جستجوجستجوتماس با مسئولينتماس با ماعضویت و ورود اعضاعضویت و ورود اعضانقشه سایتنقشه سایتاعضای هیأت علمیاعضای هیأت علمیدانشجویاندانشجویانصفحه اصلی
EN/العربیه
۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ آبان
گروه مهندسي هوش مصنوعي
 
 
هوش مصنوعي شاخه­اي از علوم و مهندسي كامپيوتر بوده كه هدف آن طراحي و ساخت ماشين­ها و برنامه­هاي هوشمند است. مي­توان هوش را قابليت يك عامل در دستيابي به اهداف در جهان پيرامون پس از ادراك محيط دانست. گستره كاربرد اين دانش و اهميت آن در فعاليت­هاي متنوع بشري از زندگي روزمره گرفته تا پژوهش­ها و كاوش­هاي عميق و چالش برانگيز علمي روز به روز در حال افزايش است. با هدف تربيت نيروي انساني متخصص در زمينه هوش مصنوعي و احاطه هرچه جامع­تر بر شاخه­ها و زمينه­هاي مختلف مطرح در اين علم، دوره كارشناسي ­ارشد هوش مصنوعي در سال ۱۳۸۳ در دو شيوه‌ي «آموزشي/پژوهشي»‌ و «آموزش محور» در دو گرايش تخصصي «سيستم­هاي هوشمند» و «مهندسي دانش» تشكيل شد.
اين گروه اولين بار در سال 1383 اقدام به پذيرش دانشجوي دوره كارشناسي ارشد در رشته مهندسي كامپيوتر گرايش هوش مصنوعي نمود. همچنين اين گروه در سال 1387 اقدام به پذيرش اولين دوره دانشجو در مقطع دكتري مهندسي كامپيوتر در گرايش هوش مصنوعي نمود.

تعريف و هدف:
دوره كارشناسي­ارشد هوش مصنوعي مشتمل بر دروس متنوع با جنبه­هاي نظري، عملي، و تحقيقاتي در زمينه­هايي چون ادراك محيط، پردازش سطح بالاي اطلاعات دريافتي، يادگيري از ورودي­ها، تشخيص و تمايز الگوها، تصميم گيري­هاي بهينه و توزيع شده، عملكرد نرم در محيط­هاي واقعي، و استنتاج كارآمد در محيط­هاي پيچيده و داراي عدم قطعيت مي­باشد. هدف اين دوره تربيت كارشناسان ارشدي است كه علاوه بر آشنايي و احاطه كامل بر مباني نظري و جديدترين و موفق­ترين رويكردهاي علمي مطرح در سطح بين المللي، قابليت بكارگيري عملي اين اصول و توانايي كار با ابزار و تكنيك­هاي روزآمد در كاربردهاي مختلف مطرح را دارا باشند. همچنين انتظار مي­رود كه دانش آموختگان اين دوره قدرت خلاقيت و ابتكار به منظور رفع مشكلات و محدوديت­هاي نظري و عملي موجود در رويكردهاي مطرح در اين حوزه از دانش را كسب كرده و در پيشرفت مرزهاي دانش نقشي بسزا ايفاء نمايند.

نقش و توانايي:
دانش­آموختگان اين دوره قابليت و مهارت­هاي زير را خواهند داشت:
1- قابليت پياده سازي مدل­ها و الگوريتم­هاي هوشمند در مقياس­هاي مختلف و كاربردهاي متنوع.
2- توانايي تشخيص روش و راهكار مناسب در برخورد با مسايل مختلف در حوزه هوش مصنوعي.
3- قدرت طراحي، تحليل، و مقايسه مدل­ها و الگوريتم­هاي هوشمند مختلف از لحاظ دقت، سرعت، قابليت اطمينان، مقاوم بودن در مقابل تغييرات محيط، و سازگاري با مشخصات مسأله در دامنه مورد نظر.
4- افزودن ويژگي­هاي هوشمندانه به سيستم­هاي كامپيوتري موجود در صنايع، ادارات، مؤسسه­هاي علمي و تحقيقاتي، و همچنين در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات.
5- ارائه رهيافت­هاي نوين در هوشمندسازي سيستم­ها براي كاربردهاي مختلف، و نيز طرح كاربردهاي جديد براي روش­ها و مدل­هاي هوش مصنوعي.
6- قابليت كار گروهي و تيمي براي توليد سيستم­هاي هوشمند در مقياس­هاي بزرگ.

ضرورت و اهميت:
امروزه روش­ها، الگوريتم­ها، و مدل­هاي هوشمند در اغلب صنايع و فناوري­هاي مرتبط با كامپيوتر و فناوري اطلاعات و ارتباطات نفوذ و اهميت چشمگيري پيدا كرده­اند. لذا ضرورت دارد كارشناسان ارشدي در رشته هوش مصنوعي به صورت تخصصي آموزش داده شوند تا بتوانند نيازهاي كشور را در اين زمينه جالب و رو به رشد تأمين نمايند. توجه به موارد زير اهميت و ضرورت تربيت كارشناسان ارشد هوش مصنوعي را روشن­تر مي­سازد:
1- توسعه و گسترش روزافزون روش­هاي هوشمند در حوزه اينترنت، شبكه­هاي اجتماعي، تجارت الكترونيكي، شبكه­هاي كامپيوتري، و ساير زمينه­هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات.
2- نفوذ فزاينده روش­هاي هوشمند در اتوماسيون صنعتي و اداري، مهندسي پزشكي، و صنايع دفاعي و نظامي، مانند رباتيك، تشخيص خودكار در خط توليد كارخانجات، تشخيص بيماري­ها با تكنيك­هاي هوشمند، و تسليحات هوشمند.
3- امكان دستيابي به پيشرفت­هاي قابل توجه و پيشي گرفتن از جوامع پيشرفته بواسطه جوان بودن رشته و وجود توانايي و استعداد بالا در دانشجويان كشور.
 
 
1393/04/21 تاریخ به روزرسانی:
12327 تعداد بازدید:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
دانشکده کامپیوتر
دانشکده کامپیوتر
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal