جستجوSepratorTopMenuارتباط با ماSepratorTopMenuورود اعضاءSepratorTopMenuنقشه سایتSepratorTopMenuاعضای هیأت علمیSepratorTopMenuدانشجویانSepratorTopMenuصفحه اصلی
۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد
English/العربيه
تازه ها
برنامه راهبردي روابط عمومي دانشگاه

برنامه راهبردي اداره روابط عمومي

دانشگاه اصفهان

 

 درباره روابط عمومي

روابط عمومي هنر برقراري ارتباط در جهت اطلاع رساني و آگاهي بخشي به مخاطبان و همچنين زمينه سازي براي دريافت انتظارات و خواسته هاي مخاطبان براي حركت در مسير آن است .به عبارت ديگر روابط عمومي هنر مردم داري است. روابط عمومي تمامي تلاش خود را معطوف تنظيم روابط سازمان و مردم مي كند، هوشمندانه سعي مي نمايد اهداف و برنامه ي سازمان با اتكاء به اصول اخلاقي و رسالت حرفه اي در قالب كار برنامه اي در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم بكار بندد. وظايف روابط عمومي برقراري ارتباط صحيح و منطقي و اصولي با مخاطبان و همچنين اطلاع رساني شفاف و روشن و دريافت انتظارات و خواسته هاي مخاطبان با بكار گيري روش و فنون مختلف مي باشد.

اصطلاح روابط عمومي براي نخستين بار در ايالات متحده امريكا و در نوشته هاي اتحاديه راه آهن ايالات متحده آمريكا به كار برده شد و دهه اول قرن بيستم، نخستين دفاتر روابط عمومي در موسسات اين كشور ايجاد گرديد. در سال 1906 اولين شركت خصوصي كه تنها خدمات روابط عمومي را به مشتريان خود ارائه مي كرد به وجود آمد. نخستين شركت روابط عمومي توسط " ايوي لي" خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز در شهر نيويورك تاسيس گرديد. اين فرد را پدر روابط عمومي در امريكا مي نامند.

 با اين كه ريشه هاي تاريخي شكل گيري روابط عمومي در گذشته هاي دور قرار دارد با اين وجود مي توان گفت كه آغاز واقعي روابط عمومي به صورتي كه امروزه مورد عمل قرار مي گيرد از سال هاي 1900 به بعد شروع شده است.

 تغيير مفهوم روابط عمومي در طول زمان نشان دهنده سيرتكاملي كاركرد آن در سازمان‌ها و جوامع مختلف است مفاهيم مختلفي كه روابط عمومي در طول زمان يافته است نشان دهنده كوشش يك حرفه در حالت شكل گيري و رو به توسعه است  كه در جستجوي تبيين شناساندن و تثبيت هويت خاص خويش است.

روابط عمومي در ايران 

آنچه ما اكنون به عنوان روابط عمومي چه از نظر حرفه و چه از نظر اصطلاح باز مي شناسيم براي نخستين بار در شركت ملي نفت  ايران پديدار گشته است. در ميان موسسات و سازمان هاي بخش خصوصي و دولتي در ايران، شركت ملي نفت ايران براي اولين بار و پيش از همه دفتر روابط عمومي تاسيس نمود. نخستين همايش روابط عمومي در 30 آذر ماه 1343 در آبادان و دومين همايش در 13 مهر 1344 در كرمانشاه برگزار شد. پس از تشكيل واحدهاي روابط عمومي در ايران، نياز به آموزش مسئولان روابط عمومي و كارمندان اين واحدها احساس شد. نخستين بار تشكيل كلاسهاي كوتاه مدت آموزش روابط عمومي در وزارت اطلاعات و جهانگردي سابق شكل گرفت و پارهاي از وزارتخانهها مثلا: امورخارجه،آموزش آنرا به كارمندان و وابستگان خود در بيشتر كشورهاي خارجي به صورت رسمي با تشكيل دورههاي كوتاه مدت شكل دادند.

در سال 1345 مطالعاتي درباره تشكيل دانشكده روابط عمومي صورت گرفت كه منجر به تشكيل مؤسسه عالي مطبوعات و روابط عمومي در سال 1340 شد. پس از انقلاب اسلامي در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي، رشته كارشناسي علوم اجتماعي با گرايش علوم ارتباطات به جاي رشته روابط عمومي پديد آمد.

روابط عمومي در موسسات آموزش عالي

امروزه در سازمان‌ها، شناخت، درك متقابل و ارتباطات به منظور دستيابي به اهداف، به عنوان يك اصل اساسي مديريت پذيرفته شده است.

اين نوع ارتباط كه از آن به روابط عمومي ياد مي شود يكي از مهمترين عوامل موثر در سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب مي شود. در دنياي امروز روابط عمومي ها به عنوان عناصر قوي در ارزيابي و تقويت برنامه ها و پيشبرد اهداف سازمان ها تلقي مي شوند.

امروزه نقش روابط عمومي و حيطه فعاليت آن بر هيچ كس پوشيده نيست.تمامي فعالان جامعه در بخش هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و جوياي روابط عمومي‌هايي هستند كه آنانرا در طراحي رو‌ش‌هاي معقول وتعيين خط مش‌هاي مرتبط با آينده ياري دهند.

روابط عمومي نقش‌هاي گوناگوني را در جايگاه‌هاي متفاوت و شرايط متمايز از يكديگر ايفا مي‌كند، اما دو نقش قابل تفكيك آن در ارتباطات درون سازماني و برون سازماني از ميان ساير نقش‌ها، نمايانتراست.

هنر روابط عمومي اين است كه بتواند امكانات و شرايط محيط بيروني را تشخيص دهد و آنانرا با امكانات درون سازمان پيوند داده و اجراي فرامين درون سازماني را تسهيل نمايد و در نهايتا ارتباط سازمان را با بيرون از آن به درستي برقرار سازد. دراين راستا اولين قدم شناخت محيط و سازمان است و منظور از اين شناخت، شناسايي و بررسي نقاط قوت و ضعف دروني و بيروني آن است.

عمد‌ه ترين هدف سازماني دانشگاه‌ها، ارتقاء امور آموزشي و پژوهشي دانشگاه‌ها است. دانشگاه از سه طيف دانشگاهيان اعم از استادان، دانشجويان و كاركنان تشكيل شده است. مديريت دانشگاه مسؤليت هماهنگي بين اين سه طيف را برعهده دارد. مديريت براي رسيدن به اين هدف، نياز به ابزارها و ساز وكارهاي لازم دارد. يكي از اين ساز وكارها، بخش روابط عمومي دانشگاه است. بدون وجود روابط عمومي كارآمد، ايجاد هماهنگي و همراهي در دانشگاه‌ها درجهت اهداف عالي ميسر نيست. كاركرد اساسي بخش روابط عمومي، براي پيشرفت‌هاي علمي، فرهنگي و پژوهشي دانشگاه‌ها اهميت اساسي دارد.تقويت روابط عمومي، به منظور تقويت روابط عاطفي بين مديران دانشگاه از يكسو و استادان، دانشجويان و كاركنان، ازسوي ديگر ضروري به نظر مي رسد.

روابط عمومي به عنوان مهمترين ساز و كار مديريتي دانشگاه‌ها، نقش مهمي در هماهنگ سازي، اطلاع رساني و فرهنگ سازي دارد.توجه ويژه به روابط عمومي به عنوان نهادي كه مي تواند به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده و سنجيده در جهت تقويت تعامل و تفاهم بين بخش‌هاي مختلف دانشگاه عمل كند، حائز اهميت است.

روابط عمومي دانشگاه اصفهان

روابط عمومي دانشگاه اصفهان همسو با اهداف دانشگاه و همگام با ماموريت مديريت كلان در امر توسعه دانشگاه، تمام تلاش خود را معطوف به حفظ جايگاه و شان دانشگاه، دفاع از آرمان‌ها و فعاليت‌هاي آن، روشنگري و تنوير افكار عمومي نسبت به عملكرد دانشگاه، شناخت نيازهاي مخاطبين و سعي در پاسخگو ساختن دانشگاهدر قبال جامعه و ايجاد دوستي و همدلي و درك متقابل با مخاطبان دروني و بيروني دارد.

الف: اهداف روابط عمومي

¨ سياستگذاري، برنامه‌ريزي و كاربرد شيوه‌هاي مناسب براي انعكاس اهداف، فعاليت‌ها، برنامه‌ها و مواضعدانشگاه اصفهان

¨ تقويت هر چه بيشتر روحيه تفاهم بين كاركنان و زمينه‌سازي براي برقراري ارتباطات مناسب‌تر بين آنان و مسئولين دانشگاه اصفهان

¨ گردآوري، جمع‌بندي و تحليل نظرها و ديدگاه‌هاي مخاطبين، رسانه‌ها در زمينه فعاليت‌هاي دانشگاه وارائه به مسئولين دانشگاه اصفهان

¨    رعايت اصول اخلاق حرفه‌ايوتأكيد بر موازين شرع مقدس اسلام در برخورد با مخاطبان

¨    برنامه‌ريزي براي ايجاد يك روابط عمومي الكترونيك براي هدايت و مديريت افكار عمومي

¨ برقراري ارتباط با واحدهاي روابط عمومي ساير دستگاه‌هاي اجرايي دولتي و خصوصي به منظور معرفي دانشگاه اصفهان

 

ب: شرح وظايف روابط عمومي:

با توجه به اهداف مورد اشاره، اهم وظايف و مسئوليت‌هاي روابط عمومي عبارتند از:

¨ تبليغ وترفيع دانشگاه اصفهانبه عنوان يك نهاد مفيد اجتماعي ومسووليت‌پذير در امور علم و فناوري در استان اصفهان

¨    استفاده ازطيف گسترده وقابليت‌هاي رسانه‌ها براي انتقال پيام دانشگاه اصفهان

¨    گسترش بيشتر ارتباطات درون سازماني دانشگاه اصفهان

¨    توسعه مستمر اطلاعات روابط عمومي دانشگاه اصفهان

¨    تهيه و تدوين برنامه و بودجه سالانه روابط عمومي دانشگاه اصفهان

¨ مشاركت در برگزاري برنامه هاي جنبي از جمله:جشنواره‌ها، كنفرانس‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي در دانشگاه اصفهان

ج: فعاليت هاي روابط عمومي

با توجه به تنوع فعاليت هاي روابط عمومي، در چند بخش مي توان فعاليت هاي روابط عمومي دانشگاه اصفهانرا دسته بندي نمود.لازم به ذكر است هر بخش نيز داراي زيربخش هاي متعدداست:

1-       اطلاع رساني و ارتباط با رسانه ها

2-       تبليغات و انتشارات

3-       ارتباطات

4-       روابط عمومي الكترونيك

5-       تشريفات و مناسبت ها

6-       نظارت، برنامه ريزي و ارزيابي

7-       فعاليت مستندسازي

8-       فعاليت توانمندسازي

9-       پژوهش و افكارسنجي

10- ويژگي هاي ساختاري و سازماني

 

1396/07/30 تاریخ به روزرسانی:
1282 تعداد بازدید:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
1درخواست مجوز پخش آگهیدرخواست مجوز عکاسیرزرو پایه های تبلیغاتیرزرو محیط های نمایشگاهیدرخواست مجوز بازدید از دانشگاه78رزرو سالن همایش پیامبر اعظم (ص)
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal