس کمیته )

2- مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه ( دبیر کمیته )

3- مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه

4- مدیر کل امور اموزشی دانشگاه

5- یک نفر ازاعضای هیات علمی دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه

6- دو نماینده از شورای دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه به انتخاب ایشان

تبصره 1- حکم اعضای کمیته توسط رئیس دانشگاه صادر شود

تبصره 2- در دانشگاههایی که برای امور انجمن های علمی دانشجویی واحدی مستقل ایجاد شده باشد مسئول آن واحد بدون حق رای در جلسات کمیته شرکت می کند

تبصره 3- اعضای انتخابی کمیته برای مدت یک سال انتخاب می شوند

ماده 32- وظایف کمیته حمایت و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه به شرح ذیل است :

1-نظارت بر حسن عملکرد انجمن های علمی در چارچوب قوانین و مقررات و رسیدگی به شکایات و تخلفات و حل اختلافات

تبصره 1- در صورتی که شورای مدیریت انجمن علمی یا شورای دبیران دانشگاه از اساسنامه انجمن تخلف نمایند ، کمیته حمایت و نظارت برای بار اول به شورای مدیریت انجمن یا شورای دبیران تذکر شفاهی و کتبی ( حسب مورد ) می دهد . در صورت تکرار تخلف برای بار دوم اخطار کتبی می دهد و در صورت تکرار و دریافت اخطار سوم ، دبیر انجمن یا دبیر شورای دبیران نتوانند کمیته ار قانع نمایند کمیته به شرح ذیل درباره انجمن تصمیم خواهد گرفت :

الف ) انحلال شورای مدیریت انجمن که در این صورت معاون دانشکده موظف است ظرف مدت 2 ماه انتخابات شورای مدیریت را برگزار نماید ( اعضای شورای مدیریت منحل شده نمی توانند نامزد انتخابات شوند )

ب) چنانچه تخلفی انضباطی متوجه شخص حقیقی از اعضای شورای مدیریت یا اعضای شورای دبیران باشد ، به کمیته انضباطی معرفی خواهد شد

تبصره 2- مرجع تجدید نظر در آرای کمیته حمایت و نظارت شورای فرهنگی دانشگاه است .

3- بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی انجمن های علمی دانشجویی که در سطح فرا دانشگاهی ، ملی یا بین المللی برگزار می گردد .

3- سیاستگذاری و تعیین خط مشی های کلان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه در چارچوب سیاست توسعه علمی کشور

4- برنامه ریزی و هماهنگی مسائل بنیادی و مستمر انجمن های علمی دانشجویی ( تسهیل ارتباطات با دیگر نهادهای جامعه ، جلب حمایت های مالی ، تشویق و تقدیر از انجمن های علمی فعال و طرح های برگزیده و ... )

5- پیشنهاد برنامه و بودجه سالیانه انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه به ریاست دانشگاه

6- پیشنهاد بودجه سالیانه انجمن های علمی به ریاست دانشگاه بر اساس برنامه های ارائه شده به مدیریت امور فرهنگی و برنامه مدون انجمن ها .

این آیین نامه در 32 ماده و 21 تبصره در تاریخ 18/9/1387 به تصویب وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ به دانشگا هها قابل اجرا است .

آیین نامه حجاب و عفاف

امام خمینی (ره): حجاب قانون کشور اسلامی است. تخطی از هرگونه قانون مداری جرم و متخلف، مجرم است.

مقدمه:

با توجه به معضل بدحجابی در سطح جامعه، تأثیرپذیری اقشار مختلف جامعه و همچنین آسیب های ناشی از بدحجابی، لازم است که در خصوص بدحجابی و معضلات ناشی از آن اقدامات فرهنگی و انضباطی مؤثر صورت گیرد. در همین راستا و در کنار تدوین و طراحی برنامه‌های مختلف فرهنگی «آیین نامه انضباطی- فرهنگی حجاب و عفاف دانشگاه اصفهان» تدوین گردید.

ماده 1- تعاریف:

1- دانشگاهیان: عبارتند از استادان،‌کارکنان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه.

2- حجاب: پوششی که زن و مرد در برابر دیگران در جامعه باید رعایت کنند.

3- عفاف: شامل رعایت شؤون دانشگاهی در اعمال و رفتار، ‌اعم از چگونگی برخورد با نامحرم، ‌رعایت حقوق دیگران و آداب معاشرت اجتماعی و ... می باشد.

ماده 2- مقررات:

1-کلیه ی دانشگاهیان ملزم به رعایت احکام شرعی و قانونی در زمینه حجاب و عفاف می باشند.

2-کلیه ی دانشگاهیان موظف به رعایت موارد ذیل می باشند؛ بنابراین در صورت هرگونه تخلف از ناحیه دانشگاهیان، با فرد خاطی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

الف) آقایان:

1- اجتناب از هرگونه آرایش سر و صورت به گونه‌ای نامتعارف یا معرف طیف و گروه خاص

2- خودداری از پوشیدن هرگونه تی شرت و پیراهن تنگ، آستین کوتاه و یا شلوار تنگ و نامناسب

3- عدم استفاده از هرگونه زیور آلات و یا عکس روی لباس ها که معرف طیف یا گروه خاص و یا مخالف شؤون دانشگاهی باشد (مانند دستبند، گردن بند و ...)

4- پرهیز از هرگونه رفتار زننده به دور از شؤون اسلامی و دانشگاهی (اعم از استعمال مواد اعتیاد آور، نزاع و درگیری، ایجاد مزاحمت و ...)

ب) خانم‌ها:

1- اجتناب از هرگونه آرایش صورت و استفاده از زیور آلات آشکار

2- لزوم پوشش کامل بدن(به جز قرص صورت و کف دو دست تا مچ) همراه با پرهیز از استعمال رنگ های نامناسب و زننده

3- عدم استفاده از شلوار تنگ، چسبان وکوتاه و یا مانتوهای نامناسب(تنگ، کوتاه، نازک، چاک دار، طرح دار و دارای رنگ های نامناسب و زننده)

4- پرهیز از هرگونه رفتار زننده به دور از شؤون اسلامی و دانشگاهی(اعم از چگونگی برخورد با نامحرم، جلوه گری و خود نمایی و ...)

ماده 3- روند اجرایی آیین نامه:

3-1- آگاه‌سازی و ارتقاء بینش و باور دانشجویان در حوزه حجاب و عفاف از طریق برنامه ها ی فرهنگی توسط اداره کل فرهنگی

3-2- تشویق دانشجویان مقید به حجاب و عفاف اسلامی به صورت موثر با برنامه‌ریزی در راستای الگوسازی توسط معاونت فرهنگی - اجتماعی.

3-3- ابلاغ آیین‌نامه به کلیه دانشگاهیان و فضاسازی و اطلاع رسانی در شروع هر سال تحصیلی، توسط اداره کل امور فرهنگی دانشگاه با همکاری اداره کل امور آموزش

3-4- تذکر زبانی به افراد ناآگاه در طول سال تحصیلی توسط اداره ی انتظامات دانشگاه

3-5- معرفی افراد خاطی به دفتر مشاوره فرهنگی برای ارشاد و راهنمایی

3-6- معرفی فرد خاطی به کمیته انضباطی برای انجام اقدامات مقتضی(اعم از اطلاع رسانی به خانواده، درج در پرونده، منع موقت از تحصیل و اخراج از دانشگاه و ...)

3-7- معرفی استادان و کارمندان متخلف به کمیته تخلفات اداری

این آیین نامه در سه ماده و 20 بند در جلسه مورخ 18/08/1389 شورای فرهنگی دانشگاه اصفهان مطرح و به تصویب رسید.

آئین نامه فعالیت اساتید مشاور فرهنگی گروه‌ آموزشی

به منظور فراهم کردن بستر مناسب برای تعامل بیشتر استاد و دانشجو و نیز انسجام بخشیدن به فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاهیان، آئین نامه فعالیت استادان راهنما گروه‌های آموزشی، به شرح زیر تنظیم می‌شود:

ماده 1- اهداف:

1-1- تقویت ارتباط استاد و دانشجو

1-2- تقویت روحیه تعامل و همفکری سازنده در میان دانشجویان

1-3- ارتقاء سطح دانش و مهارت اساتید راهنما در زمینه های مرتبط به مشاوره

1-4- ایجاد بستر مناسب برای انجام مطالعات و تحقیقات علمی، فرهنگی – تربیتی اساتید

1-5- تشویق دانشجویان برای حضور و عضویت در تشکل‌ها و نهادهای فرهنگی و مذهبی

1-6- پاسخگویی به نیازهای عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان.

1-7- آشنایی عمیق‌تر اساتید با نیازهای فرهنگی – تربیتی دانشجویان به منظور برنامه‌ریزی و راهنمایی در زمینه نیازهای واقعی دانشجویان

ماده 2- تعریف استاد راهنما گروه آموزشی:

استاد راهنما به عضو هیأت علمی تمام وقت اطلاق می‌شود که با حداقل 4 ساعت در هفته به مشاوره در زمینه‌های علمی، فرهنگی و تربیتی بپردازد و وظائف محوله در بند 5 این آئین نامه را به انجام رساند.

ماده 3- شرایط عمومی استاد راهنما:

3-1- التزام و پایبندی به مسائل شرعی و اخلاق اسلامی

3-2- داشتن انگیزه، تجربه و مهارت لازم در زمینه علمی، فرهنگی و تربیتی

3-3- برخورداری از روحیه تعامل و همفکری و همکاری با دانشجویان

3-4- برخورداری از مقبولیت عمومی و حسن شهرت در محیط دانشگاه

3-5- عضویت در گروه آموزشی

3-6- آشنایی یا قوانین و آیین‌نامه‌های فرهنگی و دانشجویی

ماده 4 - نحوه انتخاب استاد راهنما:

4-1- استاد راهنما با پیشنهاد مدیر گروه، تایید معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده و حکم رئیس دانشکده به مدت دو سال معرفی می‌شود و رونوشت حکم به معاونت محترم آموزشی ارسال می‌شود.

4-2- به ازاء دانشجویان کارشناسی هر گروه آموزشی می‌توان یک استاد راهنما انتخاب کرد.

ماده 5- وظایف استاد راهنما:

5-1- آگاه کردن دانشجویان از مقررات آموزشی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به ویژه دانشجویان جدید الورود از طریق برگزاری جلسه و مذاکره با دانشجویان

5-2- شرکت در کارگاه‌های علمی، آموزشی و روان‌شناختی که توسط معاونت فرهنگی طراحی و پیش‌بینی می‌شود.

5-3- آگاهی از مقررات آموزشی، فرهنگی و دانشجویی از طریق ارتباط با مراجع ذیربط

5-4- تکمیل فرم‌های گزارش مشاوره و ارسال به معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی دانشکده

5-5- شرکت در جلسات استادان راهنما که به صورت ماهانه با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده تشکیل می‌شود.

5-6- در دسترس بودن به منظور راهنمایی دانشجویان تحت راهنمایی، حداقل دو نوبت در هفته متناسب با نیاز دانشجویان

5-7- آگاهی از وضعیت تحصیلی، خانوادگی و فرهنگی دانشجو از طریق مراجعه به پرونده‌های مربوط و سایر اطلاعات موجود در دانشگاه در مواقع ضروری

5-8- شناسایی استعدادها و نیازهای خاص دانشجویان و ارجاع آنها به مسئولان ذیربط و ارائه راهنمایی‌های لازم (از جمله نیازهای مالی و تربیتی)

5-9- تلاش برای هدایت دانشجویان به رعایت شئون دانشجویی (متناسب با مصوبات و سیاست‌گذاری‌های شورای فرهنگی)

5-10- برقراری ارتباط با دانشجویان از طریق مشارکت در فعالیت‌های فوق برنامه متناسب با نیازهای دانشجویان و رشته تحصیلی (با هماهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی)

5-11- تلاش برای هدایت و ارتقاء انجمن علمی و مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های آن

5-12- رابط معاون فرهنگی و دانشجویی با گروه

5-13- همکاری با کانون‌های فرهنگی، هنری دانشگاه و نشریات دانشجویی با هماهنگی مدیر کل فرهنگی

5-14- مشاوره و تایید وضعیت انتخاب واحد آموزشی دانشجویان گروه تحت سرپرستی

تبصره: نظارت بر عملکرد استادان راهنما بر عهده معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده می‌باشد.

ماده 6- امتیازات:

6-1- استادان راهنما با استفاده از امتیازات آئین نامه ارتقاء از کسر واحد موظف برخوردار خواهند شد.

6-2- برای هر استاد راهنما معادل 2 واحد منظور می‌شود. بر اساس عملکرد استاد راهنما، واحد معادل توسط معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده تعیین و پس از تایید معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه برای پرداخت به مسئولان ذیربط ارسال می‌گردد.

6-3-استادان راهنما از امتیاز ارتقاء و ترفیع بهره‌مند خواهد شد.

این آئین نامه د ر6 ماده و 33 بند و 1 تبصره در تاریخ 23/4/89 به تصویب شورای فرهنگی دانشگاه رسیده است.

 

1392/02/10 تاریخ به روزرسانی:
11083 تعداد بازدید:
دانشکده علوم
دانشکده علوم
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal