جستجوجستجوتماس با مسئولينتماس با ماعضویت و ورود اعضاعضویت و ورود اعضانقشه سایتنقشه سایتاعضا هیئت علمیاعضا هیئت علمیدانشجویاندانشجویانصفحه اصلی
EN/العربیه
۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور
سوالات متداول
آموزشهاي الكترونيكي به چه معنايي است؟
سيستم آموزش الكترونيكي (E-Learning) مجموعه اي است كه دانشجويان مي توانند از طريق اينترنت در آن ثبت نام كرده، دروس مورد نظر خود را از ميان دروس ارائه شده انتخاب نمايند؛ از جلسات درس (كلاس مجازي، ويدئوكنفرانس و...) استفاده كرده، در امتحان شركت كنند و با استاد و هم كلاسي هايشان ارتباط برقرار كنند. در سيستم آموزش الكترونيكي، مجموعه اي از مطالب و مواد هر درس با استفاده از نرم افزارهاي مناسب (به صورت صوت، تصوير، متن، انيميشن و...) و از طريق شبكه ارتباطي اينترنت و اينترانت در دسترس دانشجو قرار مي گيرد.

LMS يا LCMS چيست؟
LMS مخفف Learning Management Systems و LCMS مخفف Learning ManagementContent Systems مي‌باشند و به سامانه مديريت آموزشي و محتواي دروس (ديجيتال شده) اطلاق مي‌شود. اين سامانه‌ها بر روي سرورهايي آموزش الكترونيكي نصب شده‌اند.

يك دانشجوي الكترونيكي بايد داراي چه مهارت هايي باشد؟
ماهيت دوره‌هاي آموزشي كه به صورت الكترونيكي برگزار مي شوند به گونه‌اي است كه مخاطبين آن بايد داراي برخي امكانات و مهارتهاي ويژه‌اي باشند. از جمله :

امكان دسترسي به اينترنت :
دارا بودن يك دستگاه سيستم كامپيوتر و تجهيزات لازم براي اتصال به اينترنت، ‌حداقل به صورت , Dialup و ترجيها" خط پر سرعت ADSL،‌ از جمله امكاناتي است كه دانشجويان براي شركت در اين دوره‌ها بايد از آن برخوردار باشند.

امكان اختصاص وقت مناسب براي مطالعه و يادگيري :
برگزاري دوره‌هاي آموزشي به صورت الكترونيكي،‌ باعث صرفه‌جويي در زمان و مديريت بهتر آن در راستاي استفاده از اوقات مفيدتر شبانه روز مي‌شود. برخلاف برخي بد فهمي‌هاي رايج شده،‌ چنين رويكردي به هيچ عنوان به معناي كاهش زمان يادگيري نخواهد بود و چه بسا به سبب فضاي پوياي اطلاعاتي كه ايجاد مي‌شود،‌ دانشجويان ملزم به صرف زمان بيشتر و البته مفيدتري باشند.

برخورداري از مهارتهاي پايه فناوري اطلاعات :
از جمله اين مهارتها مي‌توان به مهارت كار با مجموعه Office براي تنظيم گزارش، ‌تهيه اسلايد،‌مهارت هاي هفتگانه فناوري اطلاعات (ICDL)،...اشاره نمود. همچنين انتظار مي‌رود داوطلبين گرامي تسلط كافي به روشهاي تبادل پيام در اينترنت ( ايميل ) و يا روشهاي جستجو و بازيابي آدرس وب سايتهاي مورد نظر را داشته باشند.

تسلط نسبي به زبان انگليسي :
هر چند اين مورد يكي از پيش نيازهاي تحصيلي عمومي براي انجام فعاليتهاي پژوهشي در مقطع كارشناسي ارشد مي باشد،‌ اما ماهيت مطالب آموزشي و تنوع و روزآمدي سريع آن،‌ روحيه يادگيري مستمر و استفاده از منابع مختلفي را مي‌طلبد كه لازمه آن تسلط به زبان انگليسي مي‌باشد.

توانايي برنامه‌ريزي و مديريت آموزشي شخصي :
با توجه به كاهش تعاملات رو-در-رو در اين روش آموزش،‌ انتظار مي‌رود دانشجويان داراي مهارتهاي خود- مديريتي بوده و بتوانند بدون حضور يك عامل كنترل كننده عيني،‌ اقدام به مديريت تمامي فعاليتهاي مورد نياز نمايند.

نحوه برگزاري دوره (ثبت نام، ارائه دروس، كلاس ها، تكاليف و آزمون ها) چگونه است؟
كسب رتبه مجاز در آزمون كارشناسي ارشد و انتخاب اين دوره ها در زمان انتخاب رشته، . پذيرفته شدگان در روزهاي مقرر همراه با اصل مداركي كه قبلاً نسخه الكترونيكي آنها را ارسال نموده اند، براي ثبت نام به دانشگاه مراجعه مي نمايند. پس از ثبت نام نيازي به حضور فيزيكي افراد در محل دانشگاه نيست؛ مگر در زمان امتحانات و كلاس هاي حضوري. تمامي آزمون ها، جلسات ارائه سمينار، دفاع از پايان نامه و نظاير آنها بطور حضوري برگزار مي شوند. فراگيران با تخصيص نام كاربري و كلمه عبور منحصر به فرد با ورود به سيستم مديريت يادگيري (LMS) از محتواي آموزشي استفاده و در كلاس هاي برخط و جلسات مباحثه شركت مي نمايند.

آيا كلاسهاي درس در مركز آموزشهاي الكترونيكي به صورت حضوري برگزار مي‌شود؟
ارائه تمامي واحدهاي درسي دوره هاي آموزشي دانشگاه ، به صورت اينترنتي و در بستر e_learning خواهد بود . اما براي هر يك از دروس ، تعدادي كلاس On_line و حضوري برگزار خواهد شد كه شركت دانشجويان در اين كلاسها الزامي مي باشد .
تعيين تعداد اين كلاسها نيز متناسب با هر درس ، بر عهده استاد مربوطه خواهد بود كه معمولاً از 3تا 4 جلسه در يك نيمسال تحصيلي تجاوز نخواهد كرد . تعداد دقيق اين جلسات در قبل از شروع نيمسال تحصيلي در تقويم آموزشي دانشگاه به طور كامل و دقيق به اطلاع دانشجويان خواهد رسيد .

كلاسهاي عملي از جمله آزمايشگاهها به صورت حضوري ارائه مي‌شود يا اينترنتي؟
به صورت حضوري و زمان آن در ابتداي ترم مشخص مي شود.
حضور و غياب در كلاس چگونه انجام مي شود؟
مشاهده دروس توسط هر دانشجو از طريق سيستم مديريت يادگيري كنترل و ثبت مي گردد و حضور و غياب بر اساس ميزان دروس رويت شده و زمان مشاهده انجام مي گردد. توضيحات بيشتر در بخش قوانين حضور و غياب در آيين نامه آموزشي مقطع مربوطه ارائه خواهد شد.

آيا محتواي دروس موجود در سيستم مديريت يادگيري با كتابها و يا ساير منابع معرفي شده براي هر درس تفاوت دارند؟
بلي، كتابهاي معرفي شده منابع جانبي دروس بوده و شما بايد دروس را از طريق LMS دنبال نماييد. بعلاوه محتواي موجود در سيستم تنها بصورت مكتوب نبوده و داراي اجزاي چند رسانه اي است، كه طبيعتاً در كتب موجود نمي توانند وجود داشته باشند.

درپاسخ دادن به تمرينات آيا شخص پاسخ دهنده براي استاد مشخص است؟
كلا هرگونه فعاليت دانشجو از طريق LMSبطور دقيق مشخص بوده و ثبت مي‌گردد.

آيا در صورتي كه در طول مطالعه يك درس با مشكل خاصي روبه‌‌ رو شويم امكان تماس مستقيم با استاد وجود دارد؟
در تمامي دوره‌هاي روي خط ، اساتيد و مربيان در زمان‌هايي مطابق با جدول زمانبندي كلاس در دسترس مي‌باشند . ارتباط فوري از طريق پست الكترونيك نيز در هر زمان ممكن است كه دانشجويان مي‌توانند سؤالات كلي خود را روي تخته‌هاي بحث كلاسي ارسال نمايند كه تمامي همكلاسان و دستيار آموزشي در آن شركت دارند .
تنها به اين دليل كه در محيط راحت خانه يا محل كار مهارتي را مي‌‌‌‌آموزيد نمي‌‌بايست احساس كنيد كه ايزوله شده‌‌ايد و با محيط خارج ارتباطي نداريد. درحقيقت يكي از مشخصات آموزش الكترونيكي ( روي خط ) امكان يادگيري دانش جديد در يك محيط مشاركتي است كه استاد ، دستيار و ديگر دانشجويان در آن حضور دارند.

آيا در دانشگاه اصفهان اساتيد و ديگر پرسنل آموزشي جهت ارائه كمك و پاسخ به سوالات دانشجويان حضور دارند؟
هر كلاس درس توسط يك استاد متخصص در موضوع درس هدايت مي شود . اساتيد كلاسها مسئوليت هدايت كلاسهاي روي خط ، تعيين تكاليف هفتگي، پاسخ به سوالات دانشجويان و مديريت ارزيابي هاي مستمر كلاس را به عهده دارند .
هر كلاس علاوه بر استاد مربوطه ، برحسب تعداد شاگردان در كلاس ، از تعدادي دستيار آموزشي (TA) نيز بهره مند خواهد بود .
اساتيد و كمك اساتيد از طريق ابزار ديده شده در كلاسهاي مجازي بطور مرتب در تعامل با دانشجويان قرار مي گيرند . در واقع ميزان تعامل در كلاسهاي مجازي دانشگاه به مراتب بسيار بيشتر از ميزان تعامل در كلاسهاي دانشگاههاي سنتي مي باشد.

امتحانات پايان ترم چگونه و در كجا برگزار مي‌شود؟
امتحانات پايان ترم به صورت حضوري و در محل دانشگاه اصفهان بر طبق برنامه زمانبندي از پيش اعلام شده، برگزار مي‌شود.

آيا دانشجويان دوره‌هاي الكترونيكي مي‌توانند در كلاسهاي حضوري دانشگاه اصفهان شركت كنند ؟
دانشجويان پذيرفته شده در دوره هاي الكترونيكي نمي‌توانند از كلاسهاي دوره هاي حضوري استفاده نمايند و حضور آنها تخلف محسوب مي‌شود.
اگر در حين تحصيل انصراف داده‌شود، آيا شهريه(هاي) پرداخت‌شده عودت داده خواهدشد؟
خير.

اعتبار مدرك تحصيلي ارائه شده به چه ميزان است؟
به فارغ التحصيلان اين دوره ها مدرك رسمي دانشگاه اصفهان ارائه مي شود و مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مي باشد؛ با اين مدرك مي توانند در آزمون مقطع تحصيلي بالاتر شركت نمايند.

آيا انتقال دانشجو از دانشگاه ‌هاي دولتي يا غيردولتي به اين مركز امكان‌ پذير است؟
در دوره هاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان، امكان جابجايي و تغيير رشته وجود ندارد.

آيا دانشجويان دانشگاه اصفهان در طول تحصيل از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند بود؟
با توجه به اينكه مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان تحت نظارت وزارت علوم تحقيقات و فناوري كشور فعاليت مي نمايد در نتيجه كليه قوانين و مقررات حاكم بر آموزش عالي كشور نيز در اين دانشگاه حكمفرماست بر همين اساس كليه دانشجويان پسر مشمول در طول دوران تحصيل از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند بود.
آموزش الكترونيكي چه مزايايي درخصوص يك برنامه منتهي به مدرك تحصيلي را دارد ؟
دلايل متعددي براي كسب آموزش دانشگاهي در يك دانشگاه الكترونيكي كه منطبق بر اصول علمي طراحي و هدايت گردند وجود دارد. تحصيل در مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان براي دانشجو امكان تحصيل در يك محيط آموزشي بسيار پيشرفته را مستقل از مكان زندگي و كار و همچنين مستقل از زمان آموزش فراهم مي آورد.
مركز آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه اصفهان نشان مي دهد كه چگونه به كارگيري روشهاي مدرن آموزشي همراه با فناوري اطلاعات و ارتباطات ميتواند امر يادگيري و ياددهي را تسهيل بخشيده و كارايي اين عمل را به طرز چشمگيري بدون محدوديت زماني بهبود دهد.

آيا پس از فارغ التحصيلي امكان ادامۀ تحصيل در مقاطع بالاتر در دانشكده آموزشهاي الكترونيكي يا ساير دانشكده ها وجود دارد؟
بله
1394/03/02 تاریخ به روزرسانی:
6280 تعداد بازدید:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
مرکز آموزش های مجازی
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal