جستجوجستجوتماس با مسئولينتماس با ماعضویت و ورود اعضاعضویت و ورود اعضانقشه سایتنقشه سایتاعضای هیأت علمیاعضای هیأت علمیدانشجویاندانشجویانصفحه اصلی
EN/العربیه
۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ آبان
آزمايشگاه ديناميك و ارتعاشات
آزمايشگاه ديناميك ارتعاشات گروه مهندسي مكانيك دانشگاه اصفهان

1- دستگاه نوسانات 1و 2 درجه آزادي و استهلاك ويسكوز
در اين آزمايش، ارتعاشات آزاد در سيستم¬هاي پيچشي يك و دو درجه آزادي، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
در حالت يك درجه آزادي، يك چرخ طيار سنگين كه اينرسي سيستم را تامين مي‌كند توسط يك بلبرينگ به قاب دستگاه متصل است و ميله تحت پيچش كه از يك طرف به ديسك متصل است از طرف ديگر در يك گيره متحرك محكم نگه داشته مي‌شود. در حالت دو درجه آزادي، محور به چرخ طياري كه در سمت ديگر به قاب متصل شده و با اضافه كردن وزنه‌هاي مختلف، ممان اينرسي متفاوتي را اعمال مي‌نمايد، متصل مي‌شود. دستگاه استهلاك ويسكوز اثر يك مايع لزج روي پارامترهاي ارتعاشي يك سيستم نوساني پيچشي را بررسي مي‌نمايد.

2- دستگاه ارتعاش آزاد/اجباري سيستم جسم صلب و فنر با/بدون استهلاك ويسكوز
در اين آزمايش محاسبه پارامترهاي اصلي يك سيستم مرتعش و تاثير آنها در پاسخ سيستم در دو حالت آزاد و اجباري انجام مي‌پذيرد.
دستگاه شامل يك تير افقي با مقطع مستطيل شكل كه يك انتهاي آن به بدنه قاب اصلي لولا شده و انتهاي ديگر آن توسط يك فنر به قاب اصلي وصل مي‌شود. نيروي هارمونيك توسط موتور با ديسك نابالانس، روي تير اعمال مي‌گردد. استهلاك سيستم توسط دمپر متحرك قابل كنترل است. براي ثبت ارتعاشات از يك سيستم ثَبات استفاده مي‌شود.

3- دستگاه جاذب ديناميكي ارتعاشات
در اين آزمايش، نحوه كاركرد جاذب¬هاي ديناميكي و چگونگي جذب ارتعاشات بوسيله آنها مورد بررسي قرار مي‌گيرد. دستگاه شامل يك تير با مقطع مستطيل است كه يك موتور نابالانس، ارتعاش هارمونيكي به سيستم اعمال مي‌نمايد. جاذب ارتعاش شامل دو تسمه فنري با وزنه‌هايي است كه روي تسمه‌ها جا به جا مي‌شوند.

4- دستگاه ژيروسكوپ
در اين آزمايش اثر ژيروسكوپي و نحوه محاسبه سرعت دوران توسط ژيروسكوپ مورد بررسي قرار مي‌گيرد. موتور اصلي دستگاه با سيستم تسمه، محور را با دور قابل كنترل مي¬چرخاند. موتور ژيروسكوپ در يك انتهاي دستگاه با ممان اينرسي مشخص، مومنتوم زاويه‌اي قابل كنترلي براي سيستم تامين مي‌نمايد. در طرف ديگر، محل قرارگيري وزنه‌ها و سيستم اندازه‌گيري نوري براي تعيين گشتاور ژيروسكوپي طراحي شده است.

5- دستگاه دور بحراني محورهاي دوار
در اين آزمايش دور بحراني محورهاي دوار، روش‌هاي تعيين آنها و مُدهاي ارتعاشي در وضعيت¬هاي مختلفِ بار قابل بررسي است. دستگاه از يك پايه صلب به همراه دو ياتاقان تشكيل شده كه موتوري با دور متغير، از طريق كوپلينگ، محور را به گردش در مي‌آورد. براي تامين شرايط تكيه‌گاهي مختلف، ياتاقانها در دو نوع سانترال و ثابت قابل تعويض مي‌باشند. وزنه‌هايي براي معادل‌سازي باراعمالي، روي محور قرار مي‌گيرند.

6- دستگاه گاورنر
در اين آزمايش اصول عملكرد،حساسيت و پايداري گاورنرهاي مختلف مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. دستگاه شامل سه گاورنر پورتر، پرول و هارتنل است. موتور با دور قابل كنترل و ميله مدرج گاورنرها، امكان ثبت داده‌هاي مورد استفاده در تحليل ديناميكي را فراهم مي‌آورد. يكي از كاربردهاي اصلي گاورنر جلوگيري از گردش سريع يا كند موتورِبا بار متغير، از طريق كنترل سوخت مي‌باشد.

7- بادامك
در اين آزمايش رسم منحني بادامك منطبق بر پروفيل جابجايي، همچنين بررسي مسئله جهش در بادامكها، انجام مي‌پذيرد. بادامك¬هاي مختلف، در انتهاي شافتِ با دور قابل كنترل، محكم مي‌گردند. پيروهاي غلطكي يا تخت، متناسب با بادامك در انتهاي ميله عمودي قرار مي‌گيرند. نيروي فنر روي بادامك-پيرو با تنظيم مهره در ميله بالايي و بار روي مجموعه، توسط وزنه‌هاي مختلف قابل كنترل است.

8- دستگاه بالانس (بالانس استاتيكي و ديناميكي محورهاي دوار)
در اين آزمايش شناخت نابالانسي استاتيكي و ديناميكي، همچنين تاثير آنها در حركت ماشين آلات دوّارمورد بررسي قرار مي‌گيرد.دستگاه بالانس استاتيكي و ديناميكي از يك محور بالانس شده تشكيل شده است. حركت محور از طريق پولي و تسمه متصل به يك موتور 12 ولتي تامين مي‌گردد. دستگاه روي چهار پايه فنري براي جذب و نمايش ارتعاشات سيستم هنگام عدم توازن سوار شده است. چهار بلوك مستطيل شكل با ديسك¬هايي با سوراخ¬هاي خارج از مركز براي تامين شرايط مختلف نابالانسي به كار مي‌روند. وضعيت استقرار بلوك¬ها توسط دو مقياس خطي و زاويه‌اي قابل اندازه‌گيري است.

9- مكانيزم مفصل هوك
تحليل سينماتيكي مفصل هوك و تحقيق زاويه خطا در حالت¬هاي مختلف دو محور، در اين آزمايش صورت مي‌پذيرد. از متداول¬ترين مفصل¬هاي يونيورسال، مفصل هوك است كه براي ارتباط شفت¬هايي با محورهاي متقاطع استفاده مي‌گردند. اين مكانيزم قادر به آزمايش حالت تك مفصل و مفصل دوگانه(دبل هوك) در زواياي مختلف محورها مي‌باشد. زواياي ورودي و خروجي توسط صفحات مدرج در ابتدا و انتهاي شفت قابل ثبت بوده همچنين زاويه دو محور توسط پيچ‌هاي پايه‌ها قابل تنظيم است.

1391/12/16 تاریخ به روزرسانی:
14017 تعداد بازدید:
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده فنی و مهندسی
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal